کد خبر 986325
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۹
عصر جدید

افرادی که به فینال راه یافتند، کارهایشان ترکیب جالبی از سه عنصر عاطفه، هیجان و هوش بود.

به گزارش مشرق،   مهدی جهان تیغی فعال رسانه ای در کانال تلگرامی خود نوشت:  بخش اول برنامه تلویزیونی عصر جدید، آنقدر برنامه موفق و قابل استنادی هست که بسیاری از کارشناسان، تصمیم سازان و تصمیم گیران در کشور می‌توانند برخی از جواب سوال‌ها و حتی راهکارهای مشکلات جوزه کاریشان را در آن بیابند. اما یکی از زوایا مهم این برنامه تلویزیونی، تصویری است که از جامعه ایرانی به نمایش گذاشت.

در اینباره بخوانید:
1. افرادی که به فینال راه یافتند، کارهایشان ترکیب جالبی از سه عنصر عاطفه، هیجان و هوش بود. می‌توان هر سه عنصر را در ترکیب نمایش‌های فینال به خوبی جستجو و نشانه‌های واضح آن را یافت. این مساله به خوبی نشان می‌دهد که جامعه ایران، جامعه متعادلی است و مهم‌تر اینکه ثابت می‌شود که از روان به شدت سالمی برخوردار است. بی شک، در شرایطی که این جامعه خود تصمیم‌گیر و انتخابگر باشد و مصون از تکنیک‌های عملیات روانی و رسانه‌ای شود، قطعا در بزنگاه‌های مهم کشور متعادل عمل خواهدکرد.

2. پایان بخش اول عصر جدید نشان داد که مردم ایران به یک کنش عاطفی و مهربانی صادقانه حتی در قالب یک نقاشی شنی در اوج پاسخ متقابل می دهند. جالب آنکه جامعه ایران با هیجان طلبی و ریسک‌پذیری یک جوان بیست ساله شیرازی، هیجانی می‌شود و به او توجه صادقانه می‌کنند و حتی این جوان شهرستانی را تا عنوان نائب قهرمانی پیش می‌برند. همین جامعه احساساتی و هیجانی، موسیقی سنتی و آواز وزین یک نوجوان اردبیلی را بیشتر از رقبای بزرگتر و با اجراهای مدرن می پسندد. به معنای دیگر همان جامعه‌ای که به احساسات و هیجان رای اول و دوم را می‌دهد، در یکی از پیچیده ترین پدیده‌های روانی روز دنیا – موسیقی- نیز به دنبال پاکی و سلامت نهفته در موسیقی سنتی ایرانی می‌رود.  فوق‌العاده‌تر اینکه همین جامعه پر از احساس ایرانی که به نقاشی و موسیقی آرای قابل تاملی می دهد، به موقعش به معماها و هوشمندی یک جوان دیگر ایرانی نیز رای بزرگی می‌دهد. یعنی احساس و هیجان طلبی مانع، اندیشیدن و هوشمندی جامعه ایرانی نیست و آنها، هوش و هوشمندان را نیز تقدیر می‌کنند. نهایتا هم اینکه رای خوب به دختران نینجا نیز در عین حالی که حاوی این پیام هست که جامعه ایران حامی و هوادار درخشش و افتخارآفرینی دختران خود هست، از یک غیرت تاریخی و پایدار نیز در اینباره بهره می‌برد. بی شک دیدن تصاویری که نشان می‌داد دختران نینجا، چگونه در یک مکان کوچک و با امکانات کم ولی با تلاش و کوشش به این نقطه از آمادگی رسیدند، در تحریک عواطف جامعه ایران بسیار موثر بود. این یعنی اینکه ایرانیان همچنان برای غیرت ورزی و مظلوم‌نوازی دختران خود بسیار حساس هستند.

3. از نکات بالا می توان، نتایج بسیار مهمی را دریافت کرد، ولی ذکر این نکته بیش از همه مهم است که جامعه ایرانی به همین سادگی است و راضی کردن و راضی نگه‌داشتن این جامعه کار سختی برای سیاست‌مداران و مسئولین نیست. قدر این جامعه را باید دانست که تا این حد روان سالمی دارد، زیرا کافیست قهرمانان فینالیست برنامه عصر جدید را با برخی چهره‌های و برنامه‌های تلویزیونی چندش‌آوری که در برخی کشورهای غربی، آرای اکثریت مردم خودشان را کسب می‌کنند، قیاس کرد، همان جامعه غربی که سخیف‌ترین آدمها و حتی افراد حقیری و منحرفی همچون همجنس‌بازان را گاه به بالاترین مقامات حکومتی با رای مستقیم خود می‌رساند.

4. باید بر این نکته تاکید که برخلاف افرادی که معتقد هستند که ایرانی‌ها به خاطر شرایط سخت اقتصادی فعلی از تعادل روانی خارج شده‌اند، عصر جدید نشان داد که مردم اتفاقا با نشاط و با درصد بالایی در یک نظرسنجی مردمی حضوری میابند و تصویری متعادل به لحاظ روانی نیز از خود به نمایش می گذارند. این البته نشان دهنده این است که ایرانی‌ها روانی اجتماعی به شدت محکم و پایداری دارند، که با شرایط بد اقتصادی نیز به راحتی قابل بهم ریختن نیست. اما روان متعادل جامعه ایرانی آنهم در این شرایط اقتصادی نامطلوب از کجا سرچشمه می گیرد؟ دلایل زیادی می توان را برای آن بیان کرد. ولی اصل آن ریشه در انقلاب دارد. تاکید چهل سال انقلاب بر مبانی اخلاقی، عواطف انسانی،حیا، مهرورزی،عدالتخواهی، مردم سالاری و... بی شک سبب رشد روان جامعه ایرانی و تحکیم آن شده است. در حقیقت این ذات انقلاب است که یک جامعه را در این دوران پرآشوب پسامدرن تمدن غربی نیز متعادل نگه داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
    3 1
    این یکی از بهترین یادداشتهایی بود که درباره عصرجدید خوندم. ممنونم
  • همون که باید IR ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    2 1
    عجب!!!
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    2 1
    کاری نداره که، یه مطالعه میدانی مستقل همه چیزو روشن میکنه
  • افسانه IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    4 1
    عصر جدید برنامه قشنگی است
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    1 4
    مسخره
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    4 1
    تحلیل قشنگی بود.
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    0 1
    دقیقا چه اتفاقی باید می افتاد تا ایشون تحلیل کنند که روان جامعه ایرانی بیمار شده؟!؟ مشارکت کم در فینال یا رای آوردن آدمای روانی؟!؟
  • زهرا IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    0 0
    عالی بود این نوشته گریه ام گرفت واقعا چه مردمی داریم ما.ممنون از این تحلیل ممنون عصر جدید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس