کد خبر 988024
تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۵
سارقین

پسر جوان در دنیای رفیق بازی تسلیم خواسته دوستش شد و در حالی که نیاز به پول نداشت دست به گوشی قاپی زد.

به گزارش مشرق، اواخر سال ۹۵ بود که مرد جوانی سوار بر خودرویش در کنار خیابان نشسته و سرگرم بازی با گوشی تلفن همراهش بود که ناگهان پسر جوانی از عقب خودرو به سمت او رفت و در چشم بر هم زدنی اقدام به قاپیدن گوشی تلفن همراه او کرد. دزد جوان به سرعت سوار بر موتور همدستش شد و پا به فرار گذاشت .

راننده پژو در این صحنه در حالی که پشت فرمان خودرویش بود به تعقیب دزدان موتور سوار پرداخت. دزدان وقتی طعمه‌شان را پشت سر خود دیدند سعی داشتند با حرکات مارپیچ و نمایشی از سایه مرد جوان فرار کنند اما در یک لحظه سارق موتور سوار کنترلش را از دست داد و روی زمین افتاد. همین کافی بود که راننده پژو با فریادهای دزد دزد به سراغ دو دزد جوان برود و با کمک مردم موفق به دستگیری دزدان موتورسوار شود.

تحقیقات پلیسی

به این ترتیب در تماس مردم با پلیس ، تیمی از ماموران کلانتری در محل حاضر شدند و دو پسر جوان را دستگیر کردند و در بازرسی بدنی از متهمان چند گوشی تلفن همراه سرقتی به دست آوردند.

دروغ پردازی برای بی گناهی
یکی از دزدان که منصور نام دارد سعی داشت خود را بی گناه معرفی کند و ادعا کرد که از ماجرای سرقت گوشی تلفن همراه بی‌اطلاع است. منصور به ماموران گفت: با حسام دوست و بچه محل هستیم و او خواست تا با هم در خیابان پرسه بزنیم و خوش بگذرانیم که به خاطر بیکاری و وقت آزادی که داشتم پیشنهادش را پذیرفتم اما ناگهان از من خواست کمی جلوتر از خودروی پژو منتظرش بایستم.

وی افزود: علتش را پرسیدم که گفت نگران نباش راننده پژو از دوستان قدیمی‌اش است و می‌خواهد او را اذیت کند اما بعد از دقایقی حسام سوار بر موتورم شد و خواست تا با سرعت فرار کنم، ترسیده بودم و وقتی شنیدم که گوشی مرد جوان را سرقت کرده است از ترس این که دستگیر نشوم تا جایی که می توانستم سعی بر فرار داشتم ولی ناگهان کنترل موتور از دستم خارج شد و روی زمین افتادیم.

این ادعا در حالی بود که ماموران در تحقیقات میدانی و ویژه پی بردند منصور در چند سرقت دیگر حضور داشته و همین کافی بود تا موتور سوار حرفه‌ای به سرقت‌هایشان اعتراف کند. منصور ۲۸ ساله به ماموران گفت: اعتیاد به مواد مخدر شیشه دارم و چون سرکار نمی‌رفتم برای تامین هزینه‌های اعتیادم نیاز به پول داشتم به همین دلیل به سراغ یکی از بچه محل‌هایم که از دوستان قدیمی‌ام است رفتم و پیشنهاد دزدی را مطرح کردم.

وی افزود: حسام روی رفاقت قدیمی که با من داشت حرفم را بدون هیچ بهانه‌ای پذیرفت و با هم شروع به گوشی قاپی کردیم و در این مدت کوتاه نیز پول زیادی به دست نیاوردیم اما کارمان راه افتاده بود.

حکم دادگاه
این دزدان بعد از این که با پرداختن پول به مال باخته هایشان توانستند رضایت بگیرند از سوی قاضی دادگاه جزایی و عمومی هر کدام به دو سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شدند که این حکم در دادگاه تجدید نظر مهر تایید خورد.

گفت وگو با دزد رفیق باز
این دو دزد با قطعی شدن حکمشان برای این که روانه زندان شوند در دادسرا حاضر شدند تا وثیقه هایشان را پس بگیرند و از همان جا به زندان معرفی شوند. حسام ۲۲ ساله بعد از سه سال باز هم ادعا می کند تنها به خاطر رفاقت و کمک به دوستش پای در دنیای تبهکاران گذاشته است چون هیچ نیازی به پول سرقتی ندارد.

سابقه داری؟
نه، تا حالا خلاف نکردم.

تحصیلات؟
فوق دیپلم.

شغل؟
پدرم یک نمایشگاه خودرو دارد و من بعضی اوقات به آن جا می‌روم.

وضعیت مالی خوبی داری؟
متوسط است، یعنی نیاز به پول ندارم و هر چه تا امروز خواستم خانواده‌ام برای من فراهم کردند.

پس چرا دزدی؟
به خاطر رفاقت.

چطور؟
من با منصور دوستی قدیمی دارم و همیشه مثل دو برادر در شرایط خوب و بد کنار هم بودیم به همین دلیل وقتی منصور از من خواست کمکش کنم بدون هیچ بهانه‌ای حرفش را پذیرفتم.

فکر نمی‌کردی دستگیر شوی؟
به دستگیری فکر نکردم و فقط تصمیم داشتم به دوستم کمک کنم.

مخالفت نکردی؟
اول از منصور خواستم بی خیال دزدی شود اما او می گفت که نیاز به پول دارد به همین دلیل کمکش کردم.

گوشی قاپی را از کجا یاد گرفتی؟
کار خاصی ندارد، فقط باید نترس باشی و از غفلت طعمه‌ها سوء استفاده کنی.

این رفاقت ارزش داشت که دزدی کنی؟
قبل از دستگیری داشت اما وقتی دستگیر شدیم نگاهم به رفاقت تغییر کرد.

چرا؟
چون منصور که من به خاطرش حاضر شدم دزدی کنم وقتی دستگیر شدیم ادعای بی گناهی کرد و سعی داشت سرقت‌ها را گردن من بیندازد.

علت این کار منصور چه بود؟
منصور قبلا خیلی با مرام و معرفت بود اما می‌دانم این تغییر رفتارش به دلیل اعتیادش به مواد مخدر است. آدم معتاد همه کار می کند تا منافع خودش به خطر نیفتد و مهم ترین موضوع در زندگی‌ اش مواد است و دیگر دوست و خانواده برایش مهم نیست.

چرا کمکش نکردی اعتیادش را ترک کند؟
چندبار تصمیم گرفتم و از منصور خواستم تا با هم به کمپ ترک اعتیاد برویم اما نپذیرفت و نصیحت هایم به عنوان یک دوست جواب نداد.

پشیمانی؟
بله، آبرویم جلوی خانواده‌ام رفت و خانواده‌ام نیز بارها خواستند با منصور دوستی نکنم اما من حرفشان را گوش نکردم و حالا پشیمانم.

چقدر پول به دست آوردی؟
سرقت زیادی انجام ندادیم . به اندازه‌ای بود که منصور پول موادش را تامین کند و من هیچ پولی برنداشتم.

چرا پول قرض ندادی که دزدی نکند؟
قبول نمی‌کرد، می گفت نمی‌توانم پولت را پس دهم و تا آخر عمر بدهکارت می‌شوم.

آزاد شوی دوباره به رفاقتت ادامه می‌دهی؟
نمی‌دانم، تا حالا قهر نکردم اما برای رفاقتم تعریف جدیدی کردم و تاجایی که به خودم و خانواده ام آسیبی نرسد به دوستی‌ام ادامه می‌دهم.

تحلیل کارشناس
تاثیرگذاری گروه همسالان


دکتر قربانعلی ابراهیمی جامعه شناس و استاد دانشگاه


جامعه شناسان در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده اند که گروه همسالان تاثیر قوی تری نسبت به والدین روی جوانان دارد. جوانان در گروه های دوستی بیشترین تاثیر را می پذیرند و تصور می کنند هر آن چه که دوستان و همسالان شان می گویند درست و پسندیده است بنابراین قوانین و ضوابط والدین را زیر پا می گذارند.

جوانان به این دلیل اوامر والدین خود را گوش نمی کنند چون فکر می کنند سخنان والدین شان تحکمی، دستوری و فرمانی است ولی رفتار و گفتار دوستان شان اختیار و آزادی مطلق است و جبری در رفتارهای دوستان وجود ندارد بنابراین به راحتی هر رفتاری را از گروه همسالان الگوبرداری می کنند حتی اگر این رفتارها مجرمانه باشد آن را انجام می دهند زیرا برخی از جوانان مهارت نه گفتن ندارند و به دلیل ضعف در این مهارت مجرم می شوند.

البته باید گفت محیط های اجتماعی که این جوانان در آن ها رشد و پرورش پیدا می کنند هم مهم است چنان چه محیط های اجتماعی این افراد ناسالم باشد و مدام در ارتباط با دوستان باشند به سادگی تن به هر جرمی می دهند زیرا شخصیت شان در این گروه ها شکل می گیرد و براساس تربیت خانواده رفتار نمی کنند. حضور در گروه های همسال کجرو یکی از مهم ترین عوامل ارتکاب اعمال بزهکارانه به شمار می رود، بنابراین بررسی دلایل گرایش نوجوانان به گروه های همسال بزهکار و همچنین فهم این موضوع که این گروه ها چگونه باعث روی آوردن نوجوانان به بزهکاری می شوند، اهمیت بسیاری دارد.

بنابراین می توان نتیجه گرفت نقش گروه های هم سن و سال در تکوین شخصیت فرزندان بسیار برجسته،نافذ و حائز اهمیت است و بسیاری از موفقیت های نوجوانان و جوانان در فرایند چنین ارتباطاتی شکل می گیرد،آن چنان که بخشی ازانحرافات،ناهنجاری های اجتماعی و ... نیز به بازخورد روابط ناسالم و مخربی معطوف می شود که تحت عنوان گزینش دوستان ناباب حاصل می شود. درخصوص رویکرد و نحوه رفتار والدین در برابر روابط مسئله دار نوجوانان و جوانان با گروه ها و طیف های هم سن و سال باید گفت نظارت والدین در رصد و ارزیابی صحیح از کیفیت ارتباطات فرزندان خویش با دوستان و حلقه اطرافیان و آشنایان از موارد حائز اهمیتی است که هرگونه سستی و کم توجهی در این موضوع خطیر می تواند به نتایج بسیار مخربی ختم شود.

نخستین مولفه در اعمال نظارت صحیح برکیفیت دوست یابی و گزینش حلقه اطرافیان جوانان و نوجوانان ، به ارتباط صمیمی و سازنده پدر و مادر و اعضای خانواده با فرزندان مربوط می شود اگر والدین صمیمیت و روابط دوستانه ای با فرزندان خود داشته باشند قطعا میزان تاثیرگذاری گروه همسالان روی رفتارهای مجرمانه کاهش می یابد.

منبع: روزنامه خراسان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۹
    0 0
    کبوتر با کبوتر باز با باز اخه بچه چرا با گنده تر از خودت می گشتی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس