آملی لاریجانی نمایه

ضدانقلاب و یک جریان مفسد اقتصادی! شاید در ابتدا این ساده‌ترین پاسخ باشد ولی در واقع بسیار درست است.

به گزارش مشرق، مهدی جهان تیغی فعال رسانه ای در کانال تلگرامی خود نوشت:  انتشار گسترده و فرآگیر شدن، شایعه ارسال نامه رئیس محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام به مقام معظم رهبری درباره برخی متهمان و یا عزیمت به نجف اشرف بسیار قابل تامل بود. سوال اول این است که این خبر عجیب چرا اینقدر سریع منتشر و حتی اهالی حرفه‌ای رسانه را نیز دچار تردید کرد؟ و سوال دوم نیز این است که چه کسانی و یا دقیق‌تر چه جریاناتی در پشت پرده انتشار و تکثیر این خبر بودند؟

در پاسخ به سوال اول باید این اصل روانشناسی درباره افکار عمومی را اشاره کرد که فرآگیر شدن برخی اخبار ریشه در زمینه‌ها و ذهنیت های ایجاد شده اجتماعی است که اعتماد به خبر دروغ را تقویت می‌کند. بنابراین در فرآگیر شدن خبر ناراحتی آقای آملی لاریجانی بابت دستگیری برخی مفسدین و نامه وی به رهبری و قهر کردن و رفتن به نجف، زمینه‌های قبلی اجتماعی را می توان یافت که باور به این دروغ‌ها را تقویت کرده است. به عنوان نمونه واکنش شتابزده اولیه دفتر آقای آملی لاریجانی درباره اتهامات و مفاسد آقای طبری، و تایید نسبی او این زمینه را در افکار عمومی ایجاد می‌کند که در ادامه تشکیل پرونده قضایی و بازشدن ابعاد جدیدی از اقدامات این چهره مفسد اقتصادی، شتاب ناراحتی و عصبانیت آقای آملی لاریجانی بالاتر خواهد رفت. این را کنار این بگذاریید که برخی پیش از این به کم بودن سعه صدر آقای آملی لاریجانی در مواجه با مخالفین و یا منتقدین نیز نقدهای داشته باشند. در این صورت خبر دروغ با سوار شدن بر این ذهنیت‌ها، به سرعت قابلیت بازنشر و باورپذیری پیدا می‌کند.

اما سوال مهم دیگر این است که چه جریاناتی در پشت صحنه و مهمتر از آن تقویت بازنشر این خبر بوده‌اند؟!
1. ضدانقلاب و یک جریان مفسد اقتصادی! شاید در ابتدا این ساده‌ترین پاسخ باشد ولی در واقع بسیار درست است. عموما بسیاری از پروژه‌های رسانه‌ای و عملیات روانی توسط ضدانقلاب بر اساس همان زمینه‌های اجتماعی که در بالا اشاره شد، شکل می گیرد. ضمن اینکه ضربه زدن به شخصیت گرانقدر آقای آملی لاریجانی که اینک در جایگاه بسیار مهم ریاست تشخیص مصلحت نظام و همچنین عضویت شورای نگهبان هستند، همواره مدنظر ضدانقلاب بوده و خواهد بود. این را هم اضافه کنید که ضدانقلاب به ظن باطل خود، به دنبال شبیه‌سازی و یا حداقل ایجاد زمینه‌های برای تکرار مدل‌های رفتاری همچون مرحوم منتظری پس از فتنه مهدی هاشمی و منافقین و همچنین هاشمی رفسنجانی پس از فتنه 88 و حتی احمدی نژاد پس از برخورد قضایی با مشایی و بقایی است. ساده تر آنکه چرا ضدانقلاب -به ظن باطل خود- از اجرای پروژه های که تکرار و یا زمینه های ایجاد رفتارهای مخرب سیاسی افرادی در سطح مرحوم منتظری و هاشمی و حتی احمدی نژاد باشد، دریغ بورزد؟! شاید جناب آملی لاریجانی از این بند و مشابهت‌سازی دلگیر شوند ولی بیان این جملات بیشتر برای یادآوری محاسبات و طمع ضدانقلاب است که قبل از این توانسته‌اند از فرصت تعصب بی‌جا برخی بزرگان بر یک و یا چند مهره مفسد سیاسی و یا اقتصادی، مسیر جدایی آنها را از جاده مستقیم نظام ، فرآهم کنند. همچنانکه یک فرض بسیار مهم نیز این را می‌گوید که همان جریان مفسدی که اینک با دستگیری طبری می‌خواهد برای نجاتش، جایگاه و البته آبروی آقای آملی لاریجانی را خرج خود کند، پش پرده این خبرسازی دروغین باشد.

2. مخالفین سیاسی آقای آملی لاریجانی؛ این طیف البته می‌تواند بسیار وسیع باشد و حتی شامل برخی منتقدین انقلابی کم تقوای ایشان هم شود. ولی به صورت فرآگیرتر پای جریان احمدی‌نژادی‌ها و برخی اهال فتنه 88 در فضای مجازی در اینباره پررنگ‌تر است. انگیزه اصلی و غیرصادقانه طیف احمدی‌نژادی ها و اصلاح‌طلبان تندرو فعال در فضای مجازی از بازنشر این اخبار دروغ، بی‌شک انتقام از عملکرد آملی لاریجانی برای مقابله با جریان انحرافی و فتنه در دوران ریاست قوه قضاییه است.

3. اما خطرناکترین جریان پشت پرده انتشار گسترده خبر هجرت آقای لاریجانی به نجف، ائتلافی مرموزی است که یک سر آن به یک جریان به ظاهر مذهبی در قم و یک سر دیگر آن به یک جریان سیاسی در تهران برمی‌گردد. این ائتلاف به صورت مشخص‌تر  شامل جریان سکولار فعال در حوزه علمیه قم و جریان سکولار سیاسی در تهران است. ضمن اینکه ائتلاف مذکور چند سال است که پروژه برجسته‌سازی تفرقه آمیز حوزه علمیه نجف در برابر حوزه قم را کلید زده است. طیف به ظاهر مذهبی این جریان، به دنبال منزوی‌سازی جریان انقلابی حوزه علمیه قم و طیف سیاسی آن نیز به دنبال جدایی نهاد حوزه از قدرت سیاسی و انقلابی در کشور است. تلاش برای جدا کردن عناصر سابقه‌دار حوزوی و سیاسی از انقلاب و نظام یکی از اهداف مشترک این ائتلاف است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 23
  • IR ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۷
    18 20
    لاریجانی کاری نکرد که بترسدی
  • IR ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۷
    41 2
    کجا از اینجا بهتر که به کسی پاسخگو نباشی
  • IR ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۷
    7 9
    یادداشت و تحلیل مهمی بود. تشکر
  • IR ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۷
    49 21
    خاندانی که نه در انقلاب نقشی داشتند و نه در جنگ اما چهل ساله همیشه در مدیریت های بالا بودن
    • IR ۰۶:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      0 0
      تو جنگ بودن
  • IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۷
    9 8
    چرا روحانی به تشخیص مصلحت نمی رود؟
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۷
    18 2
    اختلاس های ده سال اخیر نه تقصیر احمدی نژاد بود نه روحانی.
  • LB ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۷
    22 18
    احمدی نژادی ها. یک کلام. اینقدر آسمان ریسمون بافتن لازم نداره. اونا تلاش میکنند با زدن مهره ها، در نهایت خود رهبر رو بزنند و بگن رییس تمام این مهره های فاسد، رهبره و اون فساد رو منتشر کرده
  • رضا روستا IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۷
    0 2
    من به عنوان یک ایرانی هیچ دلخوشی از این طیف سیاسی ندارم ولی مقاله فوق منطقی ترین تفسیری بود که تا بحال بیان شده شاید سوالهایی برای من و امثال من از بابت این مطلب فوق وجود داشته باشد ، هیچ مشکلی ندارد چون گوینده این مطلب زبان باز نکرده مشخص است سوالات قانع کننده و منطقی خواهد داشت پس ضد انقلاب هایی که در ظاهر خودشون رو انقلابی نشون میدن ولی پشت این جریان هستند بقول عزیزی خودشون رو بیش از این نجست نکنند دم مشرق گرم واقعا ((مشرق چشم بیدار رسانه هاست ))
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۷
    15 7
    بهترین کار اینه که ایشان در یک جلسه با یک خبرنگار به سوالات پاسخ بده و شفافیت ایجاد بشه تا اگر ابهاماتی وجود داره برطرف بشه
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۷
    37 1
    برادران بدبخت ما رفتن جنگ اینا نگاه کردن شدن صاخب همه چیز ایران ومردمش را نابود کردن.برید هر جا که لازمه.کشور ما نابود شده.
    • IR ۰۶:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
      0 0
      دروغ نگو اون موقع هم چنین چیزی نبود
  • IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۷
    16 0
    عملکرد ایشان خیلی قابل دفاع بوده؟
  • طاهره IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۷
    12 10
    آقای آملی از قطار انقلاب پیاده نخواهد شد و سرنوشت هرکسی که پیاده بشود کاملا مشخصه و چه بد سرنوشتی است!
  • انقلابی IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۶
    1 1
    دست بردارید تو را بخدا ناتوانی خودتون را در مقابل احمدی نژاد با بحث جریان انحرافی میخواهید پوشش بدهید ؟ مسخره اش را در آوردید حنای شما رنگی نداره مردم خوب بد را خوب میفهمند بیخودی برای القای جریان انحرافی به مردم تلاش نکنید
    • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
      0 0
      اگه حرفت درست باشه که احمدی نژاد باید کنار ولی فقیه باشه نه مقابلش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس