عبدالله ناصری

مشاور خاتمی و عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان می‌گوید می‌توان با پیش‌شرط، با آمریکا مذاکره کرد.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

عبدالله ناصری که چند سال پیش بر رحم اجاره‌ای بودن دولت روحانی برای اصلاح‌طلبان اصرار داشت، در گفت‌وگو با تابناک و درباره تلاش برخی مقامات کشورهای اروپایی برای برقراری مذاکره میان ایران و آمریکا اظهار کرد: ما چاره‌ای نداریم جز اینکه مسائل کشور را در مذاکره مستقیم با  آمریکا حل کنیم.

بیشتر بخوانید:

عرضه بهبود اقتصاد را نداریم پس برویم سراغ رفع حصر سران فتنه!

مشاور خاتمی: دولت بی‌برنامه روحانی نمی‌تواند اقتصاد را سامان دهد


وی افزود: مذاکرات برجام نشان داد، در عین حال که ما دستاورد حداقلی داشتیم، به هر صورت توان و قدرت تیم مذاکره‌کننده ایرانی برای جهانیان اثبات شد، به گونه‌ای که در جریان همان مذاکرات بود که آمریکایی‌ها تمایل خود را برای مذاکره درباره موضوعات دیگر با ایران بیان کردند.


ناصری گفت: من معتقدم به رغم بدقولی آمریکایی‌ها، چون توان مذاکرات طرف ایرانی در جهان و میان افکار عمومی داخل کشور اثبات شده است، باید از این ظرفیت استفاده شود.


ناصری خاطرنشان کرد: در صورتی مذاکرات ماهیت عینی و قابل قبولی پیدا خواهد کرد که نخبگان کشور در جریان مذاکرات احتمالی، روند را بررسی کرده و نکات لازم را به تیم مذاکره‌کننده ابلاغ کنند تا ما دچار مشکل نشویم.


وی گفت: بدون شک در این مقطع، با رعایت برخی پیش‌شرط‌ها از سوی کشورمان، برای آمریکا موقعیت و بستر مناسبی - با توجه به درگیری‌های منطقه خلیج فارس و تغییر نگاه جامعه جهانی به ایران (با توجه به رویکرد دولت)- جهت انجام برخی مذاکرات وجود دارد. پیشنهاد ما این است، هرچه سریع‌تر این روند با اندیشیدن یک تدبیر مشخص عملیاتی شود.


توجیه مذاکره با آمریکا به واسطه ادعای پیش‌شرط گذاشتن در حالی است که افراطیون مدعی اصلاح‌طلبی هنگام مذاکرات برجام، به عبور از خط قرمزهای منافع ملی و توافق به هر قیمت با آمریکا اصرار داشتند به همین دلیل هم، توافقی نامتوازن و ناهمزمان و فاقد پشتوانه و ضمانت را به مثابه چک بلامحل، روی دست کشور گذاشتند. بنابراین باید از آنها خواست به جای ژست‌هایی نظیر گذاشتن پیش‌شرط و مذاکره دوباره آمریکا، ابتدا همین چک برگشت خورده و پرخسارت برجام را احیا کنند.


نکته جالب این است که برجام قرار بود همه تحریم‌ها را - به ادعای آقای روحانی و تیمش- لغو کند اما موجب تشدید تحریم‌ها با وجود ادامه اجرای تعهدات برجامی از سوی ایران شده است. بنابراین باید از امثال ناصری پرسید وقتی توافق موجود از سوی آمریکا و اروپا اجرا نمی‌شود، برای چه باید دوباره مذاکره کرد؟ برای رسیدن به توافق جدید؟ که چه؟ که اجرایی نشود!؟ به قول آقای روحانی، مگر دیوانه‌ایم!؟


این نکته هم گفتنی است افراطیون متهم به همسویی با آمریکا در فتنه ۸۸، می‌کوشند بسیاری از ساختارشکنی‌ها و خیانت‌های خود را به واسطه پوست خربزه گذاشتن زیر پای دولت روحانی عملی کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
    3 10
    دولت باید هدیه درخور به عزیزان بدهد اگه نمیخواد شماره حساب اعلام کنید هموطنان با افتخار به آنها هدیه دهندآنها افتخار افرینان این مرز وبوم هستند و آرش کمان گیر زمان هستند . لازم است هویت عزیزان نیز به خاطرمسائل امنیتی مخفی بماند نه مانند دانشمندان هسته ای که به نظرم با معرفی کردنشان باعث شهادتشان شدیم
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
    1 1
    باید برای نقد کردن وجه این چک ها از، خیلی ببخشید با عرض معذرت #شَرخَر استفاده کنید! مقداری دادوبیداد، تهدید، مارموزبازی، گردن کلفتی... واقعیت دنیای ما! ضعیف نباشید، تغییر کادر به پلیس بد شاید تأثیر داشته باشه.
  • محمد IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
    2 0
    هدف شون منحرف کردن توجهات به خارج هست که قوه ی قضائیه سراغ شون نره و تلفات ندن! (متاسفانه کنترل بخش بزرگی از اقتصاد کشور دست خودشون و عوامل فاسدشون هست)
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
    2 0
    شما که چاره ای جز مذاکره ندارید کنار بروید تا چاره کنندگان و شایستگان بر مسند امور قرار بگیرند .
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
    2 0
    مزاکره با آمریکا بی فایده است ومزاکره با تیم مزاکره کننده روحانی خسارت محض وسم مضاعف است. وتجربه.برجام.این.ثابت.کرده.است.وکسانی که چنین تحلیل هایی دارند. درزمین دشمن بازی می کنند
  • غلام کربلایی IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
    1 1
    کار ما اشکال داره. از ظرفییت هایی که داریم برای نقد کردن برجام استفاده نمیکنیم. مثلا یکیش همین اسراییله. که در حال حاضر مثل گروگان دست ماست. ما با تهدید اسراییل و مشروط کردن تهدیدمون میتونیم برجام را نقد کنیم. دیگه به هر حال این روش ها جزیی از روش های مرسوم دنیای فعلیه. در معرش تهدید قرار دادن پایگاههای امریکا در عراق و افغانستان. و سوریه. مظکلات امنیتی برای امارات و بحرین و عربستان. حضور نظامی در ونزوئلا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس