روحانی و ترامپ

تجربه مذاکره با شخص حسن روحانی در نزد برخی اتاق‌های ارزیابی مسئولین ایرانی در غرب، تجربه ناخوشایندی نیست و او همواره یکی از گزینه‌های مورد علاقه برای گفتگوی رودرو در نزدیک به بیست سال گذشته بوده است.

به گزارش مشرق،  مهدی جهان تیغی فعال رسانه ای در کانال تلگرامی خود نوشت: علائم و شواهدی می‌گوید که آمریکایی تمرکز بر شخص روحانی را بیشتر از قبل تشدید کرده و او را بهترین گزینه برای دیدار رودرو با ترامپ و مذاکره مجدد با ایران می‌دانند.

در اینباره بیشتر بخوانید:
1. تجربه مذاکره با شخص حسن روحانی در نزد برخی اتاق‌های ارزیابی مسئولین ایرانی در غرب، تجربه ناخوشایندی نیست و او همواره یکی از گزینه‌های مورد علاقه برای گفتگوی رودرو در نزدیک به بیست سال گذشته بوده است. در این میان حسن روحانی نیز همواره در مواضعی که اتخاذ کرده که علاقه مندی ویژه اش برای ارتباط با غرب و مذاکره با مقامات آمریکا پنهان نکرده است. میزان موضع علنی روحانی برای مذاکره حتی با مقامات آمریکا، با هیچ چهره ای در کشور در سطح مقامات عالی رتبه قابل قیاس نیست.

2. تحرکات اخیر مکرون برای پای میز نشان‌دادن مقامات ایران و آمریکا نیز نشان می‌دهد که هدف اصلی وی، نشاندن ترامپ و شخص روحانی دور یک میز است. بررسی شواهد رسانه‌ای چند روز اخیر نیز تایید می‌کند که تلاش های ویژه مکرون، صرفا برای دیدار امثال ظریف با مقامات آمریکایی نیست و بیشتر به دنبال دیدار رودرو روحانی و ترامپ با یکدیگر است. در روزهای اخیر حتی روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست نوشته که تیم ترامپ میانه خوبی با ظریف ندارد و اگر روحانی با دست پر به فرانسه آمده بود، ترامپ برای دیدار با او مقاومت نمی‌کرد.

3. اما یک تحلیل پیچیده‌تر، تحلیلی است که معتقد است که تحریم ظریف توسط آمریکایی‌ها اساسا با هدف حذف او از مذاکرات و رسیدن مستقیم به شخص روحانی صورت گرفته است. این تحلیل البته کدهای را نیز برای درستی خود بیان می کند. کد اول آن این است که تحریم ظریف اساسا در شرایطی که آمریکایی‌ها دربه در به دنبال مذاکره با ایران هستند، چندان طبیعی نیست. در نگاه اول شاید برخی بگویند، که ظریف را اتفاقا تهدید به تحریم کردند تا او را مجبور به مذاکره کنند. اما روایت اخیر خود محمد جواد ظریف در گفتگو با روزنامه ایران، این فرضیه را تاحدی کم رنگ کرده است. اول  اینکه خود او تاکید دارد که بگوید ناامیدی تیم آمریکا از اقدامات و مواضع اش سبب تحریمش شده و آمریکایی‌ها دیگر او را گزینه مناسب برای دیپلماسی و مذاکره نمی‌بینند و دوم  نیز اینکه او درباره روایت تهدید به تحریمش در دیدار جنجالی با سناتور آمریکایی، گفته که آمریکایی‌ها موضوع تحریمش را به درخواست دیدار با ترامپ ربطی نداده‌اند!

4. مساله چهارم نیز این است که پس از تحریم ظریف، آمریکایی ها به نوعی مجبور هستند که فرد دیگری را در ایران برای فریب مذاکره در نظر بگیرند. با توجه به اینکه سطح پایین تر از وزیر خارجه توقعات آنها را برآورده نمی‌کند و همچنین با توجه به علاقه‌مندی و اشتیاق ویژه ترامپ برای دیدارهای دوجانبه با مسئولین عالی رتبه ایران – همانند علاقه ای که برای دیدار با شخص رئیس جمهور کره شمالی از خود نشان داد- بنابراین بهترین گزینه حسن روحانی است.

5. با توجه به موارد بالا به راحتی می‌توان گفت، که تمرکز ویژه ای بر شخص روحانی و متقاعد کردن- بخوانید فریب او - برای مذاکره مجدد توسط آمریکایی‌ها صورت گرفته است. جدای از اختلاف نظر درباره سوابق درست یا غلط روحانی در گذشته، همه باید برای حفاظت از شخص و جایگاه رئیس‌جمهور در برابر دور جدید فریبکاری آمریکایی‌ها پای کار باشند! زیرا نگرانی در اینباره بیشتر از قبل هم شده است. با وجود اصلاح برخی مواضع شتابزده، یاد کسی نرفته که روحانی همین چند روز قبل گفت که حاضر است با هرکسی دیدار کند!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
    10 48
    دمشون گرم.مذاکره تنها راه نجاتتونه
    • IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
      6 1
      آمریکا فقط تا پایان این دولت فرصت داره که کشور رو به قه قرا بفرسته، مطمئن باشید تمام سعیشون رو برای تحمیل یک معاهده ننگین بین المللی در این دولت وابسته میکنن باید هوشیار و پا به رکاب باشیم ان شاالله.
    • IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
      11 1
      مذاکره تنها راه نجات کاسبان تحریم و برجام است
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
    6 1
    مذاکره با کسی که تعادل روحی و روانی ندارد به صلاح نیست.
  • داوود IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
    23 2
    شخصا فکر می کنم درصورت انجام مذاکره باید بدون فوت وقت روحانی از ریاست جمهوری کنار گذاشته شود و شاید بهتر باشد در حین مذاکره او را خلع کنند.
  • US ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
    22 0
    برجام دیگه اعتبار نداره
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
    16 1
    مذاکره هرگز.
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
    19 2
    آقا فرمودند مذاکره نمی کنیم .جنگ هم نمیشود ‌.پس نه مذاکره میکنیم نه جنگ میشود.
  • IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
    5 1
    نگرانم آقای روحانی همه چیز را ضایع کند
  • DE ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
    7 1
    با طناب پوسیده امریکا چند بار باید رفت تو چاه؟
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
    12 1
    ترامپ تعادل روحی بهتری نسبت به بعضی ها دارد که یکبار میگه مذاکره نمیکنم وبعد میگه با هرکسی مذاکره میکنم. والا
  • IR ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
    2 0
    دیوانه چو دیوانه بیند خوشش آید
    • سیداصغر IR ۰۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۲
      0 0
      مذاکره برسر شرافت وغیرت؟!!! یکبار هسته ای ،اینبارموشکها،لابد فردا میخوان جلوشون عربی برفصیم،!باید همون روز اول ازبرجام بیرون میامدیم تا اینها،اینقدر گستاخ وپررو نشوند
  • IR ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۲
    0 0
    باز خوانی مذاکره قرار است ادب شود نه اینکه هدر رود گزینه ها بر عکس شده وبه خودشان بر گشته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس