یارانه تیرماه 4 شنبه واریز می شود

دولت سالانه به ازای هر ایرانی مبلغی بالغ بر ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان یارانه پنهان پرداخت می‌کند که برای درک بزرگی آن کافی است با رقم نزدیک به ۵۵۰ هزار تومانی میزان یارانه نقدی پرداختی مقایسه کرد.

 سرویس اقتصاد مشرق -  براساس گزارشی که اخیرا توسط مرکز امار ایران از هزینه و درآمد خانوار در سال ۱۳۹۷ منتشر شده، متوسط درآمد یک خانوار شهری ایرانی یا همان سرانه GNI در سال ۱۳۹۷ بیش از ۴۳ میلیون تومان بود. این گزارش حاکی از آن است که متوسط درآمد سالانه‌ یک خانوار شهری به ۴۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان می‌رسد که ۱۸.۶ درصد افزایش داشته است.

اگر بطور میانگین نرخ هر دلار را ۸۰۰۰ تومان در سال ۱۳۹۷ در نظر بگیریم، در مدت مورد اشاره متوسط درآمد هر خانوار شهری برابر ۵۳۷۵ دلار بوده که بطور متوسط ماهانه این رقم برای هر خانواده قریب به ۴۵۰ دلار می‌شود. بانک جهانی هم این شاخص را برای سال ۲۰۱۷ در ایران ۵۴۷۰ دلار گزارش کرده است.

مقایسه این رقم با آنچه در سایر کشورها وجود دارد نشان از فاصله زیاد درآمد مردم ایران با سایر کشورهاست بطوریکه بانک جهانی سرانه GNI را برای آمریکا در سال ۲۰۱۸ برابر ۶۲,۸۵۰ و برای اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۸ برابر ۳۵,۳۵۹ گزارش کرده است. میانگین میزان سرانه GNI در سایر کشورها نیز سالانه ۱۱.۱۰۰ دلار گزارش شده است.

میزان افزایش سرانه خانوار در ایران پس از انقلاب

درآمدها با شاخص یکسان و واحد دلار در کشورهای مختلف بررسی میشوند اما میزان رفاه در کشورها فقط تابع سرانه GNI نیست بلکه قیمت نهایی کالاهای هر کشور در کنار میزان متوسط درآمد هر خانوار، میزان رفاه را مشخص میکند.

شاخص سرانه GNI بر اساس قدرت خرید، نسبت درآمد و قیمت کالاها را در یک کشور نشان میدهد که شاخص خوبی برای سنجش رفاه کشورهاست. این شاخص برای ایران از نظر بانک جهانی برابر ۲۱,۰۵۰ دلار است یعنی حدود ۴ برابر متوسط درآمد خانوارها.

این بدان معناست که قیمت نهایی کالاها در ایران ۴ برابر ارزان تر از کشور مبناست. این شاخص از نظر بانک جهانی برای امریکا و اتحادیه اروپا معادل ۶۳,۳۹۰ و ۴۴,۲۷۰ است.

دولت چگونه قدرت خرید مردم را بالا می‌برد؟

دولت ایران سالانه بیش از ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان پرداخت میکند که ۶۰۰ هزار میلیارد آن مربوط به یارانه پنهان انرژی است که به دلیل دسترسی به نفت و گاز ارزان، آن را با قیمت های بسیار کم به مصرف کنندگان میفروشد. مبنای این رفتار، «کاهش هزینه» است.

به عبارت دیگر دولت سالانه به ازای هر ایرانی مبلغی بالغ بر ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان یارانه پنهان پرداخت می‌کند که برای درک بزرگی آن کافی است با رقم نزدیک به ۵۵۰ هزار تومانی میزان یارانه نقدی پرداختی مقایسه کرد.

بخشی از یارانه‌های پنهان در کشور

در واقع دولت با نگرفتن هزینه های واقعی از مردم، رفاه آن ها را با درآمد ثابت ۵۳۷۵ دلار بالا می‌برد. از طرفی درآمد دولت از طریق صادرات انرژی تأمین میشود و نیاز چندانی به درآمدهای فروش داخل انرژی ندارد. اما اگر درآمد صادرات انرژی به دلیل تحریم یا پایان یافتن ارزش منابع نفت و گاز کاهش یابد، دولت مجبورست مانند سایر کشورها، قیمت‌گذاری واقعی برای انرژی انجام دهد.

به همین دلیل کارشناسان توصیه می‌کنند که دولت به جای تخفیف روی کالاها، سیاست «افزایش درآمد» خانوارهای ایرانی را در پیش بگیرد تا خانوارها بتوانند چه در ایران و چه در سایر نقاط دنیا، قدرت خرید بالا داشته باشند. این مهم جز با حذف تدریجی یارانه پنهان و تخصیص آن در مسیر توسعه پایدار اقتصادی امکانپذیر نیست.

لازم است که درآمد مردم از طریق بسترسازی مناسب اقتصاد توسط دولت افزایش یابد تا مردم توان پرداخت هزینه های واقعی را داشته باشند و کل اقتصاد ایران به سمت قیمت ها و درآمدهای بین المللی نزدیک شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
    9 1
    ای بابا ول کنین این رفها رو بزارید انرژی رو اصلا مفت بدن که نمیدن همون رو هم. مگه شرایط کشور ما با بقیه یکی هست که میخواین انرژی رو گرون کنین و بهانه افزایش درآمد مردم رو براش میارین. تازه کار هر بز نیست خرمن کوفتن ....
  • حمید FR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
    4 1
    سلام پس باید دولت دعا کن به جان دولت احمدی نژاد
  • IR ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
    11 0
    کاری نداره تدبیر جون یارانه پنهان رو قطع کن . مال انرژیه ؟ زنگنه بی تابه برای افزایش قیمت ؟ خیالی نیست یکشبه بنزین رو بکن لیتری 10 هزار . از فردا صبحش هم مرغ میشه کیلویی 400 هزار و یک دونه نون سنگک 70 هزار . باید عین بیسمارک در قبل از جنگ دوم در آلمان اسکناس یک میلیارد تومنی چاپ کنی تا بدیش چند کیلو گوشت . تورم فعلی تازه اشتهای تدبیریها رو تحریک کرده خیز برداشتن برای ابرتورم های 5 و 6 رقمی که قیمت اجناس ثانیه ای و لحظه ای میره بالا . یک بچه دو ساله هم میدونه تبعات چنین تورمی در جامعه چیه .
  • CA ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
    2 2
    البته یارانه برای اقشار آسیب پذیر یک ضرورت هست ولی اینکه به هر فردی پرداخت شود و البته پنهان باشد یک سم مهلک برای اقتصاد هست و موجب رانت و اقتصاد فاسد میشود. بنظرم قیمت ها بایستی واقعی گردد و البته سامانه ای جهت شناسایی افراد آسیب پذیر باشد و یارانه به آن دسته تعلق گیرد و این مبلغ بگونه ای باشد که کفاف زندگی پایه را بدهد بعلاوه بهداشت و درمان پایه هم وجود داشته باشد برای آسیب پذیر. چرا در ایران یارانه سوخت پرداخت میشود که باعث ریخته شدن پول به جیب افراد پولدار میشود خود جای سوال دارد و همین باعث قاچاق سوخت میشود که مثلاً به افغانستان برود و قاچاقچی ها با آن مواد مخدر وارد ایران کنند! این دولت سرتاسر فساد هست و با عدم شفافیت در بودجه و بودجه بندی اشتباه باعث مشکلات و عقب گرد اقتصاد و رانت شده و بایستی تغییرات اساسی در چنین سیستم ناقصی ایجاد کرد.
  • ناشناس IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
    2 1
    ببینید کارکرد این مجلس ودولت به کجا رسیده که کبابی محلمون میگه میخوام دست زن وبچه رو بگیرم برم اونور اب بهش گفتم دوسال دیگه صبر کن اگه درست نشد برو و یک ساعت توجیه اش کردم که اسفند ماه اگر رای درست دادیم میشه امیدوار بود.گفت کباب چند سیخ بزارم گفتم .......
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
    3 0
    مطمئن باشید با این روند و این مسئولان هیچ اتفاقی نخواهد افتاد
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
    2 0
    هر بچه ای می داند کسی که مصرف زیاد دارد از یارانه پنهان بیشتری استفاده می کند. مدیران اشراف کشور از همه مردم از این یارانه های پنهان بهرمند می شوند.علاوه بر این از امکانات رانتی یارانه های پنهان هم بهره برداری می نمایند. لذا هرگز راضی نمی شوند این یارانه پنهان را به مردم بدهند.
  • ناشناس IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
    5 0
    اولا این مردم هستند که مالیات بالایی حتی بیشتر از کشورهای دیگر به جیب دولت می ریزند. کجای دنیا تعرفه واردات اینقدر زیاد است. کجای دنیا عوارض خودرو اینقدر گران است و ... دوما هزینه دولت شفاف نیست. و معلوم نیست صرف چه کارهایی می شود. سوما یارانه پنهان چیه دولت عملا دست در جیب مردم کرده این چرندیات چیه می نویسین
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
    1 1
    باید یارانه ها فقط به حقوق بگیران و افراد تحت پوشش های حمایتی پرداخت شود. همه نرخ ها هم باید واقعی شوند. بازار و کشاورزان با فروش به نرخ واقعی از در امد بیشتری بر خودار می شوند. در نتیجه احتیاجی به کنترول قاچاق و تعزیرات و000 نخواهد بود
    • IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
      2 1
      حقوق بگیر داریم تا حقوق بگیر . بعضی از این ها حقوق بگیر نجومی هستند .
  • Rastinn IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۷
    0 0
    با توجه به عدم توانايي دولت در بستر سازي مناسب اقتصاد بهتر است اين مبلغ مستقيما به خانوار پرداخت گردد. در اين صورت عدالت بصورت نسبي برقرار مي گردد./.
  • ناشناس IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    0 0
    با کار کردن فقط گشنه نمی مونی من یک مغازه دارم کارم هم تعویض روغنی هست جهاز بچه ام نمیتونم تهیه کنم یک بچه هم بیشتر ندارم خجالت بکشید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس