صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۰ مرداد

رئیس دولت اصلاحات در سال ۹۶ و علیرغم کارنامه ضعیف دولت اول روحانی، تَکرار کرد که دوباره به روحانی رأی دهید. بر همین اساس، یکی از مسببین اصلی وضع موجود، رئیس دولت اصلاحات است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** جنیدی: موضوع رفراندوم روی میز رئیس جمهور است!

«لعیا جنیدی» معاون حقوقی رئیس جمهور در مصاحبه با روزنامه ایران گفت: «(درباره موضوع همه پرسی) چیزهایی در ذهن داریم، اما رئیس جمهور باید موارد را به‌صورت مشخص، تعیین کنند، آن هم با توجه به دیدگاه کلی که در مقام رئیس جمهوری دارند زیرا ما یک بخش در دولت هستیم که نگاه حقوقی داریم، اما ایشان هستند که نگاه کلی و جامع به مسائل دارند و مطابق این نگاه، شاید یک مسأله اقتصادی را تعیین کنند یا مسأله سیاست داخلی یا مسأله‌ای مربوط به سیاست خارجی. ایشان باید حوزه‌ای که اکنون اولویت ایشان است را به ما ابلاغ کنند تا بتوانیم چارچوب آن را طراحی کنیم».

جنیدی در ادامه درپاسخ به این سؤال که «موضوع انجام همه پرسی روی میز دولت است؟» گفت: «علی الظاهر روی میز آقای رئیس جمهوری هست».

متاسفانه دولتمردان به طرق مختلف در پی آن هستند تا موضوعات مهمی همچون «کارنامه دولت»، و «پاسخگویی درباره چرایی وضع موجود» و «سرانجام وعده‌های اقتصادی دولت» و «نتیجه رویکرد دولت در سیاست خارجی بر معیشت مردم» و...به حاشیه برود.

لازم به ذکر است که مراجعه به رفراندوم در دو بخش از قانون اساسی ذکر شده است. نوع اول، رفراندوم تقنینی است که موضوع اصل ۵۹ قانون اساسی است. این نوع از رفراندوم اِعمال قوه مقننه است و از طریق مجلس صورت می‌پذیرد. با این توضیح که اصل ۵۹ تصریح می‌کند در مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی اجتماعی و فرهنگی می‌توان اِعمال قوه مقننه را از راه همه پرسی و مراجعه مستقیم به آرای مردم انجام داد و همین اصل تاکید دارد درخواست مراجعه به آرای عمومی (رفراندوم تقنینی) باید به تصویب دو سوم مجموع نمایندگان مجلس شورای اسلامی برسد. نوع دوم رفراندوم نیز رفراندم اساسی است که در اصل ۱۷۷ آمده و موضوع آن، فقط تجدید نظر یا بازنگری در قانون اساسی است. این رفراندوم است که منوط به فرمان رهبری است و اجرای آن از مجلس نمی‌گذرد.

«عباس عبدی» فعال سیاسی اصلاح طلب چندی پیش گفته بود: «اصلاح‌طلبان و منتقدان متوجه ماجرا هستند. هرگاه بخواهند حال طرف مقابل را بگیرند و آنها را در موضع تدافعی قرار دهند، پیشنهاد رفراندوم می‌دهند»!

«عباسعلی کدخدایی» سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به اظهارات مقامات ارشد دولت درباره موضوع رفراندوم گفته بود: «ما معتقدیم قانون اساسی مجموعه‌ای واحد و به هم پیوسته است که تمام اصول آن باید توسط مقامات و مسئولین کشور رعایت شود و بی‌اعتقادی به بخشی از آن به تعبیر رئیس‌جمهور محترم، افراد را از مدار انقلاب خارج می‌کند و آنهایی که پیاده شدند به دلیل همین عدم اعتقاد و التزام به قانون اساسی بوده و لاغیر. آن‌هایی که پیاده شدند به دلیل آن بود که قانون اساسی را تفسیر به رأی نموده و اعلام می‌کردند برخی از اصول آن را قبول ندارند...جمله‌ای منسوب به انیشتین است که می‌گوید:"آنان که گاهی به نعل می‌زنند و گاهی هم به میخ، عاقبت چکش واقعیت روی انگشتان آنها می‌خورد". امید آنکه در اجرای قوانین و مخصوصاً قانون اساسی از این افراد نباشیم».

** عارف: وزرای دولت روحانی به صورت جزیره‌ای کار می‌کنند

«محمد رضا عارف» رئیس فراکسیون امید مجلس در مصاحبه با روزنامه شرق گفت: «ناهماهنگی و برخورد جزیره‌ای در دولت احساس می‌شود و انسجامی که ضرورت موفقیت است، به‌ویژه در بخش‌های اقتصادی دیده نمی‌شود. وزرا و دستگاه‌ها به‌صورت جزیره‌ای کار می‌کنند اما تعامل سازنده‌ای که باید وجود داشته باشد، نیست...دولت باید توجه بیشتری هم به شعارهای خود و وعده‌هایی که به مطالبات مردم داد، داشته باشد. واقعیت این است که مهم‌ترین اولویت امروز ما بحث معیشت مردم است. در بخش اقتصادی جراحی‌هایی لازم است تا بتوانیم به مطالبات بپردازیم».

عارف در ادامه گفت: «دولت از عقبه جریان اصلاحات که عامل پیروزی‌اش در ۹۲ و به ویژه سال ۹۶ بود، استفاده نکرد. به همین دلیل تعامل دولت با نهادهای اصلاح‌طلبی در حداقل است. با شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان هیچ تعاملی ندارد و با فراکسیون امید تعاملی حداقلی و در مواقع نیاز مثل رأی اعتماد وجود دارد. این یکی از مهم‌ترین چالش‌های دولت است...در مجموع حتی غیر از فراکسیون امید و جریان اصلاحات دولت با مجلس به عنوان یک نهاد مؤثر تعامل نزدیکی ندارد».

در روزهای گذشته، روزنامه اصلاح طلب «شرق» در مطلبی نوشته بود: «در بیشتر کارهای دولت تدبیر و امید، تدبیر نقشی نداشت و امید به‌معنای انفعال بود».

همچنین روزنامه «صدای اصلاحات» نیز پیش از این در مطلبی نوشته بود: «در شرایط فعلی، علاوه بر آنکه بحران تصمیم گیری و بدون تدبیر بودن، گریبان دولت را گرفته است، سایه عمل کردن به تصمیم‌ها و اجرایی شدن آن‌ها، گره دوم در مسیر عملکرد دولت می‌باشد».

چندی پیش «ابراهیم اصغرزاده» از فعالین اصلاح طلب گفته بود: «برخورداری از نتیجه ملموس برای دولت دوم روحانی بسیار حیاتی است و دیگر نمی‌شود با مردم گفتاردرمانی کرد و با بیان توجیهات و اینکه ما می‌خواستیم آنها نگذاشتند، اعتماد آنها را مجدداً کسب کرد... مردم خواهند گفت که کاندیداهای اصلاح‌طلب در سال ۱۴۰۰ هم از جنس همین‌ها هستند. به‌همین دلیل از حالا باید خود را بازنده رقابت ۱۴۰۰ تلقی کنیم».

** زیباکلام: خاتمی در میان مردم به شدت بی اعتبار شده است

روزنامه آرمان در مطلبی نوشت: «عملکرد دولت و اصلاح‌طلبان به اندازه‌ای انتقاد آمیز بوده است که سرمایه اجتماعی جریان اصلاحات برای انتخابات پیش رو با افت فاحشی روبرو شده است».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه به نامه دوم «صادق زیباکلام» فعال سیاسی اصلاح طلب خطاب به رئیس دولت اصلاحات اشاره کرد. زیباکلام در بخشی از این نامه خطاب به خاتمی نوشت: «من مدت‌هاست که با بغض وکینه و نفرت بسیاری از رأی دهندگان در دو انتخابات اخیر آشناشده‌ام ولی باورم نمی‌شد که نسبت به شما هم این درجه از بی‌اعتباری و بی اعتمادی بوجود آمده باشد. امیدوار باشیم که فضای مجازی مصداق "مشت نمونه خروار نباشد"...ای‌کاش زودتر از اینها آقای روحانی و فراکسیون امید را به باد انتقاد می‌گرفتید».

اصلاح طلبان بارها مدعی شده‌اند که نسبت آنها با دولت روحانی صرفاً در حد حامی انتخاباتی بوده و پس از روی کارآمدن دولت، طیف اصلاحات پشتِ درِ پاستور ماند! اما افکارعمومی به هیچ عنوان این ادعا را نپذیرفت.

رئیس دولت اصلاحات در سال ۹۶ و علیرغم کارنامه ضعیف دولت اول روحانی، تَکرار کرد که دوباره به روحانی رأی دهید. بر همین اساس، یکی از مسببین اصلی وضع موجود، رئیس دولت اصلاحات است. خاتمی اکنون نه در جایگاه شاکی، بلکه در جای پاسخگو قرار دارد و باید درباره وضع موجود پاسخ دهد.

نکته قابل توجه اینجاست که در ۲ سال اخیر، رئیس دولت اصلاحات به هیچ عنوان بابت التهابات بازار ارز و افزایش افسارگسیخته قیمت‌های خرید مسکن و اجاره بهای مسکن و خودرو و لوازم خانگی و اقلام ضروری خانوار به افکارعمومی پاسخ نداد. حالا و در آستانه انتخابات، وی تازه به یاد وضعیت معیشت مردم افتاده است.

طیف اصلاح طلب مردم را صرفاً ماشین رأی و حوانان را نیز صرفاً سیاهی لشکر میتینگ‌های انتخاباتی می‌بیند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • شریف زاده IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
    24 17
    زیباکلام: خاتمی در میان مردم به شدت بی اعتبار شده است شما چی ؟ در چه وصعیتی هستید. آیا آبرو و اعتباری مانده برای شما: شما الن در جه وضعیتی هستید.
    • IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
      6 4
      دلیلش چیه که بی اعتبار شده؟
    • IR ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۱
      7 2
      وقتی دلیلش رو تا الان متوجه نشدی از این به بعد هم نخواهی شد
    • مهدی IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۱
      7 2
      دولت اگر بخواهد بخاطر فرار از پاسخگویی به وضعیت اقتصادی کشور رفراندوم برگزار کند خودکشی کرده است چون مردم...نیستند...ما خواهان برگزاری رفراندوم در خصوص محاکمه عوامل اصلی این وضعیت اقتصادی هستیم...
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
    51 7
    رفراندوم برای برکناری دولت برگزار شود
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
    34 3
    خاتمی کی هست؟!
    • IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
      26 1
      آخوند فاسد فتنه گر
    • موسوی IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
      3 31
      سرورت رو نمیشناسی؟!
    • IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
      2 0
      خاتمی کیست؟ برای من که 40 سال دارم توضیح دهید که خاتمی کیست
  • سید IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
    25 2
    دیگر چه کسی می تواند منکر تهوع آور بودن اصلاح طلبان تهوع آور باشد!؟! فقط شیطان که چون خودش از همین قبیله است!!!
  • IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
    5 13
    اقای زیبا کلام چی خوردی نه تنها اصلاح طلبان بلکه کل نظان مردم را ماشین رای و سیاه لشکر انتخابات میداند
  • IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
    7 0
    رفرندام روی میزرئیس جمهور نیست.بلکه با تایید رهبرست‌.
  • IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
    11 1
    جنیدی کیه ؟!
    • IT ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۱
      8 1
      مادر فتنه ها سوابق و ملاقات هاش رو بخونید..
  • ناشناس IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
    10 1
    مثل اینکه بد جوری به اسراییل حرامزاده فشار اومده رهبری عزیز تاجان دربدن داریم گوش به فرمانیم
  • FR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
    9 1
    اونموقع که با این خرفها دولتی ها میتوانستند حال طف مقابل را بگیرند گذشته فعلا دولت مواظب حال خودش باشد!
  • IT ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
    6 2
    اینقدر القا نکنید که مردم به خاطر خاتمی به روحانی رای دادند.. قطعا خواست نظام ۸ سال دولت روحانی بوده. اگر خاتمی خبیث اینقدر نفوذ داشته باشد که باید گفت :وای به حال نظام
  • IR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
    8 0
    خوبه که نظرسنجی در مورد عملکرد دولت و عمل به وعده هاش برگزار بشه و رفراندوم برای اینکه آیا مردم موافق عزل رئیس جمهور هستند یا خیر!
  • IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
    4 1
    خاتمی الکی میگه!! این یارو تا به مملکت گند نزند ول کن نیست!
  • شاکی IR ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
    3 0
    تازه یاد مردم افتادن . اونم فقط به گرفتن رای مردم .
  • IR ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
    4 0
    کارنامه و شاهکار ها زیر میز است نا محرم
  • IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
    3 0
    خانم جنیدی دولت به اصطلاح امید هیچ امیدی برای ملت باقی نگذاشته اگر صادق هستید بیایید درخواست رفرادوم برای ادامه دولتتان بدهید تا متوجه شوید در بین ملت هیچ جایگاهی ندارید فقط ملت دارند تحملتان میکنند تا این چند روز تلخ هم بگذرد شما دارید به جلو فرار میکنید که از غافله جا نمانید اما بدانید که ترفندهای نخ نمای شما برای سرکار گذاشتن مردم دیگر کارآیی ندارد و باید منتظر بازنشستگی دائمی از سوی ملتی باشید که تا کنون 6 سال آنها را زجر دادید
  • asar IR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۱
    10 1
    رفراندوم برای کناری دولت،،،،،،،
  • IR ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۱
    3 1
    بهتر روحانی واسه خواستنش واسه ریاست جمهوری یا نخواستنش رفراندم بزاره
  • IR ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۱
    2 0
    خداروشکر روحانی دوباره رای آورد . درسته که ...ها بهش رای دادن ولی همین احمقها باعث خیر شدند وگرنه اگر رئیسی رای میاورد تمام این اتفاقات فعلی که بواسطه ی چهار سال اول دولت روحانی شکل گرفته بود به گردن رئیسی میفتاد . .. ها بعضی اوقات کارآیی هم دارند . عدو سبب خیر
  • IR ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۱
    3 1
    همون اول هم بین یکسری از مردم طرفدار بود نه کل مردم ایران
  • نعیم IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۱
    2 0
    خدا پدر هرکس که به این دولت اعتراص میکنه بیامرزه اما ازرو نمیروند هرگزهرگز به مطالبات مردم که حداقل آنها را قانع کند اهمیت نمیدهند . هرفرصتی را بین خودشان تقسیم میکنند
  • CA ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۱
    4 1
    نه شما دلتون را به مزخرفات زیبا کلام خوش کنید و نه از آدم شیرین عقلی مثل زیبا کلام نقل قول بنویسید.
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۱
    5 1
    یکی از ضعیف ترین دولت ها دولت روحانی است
  • عباس عامری IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۱
    2 2
    اقای زیبا کلام که کلامت مثل نیش مار می‌ماند لطفا دم فرو بند و گزافه نگو چون از اول تا آنجا که یادمان میاد همیشه ساز مخالف زدی و کنار گود بدون پیشنهاد سازنده بود ی. دم فرو بند
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۱
    5 0
    رفراندوم برای تعین درجه خیانت دولت بی‌تدبیر ضروری است
  • رضا IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
    0 0
    آقای زشت کلام خاتمی سهله تمام فتنه گران وطن فروش مرده پرست تا خود جنابعالی از نگاه مردم منفورترین جانوران روی کره زمین هستید. منتها روی شما از مدل سنگ پای قزوینه والا باید مرگ موش میخوردید واز این کره خاکی محو میشدید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس