نشست سردار نائینی رییس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس

یکی از دلایل تحریف‌هایی که دشمنان در خصوص دفاع مقدس انجام می‌دهند، نبود گزارش است. روایت‌های درست و مستند هنوز کار نشده است. با تلاش‌هایی که داشته‌ایم امسال ۱۰ عنوان کتاب نبردی منتشر می‌شود.

به گزارش مشرق، به مناسبت روز خبرنگار نشست صمیمانه رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اصحاب رسانه برگزار شد.

در این نشست ضمن سخنرانی سردار علی‌محمد نائینی خبرنگاران نیز مطالبات خود را در حوزه دفاع مقدس مطرح کردند.

سردار دکتر علی محمد نائینی با اشاره به روز خبرنگار و تبریک به مدعوین گفت: قطعا خبرنگاران نقش بسیار اساسی در حوادث مهم تاریخی دارند. درواقع آن‌ها بخشی از تاریخ هستند و باید به رسالت تاریخی خودشان توجه داشته باشند.

قدرتمند کسی است که ظرفیت‌های رسانه‌ای جریان ساز در اختیار داشته باشد

مشاور فرمانده سپاه پاسداران بابیان اینکه امروز شاخص‌های قدرتمندی تغییر کرده است، تصریح کرد: قدرتمند کسی است که ظرفیت‌های رسانه‌ای جریان ساز در اختیار داشته باشد.

وی مهم‌ترین مؤلفه قدرت را قدرت نرم معرفی کرد و اظهار داشت: مهم‌ترین بخش قدرت نرم به حوزه تصویری و ظرفیت‌های رسانه‌ای و توانایی‌های همراه سازی مرتبط است. امروزه همه به این قدرت اذعان دارند که اگر در همه مؤلفه‌های قدرت، قدرتمند باشید ولی فاقد قدرت رسانه‌ای و تصویری باشید نمی‌توانید به اهداف موردنظر دست یافت و موفق عمل کرد.

سردار نائینی با یادآوری نقش خبرنگاران در دوران دفاع مقدس، گفت: راویان و خبرنگاران و عکاسان دوران دفاع مقدس در دوران دفاع مقدس دارای سه نقش اساسی بودند. آن‌ها با انتشار اخبار و تصاویر، سعی می‌کردند تا فضای حماسی را در کشور حفظ کنند. از طرفی حفظ روحیه مردم در دوران جنگ و تهییج آن‌ها در مشارکت و پشتیبانی از خطوط نبرد از دیگر نقش‌های بسزای خبرنگاران بوده است.

وی مقابله با عملیات و جنگ روانی دشمن را سومین نقش مؤثر خبرنگاران مطرح و بیان کرد: ارسال به‌موقع اخبار برای مقابله با عملیات روانی دشمن یکی از اقداماتی بود که خبرنگاران بر عهده داشتند. در شرایطی که هنوز برخی از مناطق از لوث وجود دشمنان پاک‌سازی نشده بود، به‌منظور تداوم روحیه رزمندگان و مردم، خبرنگاران با ارسال اخبار به‌موقع خود آن‌ها را آگاه و از مسایل اتفاق افتاده به‌درستی با خبر می‌کردند.

درخصوص خبرنگاران شهید دوران دفاع مقدس غفلت شده است​

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اشاره به اینکه خبرنگاران بسیار شجاع و با اعتمادبه‌نفس پا به‌پای فرماندهان و رزمندگان در جبهه‌ها و در خطوط نبرد حضور داشتند، گفت: در دفاع مقدس، خبرنگار رزمنده بسیار داشتیم و شهدای زیادی را هم داریم که متأسفانه به آن‌ها کمتر نسبت به سایر گروه‌های تخصصی توجه شده و در این خصوص غفلت شده است.

سردار نائینی در ادامه به حضور راویان در کنار فرماندهان به‌عنوان یکی از کارهای بی‌بدیل سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و بیان داشت: چند روز پس از حمله عراق به ایران، به‌منظور جلوگیری از تحریفات و بیان درست رشادت‌ها و پیروزی رزمندگان، بخش تاریخ‌نگاری جنگ تشکیل شد. در سپاه پاسداران حدود ۴۰۰ راوی در کنار فرماندهان قرار گرفتند و وقایع مختلف را ثبت و ضبط می‌کردند. همچنین با فرماندهان مصاحبه می‌کردند و در دفاتر خود گزارش می‌نوشتند و در پایان عملیات هم گزارش مبسوطی از عملیاتی که در آن حضور داشتند با استفاده از منابع و اسنادی که در اختیار داشتند می‌نوشتند.

وی افزود: وظیفه راویان این بود که بر اساس یک طرح تعیین‌شده آنچه مشاهده می‌کنند، ثبت و ضبط کنند و با جمع‌آوری اسناد و مدارک موجود، مشاهدات و اطلاعاتشان را کامل و دقیق کنند. با جمع‌آوری این اسناد و گزارش‌ها و نوارهای صوتی و کالک‌ها و نقشه‌ها، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس شاهد یک ذخیره عظیم و ثروت ملی از اسناد است و در حال حاضر به پژوهشگران، مستندسازان و محققین خدمات اسنادی ارائه می‌دهد.

۷۰ جلد روزشمار سه دهه بعد از دفاع مقدس منتشر خواهد شد

مشاور فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در دو حوزه اسنادی و تحقیقاتی دفاع مقدس فعالیت می‌کند، عنوان کرد: ما در قالب‌های مختلف پژوهش انجام می‌دهیم و پژوهش‌هایمان انجام می‌شود. ۷۰ جلد روزشمار دوران دفاع مقدس تألیف شده است که تاکنون ۳۵ عنوان به چاپ رسیده است و امسال ۹ عنوان جدید منتشر می‌شود. این روزشمارها تمام حوادث را از زمان انقلاب تا پذیرش قطعنامه روایت می‌کنند و روزبه‌روز، همه وقایع را با منابع علمی و متقن بیان می‌کنند.

وی افزود: علاوه بر این مرکز اسناد روزشمار سه دهه بعد از جنگ را هم که حدود ۷۰ جلد است شروع کرده است این روزشمارها به مسایل مهم با محوریت انقلاب اسلامی می‌پردازد.

دکتر نائینی با اشاره به فعالیت مرکز در حوزه تاریخ شفاهی فرماندهان گفت: درواقع در تاریخ شفاهی به دنبال کار پژوهش هستیم تا مکمل سندهای ما باشد. تقریباً ۳۵۰ نفر از فرماندهان شاخص در حوزه‌های تخصصی مختلف را مشخص کردیم و تاکنون تاریخ شفاهی ۸۰ نفر را انجام داده‌ایم.

وی متذکر شد: هدف در تاریخ شفاهی خاطره گویی نیست بلکه تکمیل پژوهش‌ها و مطالعات دوران دفاع مقدس است.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس به دیگر فعالیت‌های این مرکز پرداخت و گفت: مرکز در حدود ۳۵ هزار ساعت نوار کاست دفاع مقدس را به فایل دیجیتالی تبدیل کرده و همه اسناد مکتوب اسکن شده و تلاش شده این اسناد را به‌گونه‌ای گویا کنیم تا قابل‌استفاده برای پژوهشگران باشد.

روایت های غیرمستند دلیل تحریف‌های دفاع مقدس است

وی با اشاره به اینکه ۷۶ نبرد مهم و تعیین‌کننده در دوران دفاع مقدس وجود داشته است ولی تاکنون پنج‌عملیات به‌صورت کامل و جامع منتشرشده است، اظهار کرد: یکی از دلایل تحریف‌هایی که دشمنان در خصوص دفاع مقدس انجام می‌دهند، نبود گزارش است. روایت‌های درست و مستند هنوز کار نشده است. با تلاش‌هایی که داشته‌ایم امسال ۱۰ عنوان کتاب نبردی منتشر می‌شود.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اشاره به رسالت این مرکز اظهار داشت: از جمله رسالت‌های مرکز این است که روایت تاریخی و مستند حوادث دفاع مقدس را مطرح کنیم تا بتوانیم هم معارف دفاع مقدس و هم تجارب را در ابعاد مختلف داشته باشیم و هم پاسخ به سؤالات و شبهات و تحریفات در مورد دفاع مقدس داده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حمید بناء IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۹
    0 0
    مرکز اسناد باید داشته های خود را بدون محدودیت در اختیار پژوهشگران جنگ بگذارد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس