کشت خیار گلخانه ای در سمنان

راندمان کل آبیاری کشور از ۳۷ درصد در سال ۱۳۹۲ به ۴۲ درصد در سال ۱۳۹۵ و ۴۵ درصد در سال ۱۳۹۷ افزایش یافته است.

به گزارش مشرق، با توجه به معضل خشکسالی در کشور، افزایش تولیدات گلخانه ای باید مانند سایر کشورهای پیشرفته دنیا جدی گرفته شده و به یکی از اولویت‌های اصلی مسئولان در بخش‌های کشاورزی تبدیل شود.

این نوع کشت در واقع نمادی از عبور کشاورزی سنتی به علمی است که صرفه جویی، اشتغالزایی ، استفاده ازحداقل زمین برای تولید محصول ، افزایش کارایی مصرف آب ، افزایش تولید برنامه‌ریزی‌شده، قابلیت کنترل محصول و آفات، تولید و تنوع محصول به صورت خارج از فصل، تنظیم برنامه کشت مطابق نیاز بازار از جمله مهمترین مزایای آن اعلام شده است.

براین اساس در سال‌های اخیر اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته که توانسته بخشی از مشکلات کشت سنتی را برطرف نماید و صرفه‌جویی را به خصوص در منابع آبی به همراه داشته است. طبق آمار موجود بهره وری آب از طریق سیستم‌های نوین آبیاری، توسعه گلخانه‌ها، کشت نشایی، توسعه مکانیزاسیون، تغییر الگوی کشت و استفاده از بذور سازگار با اقلیم، در سال ۱۳۹۲ به ازاء هر مترمکعب آب حدود ۹۲۰ گرم محصول خشک تولید می‌شد که در سال ۱۳۹۵ به ازاء هر مترمکعب آب به ۱۲۲۰ گرم و در سال ۱۳۹۷ به ۱۴۵۰ گرم افزایش یافته است.

ردیف

عنوان

واحد

سال ۱۳۹۲

سال ۱۳۹۵

سال ۱۳۹۷

رشد (درصد)

۱

سطح کل عملیات احداث شبکه‌­های فرعی آبیاری و زهکشی

هکتار

۶۵۷.۰۴۸

۱.۳۱۳.۰۰۰

۱.۵۵۳.۰۰۰

۳/ ۱۸

۲

سطح کل سامانه‌­های نوین آبیاری

هکتار

۱.۳۳۷.۳۱۹

۱.۶۰۱.۰۰۰

۲.۲۰۰.۰۰۰

۴/ ۳۷

۳

سطح گلخانه­‌های کشور

هکتار

۸.۸۰۰

۱۱۳۱۲

۱۵.۰۰۰

۶/ ۳۲

بر همین اساس نیز راندمان کل آبیاری کشور از ۳۷ درصد در سال ۱۳۹۲ به ۴۲ درصد در سال ۱۳۹۵ و ۴۵ درصد در سال ۱۳۹۷ افزایش یافته است.

با اقدام های صورت گرفته و ارایه تسهیلات مناسب کشت گلخان های از هشت هزار و ۸۰۰ هکتار در ابتدای دولت یازدهم به بیش از ۱۵ هزار و ۶۳ هکتار در سال ۹۶ افزایش یافته که نشان می دهد سطح تولیدات گلخانه ای در این بازه زمانی ۲ برابر شده است.

هدفگذاری پروژه در سال ۱۳۹۷ شامل احداث ۲۷۶۳ هکتار گلخانه جدید و اصاح، بازسازی و نوسازی ۴۵۴ هکتار گلخانه بوده که در پایان سال ۱۳۹۷ ، میزان ۲۶۵۴ ) ۹۶ درصد( گلخانه جدید احداث و ۵۳۹ هکتار ) ۱۱۹ درصد( گلخانه بازسازی و نوسازی شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس