کد خبر 988333
تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۴
علائم اولیه سکته مغزی چیست؟

یک متخصص مغز و اعصاب گفت: سکته مغزی زمان نمی‌شناسد و هر لحظه ممکن است اتفاق بی افتد.

به گزارش مشرق، حسین انصاری، متخصص مغز و اعصاب  درباره عارضه سکته مغزی اظهار کرد: زمانی که سکته مغزی اتفاق می‌افتد خون رسانی به بخشی از مغز دچار اختلال خواهد شد. مغز دارای رگ‌های خونی است که توسط مواد غذایی که دریافت می‌کند، می‌تواند به درستی فعالیت کرده و موجب هدایت بدن شود. البته این نوع بیماری در بزرگسالان به دلیل بالا رفتن سن و وجود بیماری‌های دیگری بیشتر اتفاق می‌افتد اما استثنا در سنین پایین هم وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

زمان طلایی درمان سکته مغزی حاد

بیماری که در عین حال خطرناک اما قابل درمان است

او در ادامه افزود: زمانی که سکته مغزی صورت می‌گیرد، رگ‌ها توسط لختگی مسدود می‌شوند همین امر موجب نرسیدن اکسیژن به مغز خواهد شد. با نبود اکسیژن و نرسیدن مواد غذایی مناسب سلول‌های مغزی مرده و موجب سکته خواهد شد.

این متخصص مغز و اعصاب گفت:این نوع بیماری زمان نمی‌شناسد و هر لحظه ممکن است اتفاق بی افتد. به همین دلیل اگر زود پیشگیری شود می‌توان مانع آسیب‌های جدی این نوع عارضه شوید.

او درباره عوارض این نوع عارضه بیان کرد: فرد دچار سکته مغزی شده ممکن است توانایی حرف زدن را از دست بدهد یا دچار مشکلات حافظه‌ای شود.

این متخصص مغز و اعصاب درباره علل اصلی این نوع بیماری گفت: یکی از علل اصلی که موجب بروز سکته مغزی می‌شود توجه نداشتن به تغدیه فرد است. افراد باید از برنامه غذایی مناسبی بهره ببرند. رکن اساسی دیگری که خیلی ضرورت دارد ،ورزش کردن است که امروزه بسیاری از افراد توجه خاصی به تغذیه و فعالیت‌های بدنی خود ندارند.

او در ادامه افزود: عوامل دیگری مانند آلودگی هوا و حتی استرس هم  می‌تواند برای افراد مبتلا به این بیماری خطرناک باشد. سیگار کشیدن، کم تحرک بودن و استفاده زیاد از الکل جزو علل سکته مغزی محسوب می‌شوند. البته مصرف زیاد چربی‌ها و کلسترول باعث باریک شدن رگ‌های خونی توسط پلاک‌ها می‌شود.

بیماری که در عین حال خطرناک اما قابل درمان است

این متخصص مغز و اعصاب درباره نشانه‌های این نوع بیماری بیان کرد: ممکن است بی حسی، ضعف یا فلج ناگهانی در صورت، دست یا پا ایجاد شود که اغلب در یک طرف بدن اتفاق می‌افتد. برای بررسی سعی کنید هر دو دست خود را همزمان بالای سرتان ببرید. اگر یک دست شروع به سقوط کند، ممکن است شما دچار سکته مغزی شده باشید یا هنگامی که سعی می‌کنید لبخند بزنید، یک طرف دهان شما ممکن است بی حرکت بماند که این هم می‌تواند نشانه‌ای از سکته مغزی باشد. ممکن است حالات دوبینی در شما ایجاد شود. زمین خوردن یا سرگیجه ناگهانی، عدم تعادل یا اختلال در هماهنگی حرکات بدن هم اتفاق می‌افتد.

او درباره درمان این نوع عارضه گفت: بهتر است بیمار با مشورت پزشک از یک برنامه غذایی خوب بهره ببرد؛ روغن زیتون، و ماهی عجین شده از بهترین هاست. اگر فرد سیگاری است حتما ترک کند. ورزش و فعالیت‌های روزانه فراموش نشود. از استرس‌های روانی اجتناب کند و همیشه روحیه شادی داشته باشد. این بیماری اگر به موقع پیشگیری شود، حتما قابل درمان است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس