بن سلمان و نتانیاهو

یک کارشناس صهیونیستی اذعان کرد که اسرائیل و عربستان سعودی برای جلوگیری از بروز تغییرات دموکراتیک در منطقه تلاش می‌کنند.

به گزارش مشرق، «اوری گولدبرگ» کارشناس سیاسی و امنیتی اسرائیلی در مقاله‌ای رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی را طرفدار حفظ وضع موجود در منطقه و در تلاش برای ممانعت از بروز هرگونه تغییر در عرصه دموکراسی دانست.


به نوشته پایگاه خبری عربی۲۱، او در یک پایگاه تحلیلی محلی نوشت که تل آویو پس از بروز اتفاقات موسوم به «بهار عربی» برای شکست این حرکت تلاش کرد و برای اسرائیل و عربستان سعودی وضع موجود در منطقه اگر ایده‌آل ترین گزینه نباشد اما بهتر از دیگر سناریوهاست.

بیشتر بخوانید:

یارکشی اسرائیل میان کشورهای عربی


کارشناس مرکز اندیشه منطقه‌ای در سرزمین اشغالی در ادامه گفت که ایران کشوری است که برای «تغییر مثبت» در منطقه تمایل دارد.


 «اوری گولدبرگ» افزود: «عربستان سعودی بر اساس قدرت خانواده پادشاهی اداره می‌شود. کشور به آل سعود تعلق دارد و از مدت‌ها پیش آنها عربستان سعودی را بر اساس دو عنصر اصلی یعنی ثروت به دست آمده از نفت و اسلام مبتنی بر وهابیت اداره می‌کنند و بنابراین حاکمان سعودی هر تغییر سیاسی در داخل را یک تهدید موجودیتی برای خود می‌بینند.»


او در ادامه با بیان اینکه اسرائیل نیز در کنار عربستان سعودی از هرگونه تغییرات در منطقه هراس دارد؛ مدعی شد که این رژیم و کشورهای عربی که در آن دموکراسی وجود ندارد در ثبات به سر می‌برند و تا زمانی که کشورهای عربی از دموکراسی بهره‌مند نباشند، اسرائیل به عنوان تنها دموکراسی منطقه شناخته خواهد شد.


به گفته وی رژیم صهیونیستی به طور آشکارا در خصوص منافع مشترک امنیتی با رهبران عرب دست به معامله‌هایی زده است که خارج از فضای سیاسی است؛ اما اگر رهبران عرب در طی روند رقابت شفاف انتخاب شوند، این برای اسرائیل یک تهدید خواهد بود.


از زمان ولی‌عهدی محمد بن سلمان در ژوئن ۲۰۱۷، گرمی روابط ریاض و تل آویو بیش از پیش علنی شده و رسانه‌های اسرائیلی به طور روزانه در خصوص ابعاد مختلف همکاری میان دو طرف مطالبی را منتشر می‌کنند. این گرمی روابط به حدی است که به گزارش کانال ۱۳ رژیم صهیونیستی «امروز نزد خاندان سلطنتی عربستان، اسرائیل نه تنها دشمن نیست؛ مشکل هم نیست. بلکه راه حل مشکل است.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۴
    5 4
    تا گوساله گاو شیرده شود .....
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۴
    0 0
    اولا دموکراسی بودن حکومت عربستان هیچ نیازی ببحثو جدل نداره.واقعا سمبل دموکراسی غربیست. ثانیا دهها بارجلسه گذاشتید تصمیم واعلان کردید که هرگز نخاهیم گذاشت بشار اسد دوباره بحلب مسلط شود. دیدید که هیچ غلطی نتونستید بکنید.دیگه دوران سلطه شیطان بزرگ وکاسه لیسان داخلیی وخارجیش درحال پایانه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس