نقدینگی

وزارت اقتصادی و دارایی در مهار نقدینگی از طریق روش‌های موجود در دنیا کوتاهی می‌کند.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

به نوشته «الف»، وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین، گفت: عمدتا تورم یا ناشی از فشار تقاضا است یا فشار پول (نقدینگی) و یا تقاضای ارز که در ایران هر سه این موارد جاری است.


این عضو کابینه با بیان اینکه حجم نقدینگی در حال حاضر به ۲ هزار هزار میلیارد تومان رسیده است، رشد آن را در دو ماهه نخست سال جاری ۲۵ درصد اعلام کرد. حجم نقدینگی ۲ هزار هزار میلیارد تومان در زمان کنونی، نشان می‌دهد امسال نقدینگی ۱۱۸ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید:

نقدینگی به مرز ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان رسید


یکی از عوامل مهم در افزایش رشد نرخ تورم طی سال‌های اخیر افزایش حجم پول بوده البته متغیرهای دیگری مانند افزایش نرخ ارز، افزایش هزینه عوامل تولید نیز اثرگذار بودند، از این‌رو دولت باید میزان نقدینگی ملی را به‌عنوان یکی از عوامل افزایش میزان تورم کنترل کند که متاسفانه تاکنون در این زمینه موفق عمل نکرد.


طی یک سال گذشته هجوم نقدینگی به سمت بازارهای ارز، طلا و سکه، مسکن و خودرو رخ داد و این بازارها را به‌ هم ریخت و به تورمی عمومی و شدید تبدیل شد.


به نوعی باید گفت سیاست‌های دولت در جهت کنترل رشد نقدینگی، ناکارآمد بوده زیرا نه‌تنها موفق به کنترل آن نشده، بلکه سرعت رشد آن نیز افزایش یافت.


دولت از نقش بانک‌ها غافل شد. بانک‌ها با خلق پول و اضافه برداشت از بانک مرکزی نقدینگی و به دنبال آن پایه پولی را افزایش دادند که نتیجه آن تورم است. دولت برای مهار و هدایت نقدینگی سرگردان در کشور به سمت تولید باید چند اقدام را انجام دهد:

۱- افزایش ریسک دلالی و سفته‌بازی و بازارهای غیرمولد مانند سکه و طلا، ارز، مسکن و خودرو و اخذ مالیات بر عاید سرمایه.

۲- بهبود فضای کسب و کار و تسهیل فعالیت‌های تولیدی و مولد با هدف کاهش قیمت تمام شده و افزایش سودآوری و کاهش ریسک.

۳- اصلاح نظام بانکی و کاهش نرخ بهره بانکی با هدف کاهش هزینه تولید، زیرا با نرخ‌های کنونی، تولید نمی‌تواند فعالیت کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس