کد خبر 981866
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۷

طبیعت با کاهش استرس و افزایش آرامش، خستگی‌ ذهنی را کاهش می‌دهد. وجود فضاهای سبز و پوشش‌گیاهی در اطراف مکان‌هایی که افراد مشغول به‌کار، تحصیل و یا بازیابی سلامت جسمانی هستند اثرات بسیار مساعدی دارد. دسترسی بصری و حضور مستقیم در فضای سبز و محوطه هر دو در افزایش توانایی ذهن در تمرکز کردن تاثیر به‌سزایی دارند. بنابراین می‌توانند باعث بهبود کارآیی فرد در کار و تحصیل و کاهش استرس شوند.
اثرات قابل اندازه‌گیری روف‌گاردن در بازدهی کارمندان و سلامت جسم و روح افراد در بخش‌های بعدی با جزئیات کامل بررسی شده‌است.

** تنها چند لحظه حضور در فضای سبز می‌تواند انرژی کارمندان خسته را چندین برابر کند

بازدهی روف گاردن


تحقیقات در دانشگاه ملبورن استرالیا نشان داده شده‌است که خیره شدن به چمن‌های سبز برای چهل ثانیه می‌تواند در افزایش تمرکز نقش به‌سزایی بازی کند.
در تحقیق که “اثر چهل ثانیه منظره‌ی سبز بر روی افزایش تمرکز؛ نقش استراحت‌های کوتاه در بازیابی تمرکز” نام دارد و در مجله‌ی روانشناسی محیطی چاپ شده‌است، افرادی که به مدت چهل ثانیه به تصاویر روف‌گاردن نگاه کرده‌بودند بازدهی بالاتری در انجام کارهایی که نیاز به تمرکز دارد داشتند.
از صد و پنجاه دانش‌آموز خواسته شده بود که کاری ملال‌آور و تکراری که نیاز به تکرار داشت را انجام‌دهند. آن‌ها با دیدن هر عدد بر روی صفحه‌ی نمایش باید دکمه‌ای را فشار می‌دادند مگر اینکه عدد ظاهر شده سه بود.
تمامی دانش‌آموزان در حین کار استراحت‌های چهل‌ثانیه‌ای داشتند. به نیمی از آنها تصویر روف‌گاردن سبز نمایش داده شد و به نیم دیگر یک بام بتن معمولی.
تمامی افرادی که تصویر سبزتری را مشاهده کرده بودند نسبت به گروه دیگر، در بخش دوم انجام کار تمرکز بهتری از خود نشان دادند و اشتباه کمتری مرتکب شدند.
اما تفاوت در چیست؟ محققان، این چهل‌ثانیه‌ها را “وقفه‌های کوچک سبز” می‌نامند. این مکث‌ها خودبه‌خود در تمام طول روز و به‌صورت غیررسمی رخ می‌دهند. و در این مورد خاص گروهی از افراد نه روف‌گارد که تصویری از آن را مشاهده کردند اما اثر آن کاملا مشخص بود.

 

محققان می‌گویند روف‌گاردن‌ها نیز همان اثر سایر فضاهای سبز را دارند. همچنین براین باورند که برای افزایش تمرکز نه‌تنها لازم به داشتن فضای سبزی خاص و منحصربه‌فرد نیست بلکه این اتفاق می‌تواند در مکث‌های کوتاهتری نسبت به آنچه تاکنون باور داشته‌ایم رخ دهد.
شرکت‌های مختلفی مانند فیس‌بوک و گوگل هم‌اکنون در ساختمان‌های مرکزی جدیدشان از روف‌گاردن‌ها، دیوارهای سبز و سایر المان های محوطه مانند (گابیون،فلاورباکس،آبنما و ...) استفاده می‌کنند. به‌علاوه بانک مرکزی لبنان و شرکتی در لندن نیز درحال‌حاظر استفاده بهینه از بامشان کرده‌اند.
اندیشه‌ی پشت چنین تصمیم‌هایی نیز دوستی با طبیعت و افزایش سلامت روحی، خلاقیت و بازدهی کارمندان است.

روف گاردن چیست ؟

بام سبز یا همان روف گاردن شکل پیچیده ای از باغ های مدرن با چشم اندازهای بسیار زیبایی است که بر روی سقف های ساختمان ها قرار می گیرد . امروز روف گاردن ها با طراحی های پیشرفته نقش بزرگی را در بهبود محیط زیست ایفا کرده و مزایای اقتصادی بسیاری دارد که به تدریج این سازه برای طبقه بندی سقف های سبز شناخته شده است .

مصالح موردنیاز روف گاردن

تنها بخشی از ظاهر ساختمان شما، زیبایی آن است. مطمئنا هزینه نیز از دیگر بخش‌های پراهمیت پروژه‌تان محسوب می‌شود. چرا از دیوار سبز استفاده کنیم. مزایای روف‌گاردن چیست؟ طبق آمارها، انتخاب صحیح مصالح نما و ساخت روف گاردن، می‌تواند تا ۱۵٪ ارزش ساختمانتان را افزایش دهد. بسیاری از افراد تصور می‌کنند تزئینات فضای اطراف خانه یعنی گیاهان اما کفپوش چوبی، نرده‌های چوبی، کفپوش چوب‌پلاستیک و مبلمان نیز بخش‌های مهم منظره‌ی خانه‌تان را تشکیل می‌دهند. اگر در تصمیمگیری راجع‌به هریک از این موارد کوتاهی کنیددر آینده عواقبش خود را نشان خواهند داد. این مشکلات می‌تواند تنها کاهش زیبایی ساختمان باشد و یا حتی افزایش احتمال سیل و یا انتشار گازهای سمی.
این‌بار با دیدگاه متفاوتی به مسائل نگاه کنید، هزینه را نه تنها قیمت بلکه به‌صورت بلند مدت مد نظر قراردهید و سلامت و امنیت خود و سایر ساکنین را به اولویت‌ هایتان بیافزایید.

پیش از ساخت روف‌گاردن به چه نکاتی دقت کنیم؟

مصالح و محصولات روف‌گاردن به‌ اندازه‌ی عناصر خانه متنوع است، بنابراین پیش از تصمیم گیری تمام بخش‌های آن را درنظر گرفته و راجع به آنها تفکر و تحقیق کنید.

نکات مهم در ساخت روف‌گاردن:

با انتخاب صحیح و مناسب خاک و گیاهان در منطقه‌ی سکونتتان، نه تنها هزینه و نگهداری در بلندمدت را کاهش می‌دهد بلکه به محیط زیست نیز کمک کرده و سلامت را برای ساکنین به ارمغان می‌آورید. در هنگام تصمیم‌گیری در مورد ساخت روف‌گاردن به جزئیات زیر توجه کنید:

·         نحوه‌ی نگهداری عمومی گیاهان روف‌گاردن

·         نحوه‌ی کاشت گیاهان روف‌گاردن برای سالم نگهداشتن خاک

·         انتخاب صحیح گیاهان روف‌گاردن

·         مدل آبیاری روف‌گاردن

·         زهکشی و زیر ساخت

·         مصالح به کار رفته در ساخت

·         بررسی شیب بام

·         طراحی نقشه روف گاردن

نتیجه گیری بام های سبز

روف گاردن فقدان وجود فضاهای سبز شهری را جبران کرده، محیط زندگی افراد را بهبود بخشیده و منجر به بهبود استانداردهای زندگی و تصویر کلی شهر به عنوان یک ابزار نیرومند می­شوند، که این امر مورد تایید از سوی سازندگان ساختمان­ها در شهرها است.

برای ساخت و ساز روی سقف ­ها، ابتدا باید شرایط محل مورد بررسی قرار گرفته تا از ساخت محیطی نامناسب اجتناب شود، و منجر به ایجاد خطر و هدر رفت منابع نشود. تحت عوامل آب و هوایی طبیعی برای انتخاب محیط رشد گیاهان سقفی، مزایای گیاهان بومی ، و مزایای زیست محیطی و اجتماعی آن­ها ضرورت دارد. روش­های طراحی مناظر مدرن و فرهنگ شهری ترکیب شده ­اند تا توسعه مناسب و پایدار باغ­های شهری را امکان پذیر نمایند.

محتوای تبلیغاتی

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس