کد خبر 984452
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۵:۰۰
فوتبال نمایه

گوگل قصد دارد هوش مصنوعی را توسعه دهد که از استراتژی‌های سطح بالایی برای پیروزی بر حریفان خود در فوتبال استفاده کند.

به گزارش مشرق، اگر فکر می‌کنید بازیکنان هوش مصنوعی فیفا ۱۹ خیلی حرفه‌ای هستند، سخت در اشتباهید. این بدان خاطر است که غول جستجوی اینترنتی، گوگل، درحال توسعه‌ی هوش مصنوعی فوتبالیست خود است و باتوجه‌به تاریخچه‌ی شرکت در ارتباط با هوش مصنوعی، این مورد نیز کاملا خاص خواهد بود.

پژوهشگران در خلاصه‌ی مقاله‌ای که این کار را توصیف می‌کند، ذکر کردند که:

    پیشرفت‌های اخیر در زمینه‌ی یادگیری تقویتی با محیط‌های یادگیری مجازی نظیر بازی‌های ویدئویی شتاب گرفته است؛ جایی که الگوریتم‌ها و ایده‌های جدید می‌توانند به‌سرعت و به‌شکلی ایمن و قابل تکرار مورد آزمون قرار گیرند. ما محیط پژوهشی فوتبال گوگل را به شما معرفی می‌کنیم؛ یک محیط یادگیری تقویتی جدید که در آن به عوامل بازی آموزش داده می‌شود تا در یک شبیه‌ساز سه‌بعدی پیشرفته‌ی مبتنی بر فیزیک، فوتبال بازی کنند.

سابقه‌ی گوگل درزمینه‌ی بازی‌های هوش مصنوعی عمدتا روی شرکت فرعی یادگیری عمیق آن یعنی دیپ‌مایند تمرکز دارد. دیپ‌مایند یک هوش مصنوعی مبتنی بر یادگیری تقویتی ایجاد کرده بود که می‌توانست یاد بگیرد بازی‌های آتاری کلاسیک را بازی کند. او این کار را بدون دستورالعمل صریح انجام می‌داد و تنها از داده‌های روی صفحه برای فرموله کردن استراتژی‌های بُرد خود استفاده می‌کرد.

یادگیری تقویتی نوعی هوش مصنوعی است که روی اعمالی که باید در یک محیط انجام شود تا پاداش خاصی حداکثر شود، تمرکز می‌کند. البته فوتبال پیجیده‌تر از یک بازی دوبعدی مانند پونگ (Pong) است. در محیط فوتبال مجازی گوگل، عوامل هوش مصنوعی باید بازیکنان خود را کنترل کنند، یاد بگیرند چگونه پاس دهند و چگونه از دفاع طرف مقابل عبور کنند تا بتوانند گل بزنند. این گروه پژوهشی درحال آزمایش سه الگوریتم یادگیری تقویتی در انواع چالش‌های مرتبط با فوتبال هستند. این هم دربرابر بازیکنان انسانی و هم ماشینی بازی خواهد کرد.

درحالی‌که بازی‌های فوتبال ویدئویی زیادی وجود دارند که می‌توانند بسیاری از بازیکنان انسانی را شکست دهند، پروژه‌ی گوگل از این فراتر می‌رود. این تنها بخش حمله یا دفاع فوتبال نیست که ربات‌ها باید بر آن مسلط باشند بلکه همچنین مواردی مانند استراتژی‌های سطح بالا و بهترین زمان برای پاس دادن، شوت کردن یا دیگر حرکات نیز اهمیت دارد.

پژوهشگران گوگل تنها افرادی نیستند که دوست دارند ماشین‌ها را به بازی فوتبال بیاورند. از سال ۱۹۹۶، برگزارکنندگان رقابت روبوکاپ در تلاش برای آموزش ربات‌ها برای بازی محبوب‌ترین ورزش جهان بوده‌اند. گرهارد کراتزسشمایر، رئیس کل روبوکاپ قبلا در مصاحبه با دیجیتال ترندز گفته بود:

    هدف نهایی روبوکاپ توسعه‌ی ربات‌های بازیکن انسان‌نمایی است که بتوانند تیم قهرمان جام جهانی را شکست دهند. ما امیدواریم که تا سال ۲۰۵۰ به آن هدف برسیم.

البته فوتبال نیز تنها ورزشی نیست که کارشناسان سعی دارند آن را به کامپیوتر آموزش دهند. همان‌طور که اخیرا دیجیتال ترندز به تفصیل توضیح داده است، آی‌بی‌ام یک هوش مصنوعی درک کننده‌ی تنیس توسعه داده است که در رقابت‌های ویمبلدون امسال برای برجسته کردن خودکار هیجان‌انگیزترین لحظات هر مسابقه به کار گرفته شد.

منبع: زومیت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس