کد خبر 989418
تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۶
گروه هنر و تجربه نمایه

گروه سینمایی «هنر و تجربه» به عنوان یک موسسه خصوصی اما با بودجه دولتی فعالیت می‌کند و جالب این است که در سال ۹۷ فقط یک ۱۲هزارم از فروش کل سینمای ایران مربوط به فیلم‌های این گروه بود!

به گزارش مشرق، از اوایل روی کار آمدن دولت یازدهم، رئیس ‌وقت سازمان سینمایی اقدام به راه‌اندازی گروه «هنر و تجربه» نمود. حجت‌الله ایوبی که مدتی در فرانسه زندگی می‌کرده این گروه را با تقلید از سینمای فرانسه تأسیس کرد.(در فرانسه نیز یک گروه برای حمایت و اکران ویژه از آثار هنری فعالیت می‌کند) اما در ایران، این گروه در ظاهر به اکران فیلم‌های تجربی و هنری اختصاص داشته، اما در عمل، پوششی برای نمایش و حمایت از برخی از فیلم‌های با محتوای آلوده بوده است. همچنان‌که در این گروه، بارها فیلم‌هایی با مضمون تطهیر عوامل وابسته به رژیم پهلوی و... روی پرده رفته است، اما چون مخاطب این گروه سینمایی بسیار محدود و اندک است، کمتر مورد اعتراض قرار گرفته است. حتی خیلی از منتقدان نیز به این گروه توجه چندانی ندارند و فیلم‌های گروه هنر و تجربه را نمی‌بینند.


نکته مهم این است که گروه «هنر و تجربه» به عنوان یک موسسه خصوصی راه‌اندازی شده است، اما با بودجه دولتی اداره می‌شود، به طوری که هزینه آن از فصل پنج بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأمین می‌شود.


فقط کافی است به یک مورد از هزینه‌های این گروه ‌اشاره کرد: مطابق جدول شفاف‌سازی سازمان سینمایی، گروه سینمایی هنر و تجربه در سال ۹۷ حدود ۶ میلیارد تومان بودجه دولتی دریافت کرده که فقط ۵۶۰ میلیون تومان از این بودجه، برای نشریه این گروه اعطا شده است. اما جالب اینجاست که به رغم این هزینه چشم‌گیر، کل فروش گروه هنر و تجربه در سال ۹۷ حدود ۱۹۰ میلیون تومان یعنی یک ۱۲ هزارم کل فروش سینمای ایران است.


همچنین گروه هنر و تجربه هر سال میلیاردها تومان بودجه دریافت می‌کند و در ساختمانی با موقعیت و وسعتی قابل توجه در باغ فردوس مستقر است.


گفتنی است، مدیر هیئت‌مدیره این گروه ایرج تقی‌پور چنگیز است و اعضای هیئت‌مدیره گروه هنر و تجربه را هوشنگ گلمکانی، جعفر صانعی مقدم، امیرحسین علم‌الهدی و شهرام مکری تشکیل می‌دهند. همچنین هیئت امنای گروه هنر و تجربه عبارت است از رخشان بنی‌اعتماد، حجت‌الله ایوبی، امیرحسین علم‌الهدی، غلامرضا جمال امیدی، سیف‌الله صمدیان. نکته قابل تأمل این است که علی‌رغم اینکه تا به حال دو مدیر دیگر پس از ایوبی به عنوان رئیس ‌سازمان سینمایی روی کار آمده‌اند اما وی همچنان به عنوان عضو هیئت امنای هنر و تجربه باقی مانده است که نشان از نقش مهم و محوری وی در این گروه است.

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس