کد خبر 987782
تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۱
رمزگشایی از حملات جدید صهیونیست‎ها

رژیم صهیونیستی نزدیک به ۱۰ روز است که حملاتی را در عراق، لبنان و سوریه انجام داده و مدعی ضربه زدن به اهداف ایرانی شده، اما چرا تل اویو دست به این رفتار که نوعی خودزنی محسوب می شود زده است؟

به گزارش مشرق، در هفته گذشته بعد از انتشار خبرهایی در مورد انفجار در انبار تسلیحات حشدالشعبی عراق، پنجشنبه شب «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در اظهاراتی به صراحت اعلام کرد که نیروهای این رژیم برای حمله به اهداف ایران آزادی عمل دارند و بدنبال آن روزنامه نیویورک تایمز به نقل از دو منبع آمریکایی اعلام کرد که حملات انجام شده به عراق توسط اسرائیل صورت گرفته است. 

بیشتر بخوانید

نصرالله دور و نزدیک اقدام کوبنده

بعد از آن نیز در روزهای ابتدایی هفته جاری حملاتی از سوی رژیم صهیونیستی در لبنان و سوریه گزارش شد.  اما چرا رژیم صهیونیستی در شرایطی که جبهبه مقاومت در اوج آمادگی به سر می برد دست به این کار زده است؟ 

برای بررسی این موضوع می توان نقش عوامل داخلی و بین المللی را در آن دخیل دانست. 

عوامل داخلی

رژیم صهیونیستی در مهرماه صحنه برگزاری مجدد انتخابات خواهد بود. بعد از آنکه نتانیاهو در موعد مقرر نتوانست کابینه ائتلافی را تشکیل بدهد قرار بر این شد تا با برگزاری انتخابات مجدد تکلیف کابینه آتی این رژیم روشن شود. 

رژیم صهیونیستی بخوبی از قدرت پاسخگویی جریان مقاومت آگاه است اما اینکه چرا خطر کرده و چنینی ریسک بزرگی را انجام می دهد را باید در منافع این رژیم از شدت گرفتن تنش میان ایران و کشورهای غربی جستجو کرددر چنین وضعیتی مخالفان نتانیاهو دست به کار شده و خبرهایی درباره تشکیل ائتلاف های جدید و همچنین قدرتمندتر شدن ائتلاف سفید و آبی (اصلی ترین رقیب نتانیاهو در انتخابات اخیر) منتشر شد از همین رو «بی بی» با احساس خطر از این موضوع دست به کار شده و با امنیتی کردن شرایط موجود در داخل سرزمین های اشغالی به دنبال بهره برداری انتخاباتی است. 

عوامل بین المللی

در بحث بین المللی می توان به جرات گفت که نتانیاهو در پی برهم زدن روندی است که رهبری آن فعلا در دست «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه است. 

ماکرون از مدت ها قبل تلاش خود برای زنده نگه داشتن برجام را آغاز کرده و در این راه تماس های متعددی با طرف ایرانی و امریکایی داشته و در این راه حتی چندی قبل با واشنگتن به نوعی وارد تنش شد اما در نهایت آنچه که آخرین تحولات موجود در این مورد نشان می دهد حکایت از موفقیت نسبی ماکرون دارد چون در پایان نشست جی ۷ در بیاریتز فرانسه، صحبت هایی در مورد احتمال دیدار روسای جمهور ایران و امریکا در آینده ای نزدیک مطرح شد و «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، نیز از برداشته شدن گامی مهم برای کاهش تنش در خصوص برجام خبر داد. 

بر کسی پوشیده نیست که رژیم صهیونیستی به هیچ وجه خواهان کاهش تنش های میان ایران و جهان غرب بویژه امریکا نیست. هنوز خاطره مجموعه اقدامات خصمانه ای که رژیم صهیونیستی در جریان مذاکرات منجر به برجام علیه ایران انجام داد تا این مذاکرات شکست بخورد فراموش نشده است. این رژیم حتی بعد از برجام نیز با متحد شدن با برخی از اعراب حاشیه خلیج فارس تمام تلاش خود را برای زمین زدن برجام انجام داد که نتیجه آن خروج آمریکا از این توافق بود. 

در چنین شرایطی بازگشت امریکا به میز مذاکره با ایران که پیش شرط آن رفع تحریم ها و بازگشت واشنگتن به شرایط مندرج در برجام و عمل به تعهدات است، به هیچ وجه مورد رضایت تل اویو نخواهد بود از همین رو نتانیاهو در تلاش است تا با تحریک ایران به نوعی کشورهای غربی را در خصوص اقدامات تهران حساس کرده و امکان بازگشت آمریکا به برجام و زنده ماندن این توافق را به صفر برساند. 

از همین رو حمله به عراق، لبنان و سوریه به همراه سخنان تحریک آمیز نتانیاهو علیه ایران همگی در این چارچوب انجام می شوند. 

حمله به محل هایی که ادعا می شود متعلق به ایران هستند و تلاش برای تحریک تهران برای دادن پاسخ موضوعی است که رژیم صهیونیستی بدنبال آن است. این رژیم بخوبی از قدرت پاسخگویی جریان مقاومت آگاه است اما اینکه چرا خطر کرده و چنین ریسک بزرگی را انجام می دهد را باید در منافع این رژیم از شدت گرفتن تنش میان ایران و کشورهای غربی جستجو کرد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    12 14
    هر هدف و یا دلیلی داشته باشند. نباید باعث گردد موضع ما در قبال این حملات منفعلانه و بدون پاسخ باشد. والسلام

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس