محمدبن سلمان نمایه

افشار گر اسرار داخل نظام سعودی می‌گوید که ولی‌عهد سعودی بعد از تهدید وزرای دولت منصور هادی، مجبور شد با بیانیه ضد اماراتی آن‌ها موافقت کند.

به گزارش مشرق، شب گذشته بعد از حملات هوایی امارات به نیروهای دولت «عبد رَبِّه منصور هادی»، رئیس جمهوری مستعفی یمن در جنوب این کشور که نزدیک به ۳۰۰ کشته و زخمی برجای گذاشت، رسانه‌ها به نقل از هادی نوشتند او طی بیانیه‌ای به شدت به اماراتی‌ها تاخته و از عربستان سعودی و شورای امنیت خواسته است که ابوظبی را از ائتلاف سعودی کنار بگذارند.

بیشتر بخوانید:

امارات خواستار گفت‌وگوی دولت «هادی» و شورای انتقالی شد


با این حال، منابع آگاه از عربستان سعودی می‌گویند منصور هادی شخصا این بیانیه را قرائت نکرده و او از سوی سعودی‌ها شدیدا تحت فشار است.


«مجتهد»، فعال توییتری و معروف به افشاگر اسرار خاندان حاکم عربستان سعودی در حساب کاربری خود، از نیات پنهان امارات و عربستان سعودی از حوادث اخیر پرده برداشت و گفت که دو کشور هدفی جزء تجزیه یمن ندارند.


او گفت که «محمد بن سلمان»، ولی‌عهد سعودی بعد از تهدید شماری از وزرای دولت هادی، مجبور شده است با صدور بیانیه ضد اماراتی موافقت کند.


مجتهد می‌نویسد: «رئیس هادی خود بیانیه را نخوانده و بیانیه [دیشب] به نیابت از او قرائت شده است. این بیانیه قوی بود و در آن قوی‌ترین چیزی که می‌بایست علیه امارات گفته می‌شد، وجود داشت. به عربستان سعودی فشار وارد شد که موضعی [در برابر اقدامات اخیر امارات] اتخاذ کند. [سؤال این است] چگونه اظهارات قوی مانند این از زبان رئیس هادی جاری می‌شود، در حالی که او همچنان در اقامت اجباری در عربستان سعودی به سر می‌برد؟»


افشاگر اسرار خاندان سعودی برای پاسخ به این سؤال، به مواردی اشاره می‌کند که به زعم او «واقعیت» داشته است؛ نخست اینکه محمد بن سلمان همچنان با «محمد بن زاید»، ولی‌عهد ابوظبی، با وجود همه گرفتاری‌ها و تنگناهایی که حوادث اخیر یمن برای آن‌ها داشته، «همکاری کامل» دارد. دوم اینکه رفتارها و اقدامات امارات و شورای انتقالی جنوب که مورد حمایت این کشور است، با موافقت ریاض صورت گرفته و سعودی‌ها از این اقدامات با خبر بودند.


مجتهد در ادامه می‌گوید: «اختلافات عربستان سعودی و امارات تنها در جزئیات نحوه اجرای طرح جدایی [تجزیه] یمن است» و دو طرف در بقیه موارد با هم هم‌رأی و متفق‌القول و متفق‌الفعل هستند.


مورد سومی که این کاربر سعودی مدعی است، واقعیت داشته و در رسانه‌ها از آن سخن گفته نمی‌شود این است که منصور هادی همچنان نمی‌تواند خود شخصا بیانیه‌ای بخواند یا در رسانه‌ها ظاهر شود؛ چرا که عربستان سعودی او را از حضور در رسانه‌ها منع کرده است.


چرا و چگونه دولت هادی بیانیه ضد اماراتی صادر کرد؟


مجتهد در مورد نحوه صدور بیانیه ضد اماراتی دولت منصور هادی می‌نویسد: «بعد از بمباران شدید امارات [علیه نیروهای دولت هادی در جنوب یمن]،‌ شماری از وزرای یمنی [منصور هادی] و فرماندهان میدانی از رئیس‌جمهور منصور هادی خواستند که علیه امارات بیانیه صادر کند که با مخالفت بن سلمان رو به‌رو می‌شوند؛ از این رو، آن‌ها (وزراء) می‌خواهند که خود به نیابت از رئیس منصور هادی بیانیه را قرائت کنند. آن‌ها تهدید کردند که اگر به آن‌ها اجازه صدور و قرائت بیانیه داده نشود، خود بیانیه‌ای صادر خواهند کرد و در آن، [علاوه بر امارات] به عربستان سعودی هم حمله خواهند کرد. [اینجا بود] که بن‌سلمان مجبور می‌شود بر خلاف میلش، با درخواست آن‌ها موافقت کند».


مجتهد در ادامه می‌گوید شاید اینگونه برداشت شود که بن سلمان هم‌اکنون در شرایط سختی است، برای اینکه تن به درخواست دولت هادی داده و با صدور بیانیه ضد اماراتی موافقت کرده است و باید بنا بر این درخواست، امارات را از ائتلاف خود بیرون کند.


او می‌گوید موضع ولی‌عهد سعودی در مورد امارات و یمن تغییر نخواهد کرد و او هنوز هم به امارات و «مزدوران آن» نزدیک‌تر است تا به دولت منصور هادی. مجتهد می‌گوید: «[بن‌سلمان] روحیه معکوسی دارد که می‌تواند اینگونه تنگناها و مخمصه‌ها را تحمل کند».


با این حال او هشدار داد که گام‌های بعدی او می‌تواند خطر واقعی باشد؛ برای اینکه «شمار زیادی از مقام‌های یمنی به درجه‌ای از آگاهی و مسئولیت رسیده‌اند که دیگر بر کمترین تعارف با رژیم سعودی را بر نمی‌تابند و فشار آن‌ها به بن سلمان تا جایی که او را مجبور کنند به رغم میل باطنی‌اش، امارات را از ائتلاف خود اخراج کند، ادامه خواهد داشت».


مجتهد در ادامه افزود: «اگر امارات از این ائتلاف طرد شود، این مسئله با رغبت و تمایل بن سلمان نخواهد بود».


 

توییت "مجتهد"

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۹
    1 12
    ارزوی اختلاف بین دو برادر امارات و عربستان رو به گور میبرید
    • ایرانی واداده ی بیکار IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۹
      9 1
      این دو ""برادر"" جنایت کار مدتهاست که عرصه را واداده و با هم اختلاف دارند که درکش برای تو وامثال تو سخت می باشد . نیاز نیس که ما آرزو کنیم .حکایت این دو برادر حکایت در گل ماندن خری است که نه راه پیش دارد ونه راه پس .
  • IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۹
    5 1
    برای ما ارزشی ندارن که برادر باشن یاخواهر سگ زرد برادر شغاله بن سلمان یا بن زاید هردو اشغالن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس