جایزه ادبی شهید اندرزگو - کراپ‌شده

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی می‌گوید فضای فرهنگی کشور در حال حاضر فضای جنگ میان روایت‌های مختلف از انقلاب اسلامی است.

به گزارش مشرق، نشست خبری نخستین دوره جایزه ادبی شهید اندرزگو با حضور سیدصادق رضایی دبیر این جایزه و میثم نیلی عضو شورای سیاست‌گذاری این رویداد برگزار شد.

در این نشست نیلی در سخنانی با اشاره به سه سال فعالیت موسسان این رویداد برای به ثمر نشاندن آن عنوان کرد:  دغدغه ما برای ایجاد این جایزه مبارزه با جریانی بود که به دنبال تطهیر دوران پهلوی در ایران بود و هست و امسال با برگزاری این رویداد به نقطه آغازین و رسمی خود رسیده است.  

وی ادامه داد: جنگ امروز ما در نظام اسلامی جنگ روایت‌هاست  آنچه در حال رخ دادن است دعوایی است که پس از جنگ‌ها و حماه‌ها رخ می‌دهد و برای پیروزی در این نبرد، رسانه ها و تولیدات فرهنگی از اهمیت بالایی برخوردار هستند. شاید در دوره‌های تاریخی گذشته بر ما به ظاهر شکست‌هایی خورده باشی اما با جنگ روایت‌ها، حماسه‌هایی از دل این شکست‌های ظاهری متولد شده است که  منجر به پیروزی و شکل‌گیری اتفاقات عظیم تمدنی شده است. نماد این اتفاق به طور بارز  ماجرای کربلا و عاشوراست. روایت درست از یک حماسه به یک ملت هویت می‌دهد و مسیر آرمانی آن را تثبیت می‌کند. ما امیدواریم این جایزه بستری باشد تا بتوانیم با نگاه فرهنگی  و زبان هنر روایت‌گر و امتداد دهنده راه مجاهدان در راه خدا باشیم.

نیلی در ادامه افزود: در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی حرکت‌هایی در این مسیر داشته‌ایم و تولیداتی در راستای آشکار کردن دوران سراسر پلید پهلوی‌ها در ایران صورت پذیرفته است اما از این موضوع در سال‌های اخیر غفلت شده است و تلاش‌های زیادی نیز از ناحیه ظلمت پرستان شکل گرفته تا تاریخ تحریف شود و روایتی وارونه از تاریخ شکل بگیرد و در میان مردم جا بیفتد. اگر ما امروز در جنگ روایت‌ها مغلوب شویم بدون شک مدیون شهدایی خواهیم بود که در این راه حرکت کرده‌اند. امروز دیگر روز نویسندگان و ناشران است تا نشان دهند در این راه تا چه اندازه ثابت قدم هستند و جایزه ادبی شهید اندرزگو نیز در این میان تنها آغازی است بر دوره‌ای تازه در جنگ روایت‌ها.

عضو شورای سیاست‌گذاری جایزه ادبی اندرزگو در ادامه و در پاسخ به سوالی درباره ضرورت ایجاد یک جایزه ادبی تازه در فضای ادبی ایران برای تحقق اهداف یاد شده با توجه به تجربه ناموفق جوایز ادبی متکثر در ایران خاطر نشان کرد: وجود جوایز ادبی موجود ما را به این نتیجه رساند که باید کار تازه‌ای آغاز شود. ما معتقدیم آنچه باید به واسطه این جوایز اتفاق می‌افتاد هنوز رخ نداده است و باید این مسیر را تشدید کرد. البته می‌دانیم که در دنیا وضعیت تکثر جوایز ادبی بسیار بیشتر از کشور ماست و بسیاری از جوایز نیز تخصصی هستند. ما برای  تزریق انگیزه‌های تازه و ارتقای کمی و کیفی تولیدات به این نتیجه رسیدیم که باید جایزه‌ای ادبی و مستقل شکل دهیم. در این مسیر نهادهای مختلفی از جمله حوزه هنرری، موسسه شهرستان ادب، انجمن قلم ایران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی و نهادهای انقلابی دیگری نیز به ما کمک کردند. هدف از این رویداد تشدید جریان تولید متن با موضوع انقلاب اسلامی است.  

نیلی در ادامه پاسخ خود با اشاره به نارضایتی مکرر بیان شده رهبر انقلاب اسلامی از وضعیت تولید ادبی در ایران گفت: ما نسل تازه و انقلابی را در مقابل هجه‌های رسانه‌ای و غیر رسانه‌ای جریان طاغوت بی‌پناه رها کرده‌ایم و با سکوتمان باعث شدیم روایت غالب، روایت دشمن از انقلاب اسلامی شود. این جایزه تلاشی است برای تاثیرگذاری و شکستن این قضا و به همین خاطر نیز رویکرد این رویداد را ترویجی قرار داده‌ایم و می‌گوییم این رخداد امتداد مبارزه مجاهدان انقلاب است. اساسنامه جایزه اندرزگو در این زمینه تصریح دارد که این جایزه یک اتفاق ترویجی است و دنبال جایزه دادن صرف نیست. پس از سه سال فعالیت برای رسیدن به این نقطه حالا دیگر برای ما مسلم است که  جریان تولید در این زمینه تقویت شده است و در حال شکل گیری است و دیگر نیاز به یک زبان ترویجی دارد.

در بخش دیگری از این نشست خبری سید صادق رضایی نیز در سخنانی عنوان کرد: ۴۷۵ اثر از سوی پدیدآورندگان به دبیرخانه جایزه ارسال شد که در بررسی اول ۲۳۵ اثر مرتبط شناسایی شد. ما در سه بخش داستان کودک و نووان، بزرگسال و و روایت تاریخی آثار را تقسیم کردیم که در نهایت و در بخش رمان و داستان ۵۶ اثر به مرحله نهایی داوری راه پیدا کرده و شش اثر نامزد دریافت جایزه شدند. در بخش کودک و نوجوان ۴۷ اثرتوسط دبیرخانه به داوران تحویل شد  و در  محله آثار روایی تاریخی نیز هیئت داوران در نهایت پس از بررسی سه کتاب «۱۳۱۸» نوشته علی احمدی، «پل پیروزی» اثر فتحلی مجد و «یادداشت‌های یک روزنامه‌نگار» اثر موسی حقانی به مرحله نهایی راه پیدا کردند.

به گفته رضایی در مراسم پایانی این رویداد جدای از انتخاب هیات داوران، در بخش رمان بزرگسال و کودک و نوجوان انتخاب‌های جامعه بیست نفره نخبگانی از آثار برتر نیز معرفی و در نهایت ا چهارده کاندیداری معرفی شده در سه بخش، دو اثر در بخش رمان بزرگسال، دو اثر در بخش رمان کودک و نوجوان و یک اثر در بخش مستند جایزه دریافت می‌کنند و در کنار آنها ناشران تمامی این آٍار و نویسندگانی تمامی آثار راه یافته به مرحله نهایی نیز در اختتامهی تجلیل می‌شوند. همچنین با همکاری نهاد کتابخانه‌ها، وزارت ارشاد و ...از همه آثار نامزد شده در این رویداد ۲ هزار نسخه خرید خواهد شد واز ناشران این آثار نیز تجلیل خواهند شد.

یادآوری می‌شود مراسم اختتامیه جایزه ادبی شهید اندرزگو عصر روز یکشنبه ۳ شهریور در محل تالار سوره حوزه هنری و از ساعت ۱۷ برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس