کد خبر 986217
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۶
برجام نمایه

دولت یک سیاست اعلامی به ویژه در داخل دارد، مبنی بر این که از برجام خارج نمی شود و به هر قیمتی پای آن می ماند. این موضع البته موجب شده غرب در نقض پیاپی برجام گستاخ شود.

به گزارش مشرق، محمد ایمانی تحلیلگر مسائل سیاسی و فعال رسانه‌ای در کانال تلگرامی خود نوشت:

سیاست آقای روحانی و وزارت خارجه در قبال برجام، کاملا متناقض شده است و چون جمع نقیضین محال است، بنابراین یک سوی این سیاست واقعیت دارد و سوی دیگر آن، غیر واقعی است.

دولت یک سیاست اعلامی به ویژه در داخل دارد، مبنی بر این که از برجام خارج نمی شود و به هر قیمتی پای آن می ماند. این موضع البته موجب شده غرب در نقض پیاپی برجام گستاخ شود.

دولت و وزارت خارجه اما یک سیاست اِعمالی دارد که نقض سیاست اعلامی است. و آن این که، هر چه در داخل در مقابل نصیحت دلسوزان مبنی بر اقدام متقابل در مقابل نقض کلی برجام مقاومت می کند، در خارج اتفاقا به سادگی از پافشاری بر مفاد برجام کوتاه می آید و مدام عقب نشینی می کند!

برجام -خوب یا بد- توافق منعقد شده است و نمی توان مجددا درباره آن مذاکره و چانه زنی کرد و امتیاز جدید داد. روحانی و ظریف و عراقچی هم در بیان، همین را می گویند اما در عمل، سرگرم مذاکره دوباره بر سر برجام و واگذاری تعهدات جدید در ازای وعده تعلیق تحریم ها هستند.

این مذاکرات در سفر ظریف به نیویورک با طرف آمریکایی انجام شد که به خاطر نخوت طرف مقابل و آگاهی از انفعال طرف مقابل، نتیجه ای جز توهین نداشت.

در عین حال روحانی و تیم ظریف چند ماه است که برای تنازل طرف ایرانی و واگذاری امتیازات جدید (نظیر دائمی کردن بند موسوم به غروب و دائمی کردن برخی نظارت ها و محدودیت های هسته ای) با دولت بدعهد فرانسه مذاکره می کنند.

مذاکره دوباره، امضا و به رسمیت شناختن ابطال برجام از سوی طرف ایرانی است. و این در حالی است که تیم روحانی- ظریف می پذیرند تمام آن تعهدات را به علاوه برخی تعهدات جدید به انجام برسانند و در مقابل، وعده های نسیه تر و کمتر از تعهدات غرب در برجام را دوباره بخرند! آن هم از اروپای "آقا اجازه" (به تعبیر آقای روحانی) که مواضعش هیچ اعتباری ندارد.

دولت و وزارت خارجه، یک بار باید تکلیف خود را با برجام معلوم کنند. اگر باطل شده می دانند، بگویند و اجرای تعهدات ایران را هم متوقف کنند. اگر هم معتبر می دانند،حق ندارند دوباره درباره افزایش تعهدات ایران و کاهش تعهدات غرب مذاکره کنند. نمی شود برجام را برای داخل،  تبدیل به #متن_مقدس کرد اما در خارج، زیر پای دشمن گذاشت و لگد مال شدنش را محترم شمرد!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محسن IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
    2 5
    عزیزم! شما کنار گود ایستاده ای و می گویی لنگش کن. به دریا رفته می داند مصیبتهای طوفان را ...
  • IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
    7 1
    باطل باطله .
  • IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
    7 1
    باطل .باطله.
  • FR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
    5 0
    حالا که برای دولت برجام وظریف مهمتر از کل ایران ومنافع ملی ست
  • IR ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
    0 0
    یادداشت نکته داری بود. تشکر
  • IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    2 0
    برجام مانند یک پل معلق و بی ثبات برای رسیدن به هدف شده توافقی نیم بند هست که یک سر اون اروپاست که میخواد اونو حفظ کنه و سر دیگه اون امریکاست که قبولش نداره و یک بازی دو سر باخت شده و بلاخره هم مجبورند که از قوانین بین المللی تمکین کنند تا به یک نقطه قابل باور برسند به هر حال بدجنسیه ایران هم توافق کنه و هم تحریم باشه و در حالت تعلیق منتظر باشه اروپا راهکار جدیدش چیه پس تکلیف اسیب هایی که به مردم ایران وارد شده چیه؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس