کد خبر 984856
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۵
دانشگاه علوم و تحقیقات

آخرین دفاعیات مربوط به ابعاد مختلف حادثه سقوط اتوبوس در دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات در دومین جلسه دادگاه توسط وکیل پرونده انجام شد و اکنون خانواده های دانشجویان منتظر اعلام حکم مقام قضایی هستند.

به گزارش مشرق، سال گذشته نزدیک به 7 ماه قبل اتفاق ناگواری جامعه علمی و دانشگاهی کشور را در یک شوک غیر منتظره فرو برد، ظهر روز ۴ دی ماه ۱۳۹۷ یک دستگاه اتوبوس دانشگاه علوم و تحقیقات تهران هنگام انتقال دانشجویان دچار واژگونی شد که ۱۰ کشته و ۲۸ مصدوم برجای گذاشت.

به گفته شاهدان عینی، اتوبوس نزدیک ایستگاه کتابخانه دانشگاه بعد از عبور از دست انداز سرعتش بالا رفته و عدم کارکرد درست ترمز سبب شد تا اتوبوس در حین عبور از پیچ به پایین پرتاب شود.

ببینید:

فیلم/ کار خداپسندانه یکی از قربانیان حادثه دانشگاه آزاد قبل از فوت!

حالا پس از گذشت ماه ها از این حادثه در 2 نوبت دادگاه رسیدگی به این حادثه تشکیل شده است و همه خانواده‌های دانشجویان از دست رفته و مسؤولان دانشگاه آزاد و همچنین افکار عمومی منتظر نتیجه نهایی حکم قاضی پرونده هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه  با رضا مسعودی رئیس دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات، جعفر کوشا وکیل دانشگاه در پرونده حادثه واژگونی اتوبوس و ملیکا جهانگیری دانشجوی دانشگاه علوم تحقیقات گفت‌وگو کردیم.

 * مقصران اصلی حادثه طبق قانون مجازات شوند

کیمیا جهانگیری دانشجوی دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات درباره رسیدگی به پرونده حادثه واژگونی اتوبوس گفت: تعدادی از همکلاسی‌های ما متأسفانه به علت ضعف سیستم مدیریتی جانشان را از دست دادند و تعدادی دیگر نیز دچار نقص عضو شدند که در این رابطه باید بگویم تنها اقدامی که درباره این حادثه می تواند خوشایند و باعث دلگرمی خانواده‌ها شود این است که مقصران واقعی حادثه طبق قانون مجازات شوند.

وی افزود: بعد از گذشت نزدیک به یک سال از حادثه دلخراش واژگونی اتوبوس چند هفته قبل مسؤولان به فکر ایمن سازی مسیر تردد وسایل نقلیه افتاده اند و شروع به نصب گادریل کرده‌اند اما هنوز همچنان اتوبوس های دانشگاه قدیمی هستند و ایمنی کافی را ندارند این در حالی است که باید برای همکلاسی های ما در درون دانشگاه یک محلی را به عنوان یاد بود اختصاص دهند.

* باید حکم دادگاه در کمال عدالت صادر شود

جهانگیری ادامه داد: اگر حکم دادگاه رسیدگی به پرونده حادثه اتوبوس در کمال عدالت صادر شود از بسیاری از اینگونه اتفاقات جلوگیری می شود و دیگر شاهد چنین حوادثی نخواهیم بود این در حالی است که «مسعودی» رئیس کنونی دانشگاه در زمان حادثه مدت کوتاهی بود که مسؤولیت دانشگاه را بر عهده گرفته بود که باید به اندازه زمان مسؤولیتش پاسخ دهد اما مقصر اصلی رئیس قبلی دانشگاه است که باید درباره حادثه اتوبوس توضیحات زیادی ارائه کند.

* تصمیم گیرنده نهایی قاضی پرونده است

رضا مسعودی رئیس دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات با اشاره به برگزاری دومین جلسه  رسیدگی به پرونده سانحه تصادف اتوبوس دانشجویان در روز سه شنبه ۸ مردادماه در شعبه ۱۰۵۷ مجتمع کارکنان دولت، گفت: در جلسه نهایی رسیدگی به پرونده حادثه واژگونی اتوبوس همه دفاعیات از سوی وکیل دانشگاه علوم تحقیقات به قاضی پرونده ارائه شد و اکنون منتظر اعلام حکم نهایی دادگاه هستیم البته باید بگویم تصمیم گیرنده نهایی درباره حادثه واژگونی اتوبوس، قاضی پرونده است که با بررسی ابعاد مختلف و نحوه وقوع حادثه باید حکم نهایی خود را صادر کند.

* قاضی باید براساس 4 محور رأی صادر کند

جعفر کوشا وکیل دانشگاه علوم و تحقیقات در پرونده حادثه واژگونی اتوبوس گفت: دومین دادگاه رسیدگی به پرونده  واژگونی اتوبوس دانشگاه علوم تحقیقات که در روز سه‌شنبه 8 مرداد ماه در شعبه 1057 مجتمع کارکنان دولت برگزار شد همه دفاعیات برای دانشگاه آزاد صورت گرفت اما تاکنون از سوی قاضی پرونده هیچ رأیی صادر نشده است و همچنان منتظر رأی دادگاه هستیم این درحالی است که در دومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده حادثه واژگونی اتوبوس دانشگاه علوم و تحقیقات همه دفاعیات برای دانشگاه‌ آزاد در این حادثه انجام شد اما قاضی باید پس از بررسی موضوع با در نظر گرفتن 4 محور حکم نهایی را صادر کند.

وی افزود: البته به عقیده من قاضی پرونده باید بررسی حادثه واژگونی اتوبوس بین دانشگاه، رئیس دانشگاه، پیمانکار و راننده که چهار محور اصلی این پرونده هستند هر کدام از آنها را تفکیک کرده و میزان تاثیرگذاری آنها را در این حادثه مشخص کنند.

کوشا عنوان کرد: از طرفی در چهار محور وقوع این حادثه راننده مباشر و پیمانکار سبب بوده و همچنین رئیس دانشگاه هم به عنوان شخص حقیقی مسؤولیت داشته و در نهایت دانشگاه هم به عنوان سبب محسوب می‌شود که همه موارد باید در کنار یکدیگر قرار گرفته و براساس موارد قانونی میزان تاثیرگذاری آنها مشخص شود البته باید به این نکته اشاره کنم که در موضوع رسیدگی به پرونده حادثه دانشگاه علوم و تحقیقات نمی‌توان همه چهار محور را از نظر قانونی به عنوان مقصر عنوان کرد؛ بلکه باید هر کدام از این محورها به تفکیک مورد بررسی قرار گرفته و درنهایت اعلام شود. به عقیده من پیمانکار و راننده هر دو به عنوان سبب هستند که باید مورد تحقیق و بررسی قرار گیرند اما این در حالی است که شاید دادگاه دانشگاه را هم به عنوان سبب ببیند. درواقع اعتقاد من در این پرونده این است که اگر سبب را طولی در پرونده نگاه کنیم که قاعدتا با سبب عرضی متفاوت است به این معنی که در نگاه طولی باید تاثیرگذاری هر کدام از عوامل مورد بررسی قرار گیرد اما در سبب عرضی همه چهار محور مورد بررسی قرار می‌گیرد که این اختلاف نظر در این پرونده وجود دارد که باید منتظر باشیم تا ببینیم قاضی با چه استدلالی حکم نهایی را صادر می‌کند.

به گفته وی، از سوی دیگر باید گفت نگاه طولی و عرضی در پرونده واژگونی حادثه اتوبوس دانشگاه علوم و تحقیقات هر دو آنها در قانون تفکیک شده است که من به عنوان وکیل دانشگاه آزاد معتقد هستم به دلیل اینکه سرعت راننده 90 تا 95 کیلومتر بوده و هیچگونه نظارتی بر فعالیت این راننده وجود نداشته است باید در صدور رأی نگاه طولی به این پرونده انجام شود. این در حالی است که راننده اتوبوس مسیر انتقال دانشجویان را هر روز طی می‌کرده است و همچنین براساس صدای دانشجویان قبل از حادثه اتوبوس از ابتدای حرکت ترمزش بریده بوده است البته باید بین مباشر و سبب در تصمیم‌گیری نهایی دقت لازم صورت گیرد به طوری که مشخص شود کدام یک از آنها تاثیرگذاری بیشتری داشته‌اند.

* نخستین جلسه دادگاه 25 خرداد امسال برگزارشد

جلسه  پرونده حادثه سقوط اتوبوس در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران صبح روز شنبه (۲۵ خرداد) در شعبه ۱۰۵۷ مجتمع کارکنان دولت به ریاست قاضی عالیشاه به صورت علنی برگزار شده بود که در آن جلسه نماینده دادستان به قرائت کیفرخواست پرداخت و شکات شکایت خود را مطرح کرده بودند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
    1 0
    راننده مقصره اره راننده رو مقصر اعلام کنید از همه بیکستره مرده دیگه نمیتونه از خودش دفاع کنه اره راننده مقصره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس