ظریف نمایه

وزیر امور خارجه کشورمان خطاب به اروپا گفت: شما قرار نیست به ایران امتیازی بدهید و لطفی کنید، شما قرار است تعهداتتان را انجام دهید.

به گزارش مشرق، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در بدو ورود به جاکارتا در جمع خبرنگاران درباره اعلام گام سوم از سوی ایران و بیانیه فرانسه در این خصوص گفت: اروپایی ها باید به این نتیجه برسند که اگر بخواهند بروند از آمریکا برای اجرای تعهداتشان اجازه بگیرند آمریکا هیچ وقت آن اجازه را به آنها نخواهد داد. شما چه توقعی دارید دولت کنونی آمریکا که سیاست خود را فشار حداکثری گذاشته به شما اجازه بدهد که این فشار را کم کنید. حتما این کار را نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

واکنش فرانسه به گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران


وی خطاب به اروپا عنوان کرد: شما نمی خواهید به ایران امتیازی بدهید، شما قراری نیست به ایران لطفی کنید، شما قرار است تعهداتتان را انجام دهید. این تعهدات نه وابسته به آمریکا و نه وابسته به اجازه آمریکاست. اروپایی ها تعهداتی را در قالب برجام داده اند، بند ۳ ضمیمه ۲ برجام نشان می دهد که این تعهدات، حتی صدور قوانین هم نیست، بلکه اجرای قوانین و نتیجه اجرای قوانین است.


*اروپایی ها در اجرای تعهداتشان تخلف کرده اند


رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: لذا اروپایی ها در اجرای تعهداتشان که ارتباطی هم با اقدامات آمریکا ندارد، تخلف کرده اند.


وی گفت: از طرفی بعد از خروج آمریکا از برجام که اروپایی ها خبر داشتند با یک سیاست خشنی وارد شده باز ۱۱ تعهد را دادند و این ۱۱ تعهد را چندین بار تکرار کردند و این تعهدات را اجرا نکردند. یعنی هم تعهدات برجامی شان را نقض کردند و هم تعهداتی که بعد از خروج آمریکا انجام دادند را نقض کردند و اگر اروپایی ها بخواهند الان منتظر کشوری بمانند که برای فشار بر ایران از برجام خارج شده حتما این اجازه صادر نخواهد شد.


ظریف افزود: در سفری که به اروپا داشتم تقریبا در تمام ملاقات هایم این نکته را تکرار کردم که ما حتما از این مرحله عبور می کنیم، هم حقوقی در قالب برجام داریم که آن حقوق را اجرا خواهیم کرد هم از این مرحله با سربلندی عبور می کنیم، کما اینکه تاکنون هم مقدار زیادی از خساراتی که در سال اول خروج آمریکا از برجام بر کشور وارد شد به سمت جبران آن خسارات حرکت کردیم.


* نیاز نیست اروپایی ها برای ایران کاری کنند برای خودشان کار کنند/ظرف چند ساعت آینده رسما گام سوم را به اطلاع موگرینی می رسانم


رئیس دستگاه دیپلماسی یادآور شد: لذا نیاز نیست اروپایی ها برای ایران کاری کنند برای خودشان کار کنند. یعنی اینکه یک گروهی از کشورها تمایل دارند برای اجرای حقوق بین الملل و تعهدات و وظایفشان از قانون شکن اجازه بگیرند یا اینکه می خواهند به وظایفشان عمل کنند.


وی تصریح کرد: ما اقدامات خودمان را انجام می دهیم. اقدامی که آقای رئیس جمهور اعلام کرد و من ظرف چند سال آینده رسما به اطلاع خانم موگرینی (مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) می رسانم، اقدام بسیار مهمی است. البته این هم مانند اقدامات قبلی ما به شکلی انجام شده که قابل بازگشت است.


ظریف ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور قانونمدار در چارچوب حقوق و وظایفش عمل می کند، اروپایی ها اگر به تعهداتشان عمل کنند این اقدام (گام سوم) مثل دو اقدام قبلی امکان دارد برگردد.


* آقای ترامپ بهتر است برای مردم ایران مشکل درست نکند


وزیر خارجه کشورمان درباره اظهارات اخیر ترامپ مبنی بر اینکه تحریم ها را برنمی داریم و طی ۲۴ ساعت می توانم مشکل مردم ایران را حل کنم، عنوان کرد: آقای ترامپ بهتر است برای مردم ایران مشکل درست نکند، ما از ایشان نه برای حل مشکل توقع داریم و نه ایشان می تواند مشکلات ما را حل کند.


وی افزود: تصوراتی که ایشان راجع به توانمندی های خودش دارد، فعلا اگر بتواند مشکل مردم آمریکا و افرادی که هر از چند وقت یک بار توسط یک هفت تیرکش بی حساب و کتاب جان خود را در تعداد وسیعی از دست می دهند مشکل آنها را حل کند که وظیفه اش است و برای مردم ایران مشکل درست نکند برای ما کافی است.


* کار شرم آوری که هوک کرد


 رئیس دستگاه دیپلماسی در خصوص اظهارات «برایان هوک» نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران مبنی بر اعطای جایزه به کسانی که اسناد مالی سپاه پاسداران را افشا کنند، عنوان کرد: آمریکایی ها از مردم ایران و از نمایندگان مردم آمریکا که سپاه یک نماینده سرافراز مردم ایران است شکست خوردند و حتما نمی توانند با این اقداماتشان جلوی دفاع و پیشرفت ایران را بگیرند.


وی افزود: کار بسیار شرم آورتر دیگری که برایان هوک انجام داد ایمیلی بوده که برای ناخدای کشتی آدریان دریا فرستاده و در آن یک پیشنهاد خیلی صریح کرده و اصلا هم تلاش نکرده در لفافه دیپلماتیک آن را بگنجاند. گفته من اسمم این است، مسؤولیتم این است و شما می توانی کشتی را به ما تحویل بدهی و چند میلیون دلار پول بگیری و زندگی خوبی داشته باشی، یا اینکه این کار را نکنی و زندگی بسیار بدی در آینده داشته باشی.


ظریف ادامه داد: این نشان دهنده نه تنها سقوط اخلاقی، بلکه سقوط سیاسی و عملیاتی آمریکاست که مجبور می شود برای اینکه سیاست شکست خورده اش را علیه ایران پیش ببرد به یک مقام عالیتربه مثلا در وزارت خارجه آمریکا که به قول خودشان نماینده ویژه است و عنوان پر طمطراقی است و نماینده ویژه در امور ایران است، بیاید به ناخدای یک کشتی نفتکش چنین پیامی را با ایمیل بفرستد، هم تطمیع کند و هم تهدید و هم باجگیری کند.


* آمریکا مثل گانگسترها و اعضای مافیا عمل می کند


وی گفت: آمریکا به خودش نگاه کند ببیند به چه روزی افتاده است.یعنی مثل گانگسترها و اعضای مافیا عمل می کند. آقای ترامپ که اینقدر ادعا کرده یک بار دیگر آمریکا را بزرگ و قدرتمند می کنیم، این قدرتمندی است که به یک ناخدا نامه بنویسید و بگویید بیا کشتی ات را تحویل بده  و از ما پول بگیر؟ دزدی دریایی چیز دیگری غیر از این است؟


ظریف افزود: فکر نمی کنم آن زمانی که در فیلم های وسترن کابوی ها و گاوچران ها این کارها را می کردند خیلی با این فرقی می کرد. آمریکایی ها نگاه کنند که ببینند به چه روزی افتاده اند و اینگونه استفاده از قدرت اقتصادی نشانگر استیصال سیاسی و بین المللی است و نشانگر آن است که ایران بسیار موفق بوده که آمریکا را در دنیا منزوی کند که نماینده ویژه آمریکا به دریوزگی بیفتد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۴
    0 0
    دلیل گرونی تحریم نیستیی نقدینگی وحشت ناک بدون پشتوانه است
  • علیرضا IR ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۵
    3 0
    باشه اقای ظریف.بشین تا عمل کنن
  • مفت بر IR ۰۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۵
    2 0
    ایران هرکارم کرده باشه تو یکی کاری نکردی . کاره نیروهای دفاعی بوده
    • IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۵
      0 4
      سوزوندتتا
  • GB ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۵
    1 0
    بازهم خداروشکرکه اقای ظریف بعدازچندسال متوجه شدتاامریکااجازه نده اروپانمیتونه کاری کنه بازهم خداروشکربایدبعدازاین رودید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس