کد خبر 986514
تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۲
معضلی به نام بدپوششی در شهرهای ساحلی/ چه کسی پاسخگوی تجاوز به امنیت بصری زنان است؟

چندی پیش عکسی از یک مرد در حال تردد در یکی از شهرهای شمالی در فضای مجازی منتشر شد.منتشرکننده این عکس که مردی با زیرپیراهن رکابی و شلوارک را در حال عبور از خیابان نشان می‌داد از مخاطبانش مخصوصا خانم‌ها خواسته بود تا احساسشان را درباره عکس بگویند.

به گزارش مشرق، چندوقتی است برخی ساکنان شهرهای شمالی و البته جنوبی‌ نسبت به پدیده‌ای در شهرشان گله‌مند هستند. پدیده‌ای که به دست مسافران و یا به قول بعضی‌ها توریست‌ها رقم می‌خورد و آن رعایت نکردن سبک پوشش مورد قبول عرف در شهر مقصد است.

در شبکه‌های اجتماعی عکس‌هایی از زنان با پوشش‌های مناسب خانه یا مردان با زیرپیراهن رکابی و شلوارک بازنشر می‌شود که اغلب در آن‌ها ساکنان بومی شهرهای سیاحتی نسبت به رعایت نشدن حریم خود و خانواده و نداشتن امنیت بصری در سطح شهر گله کرده‌اند. این موضوع حتی دستمایه طنز و محاورات شوخی بین افراد یا در فیلم و سریال‌ها هم شده است. آن‌جایی که شخصیتی که می‌خواهد راهی شمال کشور بشود از همان درب خانه در شهری دیگر، شلوارک به پا می‌کند.

بیشتر بخوانید:

گزارش‌های بدحجابی و پارتی در کانال «دادسرای ارشاد» ثبت می‌شود

برخورد با کشف حجاب در فرودگاه‌های کشور

جدای از مباحث مربوط به گردشگری که می‌گوید هر گردشگر باید سبک زندگی شهر مقصد را در پوشش و فرهنگ رعایت کند؛ واکنش مردمان ساکن در شهرهای سیاحتی شمال و جنوب ابعاد دیگری به این ماجرا بخشیده است. ساکنینی که احساس می‌کنند عده‌ای مسافر تحت عنوان توریست به خودشان این اجازه را داده‌اند تا امنیت بصری آن‌ها را در شهر محل زندگی خودشان به خطر بیاندازند.

ماجرای یک عکس

وقتی صحبت از ناهنجاری پوششی و بدحجابی در سطح شهر می‌شود اول از همه تصویری که در ذهن همه نقش می‌بندد زنان بدپوششی است که باعث آزار و اذیت روحی مردان و خانواده‌ها می‌شود. اگرچه این تصویر هم تصویر درستی است اما آن‌چه بعضا نادیده گرفته می‌شود حقوق زنانی است که به امنیت بصری آن‌ها با دیدن مردان بدپوشش تجاوز می‌شود.

چندی پیش عکسی از یک مرد در حال تردد در یکی از شهرهای شمالی در فضای مجازی منتشر شد. منتشرکننده این عکس که مردی با زیرپیراهن رکابی و شلوارک در حال عبور از خیابان نشان می‌داد از مخاطبانش خواسته بود تا احساسشان را درباره عکس بگویند. بدیهی بود که چون صاحب عکس یک مرد بود بیشتر خانم‌ها درباره آن اظهارنظر کنند. اما شباهت احساسات خانم‌ها به یکدیگر درباره این عکس به خوبی نشان داد که همیشه این مردان نیستند که از بدپوششی جنش مخالف معذب می‌شوند و آن را ناخوشایند می‌‎‌دانند.

ناچاریم نگاه نکنیم

یکی از سخت‌ترین معظلات برای هر شهروندی زمانی است که در کوچه و خیابان محل سکونت خود قدم می‌زند اما مرتب با موردی روبه‌رو می‌شود که نمی‌خواهد آن را ببیند. بدپوششی در شهرهای سیاحتی یکی از این معضلات برای ساکنین شهر است. زنانی که با دیدن عکس موردنظر اظهار کردند که این صحنه به شدت برای آن‌ها چندش‌آور است و در مواجه با آن سعی می‌کنند به آن نگاه کنند. و البته زنانی که گفته‌اند این دزدیدن نگاه و اینکه هرلحظه در قسمتی از شهر مردی با پوشش نامناسب می‌بینند به شدت آن‌ها را اذیت می‌کند.

خانم دیگری گفته بود که این سبک پوشش حتی در حریم خانواده آن‌ها هم قابل قبول نیست و به همین خاطر فرزندان کوچکش مدام از او سوال می‌پرسند که چرا این افراد با لباس‌های بدن‌نما در خیابان حضور دارند و این مادر نمی‌داند چه جواب قانع‌کننده‌ای به آن‌ها بدهد.

بدپوششی از شمال به جنوب

خیلی از ما تصور می‌کنیم بدپوششی فقط مختص شهرهای شمالی است. ولی گویا هرجا که دریا و هوای شرجی داشته باشد از بدپوششی در امان نیست. این اظهارنظر تعدادی از خانم‌های جنوبی است که از از بدپوششی مردان در شهرهای محل سکونت خود آزار می‌بینند. یک خانم جنوبی گفته است با اینکه خودش از پوشش چادر استفاده نمی‌کند اما نسبت به مردان بدپوششی که در کوچه و خیابان‌های شهرش تردد می‌کند حساس است و به همه تذکر می‌دهد سبک زندگی او و مردمش را رعایت کنند. تذکرهایی که گاهی از طرف مسافرین جدی گرفته نمی‌شود و با حرف‌هایی مثل «در مکان عمومی هرکاری دلم بخواهد انجام بدهد» توجیه می‌شود.

اهالی هم مقصر هستند

بعضی از شهروندان شهرهای شمالی و جنوبی خود اهالی را مقصر این وضعیت می‌دانند. این عده معتقدند اهالی به خاطر معیشت به مسافرانی که پوشش عرفی را رعایت نمی‌کنند، خدمات ارائه می‌کنند و به این ترتیب حضور این افراد در شهرهای سیاحتی به رسمیت شناخته می‌شود. از آن طرف خیلی از افراد بومی هم برای اینکه خدمات یا کالایشان به فروش برسد سبک پوشش خود را به سبک مسافران بدپوشش نزدیک می‌کنند.

جای خالی مسئولین انتظامی

در فرهنگ ما مسافر حکم مهمان دارد و بسیاری از شهروندان به خاطر رعایت حرمت مهمان از ایجاد تنش با آن‌هایی که فرهنگ شهرشان را رعایت نمی‌کنند خودداری می‌کنند. این دسته از شهروندان راه‌حل را در دست نیروهای انتظامی می‌دانند.

خانمی در واکنش به عکس مرد بدپوشش می‌گوید که این افراد هنجارشکن هستند و باید توسط نیروهای انتظامی با آن‌ها برخورد بشود. برخورد هم می‌تواند شامل تعهد گرفتن برای پوشیدن لباس مناسب و با استفاده از پلاک ماشین‌ها باشد.

اینکه این نظر تا چه حد قابل اجراست بستگی به نیروهای انتظامی و تشخیص آن‌ها دارد. اما نکته واضح این است که شهروندان شهرای سیاحتی برای برگرداندن امنیت بصری به شهرشان روی نیروهای انتظامی و اقدام قانونی آن‌ها حساب کرده‌اند.

کار فرهنگی موثر نیاز است

با کسانی که عرف اجتماعی یک شهر را به هم می‌ریزند به طرق مختلفی می‌شود برخورد کرد. اما شاید باید این را هم در نظر گرفت که خیلی از افراد بدپوشش متوجه قبح عمل خود نیستند یا تصور نمی‌کنند که پوشش سیاحتی آن‌ها در این حد برای مردم بومی منطقه و خانواده‌ها آزاردهنده باشد. یکی از گام‌های موثر این است که در ابتدا زشتی این مسئله برای مسافران بازگو بشود. کار فرهنگی موثر و بازخوانی قوانین مربوط به توریسم در سایر کشورها هم از راه‌حل‌های دیگر است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 51
  • در انتظار بررسی: 18
  • غیر قابل انتشار: 32
  • IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    دیوونه خونس نه خبرگزاری
    • DE ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
      87 66
      همچین گفت معظل با عکس که انگار چه خبره. بابا جون بدبخت اومده لب ساحل و شلوارک و تیشرت شد معظل؟؟؟؟؟؟ مشرق چرا بعضی وقتها افراطی میشی؟
    • ناشناس IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
      29 57
      این معضل نیست ؟ اینکه روزانه در شهرها و در حیاط مجتمع ها میبینیم که عده ای مثل بدبختهای تایلندو هنگ کنگ با شلوارک میایند بیرون معضل نیست ؟ آیا این فرهنگ یک ایرانی متشخص است؟ (حالا با دین کاری نداریم ) نه دوستان عزیز این طرز لباس پوشیدن مربوط به افرادی بی کلاس و دارای درجه پایین فرهنگی است
    • IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
      21 25
      غیرت رو خوردی بی حیایی بالا آوردی یه فکری به حال خودت بکن
    • IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
      20 28
      اصلا متوجه چیزی بنام امنیت روانی و اخلاقی جامعه نیستی. تو چقد شل مغزی؟
    • IR ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
      1 17
      چقدر بی ادبی دیوونه خونه خونه خودته فقط.
  • IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    56 10
    مشرق اینا مردم نیستن اینا از خود مسئولینن و با مسئولین رفیقن
  • IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    46 31
    کار باید ریشه ای درست بشه .از وقتی ماهواره به خونه ها اومد و کم کم با اینترنت و فضای مجاز ی رها شده حرمتها هرچه بیشتر و بیشتر شکسته شد باید فکر این روزها میشد البته الان هم دیر نیست فقط همت میخواد و یک یا علی .مردم ما مردم بدی نیستند فقط دارن ذائقه رو عوض میکنن باید افکار مردم رو به سمت راه درست برگردوند
    • هانی IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
      25 19
      شما راهکار بده استاد ، حتما اینترنت رو ببندن روی مردم ، چطوره بریم توی غار زندگی کنیم اصلا ؟؟!، اتفاقا از زمانی شروع نشد که اینترنت و شبکه احتماعی رواج پیدا کرد بلکه این مردم مستعد هستند برای .. ، بینید چطور میشه که خارج از ایران فرهنگ خیلی چیزها هست ولی توی ایران نیست و همه دنباله پرستو بازی هستن
    • به هانی SE ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
      16 21
      راهکارش ساده است. اینترنت و شبکه ملی اطلاعات. چیزی که دولت فخیمه عمدا زیر بارش نمی رود
    • IR ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
      7 15
      اگر بخوایداز کامنتهای مثل این که میگه "چطوره بریم توی غار زندگی کنیم " بترسید، وضع کشور همینه که هست و بدترم میشه. یکی نمیگه بهش یارو الان تو که توی غار نیستی خیلی وضعت خوبه ؟ تو مغزت رد داده فکر می کنی اصلاح فرهنگ یعنی تو غار رفتن . اینکه من نذارم فساد دیگران بهم برسه یعنی رفتم تو غار؟ یعنی توی بالای یه برج زیبا نیستم؟! اینه دیگه. اگه بترسید تمومه.
  • IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    56 17
    منم چادری نیستم ولی به همسر و دختر و رفقای مسئولین استان تذکر میدم چون کاملا بی حجابن
    • IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
      59 47
      نکنه توقع داری مردم با کت و شلوار و کاپشن و اورکت برن تو دریا؟؟؟!!!
  • ناشناس IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    26 7
    نه به این که سی سال پیش باشلوار وبلوز گرمکن کیپ وریپ مارو گرفتن بردن کلانتری ونه به این که طرف بالباس خونگی اومده وسط خیابون اینقدر تغییرات نوبره فکرنکرده تصمیم گرفتن این معضلات رو داره۵۷۵۹
  • IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    20 14
    با سلام و تشکر بابت اینکه به این معضل مهم پرداختید،واقعا شهر های شمالی از هر جهت برای ساکنین ناامن شده چه به لحاظ پوشش و چه آسیب زدن به محیط زیست،واقعا نیازه که یک متولی فرهنگی پیدا بشه تا بهش رسیدگی بشه جاده های شمالی،لب ساحل و پارکها و جنگل هاو...دیگه جایی برای خود شمالیا باقی نمونده واقعا برامون خسته کننده شده
    • رضا IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
      7 4
      اگرگردشگرتوشهرهای شمانیادحتی نان حالیم گیرتونمیاد.تمام زمینهای کشاورزی را تبدیل به ساختمان کردیدخداخداکنیدگردشگرتوشهرهاتون بیادتاحداقل ازگرسنگی نمیرسد.
    • IR ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
      2 1
      شمال با توجه به جمعیت و توانمندی انسانی که داره، هیچ نیازی به گردشگر بی کلاس داخلی نداره..لطفا تو بیابونهای خودتون بمونید و به خاطر نبود آب همدیگرو نکشید..
  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    18 8
    بد حجابی زنان از بی حیایی مردان است. مردان ایرانی در سواحل جوری تردد دارند که انگار دنیا جنسیت ندارد و کاملا بی حیا هستن در حالی که زنان هم بدپوشش میشن چون بهانه ای تراشیده می شود چرا مردان باید اینقدر راحت باشن اما ما نمی توانیم
  • بنده خدا IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    19 6
    والا چند وقته که وقتی خونه اقوام میریم قبل از همه صاحب خونه یعنی به اصطلاح مرد خونه با شلووارک پیش مهمونا میشینه دفعه بعد احتمالا خودش با شرت بشینه و خانمش با شلوارک.بقیشو به همین منوال پیش برو...اوضاعی شده...یه دفه فرهنگ کل مردم کشور تغییر کرده
  • علی IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    14 38
    برای جذب توریست باید تساهل و تسامح داشت. طوری برخورد نباید کرد که توریست بره ترکیه و تایلند. حجاب هم گه برای مرد عورتینه. زن هم که حجاب اختیاریه
    • SE ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
      5 10
      آره. فاحشه خانه هم درست کنیم تا توریست جذب کنیم.
    • ربانی IR ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
      6 9
      لابد بایست انتظار داشت که خدمات جنسی هم به مسافرین ارایه داد تا آنها به ترکیه سفر نکنند
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    15 6
    ما دربندرعباس حتی شاهد مردانی با مایو درحال استراحت و شوخی با دوستانشان در فضای سبز ساحل بودیم
  • IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    26 3
    والا من چن روز شمال بودم موتور سوران بومی نیمه لخت بیشتر از مسافرین بچشم میخوردن
  • گودرزی IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    8 1
    وقتی مسافری به منطقه شمال میگذارندوبا گرانی سرسام اورمواجه میشوند که هیچکس به این معضل توجهی نمیکند و بیشتر رستورانها باعث این گرانی هستن
  • IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    10 10
    آنتالیا میرن ارز هم از مملکت خارج خواهد شد حالا شماها خودتون رو بکوبید تو در و دیوار
  • IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    6 1
    معضل.....
  • IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    12 7
    کاش خود آدمها اینقدر شخصیت داشنه باشند که اینگونه پوشش را در شان خود تدانند، اما ما در فیلمهای حتی مذهبی مثل مختارنامه بدتر از اینراهم دیده ایم، این تناقض از بعضی رشته های ورزشی مثل کشتی نشآت میگیرد.
  • IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    27 4
    بابا شما ها دیگه از کجا امدین خبر نگار به هر دستاویزی میخواد خبر تهیه کنه و پولی رو سگ خور .این دیدگاه تراوش ذهن بیمار مشرقیسم ها هست.
    • IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
      4 13
      ذهن سالمتو ببند به همون ماهپاره ت. و سکوت کن.
  • mohamd IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    36 5
    بابا برین مشکل گرونی و بدبختی مون رو حل کنین نمی خواد گیر بدین به وبی حجابی لب دریا و شلوارک ملت
    • IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
      16 23
      مگه حیوونیم که فقط مشکلمون سیراب شیردونمون باشه؟ شماها نبودین با ترسوندن مردم از بگیر و ببند ظاهر، نگذاشتید اقتصاد کشور درست بشه و ملت رو اسیر برجام کردین؟ حالا ما همونهایی هستیم که میگیم هم اقتصاد هم اخلاق. شما هم سیرداغ لطفا! کاهوتو بخور مرسی.
  • IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    9 37
    برگشت به زمان شاه ملعون و فقط مانده زنهای هرزه با تونیک بیایند کنار دریا و بروند توی آب! علی برکت الله! اینها هم از دستاوردهای حسن روحانی ....است.
  • IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    32 7
    خخخخخخخخخخ ..خبرگزاری؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!! خداوکیلی نمیدونم کی مخاطب شماست اما واقعا مطالب خنده داری کار میکنی بقول دوستمون دیونه خونست نه خبرگزاری
  • IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    2 1
    عرف!!!
  • رامین IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    25 8
    ببینید به این موضوع هم گیر‌ بدن من خودم دیگه میزنم به سیم آخر و میشم ضد انقلاب چون دیگه مخم نمی‌کشه واسه همه چیز محدوو بشم
    • SE ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
      1 23
      حیوان که باشید محدودیت هم ندارید.
  • GB ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    27 8
    حالا مگه چیه؟! یک آقا با شلوارک یک حانم با مانتو تو آب رفته! بابا بگذارید کنار این تحجر را همین چیزا را مینویسید آدم از دینش هم زده میشه.
    • SE ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
      1 16
      دین شما همان برهنگی است. مثل انسانهای غارنشین. چرا از آن زده شوید؟
  • وفا IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    4 5
    نه تنها خود ساکنین، برای سایر مسافرینی که این موارد رو رعایت میکنن ، سخت و رنج آور شده من با اینکه به واسطه ی وجود اقوامم سالی چندبار شمال میرم، ولی سالهاست به شهرهای ساحلی و خصوصا لب دریا ، نرفتم واقعا نمیشه لب دریا چشم بسته راه رفت
  • محسن شیرین فرد IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    0 19
    کسی که یه ذره خوی مردانگی داشته باشه گمان نمیکنم دست به پوشش زنانه بزنه اونم بین جماعت کار مدا نیست
  • پونه IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    3 22
    والا منکه یه دختر و زیاد اهل حجاب نیستم وقتی این مردارو میبینم که رکابی پوشیدن حالم به هم میخوره چند وقت پیش توی کیش یه پسر با شلوارک بالازانو اومده بود قشنگ نشون میداد که فرهنگش پایینترین سطح جامعه هست. کسی که شخصیت داشته باشه اینطوری لباس نمیپوشه
  • فریبا AU ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    23 0
    اینقدر تو جامعه ی ایرانی معضل خانه خراب کن هست که حتی بد پوششی و بد حچابی خانوما هم چیزی به حساب نمیاد چه برسه پوشش آقایون!!!آخه این شد معضل؟؟!!
  • سعید IE ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    29 4
    آفرین مشرق. اصلا چه معنی داره لخت کنار دریا باشند. باید کت و شلوار اجباری بشه. هیچ کس هم تکون نخوره که امنیت بصری بهم نخوره
  • IR ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    5 5
    کجای این کشور دیگه بگیر و ببندی تو می بینی جز چهارتا جوسازی؟ متاسفانه هم سپاه هم نیروی انتظامی میشه گفت ول کردن . مراکز اجرایی امر به معروف و نهی از منکر را که تعطیل کردن همه چیز منفجر شد. حمایت از نهی از منکر هم کاهش پیدا کرد. امر محدود شد به چهارتا آدم تو کلانتری که اگه نظارت بالادستی ها روی بعضیاشون نباشه...
  • جواد IR ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
    3 18
    مشرق جان از کشف حجاب خانم ها در هواپیماها بخصوص در پروازهای داخلی هم بنویس . بد حجابی به کنار به شدت کشف حجاب رو علنی انجام می دهند و هیچ کسی هم اعتراض نمیکنه نه خدمه هواپیما نه مردم حتی افراد مذهبی و روحانیون داخل هواپیماها نیز سکوت می کنن و اگر کسی هم اعتراض کنه متاسفانه مردم طرف اون فرد بدون حجاب هستن و یا دخالت نمی کنن . خدمه هواپیما هم فقط یک بار اول پرواز میگن حفظ حجاب اسلامی واجب هست و تمام و تا آخر پرواز هیچ عکس العملی ندارن . از بدججابی به کشف حجاب علنی اونم به صورت ده الی سی نفری در پروازها رسیدیم ولی هیچ جا خبری از امر به معروف و برخورد قانونی نیست
    • ابی US ۰۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
      0 0
      تو برو شتر سواریتو بکن.. هواپیما رو بزار برای ما
  • IR ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
    0 0
    قرآن كريم اول رعايت حجاب را برمردان لازم دانسته بعد براي زنان.كوتاهي از هردوطرف حق الناسه
  • IR ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
    0 0
    گم شدیم.
  • نفس IR ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
    4 0
    کاشکی مشکل مملکت ما فقط همین بد پوششر بود
  • IR ۰۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
    2 0
    انتظار دارین ملت با شلوار پارچه ی پیراهن چارخونه برن لب دریا؟ ما اهالی جنوب خودمون با همین وضع میریم لب دریا هیچ مشکلی هم نیس

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس