کد خبر 989794
تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۳
مرکز مطالعات امنیت ملی اسرائیل

یک نهاد اسرائیلی با بررسی اوضاع اقتصادی ایران تاکید کرد ایران در مقابل تحریم های آمریکا ایستادگی خواهد کرد و در سال آینده، اقتصاد ایران شاهد رشد خواهد بود.

به گزارش مشرق، مرکز مطالعات امنیت ملی اسرائیل در گزارشی به بررسی اقتصاد ایران پس از بازگشت تحریم ها پرداخت.

این مرکز اسرائیلی در گزارش خود آورده است: «گرچه تعدادی از شاخص‌های اقتصادی نشان دهنده‌ی عمق بحران اقتصادی ایران پس از بازگشت تحریم هاست اما در مقابل بعضی معیارهای دیگر نیز نشان‌ دهنده‌ی رشد تدریجی اقتصاد و تطبیق با شرایط تحریم است.

بیشتر بخوانید:

فریب فرانسه را نخورید، اگر تعهد داشت زیر برجام نمی‌زد

بنابر این گزارش، ایران توانسته با تحریم‌های ایالات متحده آمریکا مقابله کند. حتی فضایی، هر چند کوچک، را برای رشد اقتصادی در سال پیش‌رو فراهم کند.

مرکز مطالعات امنیت ملی اسرائیل نوشت: «در ژوئیه سال ۲۰۱۹، صندوق بین المللی پول در پیش بینی رشد سالانه اقتصاد ایران تجدید نظر کرد و تخمین زد که رشد ایران در سال ۲۰۱۹، ۶ درصد کاهش خواهد یافت. با این حال، صندوق بین المللی پول انتظار دارد که از اوایل سال ۲۰۲۰ ، چرخشی روی دهد و رشد واقعی در ایران با نرخ پایین ۱ درصد، احتمالا به دلیل افزایش فعالیت اقتصادی صنایعی که بر پایه نفت نیستند، از سر گرفته شود.»

این مرکز افزود: «دولت ایران در تلاش است تا به افزایش درآمد حاصل از صادرات کالاهایی که به نفت وابسته نیستند، ادامه دهد. هنوز ارزیابی اینکه آیا دولت در این زمینه موفق بوده یا نه بسیار زود است، اگرچه افزایش قابل توجهی در حجم تجارت خارجی با عراق وجود دارد که در تلاش برای دور زدن تحریم های اقتصادی، به محلی حیاتی برای ایران تبدیل شده است. در مقابل، تلاش برای ایجاد یک مکانیسم دور زدن تحریم ها با اتحادیه اروپا (INSTEX) ناموفق بود و در نیمه اول سال ۲۰۱۹ افت قابل توجهی در حجم تجارت ایران با کشورهای اروپایی و حتی با چین رخ داده است. ادامه روند افزایشی در بورس اوراق بهادار تهران با وجود پیش بینی های نه چندان روشن، نشانگر یک تصویر اقتصادی پیچیده تر است.»

در ادامه، این مرکز صهیونیستی از کاهش اعتراضات مردمی به رقم مشکلات اقتصادی ابراز تعجب کرده است؛ موضوعی که غربی‌ها برای تغییر حکومت در ایران، شدیدا روی آن حساب کرده بودند.

مرکز مطالعات امنیت ملی اسرائیل نوشت: «بحران اقتصادی به ظاهر عمیق‌ترشده، می‌توانست اعتراضات مردمی را که در اواخر سال ۲۰۱۷ در ایران آغاز شده، تشدید کند. در عمل کاهش قابل توجهی در تعداد اعتراضات اعتراضی (تظاهرات و اعتصاب) وجود دارد.»

در نهایت این مرکز اسرائیلی نوشت: «به رغم بحران اقتصادی، به نظر می رسد ایران در برابر تحریم های آمریکا قادر به تحمل است و حتی در سال آینده احتمال پیشرفت اندک اقتصادی نیز وجود دارد. این شرایط به تقویت موضع رهبر عالیایران، [آیت الله] علی خامنه ای کمک می کند که خروج آمریکا از توافق هسته ای را ثابت کننده‌ی عدم اعتماد به ایالات متحده می‌داند و عقیده دارد پیشرفت اقتصادی فقط از طریق "اقتصاد مقاومتی" امکان پذیر است. مسئله‌ای که عمدتا شامل کاهش وابستگی ایران به نهادهای خارج و امتناع از پذیرش خواسته های دولت آمریکا می‌باشد.»

منبع: جام نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    1 4
    دولت مقدس تدبیر و امید تحریم ها رو مدیریت کرده اون شخصی که تحریم ها از پا درمیاوردنش 6 ساله که رفته بست نشینی
  • DE ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    8 4
    همه علما کشور لازم است به مردم در این جنگ اقتصادی "حکم جهاد اقتصادی و تولید" را بدهندتا امریکا و اروپا سرجایشان بنشیند.
  • خیسه خال IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    7 4
    قابل توجه آنهایی که دوست دارند با غربی ها سلفی بگیرند و معتقد هستند راه پیشرفت کشور لبخند به چشم آبی ها ست
  • امير IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    3 10
    اميدوار كننده است اين خبر اما ما اگر به بالاترين پيشرفت دو زمينه صنعت و تكنولوژي و ... برسيم به روسيه خواهيم رسيد اميدوارم مقامات جلوي روسيه شدن ايران رو بگيرن . چون روسيه هنوز اقتصاد بيماري داره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس