امید ابراهیمی

اخباری که از لیگ ستارگان فوتبال قطر به ایران مخابره می شود حکایت از حرکت رو به جلوی فدراسیون فوتبال این کشور برای اوجگیری در فوتبال قاره کهن دارد.

سرویس ورزش مشرق – هر ماه و هفته ای که سپری می شود کشور قطر بیش از پیش خود را برای میزبانی جام جهانی 2022 مهیا می کند. جشنواره ای که برای دستیابی به میزبانی اش میلیاردها دلار هزینه کرده تا بتواند نگاه میلیاردها نفر از جمعیت جهان را به کشور کم جمعیت اما پولدارش در حاشیه خلیج فارس با صحراهایی خشک و بی آب و علف بچرخاند!

در این میان به نظر می رسد مسئولان فدراسیون فوتبال این کشور برای رشد و اعتلای فوتبال شان در جهت درستی قدم برمی دارند که در سال 2019 نیز موفق شدند مقام قهرمانی جام ملتهای آسیا را برای نخستین بار در تاریخ فوتبال این کشور به نام خود کنند.

در همین چارچوب و به شکلی کاملا محسوس اما نرم، شاهد هستیم که اتحادیه باشگاه های فوتبال قطر برای بالا بردن سطح فوتبال بازیکنان شاغل در لیگ ستارگان قطر کشورشان درصدد هستند تا با به خدمت گیری بازیکنان سطح بالای اروپایی ترتیبی بدهند که فوتبالیستهای قطری در مستطیل سبز با بازیکنان مطرح جهان فوتبال تنه به تنه شده با آنها نشست و برخاست کنند تا ضمن بالا رفتن سطح فوتبال باشگاهی شان در قاره کلاس فوتبال مجانی برای بازیکنان خود فراهم بسازند تا در نهایت فوتبال ملی شان پیشرفت کند.

قطعا آنچه یک فوتبالیست رشد یافته در آکادمی فوتبال باشگاه هایی مانند بارسلونا، رئال مادرید، یوونتوس، آژاکس یا مارسی فرانسه می تواند به دوستان هم باشگاهی قطری اش انتقال بدهد، به مراتب بیش از آموخته هایی است که یک بازیکن ایرانی در کوچه و خیابان محله شان یا حداکثر در مدارس فوتبال باشگاه هایی مانند فولاد خوزستان، راه آهن تهران یا استقلال و پرسپولیس یاد گرفته و با تکیه بر استعدادهای ذاتی اش توانسته آنها را در مسیر موفقیت همسان کند.

بیشتر بخوانید:
 

کدام لیگ معتبر ستاره‌های کاغذی و مدعی فوتبال ایران را می‌خواهد؟!/ ناز خریدن هم حدی دارد!


چرا تیم‌های مطرح اروپایی سراغ بازیکنان ایرانی نمی‌روند؟/ راز موفقیت لژیونرهای کره و ژاپن

همواره از دو تا سه دهه پیش کشورهای امارات و قطر و بعضا عربستان به بهشت فوتبالیست های ایرانی شهره بودند که بازیکنان پس از یک دوره دعوت شدن به اردوی تیم ملی راهی لیگ های این کشورها شده و با دریافت دلار، اوضاع مالی شان را بهبود می بخشیدند. این موضوع تا همین چهار پنج سال پیش هم اتفاق می افتاد اما در این سالها پس از اعطای میزبانی جام جهانی 2022 به قطر و البته مناقشات سیاسی ایران با عربستان و امارات شاهدیم دیگر هیچ ایرانی به تیم های مطرح این کشور جذب نمی شود!

السد، الدحیل یا الریان، تیم های مطرح و صدرجدولی قطر در همه این سالها هرگز از بازیکنان ایرانی استفاده نکردند. با نگاهی سطحی به اسامی بازیکنان ایرانی شاغل در لیگ ستارگان قطر متوجه می شویم ستاره های جام جهانی بازی کرده مان هر یک در تیم های میانی یا پایین جدولی این کشور توپ می زنند و جایی بین بازیکنان تیم های مطرح ندارد!

مرتضی پورعلی گنجی عضو باشگاه العربی است. کریم انصاریفرد در السیلیه توپ می زند که بین دیگر ایرانی های در بهترین تیم از این نظر است چون السیلیه توانسته سهمیه حضور در پلی آف لیگ قهرمانان 2020 را بدست بیاورد.

امید ابراهیمی که در الاهلی توپ می زند در آستانه جدایی از این تیم است و شنیده شده این باشگاه در حال مذاکره با یک بازیکن استرالیایی در پست ابراهیمی است. از طرفی شنیده می شود ابراهیمی شاید به الوکره، تیم تازه لیگ برتری شده یا السیلیه برود!

رامین رضاییان در الشحانیه بازی می کند و پژمان منتظری و مهرداد پولادی هم که در لیگ دسته یک قطر عضو تیم الخریطیات هستند! بختیار رحمانی هم در الشمال دیگر تیم دسته اولی توپ خواهد زد.

به نظر می رسد پس از ممنوعیت جذب بازیکن ایرانی در لیگ های امارات و عربستان یکی از راحت ترین راههای درآمدزایی برای بازیکنانی ایرانی هم در حال از بین رفتن است. یا شاید تیم های سطح دو و سه قطری خواهان جذب بازیکنان کشورمان باشند و این خبر خوبی نیست که بهشت فوتبالیست های ایرانی دیگر جایی برای آنها ندارد. سروش رفیعی و روزبه چشمی هم نمونه های دیگری هستند که هیچ باشگاه قطری خواهان جذب شان نشد و یکی راهی تیم شهر خودرو شده و دیگری هنوز تیم ندارد!

بی گمان با کوتاه کردن دست دلالها از موضوع نقل و انتقال بازیکن در لیگ می توان همین ستاره ها را در داخل و در باشگاه های کشورمان به خدمت گرفت و نه به اندازه قطر ولی با ارقامی معقول مانع از بالا رفتن بیش از اندازه قیمت بازیکن در داخل و البته ورود بازیکنان خارجی کم کیفیت و بعضا بنجل شد!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • DE ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۱
    23 2
    خوب حالا برای اینکه ما هم از قافله جا نمونیم چند تریلیارد باید از بیت المال خرج چهار تا سوسول فوتبالی بکنیم ؟ هان ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس