کد خبر 983585
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۷
استدلال مقاومت شدید پزشکان در برابر نصب کارتخوان

انجمن‌های صنفی پزشکان دلایل شگفت انگیزی را برای مخالفت با نصب کارت خوان مطرح کردند.

به گزارش مشرق، انجمن‌های صنفی پزشکان دلایل شگفت انگیزی را برای مخالفت با نصب کارت خوان مطرح کردند.در حالی که اواخر سال گذشته و در جریان قانون بودجه سال ۹۸، قانون الزام پزشکان به نصب کارت خوان با وجود فشارها و لابی‌های برخی پزشکان در مجلس مصوب شد، اکنون در مرحله اجرای این طرح نیز شاهد تلاش برخی صنوف پزشکی برای اجرا نشدن یا تعویق در اجرای این قانون هستیم.

بیشتر بخوانید:

شاید به همین دلیل است که سازمان امور مالیاتی، مهلت پزشکان برای ثبت مشخصات کارت خوان خود در سامانه این سازمان را که تا ۲۳ مرداد بوده است، تا پایان این ماه تمدید کرده است. گفتنی است طی روزهای گذشته چندین صنف پزشکی ملی و استانی با ارسال نامه‌هایی اعتراض خود را به اجرای این قانون اعلام کرده اند و حتی انجمن دندان پزشکی به نوعی تهدید کرده این مسئله ارائه خدمات پزشکی را تحت تاثیر قرار می‌دهد! گفتنی است میزان مالیات پرداختی پزشکان حدود ۱۵۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود. این در حالی است که مرکز پژوهش‌های مجلس میزان واقعی مالیات این صنف را ۶۷۰۰ میلیارد تومان اعلام کرده است؛ یعنی فرار مالیاتیِ ۶۵۵۰ میلیارد تومانی!

حرف حساب پزشکان چیست؟

اصناف پزشکی و دندان پزشکی طی روزهای گذشته چندین نامه اعتراضی درباره این موضوع ارسال کردند؛ از نامه انجمن دندان پزشکان به معاون اول رئیس جمهور تا نامه انجمن رادیولوژی ایران به رئیس سازمان نظام پزشکی ونامه‌های چندین صنف استانی به این سازمان. اما حرف حساب این اصناف چیست و به چه استدلالی، برای نصب یک کارت خوان ساده (که الان دست فروش‌ها هم دارند) مقاومت می‌کنند؟ در این زمینه در متن نامه‌ها چنین استدلال‌هایی می‌یابیم:

چرا اجرای این طرح از پزشکان شروع شده است؟ بسیاری از اصناف پزشکی در نامه‌ها ضمن اشاره به این موضوع، آن را مصداق تبعیض دانسته و گاهی آن را خلاف قانون اساسی هم دانسته اند!

استدلال دیگر این است که باید آیین نامه‌های مربوط به روزرسانی و اصلاح شود وگرنه ممکن است در ارائه خدمات پزشکی اختلال ایجاد شود! البته توضیح داده نشده است که نصب یک کارت خوان و ثبت آن در سازمان امور مالیاتی چه خللی در ارائه خدمات ایجاد می‌کند.

در برخی نامه‌ها نیز ماهیت خدمات پزشکی متفاوت از فروش کالا دانسته شده و برخورد کالایی با این خدمات را موردانتقاد قرار داده است. برخی تاکید کرده اند که بیمار کالا نیست! همچنین به حرمت رابطه پزشک و بیمار اشاره شده است که نباید به آن آسیبی وارد شود!

در برخی نامه‌ها نیز، پزشکان، بدون اشاره به اصل ماجرا، فضای ایجاد شده علیه پزشکان و ایجاد فضای بی اعتمادی علیه این صنف را موردانتقاد قرار داده اند.

برخی از نظرات مردمی در خصوص اعتراض پزشکان

در همین حال برخی از مخاطبان رسانه‌ها ذیل خبر اعتراض و مقاومت اصناف پزشکی به این قانون، پیام‌هایی درج کرده اند که برخی از آن‌ها را که در خبرگزاری فارس درج شده است، می‌خوانیم:

*عجب نامه‌های مستدل و حکیمانه‌ای این تشکل‌های پزشکی نوشته اند! انسان از این همه منطقی! بودن افراد تحصیل کرده جامعه یه طوریش میشه.

*از این ۶۷۰۰ میلیارد تومانی که به قول شما مالیات واقعی پزشکان است حداقل ۶۰۰۰ میلیاردش مربوط به همین آقایان پزشک وزیر و وکیل مجلس و پست‌های کلیدی است. عمده پزشکان درآمدهای پایینی دارند که آن‌ها هم مالیاتشان را می‌پردازند.

*توهین به پزشکان و ایجاد تنفر از آن‌ها به ضرر مردم و نبود احساس اعتماد برای پروسه درمان خواهد شد.

چند نکته: ۱-اگر پزشکان شفاف عمل می‌کنند، چرا این قدر در مقابل استفاده از پوز مقاومت می‌کنند؟ ۲- چرا این قدر بد و طلبکارانه صحبت می‌کنند؟ (نامه نظام پزشکی بوشهر و زاهدان را ببینید)

۳- راه حل اساسی که مردم را از این یکه تازی‌های پزشکان نجات دهد، افزایش ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی است.

منبع: روزنامه خراسان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 42
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
    36 13
    هر وقت نجفی اعدام شد اینا هم کارت خوان میذارن
    • دانش IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
      14 18
      زنی که توو دعوا هم بگه میرم زید میگیرم و خیانت میکنم رو باید کشت
    • یک پزشک IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
      14 13
      کله گنده ها تو ایران مالیات نمیدن. هر وقت دولت تونست از دلالان خانه و خودرو مالیات بگیره بعدش بیاد از پزشکان مالیات بگیره.
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
    63 4
    اگه اینقدر رابطه پزشک و بیمار حرمت داره پس نباید پول ویزیت بگیرن.
    • IR ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
      6 2
      راه حل اساسی که مردم را از این یکه تازی‌های پزشکان نجات دهد، افزایش ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی است.
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
    31 6
    چند وقت پیش رفتم مطب یک متخصص . توی چهار ساعتی که توی مطب منتظر بودم چیزهای عجیبی میدیدم مثلا این که بعضی از مراجعین با خودشون بسته شکلات می آوردن و تعدادش تو این چهار ساعت شاید ده دوازده تا شد . وارد اتاق دکتر که شدم دیدم تمام اتاق از روی میزش تا پنجره و قفسه های اتاق دکتر پر از هدیه هاییه که مراجعین میاوردن از جمله گلدان های گل خیلی قشنگ . البته این هم بگم مراجعینی که دست پر میومدن مثل من که دست خالی رفته بودم زیاد معطل نمیشدن ! احتمالا شوهر خانم دکتر هم شیرینی فروش بوده و این شکلات ها رو میبرده تو مغازش میفروخته!
    • علی RO ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
      13 25
      ظاهرا حس خوبی به دکترتون نداشتید دیگه پیشش نرید و دکتری برید که احساس بهتری دارید روی مداواتون خیلی موثره
    • IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
      13 2
      علی جون بسوزه پدر تجربه
  • رضا IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
    36 4
    آیا رابطه معلم و دانش آموز و دانشجو و استاد رابطه ای فراتر از رابطه بیمار و مریض نیست پس چرا یک معلم تا حقوقش پرداخت نشده مالیاتش براداشته می شود. ضمنا هم باید مالیات از پزشکان درجا باید گرفته شود هم هزینه ویزیت ها حداقل به نصف کاهش یابد که بیمار هم راضی باشد.
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
    44 5
    پزشکان تاجر خون ملت هستند اکثر تشخیصهاشون اشتباه است هیچ تو کار ساختمان سازی هم وارد شدن برید ببینید چندتا از این دلالهای مسکن پزشک هستند اونوقت یک مهندس عمران باید بیکار و بدون درآمد بچرخه
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
    33 1
    میانگین درآمد پزشکان ایران نسبت به بسیاری از کشورهای دنیا بیشتر است ، متاسفانه اکثر پزشکان در ایران بجای اینکه درد بیماران رو درمان کنند دردی هم اضافه می کنند بخاطر ویزیت و اجرت بالا . البته انصافا پزشکان با انصاف و دلسوز هم هستند توی این کشور که جای تقدیر دارد.
  • ناشناس IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
    25 1
    پزشکان اگه به بیمار مثل کالا نگاه نمیکردن تا ساعت ۴ صبح بعضی هاشون مطب هاشون باز نبود تویه سه ساعت مطب ۵۰ تا نریض میبینن هر ویزیت تخصص حداقل باید ۲۰ دقیقه باشه،۵دقیقه ای مینویسه میگه برو فلان رادیولوژی و فلان‌ ازمایشگاه
  • دانش IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
    19 1
    پزشکان اگه به بیمار مثل کالا نگاه نمیکردن تا ساعت ۴ صبح بعضی هاشون مطب هاشون باز نبود تویه سه ساعت مطب ۵۰ تا نریض میبینن هر ویزیت تخصص حداقل باید ۲۰ دقیقه باشه،۵دقیقه ای مینویسه میگه برو فلان رادیولوژی و فلان‌ ازمایشگاه
  • ایران IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
    26 2
    بی انصاف ترین قشر جامعه ما پزشکان هستند اگه بهشون پول ندین نگات نمیکنن میگنن برو بمیر فقط واسه پول کار می کنن شما همین الان برو پیششون بگو ناخن چپم از ناخن راستم بزرگتره میگن سریع برو بیمارستان واسه جراحی فقط پول میبینن. بیمار کالا نیست ولی شما تاجرای خوبی هستید
  • داریوش IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
    20 1
    کلمه پزشک خیلی مقدسه ولی متاسفانه برخی پزشکان تنها این اسم رو یدک میکشن وپزشکی رو تنها درجیب بیماران معاتجه میکنن.الان دیگه همه مردم ازوضعیت برخورد پزشکان اطلاع کامل دارند.
  • مرتضی IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
    2 8
    سلام : دوستان از اینکه پزشکان یا هر صنف دیگری که با دریافت های مردمی ملیات خودش را باید پرداخت کند حرفی نیست.اما تجربه چهل ساله مردم نشان داده است که هر کجا و در هر موردی که عوامل دولت دخالت نموده .کار خراب شده .گوشت ، لوازم خانگی ،خودرو،و...و... لطفا مردم را بحال خود بگذارید
  • علی IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
    9 2
    من شمالی هستم . وکنار دریا زندگی میکنم اگه غریقی در خال غرق شدن ببینم اول می پرسم پزشک یا نه ؟
  • علی از تهران IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
    14 2
    تمام این حرفها داستان است طبق قانون هر کس بر حسب درامدش باید مالیات پرداخت کند مثل امریکا من در قطار با یک ایرانی مقیم امریکا آشنا شدم اومیکفتددر حدود ۵۰درصد حقوقش را مالیات میدهد ودر مقابلش از دولت رفاه و آسایش و امنیت طلب میکنیم یعنی مالیات در مقابل خدمات
  • حسین IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
    8 2
    همه اش پرت و پلا گویی است. یک سری پزشکان که مطب ندارند و یا مطب های کم درآمد دارند، مالیاتشان را می پردازند. پزشکان متخصصی هستند که درآمد بیش از نیم میلیونی ماهانه دارند و مالیات هم نمی دهند. حتا پوز که می گیرند به اسم خودشان نمی گیرند! من از نزدیک می شناسم.
  • سودابه IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
    15 6
    چه تفاوتی بین ی پزشک و معلم و کارمند وجود داره که حتی از پول ورقه تصحیح شدشم مالیات برمیدارن، سریع همه چی میره تو دیون شما پول دیدید ی معلم، کارمند میبینه اصلا دکترا کاراشون حساب کتاب نداره افتادم پام پیچ خورد تا حالا 1200 خرج کردم پول فیزیوتراپی هم مونده هر کس برا خودش هر چه دلش بخواد میگیره انسانیت از جامعه پزشکی رخت کنده و شاید به اندازه انگشتان دست دلسوزن 99 درصد م که تشخيصاشون اشتباهست دلیل مقاومتشونم درآمد های نجومیشون که از مالیات در برن وگرنه اینا در هر صورت پول میگیرن براشونم فرقی نمیکنه
  • محمد IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
    9 1
    من که بی‌پولم و هر وقت دیگه بیماری پدرمو دربیاره میرم بیمارستان دولتی و اونم کارتخون داره و هرچند اونجا هم دکتر میگه پسرم یا پسر خوب با خودت چیکار کردی و اینا، اما خدا رو شکر بجز چشمپزشک و دندونپزشک و اینا، پزشک دیگه‌ای مجبورمون نمیکنه بریم مطب جیب ما رو لخت کنه.
  • مهرداد IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
    14 1
    با اکثر این صنف همیشه شاکی صحبت میکنی میگن مملکن قدر اونا را نمیدونند و با کل نظام مشکل دارند وقتی بهشون میگی خب برید اونور آب زندگی کنید میگن اونجا که اینقدر در نمیاد . اکثر این قوم تحصیل کرده متخلف در خارج از کشور هانواده اشان درحال طندگی هستند و با دلار12000 تومن بعضا هرکدام تا ماهی 300 میلیون تومان پول حواله میکنند ولی باز مینالند
  • محمد کیخا IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
    15 2
    پزشکان محترم طلا را که پاک است چرا اینقدر مخالفت میکنید اکر این را توهین به خود میدانید پس متوجه نیستید که شما تحصیل کرده هستید درمان هموطنان خود را دارید اینگونه استنباط میشود شما دنبال درمان نیستید فقط به پول می اندیشید و همیشه خود را از همه برتر میدانید اگر امنیت شما تامین نبود نه شما نه خیلی از زالوهای جامعه اینگونه اعتراض نمیکردید
  • بهروز IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
    14 1
    باسلام ادب معلمی که باجون دلی شاگرد پرورش میده تا دکتربشه مالیاتشو اول میده یک نظامی که از حریم مملکت دفاع میکنه تا زن بچه دکتر تفریح بکنند باید مالیات بدهند اما دکتری که سالیانه بالا میلیارد درامد داره ازدادن مالیاتش طفره میره من بعضی اوقات میگم بدبخترین قشرجامعه معلم نظامی هستند الخصوص نظامیهای این کشور امنیت برقرارمیکنند تااقازاده تا صفدر حسینی هادرضوی وووو اختلاس گران مختلف راحت دارند مملکتو میخورند علی برکت الله
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
    11 2
    پزشکی و پیرا پزشکی و همه رشته های دانشگاهی بدون كنكور بشه. آخرش آزمون ازشون بگیرن هر کی هفتاد درصد سوالا رو جواب داد بهشون مدرک بدن. سوال هم از سنجش باشه.
    • IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
      2 11
      شما برید درس بخونید جای اینکه دنبال صندلی های مفت دانشگاه ها باشید
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
    7 0
    دو قشر هستند که پایه های سعادتشان را بر جهل و نادانی مردم فلک زده استوار شده اند، که هر دو هم ادعای تافته جدا بافته دارند، و هر دو هم زبان خارجی را حتی برای ساده ترین گفتمانشان برگزیده اند،
  • معلمناامید IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
    11 1
    مگه خونشون از امثال کارگر و معلم و ...رنگیتره که اینا مالیات ببدهند و اونا ندهند؟ همه در مقابل قانون باید یکسان باسند
  • هادي IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
    11 1
    چرا ظرفيت دانشگاه در رشته پزشكي اضافه نمي شود ؟ درامد اين قشر بسيار زياد بوده در هر شهر مي بينيم كه اين قشر بهترين ماشينا رو سوار و در بهترين مناطق هر شهر و در بزرگترين خانه هاي ان شهر با امكانات افسانه ايي زندگي مي كنند. بازم اين همه توقع اضافه دارن و اگر راست مي گويند چرا از شفافيت مي ترسند؟؟؟!!!
  • علیرضا IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
    11 0
    عجب استلال بی اساسی از اقایان بعید فکر کردن سازمان مالیاتی هم متل مریضون هست که باور کنن در امد مهم است وگرنه هیچ شغل خدماتی نباید مالیات بدهئ
  • رضا IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
    13 1
    پزشکان در این دولت خدایی می کنند چطور یک پزشک درآمد میلیاردی دارد و زیر میزی حقش است چطور یک پزشک در یک ساعت پنجاه نفر ویزیت می کند در صورتی که یک دامپزشک برا ویزیت یک دام حداقل یک ربع زمان نیاز دارد. خواهش می کنم به داد مردم برسید
  • IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
    11 2
    بچه ام مریض بود تب داشت رفتم دکتر متخصص گفتند ویزیت ش میشه مثلا 50 تومان شایدم 100 تومان کارت بانکی دادم گفتن نه فقط پول بدین کارتخوان نداریم حالا من تو هوای سرد بچه بغل از پله ها آمدم پایین دنبال عابر بانک،،، عابر بانک شلوغ بود،،،،،، با التماس به مردم که گرفتارم و مریض دارم، اجازه دادن بی نوبت از عابر بانک برم پول بردارم....پول برداشتم بردم دادم دکتر... یاد سوگند سقراط افتادم... خوبی سقراط... خوبی پزشک جون...
  • محمد IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
    3 1
    ازهندپزشک بیارندتاروی تاجرهای ایرانی کم بشه
  • IR ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
    2 1
    به نظر من باید با توجه به میانگین تعداد بیمار و نرخ ویزیت که میتوان به طور تقریبی و نسبتا با اطمینان محاسبه کرد نسبت به درامد پزشکان از مطب پی برد و متناسب با ان مالیات گرفت چه بخواهند کارت خوان نصب کنند یا نکنند
  • IR ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
    2 1
    از پزشکها مخصوصا منخصصها 3 برابر مالیا بگیرید درامد بسیار بالایی دارند پزشکهای منخصص میانگین روزانه 2 میلیون درامد دارند
  • IR ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
    2 4
    اره افزایش ظرفیت بدین پزشکام مثه مهندسا بشن بی سواد . یه جونه مردم مونده اونم بگیرین خلاص.
    • IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
      3 1
      چطوری دکتر
  • ذوالفنون IR ۰۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
    6 3
    دقت كنيد.سازمان امور مالياتي گفته پزشكان بايد كارتخوانشون را در سامانه ثبت كنن.اين ديگه يه كارتخوان معمولي نيست،چون مستقيم به اداره ماليات وصله.اداره ماليات فقط از پزشكان خواسته كارتخوانشون را به سامانه وصل كنن.چرا طلا فروش وصل نكنه؟چرا دلال مسكن وصل نكنه؟چرا بازاري وصل نكنه؟فقط پزشك ؟اين تبعيض نيست؟حرف پزشكان اينه:همه كارتخوان داريم ولي هر وقت ثبت كارتخوان در سامانه براي همه اصناف اجباري شد ما هم مياييم.قانون قرار بود براي همه يكسان باشه .خود خبر نگار متوجه نشده قضيه چيه !شايدم خودشو به نفهمي زده تا مردم را سرگرم كنه به پزشكان
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
    3 1
    خوب واضح هست نمی خوان از پول ناچیزی که می گیرند کسی باخبر بشه .
  • ح. شجاعی IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
    2 1
    به نظر میرسه پزشکان عزیز از سیاره مریخ برای خدمت رسانی به مردم نازل شده اند. چه اتفاقی تو این سالها افتاده که دریافتی یک پزشک بیش از بیست برابر یک مهندس مثلا عمران که داره با مدرک ارشد و دکتراش تو سخت ترین شرایط کاری خدمت میکنه میشه . مد نظر من اشتغال در خدمات دولتیه تازه اونها دارن از قانون تک شغلی بودن هم مرتبا فرار میکنن نمونه جدیدش هم تامین مطب و حواله دادن بیماران بیمارستانی محل کارشون به مطبشونه. با این همه مقاومت واسه فرار از مالیات من اگه جای دست اندرکاران مربوطه بودم مثل دهه 60 نسبت به واردات پزشکان فیلیپینی ، اندونزیایی ، هندی و پاکستانی که حاضر به خدمت با حداقل حقوق در همه جای این کشور عزیزبودن حتما مبادرت میکردم. لازمه پزشکان عزیز یه کمی هم به میزان درآمد همکارای هم رده شون تو سایر کشور ها هم کمی تامل کنن.
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
    1 3
    در دولت تدبیر و امید با شعار نظام سلامت و هتلینگ بیمارستان و درسیطره گرفتن بودجه وبیمه توسط وزیر بهداشت پزشک درامد بعضی پزشکان نجومی شد.
  • محمود IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۴
    1 0
    مسئولین شمارو بخدا در مقابل پزشکان زیاده خواه کوتاه نیایید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس