کد خبر 982573
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۸
اراضی اشغالی

رژیم صهیونیستی گسترش بی‌رویه شهرک‌سازی‌ها در اراضی اشغالی را به ابزاری برای انتقام جویی از گروه‌های مقاومت فلسطین و سرپوش گذاشتن بر ضعف‌های متعدد خود در برابر این گروه‌ها، تبدیل کرده است.

به گزارش مشرق،  طرح اخیر رژیم صهیونیستی برای افزایش شهرک های صهیونیست نشین به ویژه در کرانه باختری سر و صداهای زیادی را در اراضی اشغالی و همچنین در کشورهای اسلامی به پا کرده است. رژیم صهیونیستی به تازگی طرح ساخت بیش از ۶۰۰ واحد مسکونی برای شهرک نشینان در کرانه باختری را کلید زده است.

بیشتر بخوانید:

سناریوهای پیش روی معامله قرن و راهکارهای مقابله با آن

اعتراف فرمانده صهیونیست به قدرت حزب‌الله

طبق اعلام رسانه های رژیم صهیونیستی، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم خود شخصا سنگ بنای شهرک های مذکور را گذاشته و ساخت این شهرک سازی ها عملا آغاز شده است. این درحالی است که سیاست جدید تل آویو در افزایش شهرک سازی ها در اراضی اشغالی با واکنش های متعددی در داخل اراضی فلسطینیان و خارج از آن، مواجه شده است. تشکیلات خودگردان فلسطین واکنش شدیداللحنی به اقدام صهیونیستها در شهرک سازی های جدید در کرانه باختری، نشان داد.

«نبیل ابو ردینه» سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین در این خصوص گفت: طرح جدید شهرک سازی ها در کرانه باختری با قوانین بین المللی در تناقض است. وی همچنین با اشاره به آغاز اجرایی ساختن طرح ساخت ۶۵۰ واحد مسکونی برای شهرک نشینان در کرانه باختری، تأکید کرد: اسرائیل با این اقدام، از خطوط قرمز عبور کرده است. این مقام تشکیلات خودگردان فلسطین همچنین خواستار تحرک جامعه جهانی برای ممانعت از تداوم سیاست شهرک سازی رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی شد.

درهمین حال، وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد که پرونده شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی فلسطین را به دیوان کیفری بین‌المللی ارائه خواهد داد. ریاض مالکی، وزیر امور خارجه تشکیلات خودگردان تصریح کرد که به دستور محمود عباس قرار است پرونده شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی به دیوان کیفری بین‌المللی ارجاع داده شود. مالکی تصریح کرد که در همین راستا به ریاض منصور سفیر فلسطین در سازمان ملل ابلاغ شده تا با هماهنگی رئیس شورای امنیت، شورای سفرای کشورهای اسلامی و عربی، دبیرخانه جنبش عدم تعهد، اتحادیه آفریقا و کشورهای عضو شورای امنیت، اقدامات لازم را برای مقابله با شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی فلسطین انجام دهد.

از سوی دیگر، وزارت خارجه اردن طرح‌های شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی فلسطین را به شدت محکوم کرد. وزارت خارجه اردن ساخت و ساز رژیم صهیونیستی در کرانه باختری را غیرقانونی دانست و از جامعه بین‌الملل خواست رژیم صهیونیستی را به منظور توقف شهرک‌سازی در اراضی اشغالی فلسطین تحت فشار قرار دهد. این وزارتخانه عنوان کرد که شهرک‌سازی و تخریب خانه‌های فلسطینیان به ویژه در قدس اشغالی، گامی در جهت تثبیت اشغالگری است.

این اقدامات خصمانه صهیونیست ها حتی واکنش سازمان ملل متحد را نیز به دنبال داشته است. «نیکلای ملادینوف» هماهنگ‌کننده ویژه این سازمان شهرک سازی رژیم صهیونیستی در مناطق اشغالی را محکوم کرد.

در همین ارتباط هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل در امور غرب آسیا و فلسطین اشغالی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که توسعه شهرک‌ها نقض آشکار قوانین بین‌الملل است. ملادینوف همچنین خواستار توقف فوری شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی در زمین‌های فلسطینیان شد. به گفته هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل این اقدام رژیم صهیونیستی به منزله الحاق تلویحی کرانه باختری به دیگر بخش‌های سرزمین اشغالی فلسطین است.

در واقع، باید گفت که سیاست شهرک سازی توسط رژیم صهیونیستی همواره به صورت مستمر پیگیری شده و می شود. پس از اعلام موجودیت رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۴۸، این رژیم به دلیل محدودیت سرزمینی همواره از فقدان عمق استراتژیک رنج می بُرد. بنابراین در طراحی استراتژی‌های امنیتی رژیم صهیونیستی، تلاش بر این بوده که راهی برای جبران این ضعف پیدا شود. در این زمینه رژیم صهیونیستی «شهرک‌سازی» را به عنوان استراتژی خود انتخاب کرد و در جهت عملی کردن آن گام برداشت.

رژیم صهیونیستی از گسترش شهرک سازی ها در سرزمین های اشغالی اهداف دیگری را دنبال می کند که این اهداف حتی در بخش های مختلف سرزمین های اشغالی می توانند با یکدیگر تفاوت داشته باشند. به طور کلی رژیم جعلی صهیونیستی برای تثبیت وجود خود به عنوان یک دولت همچنین تثبیت موجودیت خود سیاست هایی را در سرزمین های اشغالی اتخاذ کرده که گسترش شهرک سازی ها جزئی جدایی‌ناپذیر از این سیاست‌ها و استراتژی‌ها محسوب می شود. صهیونیستها به این توهم دل بسته اند که می توانند از طریق تکیه بر سیاست شهرک سازی، به رژیم جعلی خود مشروعیت داده و آن را به یک دولت تبدیل کنند!

علاوه بر آنچه که گفته شد، رژیم صهیونیستی در شرایط کنونی و در وضعیتِ امروزِ حاکم بر اراضی اشغالی، از گسترش شهرک سازی ها در اراضی اشغالی برای انتقام جویی از فلسطینیان بهره برداری می کند؛ فلسطینیانی که از روز ۳۰ مارس سال گذشته میلادی به طور یکصدا در تظاهرات ها و راهپیمایی های بزرگ بازگشت مشارکت می کنند. صهیونیستها با وجود اقدامات تجاوزکارانه‌ای که علیه فلسطینیان صورت داده اند، تظاهرات های بازگشت آنها همچنان متوقف نشده است.

صهیونیستها بیم آن دارند که تظاهرات های بزرگ بازگشت در نوار مرزی غزه به ظهور و بروز انتفاضه ای دیگر تبدیل شود؛ انتفاضی که پیش از هر چیزی، موجودیت صهیونیسم را مورد هدف قرار می دهد. لذا مقامات رژیم صهیونیستی به ابزار سنتی و همیشگی خود یعنی گسترش شهرک سازی ها به عنوان اهرم فشاری بر فلسطینیان جهت وادار کردن آنها به عقب نشینی از تداوم تظاهرات بازگشت، می نگرند.

درست به همین دلیل است که گفته می شود رژیم صهیونیستی از سیاست شهرک سازی به عنوان ابزاری برای انتقام جویی از مقاومت فلسطین و شهروندان این کشور اشغال شده، بهره برداری می کنند. درهر صورت، آنچه که واضح به نظر می رسد این است که صهیونیستها از طریق سیاست خود در گسترش شهرک سازی ها در اراضی اشغالی نخواهند توانست خواسته ها و مطالبات زیاده خواهانه و سلطه طلبانه خود را به مقاومت فلسطین تحمیل کنند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس