کد خبر 981901
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۱
خلیج فارس کشتی دریایی

سفیر چین در امارات ضمن اشاره به مواضع کشورش در خصوص حل مسالمت آمیز تنش‌ها در منطقه گفت، در صورت وخامت اوضاع طرح اسکورت کشتی‌های خود را بررسی می‌کنیم.

به گزارش مشرق، یک رسانه انگلیسی غروب سه شنبه به  وقت تهران مدعی شد که سفیر چین در ابوظبی، از احتمال اسکورت کشتی‌های تجاری این کشور در خلیج فارس خبر داده است.

بیشتر بخوانید:

دود تحریم چین در چشم کشاورزان آمریکایی

بنابر ادعای خبرگزاری «رویترز» «نی جیان» سفیر چین در ابوظبی گفته که چین شاید کشتی‌های تجاری خود را در خلیج فارس اسکورت کند.

سفارت چین در ابوظبی سپس با ارسال پیام متنی برای خبرنگار رویترز در این زمینه اعلام کرد: «اگر وضعیت بسیار ناامن شود، طرح اسکورت کشتی‌های تجاری خود را بررسی خواهیم کرد.»

 به نوشته رویترز، این دیپلمات چینی در ادامه گفت که پکن در حال بررسی پیشنهاد آمریکا  جهت همراهی کشتی‌های تجاری در خلیج فارس است.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در 24 ژوئن (دوشنبه سوم تیر) در توییتی از چین، ژاپن و دیگر کشورها در خواست کرد که برای تشکیل ائتلاف دریایی در خلیج فارس با آمریکا همراه شوند.

این در حالی است که مقامات دولت ژاپن به تازگی گفتند که توکیو هیچ کشتی جنگی برای مشارکت در طرح ائتلاف دریایی آمریکا با هدف حفاظت از کشتی‌های تجاری و نفتکش‌ها به تنگه هرمز اعزام نمی‌کند زیرا از پاسخ ایران بیم دارد.

روزنامه «ماینیچی ضمن اعلام این خبر به نقل از چندین منبع دولتی نوشت که  توکیو این تصمیم را به دلیل ملاحظاتی که درباره روابط دوستانه دیرینه با ایران دارد اتخاذ کرده و امیدوار است روش‌های دیگری را بتواند برای تامین امنیت منطقه پیدا کند.

هنوز مشخص نیست که واشنگتن در این زمینه از پکن که به دلیل روابط نزدیک در امور انرژی با ایران و عربستان ناچار به اتخاذ مواضع ملایم در خاورمیانه است، تقاضای رسمی کرده باشد.

 به نوشته رویترز، این دیپلمات چینی در خاتمه اظهار داشت: «موضع ما این است که تمام تنش‌ها باید از طریق مسالمت آمیز و با گفت‌وگوهای سیاسی و نه اقدام نظامی حل شوند.»

ایران نیز بارها اعلام کرده که امنیت تنگه هرمز تنها بر عهده کشورهای منطقه‌ است.

 آمریکا طرح تشکیل یک ائتلاف دریایی برای محافظت از کشتی‌های تجاری در خلیج فارس را از چند هفته پیش اعلام کرد.  در حالی که برخی متحدان نزدیک این کشور از جمله ژاپن و آلمان مشارکت در این طرح را کرده‌اند، تنها وزارت خارجه انگلیس دوشنبه (۱۴ مرداد) اعلام کرد به ائتلاف دریایی آمریکا با هدف ادعایی تأمین امنیت عبور و مرور کشتی‌ها در خلیج فارس و تنگه هرمز خواهد پیوست.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۵
    0 0
    ظاهراً فرانسه احمق هم قبول کرده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس