تنگه هرمز مهم ترین شریان نفتی جهان است

یک نشریه فرانسوی هشدار داد در صورت هرگونه درگیری و اعمال محدودیت در تنگه هرمز، ممکن است قیمت نفت به قیمت غیرقابل متحمل ۲۵۰ دلار برسد.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

روزنامه لاکروا در گزارشی، ضمن بررسی تنش‌های اخیر در خلیج فارس می‌نویسد: تنگه هرمز به‌عنوان یک کریدور دریایی باریک در انتهای جهان که تمام توجهات را به خود جلب کرده و عرض آن به سختی به ۴۰ کیلومتر می‌رسد (کمی بیشتر از فاصله «کاله» تا «دوور») به صحنه تنش‌هایی که تهران و واشنگتن را مقابل هم قرار می‌دهد تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید:

آب پاکی مرکل روی دستان ترامپ

تنگه هرمز پایان عزتمندانه برجام!


این کریدور باریک دریایی از ماه می‌ میلادی یکی از نقاط داغ جهان است. موقعیتی جایگاه حیاتی در مدار تجارت نفت دارد. توقیف نفتکش‌ها و خرابکاری‌ها، و هواپیماهای بدون سرنشین ساقط شده، خبرهایی است که از این منطقه این روزها به‌گوش می‌رسد.
از ماه می، تنگه هرمز، به‌عنوان سرفصل اصلی ژئوپلتیکی قرار گرفته و به‌عنوان یکی از خطرناک‌ترین نقاط کره زمین در نمودارها تعیین شده است.


«ونسان ایفلن» محقق مرکز مطالعات بحران‌ها و درگیری‌های بین‌المللی (CECRI)، وابسته به دانشگاه «کاتولیک لوون» قدیمی‌ترین دانشگاه بلژیک، به موقعیت مرکزی استراتژیکی تنگه هرمز در بین شاهراه‌های بزرگ دریایی برای انتقال نفت اشاره می‌کند و می‌گوید: این گذرگاه به شکل پیچ تند؛ که شبه‌جزیره مسندام عمان را از بندرعباس تحت کنترل ایران جدا می‌کند، به‌عنوان یک مسیر ضروری برای سوپر تانکرهای نفتی است که امتداد خلیج‌فارس به خلیج عمان و فراتر از آن اقیانوس هند را می‌پیمایند.


او می‌گوید: وجود جزیره‌های متعدد از جمله هرمز که نام تنگه هرمز برگرفته از آن است و عمق کم‌ آب‌های سرزمینی ایران این سوپرتانکرها را ناچار می‌کند که یک مسیر ۳/۷ کیلومتری را در فاصله دو کانال بسیار باریک که از طریق یک منطقه حائل از هم جدا شده‌اند بپیمایند و این برای عبور تانکرهای بیش از ۳۰۰ هزار تنی کافی است.


نیروهای مسلح ایران با حضور مداوم و رصد خود، تأمین امنیت تنگه هرمز، مهمترین آب‌راهه انرژی جهان را برعهده دارند. این تنگه، خلیج فارس را به دریای عمان و سپس آب‌های اقیانوسی متصل می‌کند.


حدود ۶۸ درصد ذخایر شناخته‌شده نفت و گاز طبیعی دنیا در خلیج فارس قرار دارد؛ از این‌رو بخش اعظم نفت کشورهای ایران، عراق، عربستان سعودی، کویت و امارات متحده عربی که همه اعضای اوپک هستند و تمام گاز مایع قطر از طریق هرمز به جهان صادر می‌شود.


صادرات روزانه بیش از ۱۷ میلیون بشکه نفت خام، تنگه هرمز را به دومین آب‌راهه پرتردد دنیا تبدیل کرده است؛ نفت استخراج‌شده در خلیج فارس غالباً به بازارهای آسیا، اروپای غربی و آمریکا صادر می‌شوند.


باریک‌ترین بخش تنگه هرمز ۲۱ مایل دریایی (۳۹ کیلومتر) عرض دارد که نیمی از آن جزء آب‌های سرزمینی ایران و نیمی دیگر جزء آب‌های سرزمینی عمان محسوب می‌شود و محدوده‌ای در میانه آن به‌عنوان آب‌راه بین‌المللی برای عبور کشتی‌ها درنظر گرفته شده است.


در مجموع صادرات فرآورده‌های نفتی خلیج فارس و ۵۰ درصد معاملات تجاری کشورهای منطقه با جهان اهمیت برقراری امنیت در این منطقه را بیش‌ از پیش کرده است. کارشناسان اقتصادی معتقدند در صورت بسته‌شدن تنگه هرمز، بازارهای جهانی نفت با کمبود جدی مواجه می‌شوند و احتمال دارد که بهای نفت از مرز بشکه‌ای ۲۵۰ دلار هم بگذرد. چرا که بسته‌شدن تنگه هرمز به معنای توقف صادرات ۹۰ درصد نفت منطقه و توقف معاملات تجاری بسیاری از کشورهای حوزه خلیج فارس خواهد بود.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۵
    0 0
    که به نفع امریکا میشه که بزرگترین تولید کننده نفت خام جهانه
    • آرمان110 IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۵
      0 0
      پس به ترامپ بگو این حرفتو ! که وضعیت تنگه هرمز رو قرمز کنه تا بقول شما با فروش نفتهای خود سلطه ش رو بر جهان بیشتر کنه !
  • علیرضا IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
    0 0
    سلام بنظر بنده نباید به انگلیس وآمریکای جنایتکار باج بدهیم برای مقابله باآنها ما ملت ایران سنه سپر میکنیم تاکشتی ما را آزاد نکنند نباید کشتی انگلیسی هم آزاد بشه آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند مزاکره هسته ایی از اولش هم اشتباه بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس