کد خبر 983416
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۳
دیدار جهانگیری با نخست وزیر روسیه

نخست وزیر روسیه در دیدار با جهانگیری گفت: خروج آمریکا از برجام اقدامی بی پایه و اساس بود و همه کشورها این موضوع را درک می کنند.

به گزارش مشرق، اسحاق جهانگیری ظهر امروز(دوشنبه) در دیدار دیمیتری مدودف نخست وزیر روسیه که در حاشیه مجمع اقتصادی خزر در ترکمنستان برگزار شد، اظهار داشت: آمریکا به صورت غیرقانونی از یک توافق چندجانبه خارج شد و این اقدام علی‌رغم آن بود که آژانس بین المللی انرژی اتمی طی 14 گزارش رسمی اعلام کرده بود که ایران تعهدات خود را به طور کامل انجام داده است.

وی با تاکید بر اینکه همه طرف های برجام باید به تعهدات خود پاییند باشند، افزود: ایران پس از یکسال از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم های ظالمانه و غیرانسانی علیه ملت ایران، بخشی از تعهدات خود را کاهش داده است.

بیشتر بخوانید:

معاون اول رییس جمهور افزود: امروز پس از گذشت یکسال از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام و با وجود فشارهای سنگین تحریم، اقتصاد ایران با همت مدیران کشور و مردم بحران را پشت سرگذاشته و از ثبات برخوردار است.

جهانگیری تصریح کرد: با وجود آنکه ایران طی قرن ها همواره حافظ امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز بوده است، آمریکایی‌ها اخیرا بدنبال ایجاد ناامنی در خلیج فارس و تنگه هرمز بودند تا به این بهانه ائتلاف دریایی تشکیل دهند.

وی افزود: همه این اقدامات را مخل ثبات و امنیت منطقه می دانیم و انتظار داریم کشورهای بزرگ عضو شورای امنیت سازمان ملل نظیر روسیه باید در خصوص اینگونه اقدامات به آمریکا هشدار دهند.

معاون اول رییس جمهور همچنین بر لزوم گسترش مناسبات دوجانبه و ارتقاء سطح همکاریهای تهران-مسکو نیز تاکید کرد و افزود: ایران آمادگی دارد همکاری های خود با روسیه را در همه زمینه ها نظیر انرژی گسترش دهد.

جهانگیری افزود: ایران روسیه باید برای تسریع در اجرای پروژه های مشترک همکاری خود نظیر ساخت نیروگاه بندرعباس و برقی کردن راه آهن اینچه برون-گرمسار تلاش های خود را افزایش دهند.

نخست وزیر روسیه نیز در این دیدار با بیان اینکه آمریکا سیاست های گسترده ای را علیه ایران و روسیه وضع کرده و روز به روز به فشارهای خود افزایش می دهد گفت: خط مشی روسیه در خصوص برجام پایدار و غیرقابل تغییر است و موضع گیری ایران در قبال خروج آمریکا از برجام را منطقی و مقتدرانه تلقی می کنیم.

دیمیتری مدودف افزود: خروج آمریکا از برجام اقدامی بی پایه و اساس بود و همه کشورها این موضوع را درک می کنند.

وی با تاکید بر اینکه سیاست و موضع گیری روسیه در خصوص برجام با جمهوری اسلامی ایران یکسان است، تصریح کرد: مقامات روسیه در همه سطوح بر این موضوع تاکید دارند و تحریم ها علیه ایران غیرقانونی می دانیم.

نخست وزیر روسیه بر لزوم سرعت بخشیدن به روند همکاری های اقتصادی از سوی دو کشور تاکید کرد و اظهار داشت: تهران و مسکو باید با تنوع بخشیدن به ارزهای خارجی در روابط بانکی، میزان وابستگی خود به کشورهای دیگر را در مناسبات تجاری خود کاهش دهند.

وی افزود: آمریکا تلاش می کند فشارهای خود بر ایران و روسیه را افزایش دهد اما تهران و مسکو باید در مراودات تجاری و همکاری های اقتصادی هوشمندانه عمل کنند.

نخست وزیر روسیه اظهار امیدواری کرد در روزهای آینده دیدار روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران و آقای پوتین رییس جمهور روسیه در سوچی منجر به گسترش روابط و اجرای توافقات گذشته شود.

جهانگیری همچنین  در دیدار نخست وزیر آذربایجان با تاکید بر اینکه مهمترین هدف مجمع اقتصادی خزر توسعه همکاریهای همسایگان خزر است، گفت: افزایش ترانزیت و حمل و نقل بین کشورها نقش بسزایی در روابط فیمابین دارد و کریدور شمال-جنوب می تواند علاوه بر دو کشور آثار منطقه ای بسیاری داشته باشد. 

وی با اشاره به سفر وزیر اقتصاد آذربایجان به تهران، تصریح کرد: گردشگری، صنعت و بهداشت زمینه های خوبی برای افزایش مناسبات است که باید گسترش یابد. 

معاون اول رئیس جمهور همچنین بر همکاریهای سه جانبه و چند جانبه منطقه ای با کشورهای ترکیه، روسیه ترکمنستان و گرجستان برای رشد حجم تجاری دو کشور تاکید کرد.

نخست وزیر آذربایجان نیز در این جلسه با تاکید بر گسترش همکاریهای اقتصادی همسایگان خزر، توسعه و تقویت روابط دو کشور همسایه را خواست دولت و مردم کشورش دانست. 

نوروز ممدوف گفت:ما به دنبال ایجاد و تقویت پل های ارتباطی میان کشورهای منطقه هستیم معتقدیم ایران می تواند نقش ویژه ای در این زمینه داشته باشد.

وی بر تکمیل کریدور شمال-جنوب تاکید کرد و گفت: چند برابر شدن حجم جابجایی کالا از طریق ایران نشانه موقعیت سوق الجیشی ایران است.

نخست وزیر آذربایجان افزود:ما خواهان همکاریهای صنعتی،بهداشتی و خدماتی با ایران هستیم واراده مقامات عالی دو کشور در جهت تحقق این خواسته هاست.

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین در دیگر دیدار حاشیه‌ای خود در سفر به ترکمنستان،‌ با نخست وزیر بلغارستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

جهانگیری در این دیدار بر اراده جدی تهران برای توسعه و تعمیق همه جانبه مناسبات با صوفیه تاکید کرد.

وی همچنین با اشاره به زمینه های متعدد همکاری میان دو کشور خاطرنشان کرد: ایران آماده است همکاری های خود را با بلغارستان در زمینه های مختلف نظیر توسعه ترانزیت ارتقاء دهد.

 جهانگیری با اشاره به روابط سیاسی خوب و سازنده ایران و بلغارستان، بر لزوم گسترش مناسبات تجاری و اقتصادی فیمابین متناسب با روابط سیاسی دو کشور تاکید کرد.

بویکو بوریسف نخست وزیر بلغارستان نیز در این دیدار از اراده جدی صوفیه برای توسعه همه جانبه مناسبات با تهران خبر داد و گفت: ایران و بلغارستان از ظرفیت های فراوانی برای گسترش مناسبات تجاری برخوردارند و می توانند سطح این مناسبات ارتقاء دهند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 1
  • حکمت IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۱
    21 1
    جناب مدودف قطعنامه های شورای امنیت زمان شما تصویب شد
  • man IR ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۱
    0 0
    همین نخست وزیر روس زمان احمدی نژاد میگفت ما فقط بفکر منافع خود هستیم ایران نباید به این روسها اطمینان کنه
  • IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۱
    0 0
    مدودف چون همون اس 300 رو شما لغو کردی قطنامه علیه ایران امضا میکردی الانم هنداونه زیر بغلمون نزار
  • IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
    7 4
    از روسيه چي ديدين اينطوري بردش شدين؟!
  • IR ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
    10 1
    بر کمونیسم و هر کی که دل بهش بسته لعنت
    • IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
      1 4
      لعنت به هر کس هنوز ساعت ذهنش در قبل از 1991 خوابیده و نمی داند کمونیسم تمام شده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس