کد خبر 988708
تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۰

در این مقاله سعی خواهیم کرد بزرگترین برندهای تولید هود در ایران آشنا شویم ( هود اخوان – هود کن – هود بیمکث – هود استیل البرز و... )  و سری هم خواهیم زد به تولبد هود های اینده تا ببینیم در سالهای بعد چه تحولاتی خواهند نمود. در این نوشته تاریخچه اولین تولید کننده هود در جهان و ایران رو معرفی خواهیم نمود

 

 

تاریخچه هود در جهان

در واقع هواکش‌های قدیمی امروزه با عنوان هود شناخته می‌شوند، از لحاظ نمای ظاهری و کارکرد بسیار پیشرفته‌تر شده‌اند. در گذشته به دلیل نمای بد ظاهری آن‌ها، اطرافش را با چوب می پوشاندند تا دیده نشود. به مرور زمان هودهای زیرکابینتی ساخته شد اما هنوز هم ظاهر دلچسبی نداشت. طی سال‌ها روی طراحی آن کار شد و هودهای امروزی ساخته شدند مفهوم آشپزخانه ای پاک از سال 1937 مورد توجه قرار گرفت ،در این سال یک مخترع امریکایی هود را اختراع کرد.
 Vent A Hood
اولین تولید کننده تهویه هوا وهود اشپزخانه بود. اولین هود اشپزخانه در خانه ای با کف خاکی در دالاس ساخته شد و صاحبان آن به معنای واقعی کلمه به در منازل مردم شهر می رفتند و کار فروش را انجام میدادند.

 

در طول سالها، هود اشپرخانه بهبود یافته است، اما مفهوم اصلی ان در زمینه طراحی مرکزی و تهویه آشپزخانه بدون تغییر باقی مانده است.

 

 

تاریخچه صنعت هود و هواکش در ایران

 

در سالهای میانی دهه ۱۳۳۰ اولین فروشگاه بنام هواکش ایندولاتوسط آقایان ویکتور ابراهیمی وصالح چیتایات در خیابان سعدی افتتاح شد.
فروشگاه ایندولا با تهیه وتوزیع محصولات ایندولا اولین فروشگاهی بود که فقط به کار هواکش مبادرت می ورزید .
از ان تاریخ تا دهه ۱۳۴۰ تعداد انگشت شماری دیگر به این کار روی آوردند که مهمترین انها بشرح
زیر می باشد.
۱خانم وجیه یاشار ،خیابان شاهرضا (انقلاب)، الکترو سهیل
۲- آقای یوسف ابراهیمی، خیابان شاهرضا (انقلاب)، نوین فن
۳- آقای بوستانچی ، خیابان پامنار ، هواکش بوستانچی
۴- آقای مصطفی سلیمان زاده ، خیابان تخت طاوس (شهید مطهری) ، ایران فن
۵- آقای سید هاشم کرمانی ، خیابان سعدی، الکترواستیل
۶- آقای مالکی، خیابان شاهرضا (انقلاب)، هواکش مالکی
۷- آقای گارنیک، خیابان شاهرضا (انقلاب) نبش خاقانی، هواکش گارنیک
۸-آقای حسین طوسی به مرکزیت مشهد که به تهران خیابان شاهرضا (انقلاب فعلی) نرسیده به خیابان روزولت (شهید مفتح ) هواکش توس فن(تهویه توس نماد ) انتقال یافت .

 

 

با آغاز دهه ۱۳۵۰ با آغاز لوله کشی گاز در تهران که مشترکین را موظف به استفاده از هواکش در محل نصب مشعل گاز و الزام سازمان محیط زیست که فروشگاههای موادغذایی را مجبور به استفاده از هواکش نموده بود، تقاضا برای این محصول بشدت افزایش یافت و تعداد زیادی فروشگاه برای عرضه هواکش ایجاد گردید.
آقای سلیمان زاده در سال ۱۳۵۲ فروشگاه ایران فن را به شرکت ایران فن تبدیل و به دروازه دولت تغییر آدرس دادند. خانم یاشار که فرزندانش پس از تحصیلات عالیه از آمریکا مراجعت نموده بودند (ادموند و امانوئل ثابت) اقدام به ثبت شرکت ایران ونتیلاتور نموده و فعالیت خود را در اخذ نمایندگی و پخش هواکش در سطح کشور از سال ۱۳۵۳ آغاز نمودند. یکی از دلایلی که در حال حاضر دروازه دولت به بورس هواکش تبدیل شده وجود شرکت ایران فن و ایران ونتیلاتور (ایران هواسازان فعلی) در این محل بوده است.
آقای محمد علی خلیلی مقدم نیز شرکت استاندارد را در خیابان دروازه دولت (دکتر مفتح فعلی) تاسیس نمود (۱۳۵۵) در اواخر این دهه آقای کمال سلیمانزاده شرکت ایران پروانه را در خیابان شاه (جمهوری فعلی) راه اندازی نمودند.
در اوایل دهه پنجاه وارد کنندگان عمده برای اینکه در پرداخت سود و عوارض گمرکی و همچنین در کرایه حمل صرفه جویی نمایند اقدام به وارد کردن قطعات هواکش نمودند که این اولین قدم در راه تولید بود. زیرا بلافاصله شروع به ساخت قابهای فلزی، توری های نگهدارنده الکتروموتور و سپس پروانه و سایر متعلقات نمودند
اگر شروع به تولید را در سال ۱۳۵۰ در نظر بگیریم، حدود سی سال از عمر این صنعت میگذرد و در این زمان کوتاه راه نسبتاً زیادی را پیموده است. تعداد عرضه کنندگان بیشمار و تعداد کارخانجات و کارگاهها افزایش چشمگیری داشته است. عرضه کنندگان در تهران بزرگ بین ۳۵۰ الی ۵۰۰ و تعداد تولید کنندگان بین ۳۰ الی ۱۰۰ تخمین زده می شوند.

 

 


 

 

اولین تولید کننده هود در ایران

هود کن در سال ۱۳۶۲ با هدف تامین نیازهای آشپزخانه ایرانی، برای اولین بار در ایران محصول جدیدی را که متناسب با سلایق ایرانی بود تولید نمود که از این محصول با نام هود یاد شده است به همین علت، در ایران هود آشپزخانه همواره با نام هود کن شناخته شده و نام کن را همیشه با خود یدک می کشد.

 

مهمترین کارکرد هودها دراشپزخانه

کشیدن بوی غذا، بخار و چربی در هنگام آشپزی است که باعث شده چربی حاصل از غذا که در هوا معلق است، جذب وسایل نشود و فضای آشپزخانه مرطوب بماند

مشکلاتی که در صورت استفاده نکردن از هود اشپزخانه خواهید داشت

 1-امکان رشد باکتری و قارچ ها روی دیوار آشپزخانه و به خطر افتادن سلامت اعضای خانواده

 2- بعد از مدت کوتاهی چربی حاصل ازپخت وپز روی وسایل منزل شما نشسته و ظاهر نامناسب ییدا کند به طور مثال شاید برای شما هم پیش امده باشد که پرده سفید منزل شما بعد از مدت کوتاهی بسیار زرد و بدرنگ شده باشد و حتی بعد از چندین بار شستشو دیگر به رنک اولویه خود باز نگردد یکی از دلایل مهم ان نشست دود و چربی بر روی پارچه و رسوخ در تار و پود ان می باشد.

3- هود برای افراد دارای بیماری آلرژی و آسم و همچنین حفظ سلامت تنفسی کودکان نوپای شما ضروری است و درنهایت شکل ظاهری هود در زیبایی و دکوراسیون اشپزخانه شما بسیار اثر گذار خواهد بود.

 

 

ساختار  اجرای تشکیل دهنده هود

اجزای تشکیل دهنده هود، فیلتر، لامپ، حسگر و کلید تنظیم کننده دور موتور است.
1-
فیلترها باعث جذب چربی و گرد و غبار میشوند. فیلترهای چربی باعث جذب چربی غذا و فیلترهای زغالی باعث جذب بوی نامطبوع غذا میشوند. اگر با یکدیگر استفاده شوند کارکرد بالایی دارند.
2-
لامپ در هود باعث بهتر دیده شدن سطح غذا شده و آشپزی را راحت تر می کند.
3-
اگر هود دارای حسگر باشد این امکان را فراهم میکند تا قدرت مکش برابر با مقدار آلودگی هوا تنظیم شود و هرچه آلودگی بیشتر شود قدرت مکش نیز بالاتر می رود.
4-
کلید تنظیم کننده دور موتور نیز برای تنظیم کردن قدرت موتور نسبت به آلودگیها

 


 

 

بزرگترین برندهای ایرانی تولید کننده هود در ایران

 

هود کن :

شرکت هود کن اولین برندی است که هود را متناسب با سلیقه ایرانیان وارد ایران کرد. به همین دلیل هودهای امروزی با عنوان برند کن شناخته می شوند. شرکت کن در سال ۱۳۶۲ با هدف تامین نیاز آشپزخانه های ایرانی به هود، وارد بازار شد. برند کن فعالیت رسمی خود را از سال ۱۳۶۳ آغاز کرد. محصولات کن با استقبال زیادی از مردم روبه رو شد. به همین دلیل مسئولان تصمیم گرفتند تنوع محصولات کن را بیشتر کرده و با استفاده از تکنولوژی روز دنیا، دستگاه های نوین و داشتن مهندسین خبره علاوه بر تولید هود، اجاق گاز، فر و سینک با کیفیت تولید کنند. محصولات کن با داشتن کیفیت عالی و نمای ظاهری فوق العاده، نمایانگر هدف اصلی برند کن یعنی تولید محصولات با کیفیت. تعداد هود های تولید این کارخانه در حال حاضر حدود 40 محصول میباشد

 

 

هود اخوان :

نامی آشنا به گوش بسیاری از شما هم میهنان عزیز می باشد . برند اخوان به عنوان قدیمی ترین و بزرگ ترین مجموعه فعال در زمینه ی تولید لوازم آشپزخانه و خانگی توکار به ویژه هود شناخته شده است .
مجموعه اخوان در سال ۱۳۴۸ به وسیله آقای ” محسن اخوان جم ” تاسیس شد و فعالیت خود را در حوزه ی تولید و دیزاین قطعات پرسی شروع نمود اما با گذشت مدت زمانی اندک زمینه کاری خود را به تولید انواع لوازم آشپزخانه ( هود اخوان – سینک ، اجاق گاز ، فر توکار ) تغییر داد . از آن جایی که فرآیند پرس کاری ، فرآیندی بسیار دشوار تلقی می شود ، نیازمند تخصص و علم بالایی می باشد . مجموعه اخوان جم جهت تولید محصلاتی با کیفیت از دستگاه های مدرن پرس هیدرولیک به همراه جدید ترین تجهیزات روز دنیا استفاده می نماید . لازم به ذکر است بدانید شرکت اخوان به عنوان یکی از بهترین متخصصین کشش استیل در سراسر کشور نام گرفته است .
تعداد هود های تولید شده در کارخانه اخوان در حال حاضر حدود 80 مدل در رنگ و طرح حهای مختلف میباشد.

 

 

هود بیمکث:

در سال ۱۳۶۰ راه اندازی شد و به صورت پیشگام در زمینه ی تولید انواع هود آشپزخانه بیمکث به فعالیت پرداخت . شرکت بیمکث (نام دیگر این شرکت ” ستاره طلایی صنعت ” می باشد . ) با گذشت زمان تولیدات خود را گسترش داد و قدو به عرصه ی تولید لوازم خانگی و آشپزخانه گذاشت . شرکت بیمکث از جدید ترین تکنولوژی ها و به روز ترین ماشین آلات به همراه تیمی متخصص و مشاور هایی از خارج از کشور ، فرآیند تولیدمحصولات خود را انجام می دهد . نکته قابل توجهی که در رابطه با محصولات بیمکث باید بدانید این است که این محصولات تنها در داخل کشور عرضه نمی شوند بلکه در سطح جهانی نیز ارائه می شوند !
شرکت بیمکث محصولات خود را از روش هایی نظیر برگزاری انواع نمایشگاه های داخلی و خارجی ، فروشگاه ها و نمایندگی های مورد تایید در اختیار علاقه مندان قرار می دهد . ناگفته نماند شرکت بزرگ بیمکث برای جلب رضایت مشتریان خود دارای سیستم خدمات پس از فروش بسیار فعال و گسترده ای نیز می باشد . تعداد هود های تولید این کارخانه در حال حاضر حدود 79 محصول میباشد

 

 

 

 

هود داتیس :

تولید کننده انواع اجاق گاز صفحه ای( توکار)، هود و فر توکار و سینک می باشد که در سال ۱۳۸۷ فعالیت خود را بصورت حرفه ای در منطقه صنعتی ایوانکی در ۵۵ کیلومتری شرق تهران و در مساحتی بالغ بر ۱۶ هزار متر مربع شروع نمود. این شرکت در این مدت توانسته است بالغ بر ۱۲۰ مدل مختلف لوازم آشپزخانه( هود، اجاق گاز و…) را در انواع مختلف تولید کند.
همچنین با تلاش مهندسین و کارگران سخت کوش و مدیریت کارآمد موفق به اخذ انواع استانداردها و گواهینامه های داخلی و بین المللی گردید. که از جمله استاندارد مدیریت کنترل کیفیت از TUV ایتالیا (ISO 9001:2008) به شماره ردیابی ۴۷۵۳۱۳۸ و دارنده گواهینامه استاندارد صادرات به اروپا CE از TUV ایتالیا به شماره ردیابی ۴۷۵۳۱۳۹ بوده و دارای نشان استاندارد اجباری جمهوری اسلامی ایران به شماره ردیابی ۷۳۲۱۲۱۲۸۹۵ می باشد.
کارخانه تولیدی صنعتی داتیس برای خدمات پس از فروش خود نیز گواهینامه جداگانه استاندارد رضایت مندی مشتری (ISO 10002:2006) از TUV ایتالیا را دریافت نموده که نشان از مدیریت در ارائه خدمات به مشتریان و رضایت مندی مشتری است. محصولات گروه تولیدی و صنعتی داتیس در بسته بندی های زیبا و بسیار منظم ،دقیق و کم نظیر که برای جلوگیری از کثیف شدن و صدمات احتمالی کالا یا کارتن به صورت شیرینک (پلاستیک فشرده) بسته بندی می گردد .بدین صورت که ابتدا نوع محصول در یک بسته بندی مجزا به صورت شیرینگ آماده و کارتن این محصول نیز مجدداً به صورت شیرینگ بسته بندی می گردد و مناسب برای صادرات و حمل ونقل به اقصی نقاط کشور و دنیا می باشد.
ضمناً اولین دارنده استاندارد ملی به شماره ردیابی ۶۶۴۱۶۳۳۹۲ خدمات پس از فروش در صنف هود و گاز و فر می باشد. تعداد هود های تولید این کارخانه در حال حاضر حدود 35 محصول میباشد

 

 

هود استیل البرز :

نامی آشنا به گوش تک تک ما می باشد چرا که همیشه یکی از محصولات این برند در خانه هایمان وجود داشته است .
شرکت هود  استیل البرز فعالیت خود را در شهر شیراز آغاز نمود و در ابتدا با استفاده از مجهز ترین ماشین آلات آن زمان ، به تولید بیش از دویست هزار سینک ( به صورت سالیانه ) پرداخت . با گذشت زمان شرکت صنایع استیل البرز فعالیت خود را افزایش داد و به عنوان صادر کننده و تولید کننده پیشگام در زمینه ی سینک stainless steel در سطح خاورمیانه انتخاب شد ، هم چنین تولیدات خود را گسترش بخشید و محصولاتی نظیر هود و اجاق گاز را نیز وارد خط تولید خود نمود . شرکت استیل البرز امروزه موفق به تولید بیش از یک میلیون و پانصد هزار محصول ( بیش از ۲۰۰ مدل متنوع ) به صورت سالانه می باشد . نکته قابل توجهی که درباره ی برند استیل البرز باید بدانید این است که محصولات این برند به صورت سالیانه به خاورمیانه و بیش از ۴۰ کشور صادر می شود . از جمله این کشور ها می توان به کشور کانادا ، خاور دور ، اروپا ، بخش جنوبی آفریقا و اقیانوسیه اشاره داشت . تعداد هود های تولیدی این کارخانه در حال حاضر حدود 40 محصول میباشد

 

 


 

 

هود ها در آینده چگونه خواهند بود؟

 

شیائومی اولین هود برخوردار از هوش مصنوعی در جهان را به نام EyeBot رونمایی کرد. غول تولید کننده چینی، شیائومی، اخیرا در نمایشگاه لوازم الکترونیکی مصرفی و لوازم خانگی چین ۲۰۱۸ (AWE) شرکت کرد، جایی که ساب برند Yunmi اولین هود در محدوده هوش مصنوعی (AI) در جهان -هود Yunmi AI- را به نام EyeBot رونمایی کرد. هود هوش مصنوعی Yunmi به آخرین سیستم هوش مصنوعی، مجهز شده است که دارای دوربینی برای شناسایی دود می باشد و از فن آوری تشخیص تصویر AI برای اجرای ردیابی دینامیک دود استفاده می کند.

 

 

این محصول که توجهات بسیاری را به خود جلب نمود و جزئیات به دقت روی این هود هوشمند طراحی شده است در عین حال، Yunmi برای اولین بار از تکنولوژی کاهش نویز فضایی استفاده می کند بنابراین صدای مکش نیز دیگر مانع لذت بردن شما از یک آشپزخانه آرام، نمی شود. به طوری که کل عملیات با کمترین میزان سر و صدا انجام می شود. سنسوری که روی هود به کار رفته است می تواند تجمع بیش از حد دود یا روغن را تشخیص دهد، بنابراین به طور دوره ای نشان می دهد که ما باید دقیقا چه نقاطی را برای نهایت بهره روی هود، تمیز نماییم. در واقع الگوریتم هوشمند هوش مصنوعی EyeBot به طور خودکار وضعیت دوربین را بررسی کرده و به شما یادآوری می‌کند تا آن را تمیز کنید. این وسیله، بدون شک یک محصول ایده آل برای خانه ای است که کیفیت زندگی بسیاری از کاربران را بهبود می بخشد. منبع فروشگاه ساتک

این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس