ماکرون نمایه

دولت فرانسه از سرویس‌های اطلاعاتی این کشور خواسته است در انتقاد از ایران احتیاط نشان دهند.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

به گزارش رادیو فرانسه، دولت فرانسه و به‌ویژه رئیس‌جمهوری این کشور، در نشست شورای دفاع که در ماه ژوئن در کاخ الیزه برگزار شد، از سرویس‌های اطلاعاتی این کشور خواسته‌اند، از ابراز نگرانی‌های خود دربارۀ آنچه «تروریسم دولتی» ایران خوانده می‌شود بکاهند و سروصدا به راه نیندازند. این تصمیم، به نوشتۀ لوموند به سبب ملاحظات سیاسی و دیپلماتیک و به منظور تسهیل گفت‌وگوهای جاری با ایران دربارۀ برجام و به‌ویژه نقشی که فرانسه می‌تواند در این زمینه ایفا کند، اتخاذ شده است.


به نوشتۀ لوموند «یک جاسوس ایرانی که به‌عنوان دیپلمات به پاریس اعزام شده بود به‌سوی ایران اخراج شد، دیپلمات دیگری به‌نام [اسدالله] اسدی در آلمان دستگیر گردید و اتحادیۀ اروپا در ژانویۀ ٢٠١٩ مجازات‌هایی را دربارۀ افراد شناسایی شده توسط فرانسه برقرار کرد.
با این حال به نوشتۀ لوموند «واکنش و پاسخ فرانسه به این اقدامات، از نظر سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی به اندارۀ کافی شدید و در خور» نبوده است.


فرار به جلوی اروپایی‌ها به‌ویژه در ماجرای بازداشت یا اخراج چند دیپلمات ایرانی به بهانه تروریسم، در حالی است که اروپا و از جمله فرانسه طی چند دهه گذشته، میزبان سازمان تروریستی منافقین با رکورد جنایت علیه ۱۷ هزار شهروند ایرانی و همچنین جنایت جداگانه علیه شیعیان و کردهای عراق هستند. قطعاً سرویس جاسوسی فرانسه، متهم اول میزبانی و حمایت از این سازمان تروریستی است.


فرانسوی‌ها همچنین در جنگ تحمیلی رژیم بعث علیه ایران، پشتیبان صدام بودند. با این اوصاف به‌نظر می‌رسد دولت فرانسه ترجیح داده به بحثی دامن نزند که هیچ سندی علیه ایران ندارد اما در مقابل خود، متهم اول حمایت از تروریسم و جنایت جنگی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس