رئیسی نمایه

رئیس قوه قضائیه گفت: اگر فردی در محیط کاری و در اداره خود ببیند که رشوه گرفته می شود، اما کاری نکند و حس مسئولیت نداشته باشد نوعی کم کاری و در واقع بیکاری محسوب می‌شود.

به گزارش مشرق، آیت الله رئیسی در همایش فعالان حوزه امر به معروف و نهی از منکر گفت: جامعه ای که در آن احساس مسئولیت نباشد و مردم درون جامعه برای انجام وظیفه عمومی و شرعی خود حس متقابل نداشته باشند و در واقع خطر پذیری و مسئولیت پذیری نسبت به بستگان و اقوام و خویشان نداشته باشند دچار کم کاری است.

بیشتر بخوانید:

وی ادامه داد: در جامعه ای که افراد نسبت به دیار خودشان احساس مسؤولیت نکنند درست نیست.

آیت الله رئیسی گفت: همچنین اگر فردی در محیط کاری و در اداره خود ببیند که رشوه گرفته می شود، اما کاری نکند و حس مسئولیت نداشته باشد نوعی کم کاری و در واقع بیکاری محسوب می‌شود و باید همه مردم نسبت به محیطی که در آن زندگی می کنند و اداره و شهر خود احساس مسؤولیت کنند و نسبت به تخلفات آن واکنش نشان دهند.

وی بر احساس مسؤولیت نسبت به تحقق امر به معروف و نهی از منکر تأکید کرد و گفت: کسی که امر به معروف نکند و نسبت به آن احساس نداشته باشد مرده است و در واقع این شاخصی برای احساس مسؤولیت افراد محسوب می‌شود.

رئیس قوه قضائیه با تأکید بر اینکه در روایات اسلامی امر به معروف و نهی از منکر بسیار اهمیت داشته و بر آن تأکید شده، گفت: اگر در جامعه حفظ مسؤولیت نسبت به این موضوع کم باشد فساد و انواع ظلم‌ها گسترش می‌یابد چرا که امر به معروف به گفته امیرالمؤمنین (ع) چنانچه در کفه سنگین‌تر قرار گیرد اشرار در آن جامعه وجود نخواهند داشت. 

رئیسی با اشاره به نامگذاری هفته اول ماه محرم به نام هفته امر به معروف و نهی از منکر، گفت: این نامگذاری به برکت قیام امام حسین و فلسفه آن بسیار مناسب بوده است و فضای عاشورایی در جامعه ما اقتضا می‌کند که با فلسفه قیام امام آشنا شویم و باید کسی که در کسوت امر به معروف قرار می‌گیرد از فلسفه قیام حسینی تبعیت کند.

وی ادامه داد: امر به معروف و نهی از منکر از جلوه‌های الهی است و کسی که به آن اقدام می‌کند در راه خدا قیام کرده و مجاهد است و وظیفه جهادی بودن انجام امر به معروف و نهی از منکر است و آمر به معروف و ناهی از منکر در جایگاه جانشینی خدا قرار دارد.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: پند و موعظه کردن امر بسیار پسندیده‌ای است البته شرایط خاص خود را دارد که در روایات اصول فقهی ما به آن اشاره شده در نهی از منکر هم مباحثی وجود دارد که فقها به آن پرداخته‌اند در واقع موضوع امر به معروف و نهی از منکر مرتبه‌ای از خلافت و جانشینی خدا و رسول اوست.

رئیسی قضاوت را جلوه‌ای دیگر از خلافت خداوند دانست و گفت: فردی که در جایگاه قضاوت قرار دارد غیر از حکم خدا، حکم نمی‌دهد و در هر مقطع و دانشگاهی که تحصیل کرده باشد باز هم حکم خدا را صادر می‌کند.

وی تصریح کرد: شناخت حکم و موضوع آن برای قضاوت بسیار مهم است و نباید بر آن حب و بغض دخالت داده شود و آمر به معروف و ناهی از منکر نیز باید فقط امور خدا را معروف و از برخی جهات نهی کند.

رئیس قوه قضائیه گفت: در امر و نهی کردن آنچه در قضاوت است حقیقت امر و نهی است و نباید به گونه‌ای انجام شود که به قول معروف برای حال‌گیری باشد آن وقت دیگر اسمش امر به معروف و نهی از منکر نیست. 

رئیسی ادامه داد: آمر به آنچه خدا امر کرده جایگاه برتری دارد و در واقع به واسطه امر به معروف کردنش در جایگاه والا و برتری قرار می‌گیرد.

وی اظهار کرد: باید آمر به معروف و ناهی از منکر قدرتمندانه موضوع و حکم خدا را پیگیری کند تا محقق شود و با یک بار گفتن نباید به آن اکتفا کرد باید برای آن و تحققش تلاش کرد.

رئیس قوه قضائیه افزود: حتی در محیط‌های اداری کاری، خانوادگی، اقوام و خویشاوندان نیز باید برای امر به معروف و تحقق آن تلاش کرد، در حوزهای کسب و کار و بازار و حوزه‌های اخلاقی و اقتصادی باید تلاش‌های زیادی شود و همه آنچه نبایدها در حوزه کسب و کار است باید لحاظ شود. 

رئیسی حفظ نظام جمهوری را الرأس معروفات دانست و گفت: امروز امر به معروف‌ها حفظ نظام جمهوری اسلامی است چرا که دشمن به دنبال تضعیف نظام از طریق ایجاد یأس و ناامیدی است و ایجاد امید امروز از مهمترین معروف‌ها محسوب می‌شود و دشمن به دنبال کمرنگ کردن آن و ایجاد فساد است. 

وی گفت: ستاد امر به معروف و نهی از منکر فقط وظیفه این خطیر را ندارد چرا که ستاد فقط وظیفه احیای این فریضه را دارد و 4 اصل اساسی دیگر مانند اقامه نماز، زکات، گره‌گشایی از کار دیگران برای رضای خدا و امر به معروف و نهی از منکر از اساس نظام ما محسوب می‌شود و باید این امر در همه لایه‌های نظام وجود داشته باشد.

رئیس قوه قضائیه با تأکید بر اینکه کسانی که اعلام فساد و تخلف می‌کنند باید مورد حمایت قرار گیرند، گفت: تمام لایه‌های نظام باید حامی آمر به معروف باشند و اگر نباشد با کل نظام سازگار نخواهد بود. 

رئیسی مهمترین معروف‌ها را در نظام اجرای عدالت دانست و گفت: این موضوع با نظام خودکنترلی قابل اجراست و اگر فردی در هر اداره‌ای می‌خواهد درجه تخلف را کاهش دهد باید نسبت به آن مسؤولیت‌پذیر باشد. 

وی همچنین اجرای قانون و عدالت را منوط به عملکرد مناسب سازمان‌های نظارتی دانست و گفت: برخورد عبرت‌آموز با مجرم یکی دیگر از تضمین‌هایی است که برای اجرای عدالت لازم است.

رئیس قوه قضائیه تأکید کرد: امروز فضای کشور، فضای مقاومت است نه مذاکره. باید در برابر دشمن ایستادگی کرد و بر اساس تدبیرهای رهبری چنین فضایی ایجاد شده و با کمک‌های ایشان تلاش شده مقاومت باقی بماند تا دیروز دشمن فساد را در جامعه تبلیغ می‌کرد اما امروز فضای مبارزه با فساد در جامعه ایجاد شده است و دشمن به دنبال این بوده که فضای ایستادگی را کم کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ناشناس IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
    14 0
    آقای رئیسی این تخلفات رو کجا و به کی باید اعلام کنیم؟
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
    8 0
    من مهندس ناظر ساختمون هستم ..یه موضوعی که مالکین ازش شاکی هستند بابت پولهای بی حساب و کتابیه که پلیسهای ساختمون از مردم میگیرند..شهرداری اجازه پیشروی و خلاف رو به مالک میده ولی از اون طرف پلیسهای ساختمون هم میان و مردم رو تیغ میزنند..
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
    34 0
    باید گوش شنوایی باشد و مسیر اطلاع دادن مشخص و دسترس باشد. من الآن در اینترنت گشتم مسیرهای ارتباطی مردم با بازرسی و قوه قضائیه و ... ضعیف است.
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
    4 7
    خداوند نگهدار و کمک کار شما باشد. باید مسیرهای ارتباطی مردم و کارکنان با مسئولین و مخصوصا مراجع قانونی ضدفساد ، بهتر و بیشتر باشد.
  • nsser IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
    7 0
    فساد در دادگاه رودهن را به کجا گزارش کنیم
    • IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
      2 1
      باورتون شده ؟ فکر کردید شاه برگشته؟
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
    15 0
    باید یه سیستمی راه اندازی بشه که مردم بتونن از اونجا اگه تخلفی دیدین گزارش بدن بدون اینکه لو برن.
  • ناشناس IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
    5 0
    آقای رئیسی اگه یه روز بطور نامحسوس توی ادارات یه گشتی بزنید میفهمید چه خبره،کلکسیونی از تخلفات رو حتما و یقینا میبینید
  • HAMED SE ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
    1 6
    با سلام و عرض ادب و خواهان موفقیت شما در این راه دشوار۰ همان گونه که رستم ار هفت خوان گذشت و دیو سفید در کوه دما وند به بند کشید از بارگاه حق عدالت و آفریدگار هستی خواهانم تا شمشیر عدالت شما را چون ذوالفقار غلی ابن ابیطالب (ع) برنده و کار آمد نماید تا بنا به فرمایشات رهبر انقلاب بتوانید این اژدهای هفت سر فساد و خیانت را در این کشور اسلامی ( که امروز چون نقطه امید و روشنی در زندگی تاریک مظلومان و ستم دیدگان می درخشد) به بند کشد در پایان یک بار دیگر خواهان موفقیت شما و همه جبهه مقاومت را دارم وبا ایمان وعده خداوند محقق خواهد شد
  • IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
    3 2
    سلامتی حاج آقا رئیسی صلوات
  • بدون نام IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
    2 0
    به دست آیت الله رئیسی برسد آقای رئیسی کم کاری نیست بنده کارمند شهرداری هستم متاسفانه به علت مخالت با توافقی که به ضرر شهرداری بود بنده را از مسولیتی که داشتم عزل کردند .پس ما که ایهمه اختلاس و رشوه می بینیم و دم نمی زنیم چون رسیدگی نمی شود پاکدستان در فشارند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس