کد خبر 988347
تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۴
سازمان جاسوسی

بررسی عملکرد بنیاد آمریکایی دفاع از دموکراسی‌ها نشان می دهد که این بنیاد، اندیشکده محسوب نمی شود بلکه سازمانی است که در پوشش اندیشکده در حال تشویق تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران است.

به گزارش مشرق، بنیاد دفاع از دمکراسی‌ها (Foundation for Defense of Democracies) با علامت اختصادی( FDD ) یک  اتاق فکر و اندیشکده سیاسی مستقر در واشینگتن دی سی است که تمرکز فعالیت های آن بر امنیت ملی و سیاست خارجی ست. این بنیاد نقش مهمی در شکل گیری سیاست خارجی واشینگتن در قبال ایران دارد.

مشخصات کلی بنیاد دفاع از دموکراسی

اندیشکده دفاع از دموکراسی ها بازوی طراحی و عملیاتی دولت آمریکا محسوب شده و آمریکا بیشتر اقدامات خصمانه خود علیه ملت ایران را بر مبنای طراحی های این بنیاد انجام می دهد.

به عنوان نمونه؛

«مارک دوبویتز» مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی ها در بخش ایران دوازده مورد توصیه  به دستگاه وزارت خارجه آمریکا کرده و نوشت: دولت ترامپ برای اجرای موفق کمپین فشار حداکثری علیه مقامات باید دسترسی همه بانک‌های ایرانی را با سیستم بانکی جهان که شامل دسترسی به سوئیفت است و به ویژه معاملات یورو، واحد پول اروپا قطع کند.

خبرگزاری "رویترز" در گزارشی با موضوع تلاش آمریکا برای "به صفر رساندن صادرات نفت ایران" نوشته است که دونالد ترامپ تا چند روز پیش از اعلام خودداری از تمدید معافیت های تحریمی واردکنندگان نفت ایران، از اتخاذ چنین تصمیمی بیمناک بوده، چراکه تصور می کرده که چنین اقدامی ممکن است به افزایش قیمت جهانی نفت و بالا رفتن قیمت سوخت خودروها در آمریکا منجر شود. بر اساس این گزارش «ریچارد گلدبرگ» مشاور ارشد این بنیاد به وزارت امورخارجه آمریکا منتقل شده  و نقش اثرگذاری را در روند تحریم نفتی ایران ایفا کرده است.

نمونه گزارش های ضد ایرانی بنیاد دفاع از دموکراسی

بر اساس این عملکرد؛ وزارت امور خارجه ایران طی اطلاعیه ای بنیاد  آمریکایی دفاع از دموکراسی ها را در لیست تحریم خود قرار داد.در بخشی از این اطلاعیه آمده است: با عنایت به اینکه موسسه آمریکایی با نام متقلبانه بنیاد دفاع از دمکراسی ها و به ویژه "مارک دوبوویتس" مدیر این بنیاد، آگاهانه و عامدانه از طریق اقداماتی از قبیل تولید و انتشار دروغ، تشویق، مشورت، لابیگری و کارزار تبلیغاتی منفی به نحوی موثر در طراحی، اعمال و تشدید اثرات تروریسم اقتصادی علیه کشورمان مشارکت داشته و دارند؛ و به شکلی جدی و فعال در جهت آسیب وارد کردن به امنیت و منافع حیاتی مردم ایران تلاش کرده و می کنند، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در اجرای تکالیف مقرر در تبصره یک ماده ۴ و تبصره یک ماده ۵ از «قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه» مصوب ۱۳۹۶/۵/۲۲، به دنبال هماهنگی های صورت گرفته با مراجع ذیربط، بدینوسیله این بنیاد و "مارک دوبوویتس" مدیر آن را در فهرست تحریمی موضوع قانون مذکور قرار می دهد

تحریم این سازمان جاسوسی، واکنش‌هایی را به دنبال داشته است. "مورگان اورتاگوس" سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در پیامی در حساب کاربری‌اش در توئیتر خشم خود را از اقدام ایران برای تحریم بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها ابراز کرد. اورتاگوس در پیام خود تحریم این بنیاد را یک تهدید توصیف کرد و نوشت: آمریکا تهدیدات ایران را جدی می‌گیرد. ما مصمم هستیم تا ایران را برای به خطر انداختن مستقیم یا غیر مستقیم ایمنی هر یک از آمریکایی‌ها مسئول بدانیم.

"مایک پمپئو" وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به تحریم بنیاد دفاع از دموکراسی ها در توئیتر خود نوشت: اقدام متداوم نظام ایران اندیشکده آمریکایی بنیاد دفاع از دموکراسی - بر اندیشکده بودن آن تاکید می‌کنم - باید توسط تمام کسانی که به آزادی علاقه‌مندند تحریم شود. آمریکا چنین تهدیداتی را سرسری نمی‌گیرد و ایران و زیردستانش را مسئول می‌دانیم.

 با این وجود گزارش های غیر رسمی درباره تحریم این بنیاد جاسوسی حکایت از آن دارد که مسئولین وزارت امورخارجه ایران، تعیین لیست افراد وابسته به آن را به اینده موکول کرده است. در این زمینه توجه به دو نکته  لازم و ضروری ست.

نکته اول

با توجه به عملکرد های ضد ایرانی این بنیاد، تحریم افراد وابسته به آن می تواند بسیار موثر باشد. زیرا اعضای وابسته با آن به اسم استاد دانشگاه یا خبرنگار بارها به صورت رسمی وارد کشور شده و اطلاعات مورد نیازشان را در پوشش های مختلف جمع آوری و در اختیار آمریکا قرار داده اند. موکول کردن اعلان اسامی این افراد به آینده، فرصت کافی را در اختیار اعضای این بنیاد در داخل و خارج از کشور  قرار می دهد تا تصمیم های لازم را در مقابل اقدامات حافظان امنیت بگیرند.

نکته دوم

این تحریم چقدر در راستای تحریم  برخی از اشخاص وزارت امورخارجه ایران که بالاترین حضور در اندیشکده های آمریکایی و این بنیاد را داشته، بوده است. به نظر می رسد تمرکز نسبی بر این بنیاد، فشار بر شورای ملی ایرانیان آمریکا (نایاک) (NIAC) به عنوان مهم ترین دلال ارتباط ایران با آمریکا را کم می کند.

در پایان اینکه چرا اینگونه تحریم های برای محدود کردن توان اجرایی اقدامات ضد ایرانی در سال های تحریم توسط دولت انجام نشده است؟

منبع: جام نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۹
    0 0
    باید برای دستگیری این افراد جایزه تعیین کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس