کد خبر 988746
تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۴:۳۰
رسانه‌های غربی نمایه

به دنبال ادعاهای رسانه‌های غربی درخصوص حادثه‌ای در یک مرکز فضایی ایرانی، ترامپ با ژستی تبلیغاتی علیه فعالیت‌های ماهواره‌ای جمهوری اسلامی سعی کرد وانمود کند که آمریکا در این حادثه دست داشته است!

به گزارش مشرق، رسانه‌های غربی پنجشنبه‌شب گذشته مدعی شدند که بر اساس تصاویری ماهواره‌ای، در یک مرکز فضایی ایرانی در نزدیکی سمنان، موشکی که قرار بوده ماهواره‌ای را در مدار زمین قرار دهد در همان شروع عملیات، منفجر شده است.


خبرگزاری‌های رویترز، آسوشیتدپرس و بنگاه سخن‌پراکنی بی‌بی‌سی ازجمله رسانه‌هایی بودند که تا چند ساعت این خبر را بر صدر خروجی‌های خود قرار داده و با برجسته‌سازی و بزرگنمایی آن، موضوع ادعایی را شکست جمهوری اسلامی در عملیات پرتاب موشک ماهواره‌بر تحلیل و ارزیابی کردند.

بیشتر بخوانید:

ترامپ: آمریکا در عدم موفقیت پرتاب ماهواره از سوی ایران نقشی نداشت


توییت ترامپ با ژست تبلیغاتی ضربه به ایران!


چند ساعت پس از انتشار این خبر بود که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه و بی‌آنکه درباره پرتاب ماهواره ناهید ۱ به فضا خبری رسمی ‌منتشر شود با انتشار تصویری در حساب توییتری خود ادعا کرد جمهوری اسلامی ایران در پایگاه ملی فضایی امام خمینی(ره) در استان سمنان اقدام به پرتاب ماهواره به فضا کرده و ناکام مانده است!


ترامپ در توییتی کنایه‌آمیز دراین‌باره نوشت: «ایالات‌متحده آمریکا در حادثه فاجعه‌باری که طی آماده‌سازی‌های نهایی در سکوی پرتاب موشک ماهواره‌بر سفیر در جایگاه یک در سمنان رخ داد نقشی نداشته است. برای ایران بهترین آرزوها را دارم و امیدوارم در مشخص کردن اینکه در جایگاه یک چه اتفاقی افتاده، موفق باشند.»


وی در راستای القای توانمندی ایالات‌متحده در عملیات رصدی و اقدام خرابکارانه آمریکا علیه فعالیت‌های ماهواره‌ای ایران، با انتشار عکسی در ذیل متن خود، مدعی شد که این تصویر ماهواره‌ای با وضوح و کیفیتی بالا، عکسی از سکوی پرتاب موشک ماهواره‌بر سفیر در پایگاه فضایی امام خمینی(ره) در استان سمنان ایران است.


رسانه‌های معاند و اپوزیسیون هم سعی کردند در راستای بزرگنمایی و باورسازی توانمندی‌های ماهواره‌ای آمریکا، به ادعای ترامپ و رسانه‌های غربی، رنگ و بوی کارشناسی و تخصصی بدهند و آن را امری بسیار پیچیده و فنی القا کنند! یکی از رسانه‌های اپوزیسیون به نقل از رادیو ملی آمریکا (ان‌پی‌آر) نوشت: «در تصاویر ماهواره‌ای که شرکت «پلـَنـِت» به‌صورت اختصاصی در اختیارش قرار داده، رنگ سکوی پرتاب موشک تغییر یافته و دودی از آن متصاعد شده که احتمالاً حاکی از انفجار این موشک درست در زمان پرتاب است! ان‌پی‌آر و برخی از خبرگزاری‌ها خبر ناکامی ‌ایران در پرتاب این موشک را به نقل از دِیو شمرلِر، کارشناس ارشد «مرکز مطالعات خلع سلاح جیمز مارتین»، در واشینگتن نقل کرده‌اند»!


سرزنش ترامپ از سوی کارشناسان امنیتی آمریکایی


پس از انتشار این عکس از سوی ترامپ، برخی کارشناسان امنیتی آمریکایی وی را بابت این اقدام سرزنش کردند اما وی از این اقدام خود دفاع کرد و آن را حق خود دانست. یک کارشناس حوزه امنیتی به CNN گفته است این عکس می‌تواند اطلاعاتی نظیر کیفیت و رزولوشن تصویر و نحوه عملکرد ماهواره‌ای که این عکس را گرفته است نشان دهد.


بعد از انتشار اخبار رسانه‌های غربی و توییت‌بازی ترامپ در پنجشنبه‌شب و روز جمعه، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان ضمن تکذیب ادعای رئیس‌جمهور آمریکا از خبرنگاران و عکاسان دعوت کرد صبح روز شنبه در پژوهشگاه فضایی، از ماهواره ناهید بازدید کنند.


من و ناهید همین‌الان، صبح‌به‌خیر ترامپ!


آذری جهرمی با این ماهواره بومی عکس سلفی گرفت و در توییتی در پاسخ به ترامپ نوشت: «من و ناهید- ۱ همین‌الان. صبح‌به‌خیر آقای ترامپ!» محمدجواد آذری جهرمی همچنین نوشت: «رسیدم چابکسر. گوشی رو چک کردم و دیدم خیلی‌ها جویای احوال ماهواره ما شدند. ظاهراً اخباری منتشر شده که سومین تلاش برای استقرار ماهواره در مدار ناموفق بوده. راستش ناهید ۱ حالش خوبه. الآن هم در آزمایشگاه مستقره. خبرنگاران هم میتونن بیان بازدیدش.»


وزیر ارتباطات همچنین در حاشیه این بازدید از پژوهشگاه فضایی ایران و مراحل آماده‌سازی ماهواره ناهید ۱ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: «همان‌طور که مشاهده می‌کنید ماهواره ناهید ۱ هنوز اینجاست و برای پرتاب تحویل وزارت دفاع نشده است. این در حالی است که ترامپ می‌گوید در انفجار این ماهواره از پایگاه فضایی سمنان نقشی نداشته است.»


وی ادامه داد: رئیس‌جمهور آمریکا بداند که پس از تجاوز به حریم ایران، این نیروهای مسلح ما بودند که پهپاد آنها را سرنگون کردند.


وزیر ارتباطات تأکید کرد: «همچنین اگر آنها بتوانند تصویر با کیفیت لحظه اصابت پهپاد با راکت ایرانی را نشان دهند، کروکی نقطه دقیق اصابت را به افکار عمومی جهان اطلاع دهند.»


وی در پایان درباره اخباری مبنی بر انفجار سکوی پرتاب ماهواره ناهید خاطرنشان کرد: «جزئیات این موضوع باید از سوی وزارت دفاع اعلام شود اما آنچه ما می‌دانیم و مشخص است این است که ماهواره ناهید ۱ همچنان در پژوهشگاه فضایی ایران در حالت آماده‌سازی قرار دارد.»


پشت پرده توئیت ترامپ  و جنجال رسانه‌های غربی


لازم به ذکر است که رفتارشناسی غربی‌ها در قبال توانمندی‌های دفاعی و دستاوردهای نظامی جمهوری اسلامی از آزمایش‌های موفق موشکی تا سرنگونی پهپاد غول‌پیکر آمریکایی حاکی از آن است که آنها نمی‌خواهند بپذیرند که نظام اسلامی در طول چهل سال گذشته در حوزه فعالیت‌های موشکی و ماهواره‌ای به پیشرفت‌ها و توانمندی‌های عظیم دست پیدا کرده است.


شاهد ادعا آنکه همزمان با خبرسازی روز پنج‌شنبه رسانه‌های غربی، نیویورک‌تایمز مدعی حمله سایبری موفق آمریکا به پایگاه داده‌های اطلاعاتی سپاه در مورد رصد نفتکش‌ها در خلیج ‌فارس شد و نوشت: «سیستم‌های رهگیری نفتکش‌ها از کار افتاده است». همچنین دو ماه پیش بود که پس از سرنگونی پهپاد آمریکایی با موشک زمین به هوای سپاه، برخی رسانه‌های غربی مدعی شدند «حمله‌های سایبری آمریکا،‌ به سیستم‌های هدایت موشکی سپاه خسارت وارد کرده است!»


گفتنی آنکه چند ماه از آزمایش موفقیت‌آمیز پرتاب موشک بالستیک ایرانی نگذشته بود که برایان هوک نماینده ویژه آمریکا (در خرداد ۹۸) در پیامی ‌ویدئویی مدعی شد که «ایران صحنه‌های پرتاب موشک خود را با فتوشاپ خلق کرده تا به‌این ‌ترتیب توانایی‌های موشکی خود را به رخ بکشد»!


ازاین‌رو ادعای رسانه‌های غربی و توییت ترامپ برای وانمود کردن دست داشتن آمریکا در اقدامات خرابکارانه علیه فعالیت‌های ماهواره‌ای ایران برای ۱-  القای توانمندی آمریکا در رصد فعالیت‌های ماهواره‌ای و موشکی جمهوری اسلامی ۲-  مخدوش‌سازی قدرت و توان موشکی ایران با القای پنهان‌کاری و شکست‌های مکرر جمهوری اسلامی در این‌گونه فعالیت‌ها ۳-  القای تلاش ایران برای فعالیت‌های هسته‌ای (آزمایش تکنولوژی مرتبط با حمل کلاهک هسته‌ای) ۴-  تمسخر و تحقیر جمهوری اسلامی ایران در ادامه ادعای «موشک فتوشاپی»!، ۵-  فرافکنی و جبران شکست در سرنگونی پهپاد غول‌پیکر آمریکایی توسط سپاه و ۶-  فعالیت تبلیغاتی و توجیه روانی استقرار سامانه‌های موشکی آمریکایی در منطقه خاورمیانه و. .. بوده است.


جنجال غیرعادی برای اتفاق معمولی!


تاکنون مسئولین دفاعی و امنیتی، واکنشی به این موضوع نشان نداده‌اند اما نکته قابل‌تأمل ماجرا آنجاست که اگر چنین اتفاقی هم افتاده باشد-  برفرض صحت خبر-  این واقعه، عجیب نیست و منطقی هم نیست که جنجال‌های غیرعادی باعث شود برخی سوانح را دلیلی بر عدم توانایی جمهوری اسلامی در فعالیت‌های ماهواره‌ای و یا موشکی بدانیم چه آنکه پیشرفت‌های نظامی در تمامی کشورها همواره توأم با آزمایش، تجربه و فرازوفرودهایی فنی و تخصصی بوده است و این حوادث-  حداقل در مورد جمهوری اسلامی ایران-  دلیلی بر توانمندی دشمن در اقدام خرابکارانه نبوده است.


به‌طور مثال، در سال ۲۰۰۹ ماهواره کره جنوبی در جو زمین منفجر شد یا در آگوست ۲۰۱۱ موشک پروتونی روسی از مدار خارج شد. همچنین ماهواره Cygnus CRS Orb-۳ محصول فرانسه و ایتالیا که با همکاری آمریکا ساخته شده بود چند ثانیه پس از پرتاب در سال ۲۰۱۴ منفجر شد. به این موارد نیز باید اشاره کرد: اختلال و توقف در حرکت ماهواره STSAT-۲A کره جنوبی در سال ۲۰۰۹، اختلال و توقف در حرکت ماهواره  STSAT-۲B کره جنوبی در سال ۲۰۱۰، اختلال راداری و سقوط موشک Zenit-۲SB روسیه در ۲۰۱۲، اختلال و توقف در حرکت ماهواره Telkom-۳ مالزی، در سال ۲۰۱۲، اختلال ماهواره CBERS-۳ چین و برزیل در سال ۲۰۱۳ در مرکز تایوان، سانحه ایستگاه فضایی  ISS Expedition-۳۶ آژانس فضایی اروپا در جولای ۲۰۱۳، کشته‌شدن ۲ نفر در سانحه پلستکس روسیه در نوامبر ۲۰۱۳، اختلال ماهواره Amos-۶ اسرائیل در حین سوخت‌گیری در سال ۲۰۱۶ و مواردی دیگر از این قبیل. ماهواره‌های آمریکا را چه کسی منهدم کرد؟


اکنون از ترامپ که سعی کرده با ژستی تبلیغاتی وانمود کند که این سوانح، اقدامی خرابکارانه از سوی آمریکا بوده و ایران را به شکست کشانده، باید پرسید که بنا بر منطق او، ماهواره‌های آمریکا را چه کسی منهدم کرده است؟ موارد زیر و به‌ویژه واقعه انفجار شاتل فضایی «چلنجر» در ۱۹۸۶ و فاجعه بزرگ علمی فضایی آمریکا در سال ۲۰۰۳ تنها بخش کوچکی از دهها سوانح و اتفاقاتی است که در صنایع موشکی آمریکا روی داده و تاکنون هیچ کشوری از علت و عوامل آن سخن نگفته، همچنین ژست خرابکارانه نگرفته و یا برای کشف علت حادثه آرزوی موفقیت نکرده است!


۱. اولاً درخصوص فاجعه بزرگ علمی فضایی آمریکا (انفجار شاتل فضایی کلمبیا در سال ۲۰۰۳ (۱۳۸۲)) باید اشاره کنیم که آمریکا با استفاده از فرصت دوران نابسامانی اقتصادی و صنعتی روسیه به دلیل فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱، توانست به پیشروترین کشور در عرصه فضایی تبدیل شود، براثر انفجار شاتل در سال ۲۰۰۳ مجبور شد، تقریباً بخش اصلی برنامه‌های خود را در این بخش تا جایگزینی سامانه‌ای مطمئن متوقف کند. اول فوریه ۲۰۰۳ شاتل فضایی کلمبیا پس از انجام مأموریت خود هنگام ورود به جو زمین منفجر شد و ۷ سرنشین آن کشته‌شدند که به فاجعه بزرگ علمی فضایی این کشور شهرت یافت.


۲. ثانیاً درخصوص واقعه انفجار شاتل فضایی چلنجر باید اشاره شود که این حادثه در تاریخ ۲۸ ژانویه ۱۹۸۶ (۱۳۶۵)) رخ داد. زمانی که شاتل فضایی چلنجر در (مأموریت اس‌تی‌اس- ۵۱- آل) در ۷۳ ثانیه بعد از پرواز خود منفجر و تبدیل به چند تکه شد، که منجر به مرگ تمام هفت خدمه شد. این فضاپیما در طول اقیانوس اطلس، و در سواحل فلوریدا مرکزی دچار نقص فنی و انفجار شد و کمیسیون تحقیق ریاست جمهوری، موسوم به کمسیون راجرز، علت حادثه را طرح نامناسب اتصال بخشهای موشک سوخت جامد کمکی (Solid Rocket Booster) دانست.


همچنین باید به موارد زیر اشاره کرد:


۳. ماهواره Trailblazer نیروی هوایی آمریکا، سال ۲۰۰۸، دچار مشکل فنی شد و از قرار گرفتن در مدار بازماند.


۴. ماهواره NanoSail- D ناسا آمریکا، سال ۲۰۰۸ در هنگام پرتاب دچار اختلال شد و از ادامه کار بازماند.


۵. ماهواره Orbiting Carbon  Observatory ناسا آمریکا، سال ۲۰۰۹ دچار اختلال شد و از ادامه کار خود بازماند


۶. فضاپیمای ناسا در آپریل ۲۰۰۸ در مأموریت Soyuz TMA-۱۱ دچار سانحه شد.


۷. در سال ۲۰۰۹ آژانس دفاع موشکی آمریکا اعلام کرد آزمایش موشکی بر فراز اقیانوس آرام با شکست مواجه شده است. به گفته این آژانس موشک هدف ازجزایر مارشال و موشک رهگیر از پایگاه نیروی هوایی در کالیفرنیا شلیک شدند که هر دوی آنها عملکرد نرمالی داشتند ولی سیستم رادار دریایی آنها درست عمل نکرده و این آزمایش را با شکست مواجه کرده است.


۸. در پست ارتش آمریکا در سال ۲۰۱۰ یک راکت منفجر شد و ۲ کشته بر جا گذاشت.


۹. ماهواره گلوری ناسا در سال ۲۰۱۱ در جو زمین منفجر شد.


۱۰. ماهواره Progress M-۱۲M ناسا آمریکا، در سال ۲۰۱۱ دچار اختلال شد و نتوانست در مدار خود قرار گیرد.


۱۱. در سکوی پرتاب موشک ۳۹A در آمریکا در مأموریت STS-۱۳۴ در سال ۲۰۱۱، انفجار صورت گرفت و ۱ کشته بر جا گذاشت.


۱۲. در سال ۲۰۱۲ وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد آزمایش ‌ترایدنت (به معنی نیزه سه شاخ) پیشرفته‌ترین موشک دوربرد نیروی دریایی آمریکا بوده که با شکست مواجه شده است.


۱۳. در سال ۲۰۱۳، پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) از شکست آزمایش مهم‌ترین موشک رهگیر خود خبر داد. آسوشیتدپرس گزارش داد: «این موشک تنها موشک رهگیر آمریکا بود که برای هدف قراردادن موشک‌های دوربرد ساخته شده بود. این سومین شکستی است که در موشک‌های ساخته شده توسط شرکت بوئینگ رخ می‌دهد.» همچنین پنتاگون در همین رابطه اعلام کرد: «مقامات مرتبط با برنامه این آزمایش یک بازبینی گسترده را برای یافتن علت شکست آن آغاز می‌کنند. بر اساس این گزارش، ارتش آمریکا سیستم موشکی خود را ۱۶ بار آزمایش کرده که فقط هشت مورد از آن موفقیت‌آمیز بوده است. آخرین باری که ارتش آمریکا یک موشک رهگیر را به درستی و بدون شکست آزمایش کرد مربوط به سال ۲۰۰۸ میلادی است.»


۱۴. می‌توان به فضاپیمای ناسا VSS‌ اشاره کرد که در اکتبر ۲۰۱۴ در سانحه‌ای هنگام آزمایش در آمریکا سقوط کرد و ۱ کشته و ۱ زخمی ‌برجای گذاشت.


۱۵. سال ۲۰۱۷ نیز آژانس دفاع موشکی آمریکا اذعان کرد که دومین آزمایش بالستیک دفاع ضد موشکی آمریکا از نوع SM-۳ Block IIA که برای انهدام موشک پرتاب شده از پایگاه نظامی پاول جونز واقع در دریای پاسفیک، از مرکز آزمایش موشکی‌هاوایی شلیک شد، با موفقیت همراه نبوده و هر دو موشک پرتاب شده در دریا سقوط کرده‌اند. همچنین در مرداد ماه همان سال (۹۶) دیفنس نیوز گزارش داد که خطای انسانی چهارمین آزمایش سامانه موشکی رهگیر آمریکا را با شکست مواجه ساخت. تحقیقات آژانس دفاع موشکی آمریکا نشان داده، جان پل جونز ملوان نیروی دریایی این کشور با فشردن اشتباه یک دکمه باعث شد موشک رهگیر تحت آزمایش قبل از رسیدن به هدف در آسمان نابود شود. بر اساس این گزارش، این ملوان که کنترل‌کننده لینک اطلاعاتی و تبادل داده‌ها میان کشتی‌ها و هواپیماها بود، بطور تصادفی هدف موشک بالستیک را یک دوست در سیستم شناسایی کرد و بدین طریق موشک SM-۳ آتش گرفت.


۱۶. در ژوئیه ۲۰۱۷ در سانحه‌ای در مرکز فضایی در قزاقستان در حین مأموریت Progress MS-۰۶ ناسا، ۲ نفر کشته‌شدند.


۱۷. همچنین در سال ۲۰۱۸ نیروی هوایی ارتش آمریکا در بیانیه‌ای از شکست آزمایش موشکی بالستیک قاره پیمای این کشور خبر داد و اعلام کرد که موشک بالستیک قاره پیمای مینوتمن به دلیل نقص فنی در آب‌های اقیانوس آرام سرنگون شد.


۱۸. فضاپیما Soyuz MS-۰۹ و فضاپیما Soyuz MS-۱۰ در آگوست ۲۰۱۸ دچار سانحه شدند.


لازم به تأکید است که موارد فوق، تنها بخشی کوچکی از دهها مورد از سوانحی است که در صنایع موشکی و نظامی آمریکا رخ داده است و بهتر است ترامپ قبل از توئیت بازی و نمایش اقتدار و حرکت‌های تبلیغی و لاف زدن، به راحتی تعجب نکند و از طبع و ملزومات فعالیت‌های ماهواره‌ای نکاتی فنی و تخصصی یاد بگیرد!

منبع: کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
    18 44
    درود بر رئیس جمهور اینده ایران
    • IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
      2 29
      هرچه التماس کردیم نپذیرفت حالا چکار کنیم ؟ باید از علامه دهر مشائی مغز متفکر احمدی نژاد هم مسلک وزیر جوان عاجزانه تقاضا کنیم گامی در جهت آبادی ایران ویران بردارد
    • IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
      34 6
      درود بر هر رئیس جمهوری به جز روحانی:)
    • IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
      5 28
      زنده باد روحانی اگه روحانی نبود اذری جهرمی هم نبود
  • DE ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
    42 2
    واقعیت اینه که تعداد خرابکاری ها زیاد شده مسئولین باید پیگیر باشت
    • IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
      38 11
      واقعیت اینه که اصلاحطلب ها نفوذ کردن در ارگان های حساس
  • ناشناس IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
    14 32
    حالا تو بگو ماهواره ایرانو کی نابود کرد؟100درصد کار امریکاست این همه می دونن وقتی تونستن عکس ماهواره ای با اون کیفیت بگیرن
  • ايراني IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
    39 7
    در برابر اين همه اتفاق (بيشتر از 30 تا) حتما هم بايد ذوق زده بشن كه يكبار هم براي ما افتاده. طفلك ترامپ چه ذوقي هم كرده
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
    15 7
    سلام اگه اینقدر کیفیت عکس ماهواره جاسوسی بالاست چرا هواپیمای جاسوسی می فرستند که باعث تنش بشه نکنه عکس از ماهواره گرفته نشده باشه! ضمنا"شاید اون ماهواره ای که عکسش اینجوریه میتونسته پرتابگر رو مختل ونابود کرده باشه اگه اینجوری باشه باید فکری به حال ماهواره های دشمن کرد
    • GB ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
      9 2
      عکس هواپیما خیلی کیفیت بهتری داره چون تو ارتفاع پایین تری هست (البته 1000 جور ریزه کاری داره) درضمن کار هواپیمای جاسوسی فقط عکس برداری نیست
  • پدرام IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
    10 36
    بوجه یه سال کشور رو میدن یه آبگرمکن هوا کنن که نمیتونن .خودتونو با کره شمالی و ناسا مقایسه نکنید یه نگاه به اقاصادشون بکنید موشک میخوام چیکار
    • IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
      20 4
      خاک بر سرت نفهمت کنند
    • IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
      13 3
      قرصات رو خوردی.
    • مصطفی IR ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
      8 0
      قرصهاشو خورده ولی فکر کنم جابجا خورده
  • حسین IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
    1 16
    باسلام شاتل کلمبیا در سال 1993 منفجر شد دقت کنید
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
    25 3
    شکست هم بخشی از مسیر دستیابی به موفقیت میباشد ، قطعا هیچ دستاوردی در طول تاریخ بدون آزمایش و شکست بدست نیامده است.
  • whصادق نصیری اوانکی IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
    1 8
    بیشتر کار
  • IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
    12 1
    چندی پیش به پژوهشگاه فضایی ایران رفتم متاسفانه چنان بوی نامطبوع از چند باغ فروش گوسفند اطراف پژوهشگاه فضایی ایران فضای پژوهشگاه فضایی را پر کرده بود که حتی با زدن ماسک هم فایده ای نداشت و چند روز حال بهم می خورد چرا مسئولین پژوهشگاه فضایی ایران رسیدگی نمی کنند آیا نمی دانند این فضای بشدت کثیف و آلوده اطراف پژوهشگاه روی قطعات حساس ماهواره تاثیر گذار است آقای جرمی این بوی بد فاجعه است
  • عبدالله راد IR ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
    6 0
    اصلاازمایش موشکی به همین خاطراست که نقاط ضعف وقوت سامانه شناسایی وبرطرف شود.مفهوم ازمایش موشکی همین است .اینقدربایدازمایش انجام شودتابه فناوری بومی دست یابیم .ماکه موشک اماده واجاره ای نداریم ماخودمان میسازیم ازمایش میکنیم واستفاده میکنیم .حالاچه اشکال داردموقع ازمایش هرمشکلی ممکن است رخ دهد.این انفجاهانیزبخشی ازپروسه ی ساخت موشک است
  • عبدالله راد IR ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
    8 0
    اقای اذری جهرمی یک سلفی باناهیدبگیر.منوناهیدیهویی .تاپوزحسودان کش بیاد
  • حزب ا... IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
    14 0
    یکی باید از این جناب تلامپ بپرسه اخه تو که وقتی میخوای به یکی زنگ بزنی موبایلتو میدی به ملانیا میگی شماره ی خونه ابوبکر بغدادی رو بگیر !!! چرا داری حرف از ای تی و هک رایانه و وووو میزنی تپل !!!!!
  • محسن IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
    0 1
    مگه ترامپ حرف بدی زد که وزیر این طور توهین آمیز جوابش رو داد که منجر به تحریم بخش هوافضا شد؟
    • علی IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
      0 0
      واقعا برات متاسفم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس