کد خبر 986508
تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰

چنانچه قصد راه‌اندازی یک وب سایت را در دنیای اینترنت داشته باشید، حتما با مسئله "هاست اشتراکی بخرم یا یک سرویس اختصاصی؟" روبه‌رو شده اید. افراد مختلف در پاسخ به این سوال دو نوع دیدگاه دارند: "یک شاهی هم یک شاهی است." یا "هرچه پول دهی، آش می‌خوری". این ضرب المثل‌ها، همیشه هم راه‌گشا نیستند. در فضای آنلاین، عوامل مهم دیگری بر انتخاب شما تاثیر خواهند گذاشت

·         پیکربندی متناسب با طراحی وب سایت شما

در سرویس‌های میزبانی اشتراکی، پیکربندی از قبل انجام شده است و روند راه‌اندازی وب سایت را ساده‌تر خواهد کرد. اما چنانچه نیاز به پیکربندی سفارشی برای وب سایت خود داشته باشید، لازم است بودجه خود را برای خرید یک سرور مجازی اختصاصی (VDS) استفاده کنید.

·         منابع مورد نیاز وب سایت

همان طور که از نام "هاست اشتراکی" مشخص است، این میزبانی‌ها، حاصل تقسیمِ منابعِ یک سرور، به بخش‌های کوچکتری هستند. هر بخش بعنوان یک هاست در اختیار شما قرار می‌گیرد. در صورتیکه میزان مصرف منابعی مانند RAM، پهنای باند و... برای وب سایت شما، بیش از اندازه‌ی تعیین شده در هاست اشتراکی خریداری شده باشد، کارکرد سرور اصلی مختل شده و ارائه دهنده سرویس، خدمت رسانی به شما را متوقف خواهد کرد. پس قبل از خرید میزبانی، تخمینی از میزان منابع مصرفی وب سایت خود به دست آورید و متناسب با آن خرید کنید.

·         مدیریت سرور میزبانی

در یک سرویس VDS، امکان دسترسی به سرور مجازی برای شما فراهم است و می توانید خودتان سرور را مدیریت کنید. پس اگر دانش فنی کافی دارید و این مورد برای شما مهم است، گزینه خرید هاست‌اشتراکی را فراموش کنید.

·         پشتیبانی فنی هاست

با تهیه یک سرویس میزبانی اشتراکی، در صورت نیاز به بررسی فنی چالش‌های سرویس، تا زمانی که مورد مربوط به کد نویسی و طراحی سایت شما نباشد، شرکت هاستنیگ پاسخگوی شما خواهد بود و چالش‌ها را برطرف خواهد کرد. البته در سرویس‌های اختصاصی مجازی هم از پشتیبانی فنی هاستینگ بهره خواهید برد، اما بدلیل اینکه دسترسی و مدیریت سرور در هاست اشتراکی، با شرکت هاستینگ است، امکان پشتیبانی فنی جهت این نوع سرویس‌ها نیز در سطح بالاتری خواهد بود.

·         امنیت سرویس میزبانی

 

موضوع تامین امنیت "هاست"، از وظایف شرکت ارائه دهنده خدمات میزبانی است. اما نمی‌توان این نکته را نادیده گرفت که در هاست‌های اشتراکی، به دلیل میزبانی چند وب سایت بر روی یک سرور، ضریب امنیت نسبت به یک سرویس اختصاصی پایین‌تر خواهد بود. در نظر داشته باشید که یک حمله به یکی از وب سایت‌های موجود در سرور، می‌تواند موجب اختلال سرویس شما هرچند به مدت کوتاه شود.

·         تاثیر پذیری از فعالیت سایر وب سایت‌ها

علاوه بر امنیت، موارد دیگری در میزبانی‌های اشتراکی وجود دارند که، فعالیت وب سایت شما را تحت تاثیر فعالیت سایر وب سایت‌ها قرار می‌دهند.

به دلیل استفاده از منابع مشترک در میزبانی‌های اشتراکی، اضافه مصرف یا اختلال سایر وب سایت‌های موجود بر روی سرور می‌تواند باعث کندی سرعت، وقفه در فعالیت و اختلال در وب سایت شما شود. برای کاربرانی که دسترسی مداوم و بدون قطعی از اهمیت بالایی برخوردار است، پیشنهاد می‌شود که سرویس‌های اختصاصی مانند VDS تهیه کنند.

·         بروز رسانی نرم افزارها

با توجه به اینکه در سرویس‌های اشتراکی، به روز رسانی نرم افزارهای سرور بر عهده شرکت هاستینگ است، اگر مهارت کافی در این مورد ندارید یا مشغله شما بالاست، و در عین حال یک هاست اشتراکی می‌تواند پاسخ‌گوی نیاز وب سایت شما باشد، در انتخاب میزبانی اشتراکی شک نکنید.

·         بازیابی اطلاعات

شرکت‌های هاستینگ معتبر، به طور مداوم از اطلاعات سرورهای میزبانی‌های اشتراکی بکاپ تهیه می‌کنند. این موضوع، یک امتیاز برای کاربرانی است که می‌توانند وب سایت خود را روی هاست اشتراکی میزبانی کنند. در این شرایط با تهیه یک میزبانی اشتراکی، نگرانی از دست رفتن اطلاعات را نخواهید داشت. اما در سرویس‌های میزبانی اختصاصی مجازی، وقوع مشکلات برای سیستم عامل می‌تواند باعث نیاز به راه اندازی مجدد سرور شود. در این وضعیت، نداشتن بکاپ چالشی جدی برای فعالیت وب سایت شما خواهد بود. لازم است این اطمینان را حاصل کنید که هاستیگ شما، بکاپ سرور مجازی را هم تهیه می‌کند یا خیر.

·         ارتقای منابع مورد نیاز

اگر به مرور زمان، فعالیت وب سایت شما گسترش پیدا کند، بازدیدکنندگان آن بیش‌تر شوند و یا به هر دلیل دیگر،نیاز به ارتقای منابع هاست داشته باشید، تا مرز مشخصی می‌توانید روی هاست‌اشتراکی خود حساب باز کنید.

به دلیل اینکه منابع سرور در میزبانی‌های اشتراکی، بین چند کاربر تقسیم خواهد شد، این سرویس‌ها بیش از اندازه مشخصی امکان ارتقای منابع ندارند و مالک خود را ناگزیر به جابجایی به یک سرویس اختصاصی خواهند کرد. پس اگر توسعه وب سایت در برنامه‌های شماست و یا آینده پر بازدیدی برای وب سایت خود پیش بینی می‌کنید، بهتر است از ابتدا یک VDS تهیه کنید و تا اندازه زیادی، محدودیت‌های ارتقای میزبانی را پشت سر بگذارید.

·         هزینه‌های هریک از هاست‌های اشتراکی یا اختصاصی

با توجه به تمام نکات ذکر شده، هزینه برای تهیه و تمدید یک هاست اشتراکی و یک میزبانی اختصاصی مجازی، متفاوت خواهد بود. دسترسی‌ها و منابع بیش‌تر در VDS، موجب هزینه بالاتر تهیه و تمدید این نوع سرویس‌ها، در مقایسه با هاست اشتراکی خواهد شد که چندان به مذاق بودجه شما خوش نخواهد آمد. از طرفی دیگر، با داشتن اختیارات بیش‌تر در یک میزبانی اختصاصی، قدرت در دستان شما خواهد بود.

حالا با دانستن مزایا و معایب هریک از انواع هاست اشتراکی یا اختصاصی مجازی، نیازهای وب سایت خود را بسنجید و بار دیگر هردو ضرب‌المثل ابتدای متن را از نظر بگذرانید. پول یا سرعت؟

محتوای تبلیغاتی

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس