افزایش سقف وام مسکن مهر؛ هزینه تکمیل واحدهای باقیمانده از جیب متقاضیان

یک سایت حامی دولت می‌گوید دولت نباید در بازار مسکن دخالت کند چرا که دخالت دولت‌های نهم و دهم نتوانست مشکل مسکن را حل کند!

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

کم‌کاری دولت در بازار مسکن طی شش سال گذشته از یک‌سو و عدم اخذ مالیات از محتکران مسکن از طرف دیگر،‌ موجب رکود تورمی شدید در بازار مسکن شد به‌نحوی که در یک‌سال گذشته با تورم ۱۲۰ درصدی نرخ مسکن و رکود ۵۰ تا ۷۰ درصدی معاملات در یک‌سال اخیر مواجه بودیم.

بیشتر بخوانید:

پیش بینی کارشناسان از آینده قیمت مسکن


در چنین شرایطی سایت دولتی خبر آن‌لاین نوشت: متأسفانه گستردگی موضوعات اقتصادی- اجتماعی جامعه از یک سو و انتظار معجزه از دولتمردان که ریشه در رویکردهای تاریخی و رفتارهای گذشته مسئولان بدون توجه به قید و محدودیت‌های خارج از سیاست‌گذاری دارد از سوی دیگر، دولتمردان را وادار به اتخاذ تصمیمات کارشناسی نشده یا کم‌مطالعه کشانده است.


کمبود مسکن با وجود دخالت دولت‌های نهم و دهم که قرار بود هر خانوار صاحب یک واحد مسکونی شود، روز به روز در حال افزایش بیشتری است.


دولت روحانی انتقادات تندی به دولت قبل درخصوص مقوله مسکن مهر و افزایش نقدینگی داشت. به‌همین جهت از ترس اینکه مبادا خود متهم به این موضوعات شود، سیاست‌هایی در دوره اول خود درپیش گرفت که از این ترس فرار کند. تلاش‌های بسیار برای تک‌رقمی‌کردن نرخ تورم و بیکاری و رونق اشتغال در کوتاه‌مدت بدون حل ریشه‌ای مشکلات و برطرف‌کردن موانع تولید و بهبود فضای کسب‌وکار. هرچند تلاش‌های دولت روحانی در آن روزها تا اندازه‌ای جواب داد، ولی با ورود ترامپ به کاخ سفید و برهم‌زدن بازی برجام همه چیز به ناگهان دود و به هوا رفت.


چند ماهی است که دوباره بحث دخالت دولت در بازار مسکن از بازار ساخت‌وساز تا اجاره زیاد شنیده می شود. این مداخله در حالی دوباره رسانه‌ای شده که دولت اول حسن روحانی به‌شدت مخالف مسکن‌مهر و دخالت دولت در بازار مسکن بود. به همین دلیل است که این چرخش ناگهانی دولت سؤالات بسیاری را به‌وجود آورده است.


تجربه‌های سایر کشورها بارها و بارها نشان داده که حضور فیزیک دولت در بخش اجرایی همچون قیمت‌گذاری یا تولید مسکن نتیجه خوشایندی نداشته است. باید پذیرفت که حضور و دخالت دولت در بخش اجرایی و ساخت‌وساز حرکتی بیهوده و شکست‌خورده است و نه‌تنها منافع انتظاری را به‌دنبال ندارد، بلکه باعث برهم‌زدن تعادل در این بازار کلیدی اقتصاد می‌شود. یکی از این تجارب تلخ «مسکن مهر» بود که محمود احمدی‌نژاد وعده ساخت میلیون‌ها واحد مسکونی را به مردم داد. در آخر نیز نه‌تنها دولت نتوانست به وعده خود به‌طور کامل عمل کند، بلکه رشد شدید پایه پولی و تورم بالا را در دولت دهم به‌همراه آورد».


درباره این تحلیل باید گفت: اولاً در دولت نهم و دهم، کلاً حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان به مسکن‌مهر تزریق شد. و این درحالی است که نقدینگی در دولت روحانی، از ۴۳۰ هزار میلیارد به نزدیک ۲۰۰۰ هزار میلیارد افزایش یافته است (بیش از ۴۵۰ درصد).
ثانیاً با طرح مسکن، حدود ۲ میلیون خانوار صاحب‌خانه شدند و اگر این اقدام انجام نمی‌شد، اکنون ۱۰ میلیون نفر دیگر نیز که متقاضی خانه بودند. اگر هم امروز با تشدید مشکل مسکن مواجه هستیم، به‌خاطر پنج‌سال رکودزدگی و سیاست‌بازی وزارت راه و شهرسازی در دوره عباس آخوندی است که مسکن‌مهر را مزخرف می‌خواند و با افتخار می‌گفت حتی یک مسکن را هم افتتاح نکرده است. در واقع اگر آن روند ساخت‌وساز ادامه پیدا کرد یا توسعه می‌یافت، می‌شد پیش‌بینی کرد که مشکل حداقل ۱۰ میلیون نفر دیگر برطرف شود و تقاضا کاهش بیشتری پیدا کند.


ثالثاً قرار نیست دولت رأساً اقدام به ساخت‌وساز کند بلکه دولت می‌تواند نقش تسهیل‌کننده و تشویق‌کننده داشته باشد؛ چنانکه اکنون از یک‌سو تولیدکنندگان، تشنه نقدینگی هستند و از سوی دیگر نقدینگی چندبرابر شده، در حال سوداگری کاذب و ویران‌کردن تولید و تجارت سالم است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۴
    7 2
    وزیرقبلی مسکن گفت مسکن مهر مزخرف است ولی ایشون نگفت ساخت ویلاهای لاکچری چند ده میلیاردی آیا مزخرف هست یا نه؟
  • IR ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۴
    2 17
    مسکن مهر طرح مزخرفی بود که اقتصاد مملکت رو نابود کرد و قیمت مسکن رو تو یه برهه کوتاه چند برابر کرد سر زلزله هم کلی تلفات از مردم گرفت
  • حسین IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۴
    4 2
    این اصلاح طلبان بی خاصیت کار بلد نیستند فقط آماده اند لیت المال را غارت و بر گرده مردم سوار شوند و در مقابل دسمنان داخلی و خارجی تسلیم شوند بعنی همات کاذهایی که شاه میکرد
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۴
    1 1
    کاری کردن که تا چند سال اصلانتونیم به خرید خونه فکر کنیم حالا فقط می تونیم رهن خونه رو جور کنیم
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۴
    5 2
    مسکن مهر بر اساس اصول شهر سازی ساخته نشده اند .
    • امانی IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۴
      1 1
      دلیل اصلی مزخرف خواندن مسکن مهر توسط دولت روحانی و معطل کردن تحویل خانه های تکمیل نشده بر میگرده به موضوع ورود بغض آقایان وزرا در حیطه ساخت مسکن وهم جنین شریک بودن با سازندگان عمده مسکن و حجیم تر کردن ثروت ثروتمندان وبی پول شدن طبقات پایین چرا که اساس فکری این دولت ودولتهای پنجم و ششم و هفتم و هشتم بر پایه گرایشات نیو تکنوکرات لیبرالیسم جدید استوار هست بدین معنی که جامعه پیشرفت نمیکنه مگر با حاکم شدن لیبرالیسم و اندیشه ثروتمندان
  • م IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۴
    3 3
    همان مسکن مهر الان چند صد میلیون خرید وفروش میشود اگر بد است چرا مردم می خرند با مسکن مهر میلیونها بی خانمان خانه دار شدند در صورتی که اینها خانه داران بیخانمان کردند افرادی ب طمع خرید خانه خوب خانه خود رافروخته دیگر نتوانستند بخرند
  • حسن IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۴
    2 1
    دخالت دولت 11و12 نگذاشت درخت دولت نهم و دهم به گل بنشیند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس