کد خبر 989347
تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۱
شهرداری تهران

باید دید بدهی شهرداری تهران در دوره مدیریت شهری قالیباف چقدر بوده است. آن‌طورکه معاون سابق برنامه‌ریزی شهرداری تهران می‌گوید، بدهی خالص آن دوران تا شهریور1396، عددی بین 16 تا 20هزار می باشد.

به گزارش مشرق، در سال 96 که مدیریت شهری جدید آغاز به‌کار کرد، لب به گلایه گشود و از 52هزار میلیارد تومان بدهی پایتخت گفت که مدیریت قبلی به‌ارث گذاشته است؛ رقمی که صحت‌وسقم آن هیچ‌گاه ثابت نشد. حالا با آغاز سال سوم فعالیت مدیریت فعلی، آقای محمود میرلوحی، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر تهران، اعلام کرده شهرداری جدول بدهی‌ها را برای ما ارسال کرده که براساس آن بدهی‌های شهرداری 69هزار و 945میلیارد تومان است.

بیشتر بخوانید:

بلافاصله پس از ارائه جدول بدهی‌ها از سوی میرلوحی، آقای قدرت‌الله گودرزی، معاون مالی و اقتصاد شهرداری تهران در زمان قالیباف در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرد میزان بدهی‌ها در زمانی که شهرداری تحویل تیم فعلی شد، حدود 16هزار میلیارد تومان بود که البته عددی هم از سال 95 اضافه شده است. او همچنین تصریح کرد تمام اسناد ریزبه‌ریز موجود است و ما کاملا دراین‌زمینه شفاف هستیم.

جدولی با ابهامات بسیار

جدول ارائه‌شده مدیریت شهری روز گذشته در رسانه‌ها منتشر شد و ابهامات و سوالات گوناگونی را با خود به‌همراه آورد. آن‌طورکه آقای ناصر امانی، معاون سابق برنامه‌ریزی و امور شوراهای شهرداری تهران، به «صبح‌نو» می‌گوید، در انتهای جدول ارائه‌شده، امضای آقای پیروز حناچی شهردار تهران دیده می‌شود؛ ولی مشخص نیست این اعداد و ارقام را به کجا فرستاده‌اند. این نامه به شورا رفته یا برای مرجع رسیدگی دیگری ارسال شده است. البته امانی به نکته مهم دیگری نیز اشاره می‌کند و می‌افزاید: تاریخ این گزارش هم مشخص نیست. معلوم نیست آیا در این گزارش بدهی‌های دو سال اخیر شهرداری یعنی از سال 96 تاکنون به ارقام اضافه شده است یا نه. بنابراین، ارقام جدول تهیه‌شده ابهام دارند؛ البته احتمال قوی وجود دارد که بدهی‌های دو سال قبل نیز به این ارقام اضافه شده باشد. این جدول چهار بخش دارد که شامل دیون و تعهدات ثبت‌شده، دیون و تعهدات بانک‌ها و اوراق مشارکت، بیمه و مالیات ثبت‌نشده و سایر دیون ثبت‌نشده است که باید دید منظور از دیون ثبت‌نشده چیست.

کدام مدیریت بدهکار است؟

معاون سابق برنامه‌ریزی و امور شوراهای شهرداری تهران در گفت‌وگو با «صبح‌نو» به نکات دیگری هم اشاره می‌کند و می‌گوید: زمانی که تیم آقای محمدباقر قالیباف در مرداد1396 شهرداری را به تیم جدید تحویل داد، گزارش مفصلی همراه با جداول ریز بدهی‌های شهرداری با امضای شهردار تهران و معاون مالی وی اعلام کردیم. اسناد آن‌ هم دراختیار شهردار جدید قرار گرفت و هم اعضای شورای شهر جدید. همچنین، نسخه‌ای از آن دراختیار مسوولان مالی اداری شهردار سابق تهران است. او تأکید می‌کند: آماری که ارائه دادیم، مستند است؛ اما تیم‌های جدید شهرداری چندین گزارش متفاوت دادند. آن زمانی که آقای محمدعلی نجفی شهردار بود، عددی به‌عنوان بدهی‌های شهرداری تهران اعلام شد و پس از وی آقای میرزایی، معاون وقت برنامه‌ریزی شهرداری تهران، اعلام کرد و چندین‌بار نیز اعضای شورا اعداد متفاوتی ارائه کردند و حالا جدول جدید نیز همان‌طورکه گفته شد، معلوم نیست مربوط به چه دوره‌ای است و به‌صورت مبهم و با عددی متفاوت منتشر شده است.

آمارها متناقض است

تناقضاتی که در این دو سال در ارائه آمارها وجود دارد، جای تأمل دارد. امانی تصریح می‌کند: حدود 29هزار و 71 میلیارد تومان بدهی‌های ثبت‌نشده در این جدول آمده است که جای تعجب بسیار دارد. این نکته در بحث حسابرسی کاملا واضح است که یا بدهی وجود ندارد یا بدهی وجود دارد و قطعی است که در سیستم فاینانس شهرداری هزینه و ثبت و صورت وضعیت آن مشخص می‌شود. اگر بدهی ثبت نمی‌شود، دیگر بدهی نیست؛ بنابراین، محاسبه رقمی بالغ‌بر 29هزار میلیارد تومان برای چه چیزی می‌تواند باشد؟ او می‌افزاید: عده‌ای تلاش می‌کنند هر روز با ارائه عددی جدید، افکار عمومی را سرگرم کنند. نکته جالب اینجاست که مدیریت شهری جدید در آستانه شروع سال سوم است؛ اما به‌جای ارائه گزارش عملکرد، آمارهای شگفت‌آور ارائه می‌دهد.

شهرداری تهران و سوالات بی‌جوابش

دربرابر این رقم‌های ارائه‌شده متناقض بسیاری از سوالات بی‌جواب است. یکی از سوالات این است که مدیریت شهری در این دو سال چه عملکردی در حوزه‌های مختلف شهری، فرهنگی، عمرانی و مدیریت شهری و خدماتی و اجتماعی داشته است؟  پرسش دیگر این است دلیل این شیوه برخورد مدیریت شهری در ارائه آمارهای متناقض چیست؟ ناصر امانی معتقد است این شیوه باعث می‌شود ذهن مردم از مسائل اصلی غافل شود و جای تأسف و تأمل دارد. او تأکید می‌کند: مردم در این دو سال عملکرد محسوسی از مدیریت شهری تهران ندیده‌اند و این شیوه عمکرد سبب می‌شود مردم از آن‌ها نپرسند شما در طول مدت این دو سال مدیریت چه کرده‌اید؛ بنابراین، آن‌ها به گذشته می‌پردازند و اعداد بدهی را بزرگ و بزرگ‌تر می‌کنند.

شورای شهر پاسخ دهد

اتفاق جالب دیگر در حوزه شهری، درخواست شورای شهر تهران از شهردار برای ارائه گزارش عملکرد است. روز گذشته، شورای شهر تهران با اعداد و ارقام و دغدغه‌های مالی گوناگونی روبه‌رو بود. در این جلسه علنی، آقای احمد مسجدجامعی با بیان اینکه با وجود تحقق ۹۱درصدی درآمدها در چهارماهه نخست امسال، این میزان تحقق در شهر احساس نمی‌شود، گفت: وقتی عوارض جدیدی برای شهروندان وضع می‌شود، باید کیفیت ارائه خدمات به آن‌ها نیز افزایش یابد؛ اما این‌گونه نیست. ما انتظار داریم در گزارش خزانه‌داری به‌صورت شفاف، درآمد و هزینه‌های انجام‌شده به‌تفکیک ارائه شود. در بسیاری از پروژه‌های شهری اتفاق جدی رخ نداده و باید مشخص باشد این 91درصد از درآمدها کجا هزینه شده است؟ همچنین، آقای محمدجواد حق‌شناس، عضو دیگر شورای شهر، اعلام کرد: در ماه ششم هستیم؛ اما هنوز یک گزارش هم از تخصیص بودجه به‌دست کمیسیون‌ها نیامده است و آقای محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران، هم خطاب به حق‌شناس اعلام کرد در این سال‌ها، اصلا گزارش تخصیص برای من به‌عنوان رییس شورا نیامده و صرفا برای کمیسیون ارسال می‌شده است.

دربرابر این اظهارات، امانی تأکید می‌کند خود شورا باید پاسخگو باشد؛ زیرا به‌عنوان پارلمان شهری بر عملکرد شهرداری نظارت می‌کند و اعضا در جریان همه مسائل شهرداری هستند؛ پس چرا شهردار بخواهد به آن‌ها گزارش دهد؟ اگر اعضای شورای شهر به‌واقع برای شهرداری برنامه‌ریزی و بر آن نظارت می‌کنند، باید بدانند که در این دو سال چه اتفاقاتی افتاده است.

او تأکید می‌کند: طبیعی است شهرداری‌ای که در طول دو سال سه شهردار به خود دیده است، نمی‌تواند عملکرد مثبتی ارائه دهد. این امر توقعی خارج از توان و قدرت شهرداری است که تنها 6 ماه بر مصدر شهرداری قرار گرفته است. او بازهم تصریح می‌کند درخواست اعضای شورای شهر از شهردار مبنی‌بر ارائه عملکرد شهرداری تاکتیک فرار به جلو برای رهایی از پاسخگویی به مردم دربرابر وعده‌هایی است که داده بودند.

29هزار میلیارد سرگردان

تعدد و تضاد در آمارهای ارائه‌شده مدیریت شهری جدید می‌تواند بیانگر نکات دیگری هم باشد. به‌گفته معاون سابق برنامه‌ریزی و امور شوراهای شهرداری تهران، انتشار این اعداد می‌تواند نشانگر این موضوع باشد که مدیران شهری هنوز تسلط کافی بر حساب‌های شهرداری پیدا نکرده‌اند تا بتوانند رقم قطعی ارائه دهند تا برمبنای آن بتوانند هم اذهان مردم را متقاعد کنند و هم آن‌ها که به امور حسابداری و حسابرسی آگاهی دارند، مهر تأییدی بر گفته‌های آن‌ها بزنند. او تأکید می‌کند: وقتی 29هزار میلیارد بدهی ثبت‌نشده به بدهی‌های شهرداری تهران اضافه می‌کنید، چه معنایی دارد؟ این موضوع را هیچ فرد حرفه‌ای در حوزه مالی و حسابداری نمی‌تواند بپذیرد. تصور کنید امروز کسی وارد شهرداری شود و ادعا کند هزار میلیارد از شهرداری تهران طلب دارم. آیا باید این رقم را هم به 29هزار میلیارد اضافه کنند؟ یعنی مدیران مالی شهرداری این‌گونه بدهی‌ها را ثبت می‌کنند؟

منتظر کشف حقیقتیم

حال باید دید بدهی شهرداری تهران در دوره مدیریت شهری قالیباف چقدر بوده است. آن‌طورکه معاون سابق برنامه‌ریزی و امور شوراهای شهرداری تهران می‌گوید، بدهی خالص آن دوران تا شهریور1396، عددی بین 16 تا 20هزار میلیارد تومان بوده است. وی اظهار کرد: البته ما آن زمان صورت‌جلسه‌ای با بانک شهر داشتیم که حدود هفت تا هشت‌هزار میلیارد تومان از بدهی‌های شهرداری تهران با بانک شهر تهاتر شده بود که مدیریت شهری جدید آن توافق‌نامه را اجرایی نکردند که این هشت‌هزار میلیارد تومان هم به مجموع بدهی‌های شهرداری به بانک افزوده شد.

منبع: صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۲
    1 0
    اینا میخوان تو دوره شون مردم رو سرگرم کنن، هر چند مردم هم عاشق سرگرم شدنن
  • رحیم IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۲
    2 0
    تنها کاری که این شورا کرده اینه که اسم یک خیابان به اسم باباش زده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس