کد خبر 986845
تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۹
مالکیت ۳ مدیر بازنشسته شیلات بر ۱۵ شناور صید فانوس ماهیان/ چرا واردات چشم زده قزل‌آلا ادامه دارد؟

رئیس سازمان شیلات ایران درمورد مالکیت ۳ مدیر بازنشسته این سازمان بر۱۶ شناور صید فانوس ماهیان گفت: در صورتی که کشتی مالکیت ایرانی داشته و ضوابط را رعایت کرده باشند مشکلی برای فعالیت آنها وجود ندارد.

به گزارش مشرق، نبی الله میرزایی رئیس سازمان شیلات ایران امروز در نشست خبری به مناسبت هفته دولت در پاسخ به سوالات خبرنگاران اظهار کرد: در ارتباط با سرانه مصرف آبزیان در نقاط مختلف کشور پارامترهای موثر مختلفی وجود دارد که یکی از مهمترین آنها دسترسی است.

وی افزود: در بیشتر مناطقی که به دریا یا رودخانه نزدیک هستند مصرف آبزیان بیشتر است اما لازم است برای افزایش مصرف این محصول مفید در کشور فرهنگسازی بیشتری در مدارس و دانشگاه‌ها انجام شود.

رئیس سازمان شیلات ایران در ارتباط با صید فانوس ماهیان در کشور گفت: ناوگان‌های متعددی برای صید فانوس ماهیان در کشور وجود دارد که از برنامه‌های سازمان شیلات ایران برای صید تبعیت می‌کردند اما تخلفاتی نیز وجود داشت به طوریکه پروانه فعالیت 16 کشتی باطل شد.

بیشتر بخوانید:

میرزایی تصریح کرد: حدود 90 کشتی دیگر در این ارتباط فعال هستند اما بر اساس مطالعات ما 900 هزار تن از این محصول ذخیره داریم که می‌توانیم سالانه 200 هزار تن آن را برداشت کنیم اما میزان برداشت ما کمتر از 22 هزار تن است.

وی ادامه داد: سازمان شیلات ایران چشم خود را به روی صید غیرمجاز شناورهای فانوس ماهیان نمی‌بندد و از طریق کنترل آنلاین شناورها و استقرار ناظر مقیم ضوابط خود را کنترل می‌کند.

این مقام مسئول یادآور شد که 65 فروند از شناورهای فانوس ماهیان ایرانی هستند و مابقی آنها نیز با ایرانی‌ها برای صید این محصول همکاری می‌کنند.

وی در ارتباط با موارد مصرف فانون ماهیان گفت: این گونه از ماهیان با توجه به اندازه کوچکی که دارند برای پودر ماهی و خوراک آبزیان مورد استفاده قرار می‌گیرد و در کارخانجات فرآوری تبدیل به محصول نهایی خوراک آماده می‌شود.

 میرزایی یادآور شد که کشورمان 30 میلیون دلار صادرات از این طریق دارد همچنین باید توجه داشت که بخشی از صید این شناورها به دلیل اینکه مصرف خارجی ندارند به خارج از کشور صادر می‌شوند.

دلیل واردات چشم زده ماهی قزل‌آلا

رئیس سازمان شیلات ایران در پاسخ به این سوال که چرا با وجود داشتن 160 مرکز تولید تخم چشم زده ماهی قزل‌آلا واردات این محصول صورت می‌گیرد، اظهار داشت: انتقادات مربوط به این امر روندی 15 ساله دارد و مربوط به چند ماه اخیر فعالیت بنده در سازمان شیلات ایران نیست؛ همچنین باید توجه داشت که مسئولیت انتقال بیماری‌ها در حوزه مسئولیت‌های سازمان دامپزشکی است و موسسه تحقیقات شیلات نیز در این زمینه مسئولیت دارد و تنها بخشی از مسئولیت مربوط به عدم تولید کمی و کیفی تخم چشم زده ماهی قزل آلا مربوط به سازمان شیلات ایران است.

وی افزود: از گذشته ایجاد مراکز تخم زده ماهی قزل آلا در دستور کار بوده است و در حال حاضر یک مرکز در مازندران داریم که 20 میلیون قطعه تولید می کند و یک مرکز در لرستان داریم و همچنین مرکز بزرگ دیگری در مازندران در حال احداث است و در مجموع 30 مرکز تولید تخم این ماهی را داریم که 150 میلیون قطعه تولید می‌کنند.

میرزایی اضافه کرد: میزان مصرف تخم ماهی چشم زده قزل‌آلا در کشورمان 500 میلیون قطعه است که ما در داخل کشورمان جدا از بحث کیفی تنها 150 میلیون قطعه وارد می‌کنیم و مجبور هستیم مابقی آن را از طریق واردات تامین کنیم.

وی تاکید کرد که در صورتی که واردات تخم چشم زده قزل‌آلا متوقف شود و ما از این امر جلوگیری به عمل آوریم قیمت این محصول در کشور به شدت افزایش پیدا می‌کند.

وی همچنین یادآور شد که تنوع تشکل‌های آبزی‌پروری نیز یکی دیگر از مشکلات این بخش است به طوریکه این تشکل‌ها با یکدیگر اختلافات زیادی دارند و هر کدام خواسته‌ای متفاوت از سازمان شیلات می‌خواهند که ما باید بین آنها داوری کنیم.

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: تشکل‌های مربوطه لازم است کنار همدیگر بنشینند و مشکلات خود را حل و فصل کنند و با یک صدای واحد خواسته‌های خود را به دولت مطرح کنند.

میرزایی در ارتباط با پرورش ماهی در قفس نیز گفت: در گذشته فعالیتی در این زمینه در کشور نداشتیم و سابقه و اطلاعات ما در این ارتباط ضعیف بود اما اکنون بررسی و تلاش‌های مختلفی در ارتباط با تولید این محصولات انجام شده است.

وی افزود: تجربیات ما نشان می‌دهد که ظرفیت‌های تولید زیر 500 تن صرفه اقتصادی زیادی ندارد اما بالای هزار تن سوددهی مناسبی دارد.

میرزایی گفت: هزینه تولید هر تن ماهی در قفس 30 تا 35 میلیون تومان سرمایه‌گذاری می‌خواهد و فعالیت سرمایه‌گذاران در عرصه‌های مطالعه شده سازمان شیلات بسیار سودمند است. با وجود اینکه اکثر تجهیزات پرورش ماهی در قفس وارداتی است و ما مسائل تحریم‌ها را داریم اما مشکلی برای تامین این قطعات در کشور وجود ندارد.

بنابراین گزارش رئیس سازمان شیلات ایران در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم در ارتباط با وضعیت ادامه حضور کشتی‌های چینی در کشورمان و همچنین در اختیار قرار داشتن 16 شناور توسط 3 مدیر بازنشسته سازمان شیلات ایران گفت: در صورتی که کشتی مالکیت ایرانی داشته باشد اجازه فعالیت به او داده می‌شود و ما کاری نداریم که مالکیت آن مربوط به چه کسی است.

وی افزود: 16 کشتی مربوط به 3 شرکت هستند که از سازمان شیلات ایران مجوز دارند و با وجود اینکه از مدیران بازنشسته سازمان شیلات هستند فعالیت آنها ضابطه‌مند است.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه چرا دو تشکل در بخش پرورش شیلات با یک عنوان ثابت فعالیت می‌کنند گفت: دو اتحادیه در بخش تولید ماهیان سردابی که عنوان یکسان دارند یکی از آنها در وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی ثبت شده و دیگری بعد از مدتی از سازمان تعاون روستایی مجوز گرفته‌اند که گلایه‌هایی از یکدیگر و دولت دارند.

رئیس سازمان شیلات ایران در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار تسنیم اظهار کرد: مشکلات تولیدکنندگان میگو در سیستان و بلوچستان را پیگیری می‌کنیم و پشتیبانی ما از این فعالیت‌ها کم نخواهد شد.

میرزایی در پاسخ به این سوال تسنیم که گران شدن مواد غذایی تولید میگو چه تاثیری در پرورش این محصول دارد گفت: در شرایط فعلی مشکلی برای صادرات محصولات تولید شده پرورش دهندگان میگو نداریم و با وجود اینکه نهاده‌های پرورش میگو وارداتی هستند قیمت فروش این محصولات نیز با توجه به صادراتی بودن با هزینه تولید مطابقت می‌کنند.

وی یادآور شد که با وجود اینکه از رشد سرمایه‌گذاری در بخش پرورش میگو کاسته شده اما این امر منجر به کاهش تولید این محصول در سال جاری نمی‌شود.

وی گفت: سال گذشته عملکرد تولید در این بخش 47 هزار و 800 تن بود که ما توانستیم تکلیف مشخص شده را انجام دهیم.

رئیس سازمان شیلات ایران افزود: ما موافق روند شتاب‌آلود توسعه پرورش میگو در کشور نیستیم زیرا این امر شرایط بروز بیماری را در این بخش افزایش می‌دهد.

وی در خصوص پرورش ماهیان خاویاری نیز گفت: آسیبی که به اکوسیستم دریای خزر وارد شده است به راحتی قابل جبران نیست و ما تجربه تلخی در این خصوص داریم که نباید اجازه دهیم در جنوب کشور نیز تکرار شود.

وی افزود: تشدید بیکاری و تقاضای نسل جوان برای صیادی در مناطق مختلف کشور فشار زیادی بر روی افراد تصمیم‌گیر می‌آورد که این امر می‌تواند منجر به شکنندگی ذخایر ما شود و سازمان شیلات ایران به شدت در این ارتباط مقاومت می‌کند.

امکان سرمایه‌گذاری برای تولید ماهی تیلاپیا وجود دارد

میرزایی در خصوص واردات تیلاپیا اظهار کرد: واردات محصول تیلاپیا به کشورمان ممنوع نیست هر چند که واردات این محصول محدود شده است تا از تولیدات داخلی حمایت شود.

وی در ارتباط با گران شدن تیلاپیا گفت: قیمت تمام شده تولیدات داخلی هنوز در مقایسه با نمونه‌های خارجی خود بالا است اما ما امیدواریم با تدریج با حمایت از تولید داخل این مشکل قیمت نیز برطرف شود.

رئیس سازمان شیلات ایران یادآور شد که در حال حاضر ماهی تیلاپیا در استان‌های خراسان جنوبی، یزد، سمنان و قم تولید می‌شود که به طور رسمی از دستگاه‌های مربوطه از جمله سازمان محیط زیست مجوز دارند و سرمایه‌گذاران می‌توانند برای تولید این محصول اقدام کنند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس