کد خبر 982249
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۶
انگلیس برگزیت اتحادیه اروپا

یک هفته نامه آلمانی از ناامیدی اتحادیه اروپا از دستیابی به توافقی درباره برگزیت با دولت جدید لندن خبر داده و نوشت: بروکسل دیگر به این مسئله اعتقادی ندارد.

به گزارش مشرق، هفته نامه "اشپیگل" در مطلبی نوشت: هنوز حدود 86 روز تا تاریخ مقرر برای خروج انگلیس از اتحادیه روپا زمان باقی مانده است و در حال حاضر به سختی می توان فهمید که چگونه می توان از خروج نامنظم این کشور از اتحادیه اروپا جلوگیری کرد. بعد از گفتگوهای اخیر بین نمایندگان دولت جدید انگلیس و بقیه اتحادیه اروپا این مسئله آشکار شده است که مواضع طرفین کاملا با هم ناسازگار است.

دیپلمات های اروپایی در حال حاضر هیچ مبنایی برای مذاکرات مجدد با انگلیس در این باره نمی بینند. به این ترتیب انگلیس و اتحادیه اروپا به سمت یک خروج بدون توافق از این اتحادیه در 31 اکتبر در حرکتند.

بیشتر بخوانید:

عزم جزم انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا

یک دیپلمات بلند پایه اروپایی به هفته نامه "اشپیگل" گفته است که در دوران نخست وزیری ترزا می حداقل در این باره توافق وجود داشت که طرفین خواهان جلوگیری از یک برگزیت بدون توافق هستند؛ اما حالا این اجماع اساسی از بین رفته است. دولت جدید انگلیس تحت رهبری "بوریس جانسون" دیگر علاقه ای به راه حل دوستانه ندارد. به گفته وی در چنین شرایطی حالا ما بسیار احساس ناتوانی می کنیم.

اشپیگل در ادامه نوشت: در مرکز مناقشات درباره برگزیت همچون گذشته مسئله مرزهای ایرلند وجود دارد که باید توافق در این باره از مرز سخت جدید با ایرلند شمالی جلوگیری کند. طرحی موسوم به  Backstopدر توافق برگزیت آمده است که از این مسئله جلوگیری می کند.

یکی از مهم‌ترین انتقادات به توافق برگزیت ترزا می مسئله مرز میان جمهوری ایرلند و ایرلند شمالی بود. جمهوری ایرلند عضو اتحادیه اروپاست و قرار است عضو این اتحادیه باقی بماند. ایرلند شمالی اما جزیی از خاک بریتانیاست.

پس از جنگ‌های خونین داخلی میان دو ایرلند، قرارداد بلفاست در سال 1998 امضا و بر مبنای آن قرار شد برای جلوگیری از درگیری، مرزی میان این دو کشور نباشد. حالا با خروج بریتانیا و به تبع آن ایرلند شمالی از اتحادیه اروپا، مشخص نیست که مرز میان دو کشور چگونه خواهد شد.

طرحی موسوم به Backstop یا «پشتیبان» یکی از راه‌های پیشنهاد شده برای حل این معضل است که با اجرای آن از بازگشت «مرز سخت» یا همان مرز فیزیکی بین دو ایرلند جلوگیری شده و بریتانیا موظف می‌شود برای مدتی محدود در چارچوب مقررات گمرکی اتحادیه اروپا عمل کند.

طرح «پشتیبان» می‌تواند از وقوع آتش درگیری دوباره میان دو ایرلند جلوگیری کند. اما این طرح تنها یک راه‌حل موقت برای مرز تجاری میان بریتانیا و ایرلند شمالی است. اتحادیه اروپا همواره تاکید کرده که هیچ تغییری را در توافق منعقدشده با بریتانیا نمی‌پذیرد.

به نوشته هفته نامه اشپیگل جانسون نه تنها خواستار تغییر Backstop بلکه خواهان حذف آن از توافق برگزیت است. وی تاکید کرده است که برای مذاکرات مجدد با اتحادیه اروپا آماده است. اما کمیسیون اروپایی این درخواست جانسون را رد کرده است. یک سخنگوی کمیسیون اروپایی روز دوشنبه اعلام کرده است که توافق برگزیت مجددا مورد مذاکره قرار نخواهد گرفت.

با این حال جانسون در اواخر آگوست در نشست جی هفت با صدر اعظم آلمان، نخست وزیر ایتالیا و رئیس جمهور فرانسه دیدار خواهد کرد. اما گویا مسئله برگزیت در دستور کار قرار ندارد. بر اساس اطلاعات محافل دولتی در آلمان اینکه آیا  در دیدارهای دوجانبه به این موضوع پرداخته خواهد شد هنوز مشخص نیست. این جای تردید دارد چرا که جانسون چندی پیش شرط خود برای دیدارهای دوجانبه را این اعلام کرد که اتحادیه اروپا با حذف طرح موسوم به پشتیبان موافقت کند.

به نوشته هفته نامه اشپیگل در این اوضاع طرف انگلیسی تلاش می کند اتحادیه اروپا را برای بن بست ایجاد شده در روند برگزیت مقصر نشان دهد.

"مایکل گوو"، از وزرای مسئول و مشاور درباره برگزیت در انگلیس در این باره گفته است که من عمیقا از این مسئله ناراحت هستم که اتحادیه اروپا مذاکرات با انگلیس را رد می کند.

از طرف دیگر بخصوص این مسئله بر اساس ارزیابی چندین نماینده اروپایی درگیر مذاکرات برگزیت تعجب آور است که دولت انگلیس هیچ طرحی برای مذاکرات بیشتر ندارد. به گفته یک دیپلمات اروپایی دولت انگلیس در پاسخ به این پرسش که شما چه طرح جایگزینی برای حل مسئله مرزهای ایرلند دارید هیچ پاسخی نداده است.

اشپیگل در بخش دیگری از این مطلب نوشت: بهر حال جانسون موضع جبهه گیری به خود گرفته است. به گفته او انگلیس این اتحادیه را در 31 اکتبر ترک خواهد کرد. اتحادیه اروپا هم واکنش سردی به این مسئله نشان داده است. یک سخنگوی دولت آلمان در این باره گفته است که ما برای همه گزینه ها آماده ایم.

کمیسیون اتحادیه اروپا بر این عقیده است که یک برگزیت بدون توافق به انگلیس بیش از دیگر کشورهای عضو این اتحادیه آسیب می رساند. پیغام اتحادیه اروپا به جانسون واضح است و آن این است که اگر وی خواهان یک برگزیت بدون توافق است می تواند آن را داشته باشد.

در ادامه آماده است: در مجلس نمایندگان انگلیس البته اکثریتی علیه یک برگزیت بدون توافق وجود دارد و صحبت از دادن یک رای عدم اعتماد علیه دولت در صورت تلاش این دولت برای برگزیت بدون توافق است

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس