اصلاح طلبان نمایه

شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان که روزی ندای وحدت اصلاح‌طلبان از آنجا شنیده شد این روزها خود تبدیل به چالش و معضلی در جریان چپ شده است.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

روزنامه آرمان با انتشار تحلیل فوق نوشت: بعید به نظر نمی‌رسد استارت تغییرات در سازوکار شورا زده شود. بگومگوهای دوسه روز اخیر که از اردوگاه اصلاحات به گوش رسید، فراتر از یک تنش لفظی درون‌جریانی فیمابین چهره‌های سرشناس اصلاح‌طلب بر سر مسائل خرد بود، حتی اختلاف‌نظر کلی دو حزب یا دو طیف در جبهه اصلاحات بر سر نحوه کنش در انتخابات پیش‌رو، محل بحث و جدل نبود. مسئله اصلی نه دعوای شخصی بین کرباسچی و عارف بود، نه بحث خروج حزب کارگزاران از جبهه اصلاحات.

بیشتر بخوانید:

اصرار کارگزاران بر تغییر رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان

تقابل‌های کلامی و رسانه‌ای چند روز اخیر برخی اصلاح‌طلبان حتی چندان ارتباطی با مدیریت رئیس دولت اصلاحات در جبهه اصلاحات یا ضرورت بازتعریف اصلاح‌طلبی و بازنگری در جبهه اصلاحات هم نداشت. اظهارات کرباسچی اگر چه در وهله نخست هدف فضاسازی‌های رسانه‌ای قرار گرفت و برخی آن را تعبیر به اختلاف بین کرباسچی و عارف کردند اما پشت پرده اختلافات چند ماه اخیر در جریان اصلاحات چه آنجا که کارگزاران رودرروی اتحاد ملت قرار گرفت چه این روزها که کارگزاران مقابل عارف ایستاده است در نهایت به یک جا ختم می‌شود؛ «شورای عالی سیاستگذاری».


حدود شش ماه به انتخابات مجلس یازدهم زمان باقی است و احوالات اصلاح‌طلبان و اصلاح‌طلبی چندان مساعد نیست. اصلاح‌طلبان تاکنون به یک تصمیم جمعی و جامع و اتخاذ استراتژی انتخاباتی درباره نحوه ورود جبهه اصلاحات به عرصه انتخابات دست نیافته‌اند.


در این میان گرچه نمی‌توان بخشی از موفقیت‌ها را مستقیما به عملکرد سازوکار مشورتی اصلاح‌طلبان نسبت داد اما آنچه امروز بیشتر به چشم می‌آید این است که همان «شورای عالی سیاستگذاری اصلاحات» خود به عامل و محل بروز اختلاف تبدیل شده است.

اظهارات اخیر کرباسچی که در بخشی از آن عملکرد عارف در شورای عالی و فراکسیون امید را زیر نقد برده بود بار دیگر پرونده انتقادات از شورای عالی را روی میز گذاشت.


دوقطبی شکل گرفته در جنجال اخیر میان حزب کارگزاران و طیف نزدیک به عارف، این شائبه را به وجود آورد که مشکل کنونی نشأت گرفته از نواقص و ضعف‌های سیستماتیک موجود در ساختار و سازوکارهای شورای عالی نبوده، بلکه ریشه در اختلاف‌نظرهای موجود بین دو طیف یا اعضای آنها دارد. اما کارگزاران در انتقاد از شورای عالی تنها نیست. بخشی از نقدها متوجه ریاست این شوراست. ریاستی که از ابتدا در دست عارف بوده و او طی چند سال اخیر به‌طور همزمان ماموریت هدایت اصلاح‌طلبان در شورای عالی سیاستگذاری از یک سو و فراکسیون امید از سوی دیگر را برعهده داشته است. دو سمتی که برخی معتقدند در نتیجه تعارفات اصلاح‌طلبان با عارف از بعد از سال 92 به او تقدیم شده است. بخش اصلی انتقادات هم متوجه انفعال عارف در حفظ ائتلاف با میانه‌روها در پارلمان است که دامنه آن تا شورای عالی هم رسیده است.


روزنامه آرمان در پایان، سرانجام ائتلاف انتخاباتی ایجاد شده توسط شورای سیاستگذاری در انتخابات مجلس 94 را ناخوشایند توصیف کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس