پرچم نمایه ایران و آمریکا

یک نشریه آمریکایی تاکید کرد ایرانی‌ها ۳۰ سال قبل با دست خالی، پیروز جنگ تحمیلی شدند و اکنون هم قدرتمند شده‌اند و هم متحدان منطقه‌ای دارند.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

آمریکن کانسرواتیو با رد سخنان ترامپ می‌نویسد: اظهارات ترامپ در خصوص پیروز نشدن ایران در هیچ جنگی، خیانت و درکی ناآگاهانه و خطرناک از این کشور است. ترامپ نباید توان نظامی ایران را دستکم بگیرد.


توئیت تحریک‌آمیز ترامپ در واقع کلیشه‌ای از دوران استعماری را نشان می‌دهد که ایرانیان را مانند سایر مردمان خاورمیانه، کلاهبردارانی توصیف می‌کند که قصد دارند از غربی‌های صادق، سوءاستفاده کنند. در واقع به سختی می‌توان ترامپ را نخستین مقام آمریکایی دانست که دست به دامان چنین کلیشه‌هایی می‌شود. «وندی شرمن» از مقامات پیشین ارشد وزارت امور خارجه آمریکا و مذاکره‌کننده این کشور در دوران بحث بر سر ایجاد توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۵، به طرز ناعادلانه‌ای گفت که به ایرانیان نمی‌توان اعتمادکرد زیرا آنها فریبکاری در ژن‌شان است.

بیشتر بخوانید:

شوخی تلخ! واعظی: مذاکره با اروپا جدی‌تر شده است

دولت ترامپ میانجی‌های مذاکره با ایران را به ستوه آورد


بر اساس گفته‌های ترامپ، ایرانیان به لحاظ نظامی ناکارآمد هستند، اما آخرین نبردی که ایران در مقابل دشمن داشت، هرگونه تصور ترس و ضعف نظامی آنها را برطرف می‌کند؛ تاریخی که ترامپ و بازهای جنگ‌طلبی همچون «جان بولتون» مشاور امنیت ملی وی باید با آن روبه‌رو شوند و در صورت تمایل به جنگ باید از آن آگاه شوند.


در پی وقوع انقلاب ایران در سال ۱۹۷۹ (۱۳۵۷) ایران با یکی از آسیب‌پذیرترین لحظه‌های خود در دوران مدرن روبه‌رو شد. در جریان تحولات انقلابی، بسیاری از انبارهای تسلیحاتی مورد حمله واقع شد و اسلحه‌هایی در اختیار داوطلبان آماده برای کودتا به نفع پادشاهی قرار گرفت.


«صدام حسین»، دیکتاتور قدرتمند عراقی هم با تمرکز بر هرج و مرج داخلی پس از انقلاب ایران و انزوای خارجی آن، دستور حمله به همسایه خود را در ۲۲ سپتامبر ۱۹۸۰ (۳۱شهریور ۵۹) صادر کرد.


هم‌زمان، بسیاری از شخصیت‌های برجسته انقلاب ایران در ترورها و انفجارها جان باختند، از جمله رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر وقت ایران (محمدعلی رجائی و محمدجواد باهنر). بدین ترتیب، ایران مجبور شد در دو جبهه نبرد در داخل با مخالفان خود و در خارج علیه اشغالگران عراقی بجنگد. اما عقب ننشست.


دولت ایران با استفاده از یک ایدئولوژی قدرتمند، ملی‌گرایی را با غیرت انقلابی اسلامی درهم آمیخت تا صفوف ایرانیان را پشت‌سر خود قرار دهد و صدها هزار سرباز را برای آزادی مرزهای ایران که توسط ارتش عراق اشغال شده بود، گسیل کرد. تا ۲۴ ماه مه ۱۹۸۲ (۳ خرداد ۶۱) موفق شد شهر مرزی خرمشهر را آزاد کند.


عراق در جنگ از حمایت ایالات متحده، اتحاد جماهیر شوروی، بریتانیا، آلمان غربی، فرانسه و اتحادیه عرب به استثنای سوریه و لیبی برخوردار بود و حتی از سلاح‌های شیمیایی علیه سربازان ایرانی استفاده کرد. این خشونت تلخ ۸ سال ادامه یافت و آن را به طولانی‌ترین جنگ قرن بیستم تبدیل کرد.


با این وجود، این نخستین درگیری پس از قرن نوزدهم بود که در آن ایران هیچ قلمرویی را از دست نداد.


امروز، جمعیت ایران بیش از دو برابر جمعیت سال ۱۹۸۰ است (۵۹) و حدود ۸۳ میلیون نفر تخمین زده می‌شود. ایران پس از عدم حمایت نظامی از سوی کشورهای خارجی در طول جنگ ایران و عراق، اکنون توانایی‌های گسترده تولید سلاح‌های داخلی را دارد.

همچنین برخلاف سال ۱۹۸۰، متحدان بیشتری در منطقه دارد. به عبارت دیگر، اگر ایران در دهه ۸۰ با چنین شرایط سختی جنگید، امروز به‌طور موثرتری می‌جنگد. این کشور توان نظامی خود را پیش از این در نبرد با داعش در عراق و همزمان در کمک به دولت سوریه نشان داده است. بنابراین آمریکا نمی‌تواند قدرت نظامی ایران را دستکم بگیرد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • صداقت RO ۰۲:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۴
    8 10
    بعد از سی سال هنوز هم مثل زمان جنگ تحمیلی می جنگند...
  • IR ۰۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۴
    3 31
    باز فک زدن
  • رضا IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۴
    4 21
    حرف ترامپ رو جدی نگیرید این اقا کارش گرفتن کشتی کج بوده عادت کرده حریف رو عصبی بکنه این هموم حربه داخت رینگ رو در پیش گرفته
    • US ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۴
      2 0
      کشتی کج که نمایش و از پیش تعیین شدست برای سرگرمی مردم دنیا
  • IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۴
    32 6
    به ایرانیان نمی‌توان اعتمادکرد زیرا آنها فریبکاری در ژن‌شان است.این حرفش هزارتا لایک داشت
    • IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۸
      0 0
      ما ایرانی ها در طول تاریخ همیشه از خودمون خوردیم و هیچ دشمنی بدون خیانت داخلی ها بر ما پیروز نشد.
  • 2231 FI ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۴
    29 0
    احتمالأ منظورتان یکش من هستم؟ که با دست خالی پیروز شدم و میشوم هر لحظه از زندگیم........
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۴
    7 32
    اونها ما رو بیشتر از خیلی از خودی‌ها قبول دارن!!! خاک بر سر خود باخته‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس