کد خبر 989764
تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۵
نقشه فرانسه پرچم فرانسه

یک مقام فرانسوی به گام‌های احتمالی ایران برای کاستن از تعهدات خود ذیل برجام واکنش نشان داد.

به گزارش مشرق، یک مقام دیپلماتیک فرانسوی به گام‌های احتمالی ایران در کاهش تعهدات برجامی واکنش نشان داد. 

بیشتر بخوانید:

آقای روحانی، مراقب باش!

۶ گزینه‌ی ایران برای اجرای گام سوم

یک مقام دیپلماتیک فرانسوی اقدام احتمالی ایران در کاستن از تعهدات برجامی ایران را «نقض برجام» توصیف کرده و مدعی شده که این اقدام موجب ارسال «پیام اشتباه» خواهد شد. 

رویترز به نقل از این این مقام فرانسوی نوشته است: «نقض جدید برجام توسط ایران پیام نادرستی ارسال خواهد کرد، اما نیاز به یافتن راه‌ حل در بحران واشنگتن و تهران کماکان ضروری باقی خواهد می‌ماند.»

به نوشته رویترز، این مقام فرانسوی درباره قصد ایران برای کاستن از تعهدات خود در برجام گفت: «این اقدام، مطمئناً پیام نادرستی ارسال خواهد کرد.»

وی اضافه کرد: «قوت رویکرد ما این است که به یک نیاز برای کاستن از تنش‌ها و تقبل تعهدات جدید پاسخ می‌دهد.»

فرصت ۶۰ روزه ایران به طرف‌های حاضر در برجام برای عمل به تعهدات خودشان ذیل توافق هسته‌ای برجام ۱۵ شهریورماه به پایان می‌رسد. 

شورای عالی امنیت ملی ایران، ۱۸ اردیبهشت‌ماه سال جاری  از قصد تهران برای کاستن از برخی تعهدات برجامی به دلیل خروج یکجانبه آمریکا از این توافق هسته‌ای و ناتوانی یا بی‌میلی کشورهای اروپایی برای عمل به وعده‌های خود جهش جبران خروج واشنگتن، خبر داد. 

شورای عالی امنیت ملی ایران در آن بیانیه اعلام کرد در گام نخست خود را متعهد به رعایت محدودیت‌های مربوط به نگهدازی ذخایر اورانیوم غنی‌شده و ذخایر آب سنگین نمی‌داند.  ایران در همان تاریخ به کشورهای باقی‌مانده در برجام ۶۰ روز فرصت داد تا به تعهدات خود در حوزه‌های بانکی و نفتی عمل کنند. 

ایران در دومین گام ۱۶ تیرماه اعلام کرد که به سقف غنی‌سازی ۳.۴۷ درصدی مشخص‌شده در برجام پایبند نخواهد بود. یک روز بعد بهروز کمالوندی در گفتگو با فارس خبر داد که سقف غنی‌سازی اورانیوم ایران به سقف ۴.۵ درصد رسیده است و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز این موضوع را تأیید کرد.

 جمهوری اسلامی ایران می‌گوید اقدام برای کاستن از تعهدات برجامی با استناد به بندهای این توافق صورت گرفته و به معنای خروج از این توافق نیست.

کشورهای طرف برجام در بند ۲۶ متعهد شده‌اند «از بازگرداندن یا تحمیل مجدد تحریم هایی که اجرای آنها را وفق این برجام لغو کرده است» خودداری نمایند. در این بند همچنین آمده است: «ایالات متحده، با حسن نیت، نهایت تلاش خود را برای دوام این برجام و پیشگیری از ایجاد تداخل در تحقق متمتع شدن ایران از لغو تحریم‌های مشخص شده در پیوست دو به عمل خواهد آورد.»

در بند ۳۷ هم آمده است: « ایران بیان داشته است که چنانچه تحریم‌ها جزئا یا کلا مجددا اعمال شوند، ایران این امر را به منزله زمینه‌ای برای توقف کلی یا جزئی تعهدات خود وفق این برجام قلمداد خواهد نمود.»

جمهوری اسلامی ایران بعد از خروج آمریکا از برجام یک سال «صبر راهبردی» را در دستور کار قرار داد و به طرف‌های توافق هسته‌ای به ویژه کشورهای اروپایی که وعده جبران خروج آمریکا را می‌دادند مهلت داد به تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای عمل کنند. 

کشورهای اروپایی بعد از خروج آمریکا مدعی شدند با به کارگیری برخی سیاست‌ها تلاش خواهند کرد اثرات خروج آمریکا از توافق را جبران و کانال تجارت با ایران را حفظ کنند. اقدامات «نمادینی» که کشورهای اروپایی تا کنون انجام داده‌اند کمکی به تحقق این وعده‌ها نکرده است.  

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 1
  • GB ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    4 8
    کدام برجام؟ که نقض بشه یانه!!! انکه مرده اش هم دفن شده.
    • IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
      4 0
      برجام تا ابد زنده خواهد ماند و شماها رو خواهد سوزاند
  • IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    3 2
    اروپایی ها هم اسکل شدن
  • مهدی IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    3 1
    سلام به نظرم گامهای قبلی را محکم برنداشتیم اروپا گستاخ شده غنی سازی ۲۰درصد را آغاز و از این برتری استراتطیکی که سپاه در قضایای پهباد و کشتی ایجاد کرد استفاده شود خاطر جمع باشید اگر مقتدرانه عمل کنید خدا و ملت پشتیبان شما هستند.
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    3 2
    غنی سازی شصت درصدی رو شروع کنید ببینید چطور موش می شوند.
  • امیری IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    1 0
    اگر اروپایی هامی خواستند برجام راعمل کنند بعداز گام دوم دو ماه فرصت داشتند چرا در این چند روزدستپاچه چه شدند پس نمی خواهند به ایران کمک کنند
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    2 2
    ایران گام سوم باید محکم تر برداره درصد ضربه اش بالا باشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس