ترامپ و بن سلمان

عربستان به عنوان بازوی منطقه ای آمریکا در راستای فشار حداکثری بر ایران، این بار بازارهای صادراتی ایران را نشانه رفته است.

سرویس جهان مشرق- آمریکا همواره تلاش کرده است با تحریم‌های خود بازوی مالی و اقتصادی ایران را هرچه بیشتر تضعیف کند و در این راستا به تحریم‌های پولی و مالی و اخیراً سیاست به صفر رساندن فروش نفت ایران روی آورده است؛ اما حرکتی که بسیار آهسته‌تر و بسیار خطرناک‌تر از اقدامات آمریکا در راستای تضعیف درآمدهای ارزی ایران اتفاق می‌افتد تحرکات عربستان سعودی در این زمینه است. با ذکر یک مقدمه ابتدا به این نکته می‌پردازیم که چرا اقدامات عربستان بسی خطرناک‌تر از اقدامات آمریکا است، اگرچه آمریکا در تلاش بوده با ارعاب نظام بانکی جهانی آن‌ها را در همکاری با ایران مردد کند و از طرف دیگر تحریم‌های یک‌جانبه‌ای بر خریداران نفتی ایران اعمال کند اما در مورد اول یعنی فروش نفت ایران دو گزینه را پیش روی دارد: گزینه اول استفاده از این فرصت جهت کاهش اتکا به درآمدهای نفتی است که به‌نوعی توفیق اجباری برای اقتصاد ایران تلقی می‌شود و اقداماتی گسترده‌ای پس از تحریم‌های نفتی آمریکا در این راستا اتفاق افتاده است اما گزینه دوم که پس از مرحله اول اتفاق می‌افتد همان فروش حداقلی نفت به‌صورت دور زدن تحریم هااست که این دو گزینه به‌صورت مکمل موجب عدم شکست اقتصادی ایران می‌گردد.

باوجود تمام اقدامات آمریکا اما ایران پیوندهای مستحکم اقتصادی با بسیاری از کشورهای منطقه و جهان دارد و در این تبادلات با استفاده از راهکارهای جایگزین راه‌های تحریم شده، درآمد ارزی مناسبی از راه تجارت با سایر کشورها به‌ویژه کشورهای همسایه دارد. این دقیقاً همان نقطه‌ای است که عربستان را به ایفای نقش میله دوم انبر فشار بر ایران ترغیب کرده است؛ «کاهش روزافزون صادرات ایران به کشورهای هدف» : اقداماتی درنهایت سکوت و خطر که تجارت خارجی ایران را نشانه رفته است و مهلک بودن آن نیز نشئت‌گرفته از همین ویژگی این راهبرد است چراکه بی‌سروصدا بودن این اقدامات موجب می‌شود که حساسیت خاصی متوجه این مسئله نشود و با نگاهی به اولویت‌های دستگاه دیپلماسی و مباحثی که نقل جلسات پرسش و پاسخ دولتی است به کارآمدی این ویژگی پی می‌بریم.

در این باره بیشتر بخوانید؛

مواضع ریاض و ابوظبی درباره ایران با آمریکا تفاوت دارد

دلیل اصرار ترامپ برای هسته‌ای شدن عربستان

هدیه برقی

به گزارش بغداد الیوم عادل عبدالمهدی از پیشنهاد عربستان و کویت در راستای تأمین رایگان برق عراق پرده برداشت. وقتی این خبر را در کنار آمار صادرات برق ایران به عراق قرار می‌دهیم که به‌طور میانگین روزانه ۲ میلیون دلار برآورد شده است راز این سخاوت برملا می‌شود و تلاش‌های روزافزون عربستان برای ضربه زدن به درآمدهای تجاری ایران را مشهود می‌سازد.

گسترش المراعی و آتش‌سوزی عمدی کاله

عراق به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مقاصد صادراتی ایران که در آخرین آمار حدود ۹ میلیارد دلار از صادرات سالانه ایران به این کشور است، اولین طعمه این راهبرد سعودی-آمریکایی قرارگرفته است. بنا بر اظهارات «یحیی آل اسحاق» رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، حضور شرکت المراعی عربستان که در حوزه لبنیات فعالیت دارد در بازار عراق عرصه را بر شرکت‌های ایرانی تنگ کرده است و این نیز به دلیل حمایت‌های مالی و سیاسی عربستان از این شرکت است، چراکه با ارائه این حمایت‌ها قدرت رقابت برای شرکت‌های ایرانی بسیار سخت می‌شود. اما چرا عربستان باید به شرکتی با حد و اندازه‌های المراعی که به‌عنوان یکی از شرکت‌های بزرگ خاورمیانه است برای حضور در عراق بسته‌های حمایتی ارائه کند در حالی که در خود عربستان کمپین تحریم محصولات المراعی جریان داشته است؟  

«ترکی الشهلوب» نویسنده عربستانی با اشاره به کمپین نخریدن محصولات المراعی در عربستان دلیل آن را افزایش قیمت های این تولید کننده بیان داشته است و یادآور شده قیمت محصولات المراعی در عربستان بسیار بیشتر از قیمت محصولات این شرکت در کشور های دیگر است؛ یعنی عربستان هزینه راهبرد خاصی را از طریق ارزان فروشی محصولات این شرکت در سایر کشور ها می پردازد.

 این معما وقتی روشن می‌ گردد و پازل کامل می‌شود که واقعه آتش‌سوزی در کارخانه کاله کربلا را بررسی کنیم: برند کاله که طبق آمارهای ارائه‌شده ۲۵ درصد بازار لبنیات و گوشت‌های آماده عراق را در دست دارد به‌عنوان یکی از شرکت‌های موفق ایرانی در عرصه صادرات به عراق شناخته می‌شود و حدود ۲۲۰ میلیون دلار صادرات به این کشور دارد. طبق بررسی‌های اولیه آتش‌سوزی شرکت کاله عمدی بودن این آتش‌سوزی محرز شده است و به‌زعم فعالین حوزه عربستان، یکی از بزرگ‌ترین متهمان این اقدام است و این اقدام را می‌توان در راستای حذف رقبای المراعی و به‌تبع آن کوتاه کردن دست ایران از این بازار بزرگ توجیه نمود.

دو مورد فوق فقط نمونه‌هایی از تلاش‌های عربستان در جهت کمرنگ کردن نقش ایران دریکی از مهم‌ترین بازارهای صادراتی خود است که باید با در نظر گرفتن شرایط خاص حوزه بین‌الملل و همچنین رویکرد استراتژیک جمهوری اسلامی ایران که همان اقتصاد درون‌زا و برون‌نگر است، مقابله با تهدیدهایی این‌چنینی حتی مهم‌تر از یافتن راه چاره برای فروش نفت در دستور کار قرار گیرد؛ چراکه ما خواسته یا ناخواسته و در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باید ریشه‌های وابستگی به نفت را قطع کنیم و به همان اندازه بلکه بیشتر در راستای گسترش تجارت خارجی گام برداریم.

یکی از راهکارهای مهم که هم در راستای گسترش تجارت خارجی و همچنین دربرگیرنده اهداف تدافعی در برابر توطئه‌های کشورهایی مانند عربستان است تنوع بازارها و اقلام صادراتی است زیرا با این اقدام و گسترش بازارهای صادراتی ایران، هزینه مقابله با ایران در زمین‌های مختلف با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی خاص هر حوزه بسیار افزایش خواهد یافت و از طرف دیگر موجب هم‌راستایی باسیاست کلان برون‌نگری خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • LB ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
    56 10
    یعنی خاک بر سرمون اگر یک کارخونه عربستانی رو آتش نزده باشیم و فقط خودکار پرت کرده باشیم!
    • IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۴
      0 7
      برنامه آمریکا توی سالهای آتی اینه که بتونه تا سال 2030 نصف بازار انرزی دنیا رو توی دستاش بگیره.با توجه به حجم تولید عجیب غریبی که داره تولید میکنه خودش میگه تا سال 2025 روزی 25 میلیون بکشه تولید میکنم و این یعنی نیاز به بازارهای صادراتی.دور نخواهد بود روزی که همین عربستان و امارت و کشورهای عربی دنباله رو امریکا تحریم نفتی و گازی میشند تا امریکا بتونه نفت و گاز خودش رو بفروشه و دنیا رو بیش از اینی که هست تحط سیطره ی خودش داشته باشه.یه مقاله در این باره بزن مشرق.اهداف امریکا خیلی هم پیچیده نیست از قبل برنامه ریزی شده بوده.
    • IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۴
      3 1
      ایــــــــــــــران باید فکری برای اقتصاد بدون نفت و گاز بکنه.باید بتونه هر چه زودتر توی محصولات کشاورزی و های تک پیشرفت کنه و خودکفا بشه در غیر این صورت معلوم نیست چه بلایی بدون فروش نفت و گاز سرمون میاد
  • NL ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
    31 21
    این جرثومه فساد را نابود کنیم قدرت اول منطقه به صورت بلامنازع خواهیم شد از دشمنان قداره دار ما فقط همین آشغال مانده روی زمین وضعیت کشور داری ما خوب نیست ولی به راحتی قابل اصلاح است و تنها مشکل فعلی ما این بی شرف خونخوار هست
  • IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
    20 22
    مرگ بر آمریکا .مرگ بر آل سقوط کافر.آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.
  • IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
    5 19
    ایران تنها با عراق رابطه تجاری سود آور داره بقیه همسایگان رابطه برعکسه یا آنقدر ناچطزه که قابل اغماض مثل ترکمنستان و آذربایجان و یا رابطه با ترکیه که فقط به سود طرف مقابله راستی اگر ایران نفت نداشت و مثل هراران سال با باج و خراج از اقوام و استان ها اداره می شد آیا متحد باقی می ماند یا همه اقوام با افتخار اعلام می کردن ما خراجگذار حکومت ایران نبوده و نخواهیم بود خدا شکر نفت تمام شدنی نیست و ایران برای یک پارچگی اقوام خودش باید باج بدهد
    • IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۴
      4 3
      ایران باید محصولات کشاورزی مثل ذرت سویا و گندم و بعضی محولات کشاورزی رو که سالانه میلیاردها دلار ارز از کشور خارج میکنه رو کاری کنه که خودکفا بشه و از اون طرف هم باید روی صنایع های تک و پیشرفته سرمایه گذاری بیشتری کنه
    • IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۵
      2 6
      ایران با خون مسلمانان و رزمندوانش زنده هست نه با باج به امثال مفت خور تو
  • IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
    22 3
    کل روغن نباتی ایران را عربستان تامین می کند.
  • زنده باد سلمان IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
    9 24
    دیگه کارتون تمومه
    • IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
      19 21
      ببند توله سعودی
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
    9 1
    تروریست اقتصادی دیگه چه صیغه ای است
  • DE ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
    11 9
    بن سلمان با اون مولتی میلیونر کودک آزار یهودی ـ امریکایی یعنی جفری اپستین ارتباط داشته و به این شخص فاسد یک پاسپورت جعلی عربستانی داده که پلیس تو گاو صندوقش پیدا کرده . دونالد ترامپ برای انحراف اذهان عمومی از بن سلمان تویت زده و بیل کلینتون رو بعنوان مشتری بزرگ جفری اپستین معرفی کرده ولی بن سلمان هم مشتری این شخص بوده . باید در مورد این جریان اطلاعات بیشتری بدست آورد تا بن سلمان بیشتر شناخته شود .
  • نادر IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
    14 17
    بن سلمان فرزند شیطان
  • IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
    14 19
    .نفوذی ها. وخاعنین داخلی به مراتب از بن سلمان. خطر ناک تر هستند.. خطر اصلی از جانب اینهاست
  • یک جانباز IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
    10 3
    چرا دستگاه تبلیغاتی ما ساکت است حتما تو جیب آنها دائما باید پول بریزند تا کاری کنند همین فردا شایع کنند بخاطر اینکه شرکت المراعی اسرائیلی است و مواد نازایی به محصولات افزوده در عربستان مردم مصرف نمیکنند مجبور است به عراق با قیمت پایین بفرستد نتیجه را خواهید دید رسالتی مثل خودشان
  • IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
    13 1
    وقتی دولت یه نقشه ی راه درست و حسابی برای بحث تجاری و بازرگانی تو بازار کشورهای همسایه نداره و هیچ بهایی هم به بحث تولید ملی نمیده و کل تمرکزش رو دلال بازی هست نوش جون عربستان و هر کشور دیگه ای که برنامه ریزی درست و عرضه کار کردن برای حضور موفق تو بازار کشورهای دیگه رو داره
  • IT ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
    8 3
    باید قبول کرد در طول دو سال گذشته مردم خودمون از صادرات بیرویه مواد غذایی چیزی جز خالی شدن سفره هاشون و سر بفلک کشیدن قیمت این مواد ندیدن . تلویزون هم با اوج افتخار اعلام میکنه کل خاویار و میگوی و چه و چه ایران ، 98 درصد کل تولید پسته و قسمت اعظم تولید مرغ و لبنیات و میوه همه داره صادر میشه . فکر کنم به گرسنگی مردم فقط میخنده . اگر ادعای صادراتمون میاد چرا سفره مردم رو صادر کنیم ، پراید لگن رو مفت هم نمیخرن ، درسته ؟
  • IR ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
    8 12
    وقتی قیافه این ملعون فرزند ملعون فرزند خلف شیطان را می بینم به یاد سپاهیان و فرزندان شیطان می افتم وخنده های شیطانیش مرا به یاد دشمنان نخستین اسلام ابوسفیان ابوجهل ابولهب امیه وووو می افتم که جنایاتی در حق پیامبرص و تازه مسلمانان آوردند لعنت خداوند بد این بن شیطان ملعون جنایت کار و سگ وحشی هار
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
    5 4
    مطلب خوبی بود اگر مسئولان توجه کنند
  • آذربایجانی IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
    13 5
    با اینکه امکان مالی گردش در غرب و اروپا رو داشنم ولی سفرهای داخلی رو جایگزین کردم که ارز خارج نکنم از ایران پیشنهاد میکنم ایرانیان عزیز حنی المقدور در شراط فعلی کم سفرهای خارجی بروند در مورد عربسنان ما مینوانیم بازارهای صدور میوه ان کشور به دوبی و برخی کشورهای اطراف رو هدف قرار دهیم با محصولهای خودمون با کمی نخفیف و از طریق حوثیها منوانم حنگ عربسنان را غیر صرفه از نظر اقنصادی بکنیم امریکا زیرکانه میخواد نظر مردم ایران رو به خودش مثل انگلیس که نظر همه مردم منفیه نکنه
  • ES ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
    0 2
    امریکا و دوستانش اهداف واقعی و مادی مثل تحریم و از بین بردن اقتصاد ایران را هدف گذاری کردند و تقریبا هم در حال موفقیت هستند. ایران ولی روی مسایل توهمی و ماورایی هدف گذاری کرده و به انها هم دست یافته. هر دو توی کارشون موفق بوده اند..
  • IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
    4 1
    خداوند یمن را برای نابودی عربستان مامور کرده تا انتقام ظلمی که به مردم مظلوم یمن و سوریه و عراق و لبنان و افغانستان و دیگر کشورهای اسلامی که هر روز جنایت میکند را بگیرد و ثروت بادآورده اش را به دیار نیستی بفرستد تا امروز دفاع بود از حالا تهاجم یمنی ها شروع شده و ان شاآلله تا نابودی کامل زیرساختهای عربستان بخصوص منابع نفتی اش ادامه خواهد یافت و روزی برسد که شیوخ زن باز عربستان شبانه به پیش ارباشان فرارکنند و همان بلایی را که به سر شاه آوردند به سر آنها نیز بیاورند
  • IR ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
    2 1
    بزن در رو شده آل سقوط
  • IR ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
    5 3
    به تحولات منطقه در 1 دهه اخیر دقت کنید این ها در کوتاه مدت ضربه هایی می زنن ولی در میان مدت و بلند مدت تحمل ضربات ایران را ندارند همین ترکیه ، چقدر در قضیه سوریه شرارت کرد ایران حالش را پرسید امروز مدل دیگر رفتار می کنند خیلی نرم تر شدن قطر علیه ایران فعالیت می کرد یک الجزیره داشت که به اپوزوسیون ایران تبدیل شده بود حالا با ایرانه و علیه امارات ، بحرین و عربستان و همان الجزیره دیگر شبیه المیادین و العالم شده ! امارات چقدر در منطقه شرارت کرد حالا کم کم ترسیده و خیلی ملو بسمت ایران می آد و ... عربستان هم از سر دشمنی با ایران متحمل خسارات فراوانی شده این ها در پوشش هایی مثل تجاری حدود 4 دهه در بادیه عراق و سوریه فعالیت هایی در جهت گسترش جریان های سلفی تکفیری داشت تا به بحران رسید بحرانی که متعلق به این 8 سال نبود ایران تمام سازمان این ها و ده ها میلیارد دلار سرمایه گذاریشان و تمام برنامه ها و آینده شان را به هوا فرستاد بگیرید بیاین تا یمن که انصارالله سکتشون داده و ... اصلا شک نکنید عربستان هم مثل بقیه زوزه کشان شکستو می پذیره و به سمت ایران می آد دیر و زود داره سوخت و سوز نداره .
  • RU ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۴
    1 6
    چیزی که عوض داره گلایه نداری ما هم وقتی میتوانیم کارخانه لبنیاتی عربستانی رو که با تشویق آمریکا تو عراق رونق گرفته رو بکوبیم چرا نکنیم
  • مهدی IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۴
    2 3
    باید در مقابل آنها مقابله به مثل کرد.
  • IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۴
    0 0
    مردم به نان شب محتاجن این حرفها به چ دردی میخوره؟ تا کی اینهمه بدبختی ....؟ وضع مردم را درست کنن ما چکار به دنیا داریم. تمام سیاستمداران دنیا بفکرمنافع کشورشات هستن ولی ما......
  • امیر NL ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
    0 0
    وقتی وزارت خارجمون اصلا زیرشاخه ای برای پرداختن به دیپلماسی اقتصادی ندارد این چنین هم می شود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس