کد خبر 983255
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۲
جان کری نمایه

دولت اردن طی دو هفته اخیر توصیه‌هایی از وزیر خارجه سابق آمریکا و نیز شخصیت‌های آگاه انگلیسی درباره «معامله قرن» دریافت کرده است و از طریق این رایزنی‌ها، با این طرح ضد فلسطینی ترامپ در حال تعامل است.

به گزارش مشرق، اردن طی دو هفته گذشته با تدابیر دولت آمریکا درخصوص آغاز روند جدید صلح، تعامل می‌کند و «توصیه‌هایی ویژه» از دو طرف همپیمان، که بر این عقیده هستند که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا به دلایل متعددی عملا نمی‌تواند تا پایان سال جاری میلادی طرح موسوم به «معامله قرن» را رونمایی و اجرا کند، دریافت می‌کند.

بیشتر بخوانید:

پادشاه اردن درخواست نتانیاهو برای دیدار را نپذیرفت

ارزیابی منابع دیپلماتیک بسیار آگاه حاکی است که اردن تماس‌های و رایزنی‌هایش درخصوص پیامدها و جزئیات طرح موسوم به «معامله قرن» را از طریق سلسله توصیه‌ها و رایزنی‌ها با «جان کری» وزیر خارجه سابق آمریکا و شماری از رهبران برجسته حزب دموکرات و از طریق محافل انگلیسی، که خود را بسیار خبره در پرونده روند صلح می‌داند، مدیریت می‌کند.

مقام‌های اردنی اخیرا چندین بار ابراز عقیده کرده‌اند که سفر اخیر «جرد کوشنر» مشاور ارشد ترامپ به کشورهای منطقه «قابل درک و با اهداف مشخص نبود».

روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» در ادامه این گزارش آورده است، کوشنر حداقل در امان هیچ‌ ایده‌ای از خود در ارتباط با مسیر سیاسی «معامله قرن» ارائه نداده و به «عبدالله دوم» پادشاه اردن اعلام کرده است که هدف از سفرش «جلب حمایت از طرح کارگاه اقتصادی بحرین» است.

کوشنر و همراهانش در امان درباره «مکانیسم اجرایی» تدوین‌شده سخن گفتند که شامل پروتکلی برای اجرای طرح‌ها و توصیه‌هایی است که درباره آن در کنفرانس اقتصادی بسیار جنجال برانگیز در منامه تصمیم‌گیری شد.

رای الیوم افزود، توصیه‌های جان کری و طرف انگلیسی متخصص در امور منطقه به طرف اردنی مبنی بر این امر است که اردن انتظار تحولات مهیج در زمینه مسیر سیاسی معامله کوشنر را نداشته باشد.

شخصیت‌های فلسطینی و اردنی، که اخیرا با «تونی بلر» نخست‌وزیر اسبق انگلیس دیدار داشتند به نقل از او اعلام کردند که معامله قرن «بی‌معنی» است و هیچ «بال» واقعی برای پرواز ندارد.

به نظر می‌رسد توضیحات بلر از طریق رهبران حماس، که اخیرا با او دیدار داشتند، نقل شده است.

همچنین ارزیابی بلر درباره معامله قرن نقل شده است مبنی بر این‌که آنچه که تاکنون از معامله کوشنر عرضه شده «برای آینده اردن، صلح و کرانه باختری بسیار خطرناک است».

به نظر می‌رسد حمایت نهادهای انگلیسی از گزینه «تشکیل دو دولت» بخشی از همکاری مشترک با اردن را شامل می‌شود به ویژه این‌که عبدالله دوم اولین رهبر یک کشور عربی است که برای تبریم گفتن به نخست‌وزیر جدید انگلیس «بوریس جانسون»، به این کشور سفر کرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس