کد خبر 981569
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۵
نژادپرستی آمریکا

روزنامه نیویورک‌تایمز از مقامات آمریکایی خواست با حوادثی مانند تیراندازی مرگبار در شهر «ال پاسو» همانند حملات تروریستی برخورد کنند.

به گزارش مشرق، روزنامه «نیویورک تایمز» در مقاله‌ای نوشت، اگر یکی از عاملان دو تیراندازی مرگبار روزهای اخیر آمریکا «افکار افراطی اسلام‌گرایانه» داشت، دولت آمریکا و متحدانش بدون درنگ وارد عمل می‌شدند و بدون وقفه دسترسی متعاقب چنین تروریست‌هایی به سلاح، پول و محیطی برای انتشار عقایدشان را قطع می‌کردند. همچنین دیگر مانند آنچه فرماندار تگزاس عنوان کرد، کسی «بازی‌های کامپیوتری» را مقصر چنین کشتاری نمی‌دانست. از سوی دیگر تحریم‌های سنگینی علیه ملت‌های دیگر اعمال می‌کردند.

این گزارش می‌افزاید: جهان و به‌خصوص کشورهای غربی با مشکلی جدی به نام «تروریست‌های نژادپرست‌ سفیدپوست» مواجه هستند که مدت‌ها است آن را مورد اغماض یا توجیه قرار داده‌اند. اگر مقداری از تلاشی که علیه اسلام‌گرایان افراطی صرف شد به مقابله با این نژادپرست‌ها اختصاص می‌یافت، امروزه امنیت بیشتری وجود داشت.

بیشتر بخوانید:

اکثریت مردم آمریکا: ترامپ نژادپرست است

این روزنامه نوشت: «حملات تروریستی نژادپرستان سفیدپوست محلی است اما ایدئولوژی آن جهانی است».

عامل حمله خونبار به فروشگاهی در تگزاس که اغلب قربانیان آن مکزیکی‌تبار بودند، از «هجوم اسپانیولی‌زبان‌ها به تگزاس» نگران بود و  بیان داشت از عامل نژادپرست سفیدپوست کشتار ۵۱ مسلمان نمازگزار در نیوزیلند تأثیر گرفته است.

تحقیقات «اف‌بی‌آی» درباره این تیراندازی با فرض احتمالی «تروریسم داخلی» انجام می‌شود. انگیزه عامل تیراندازی مرگبار دوم که در ایالت «اوهایو» رخ داد هنوز در دست بررسی است.

همچنین طبق تحقیقات اف‌بی‌آی تعداد افرادی که از سال ۲۰۰۱ تا کنون توسط تروریست‌های داخلی به قتل رسیده‌اند بسیار بیشتر از کسانی است که توسط اسلام‌گرایان افراطی کشته‌ شده‌اند. با این حال تمرکز این نهاد بیشتر بر روی تروریسم بین‌المللی است.

عامل کشتار نیوزیلند نیز به نوبه خود گفته بود از حملات نروژ، آمریکا، ایتالیا، سوئد و انگلیس الهام گرفته است. تحقیقی که در همین زمینه که توسط روزنامه «تایمز» انگلیس انجام شد نشان داد «حداقل یک سوم سفیدپوست‌های افراط‌گرایی که مرتکب قتل شده بودند از افراد دیگری که حملات مشابهی را ترتیب داده بودند الهام گرفته‌اند یا تاکتیک آن‌ها را مورد تمجید قرار داده‌اند».

«برتر انگاری نژاد سفید» یک ایدئولوژی فرا ملّی، در هم تنیده و خشن است. طرفداران این ایدئولوژی در گروه‌های موجود در فضای مجازی به‌طور ناشناس گرد می‌آیند تا طرز فکرشان را انتشار دهند، حملاتی را طراحی کنند و چنین حملاتی را مورد تشویق قرار دهند. نتیجه آن، حمام خونی است که از دنیای مجازی سرچشمه می‌گیرد.

پلیس آمریکا در حال حاضر پاسخ زیادی برای این‌ سوال که چگونه با چنین جوامعی برخورد شود ندارد. ماهیت ناشناس بودن افراد در این گروه‌ها ردیابی تهدیدات احتمالی را دشوار می‌کند و بعضا تهدیدات دروغین یا اطلاعات نادرست مانع از اقدام صحیح مقامات می‌گردد.

با این حال وقوع چنین حوادثی می‌تواند به توجه بیشتر برخی آژانس‌ها به جوامع آنلاین مستعد نفرت‌پراکنی و توطئه‌چینی منجر شوند.

به نظر نمی‌رسد شرکت‌های تکنولوژی به همان شدت که برای مقابله با گسترش آنلاین گروه‌های تروریستی اسلام‌گرا مانند داعش تلاش می‌کردند، با نژادپرست‌های سفیدپوست مقابله کنند.

شرکت‌های «فیسبوک» و «توئیتر»، بین سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ میلیون‌ها حساب کاربری و محتوای مرتبط با داعش و القاعده را حذف کردند اما چنین استانداردی در برابر نژادپرست‌های سفیدپوست دیده نمی‌شود.

«جی ام برگر»، محقق آمریکایی با تخصص در زمینه افراط‌گرایی آنلاین، معتقد است: «مبارزه با راست‌گرایان به‌طور قابل توجهی پیچیده‌تر و پوشیده از میدان مین است و به میزان زیادی در نتیجه ماهیت ذاتی سیاسی این جنبش‌ها و نزدیکی [این تفکرات] به قدرت‌های سیاسی هستند».

روی کار آمدن ترامپ، مشروعیت غالب و جدیدی به نژادپرستی سفیدپوست‌ها بخشید. «فاکس نیوز»، شبکه تلویزیونی محبوب ترامپ بارها برنامه‌هایی با محتوای جایگزینی تدریجی مهاجران با شهروندان آمریکایی را پخش کرده‌ است.

ماه مه سال جاری میلادی، ترامپ طی سخنرانی در شهر فلوریدا از «تهاجم» مهاجران گلایه کرده و پرسید چگونه باید آن را متوقف کرد. یکی از طرفداران ترامپ از درون جمعیت فریاد زد: «به آن‌ها شلیک کنید».

این روزنامه می‌افزاید: «سیاست‌مداران راست‌گرای میانه‌رو باید اقدامات بیشتری در متهم کردن نژادپرستان سفیدپوست انجام دهند، حتی اگر رئیس‌جمهور آن‌ها را با یه گوشه دهانش محکوم کند و با گوشه دیگر قومیت‌گرایی را ترویج دهد».

همچنین اقدامات لازم برای مقابله با حوادث مشابه را برمی‌شمرد: «تبلیغ‌کنندگان موظف هستند از برنامه‌های تلویزیونی که به نژادپرستان سفیدپوست ابراز علاقه می‌کنند یا آشکارا نماینده آن هستند، حمایت نکنند».

«بانک‌ها موظف هستند به تأمین مالی سازمان‌های نژادپرست سفیدپوست کمک نکنند».

«رهبران مذهبی باید خود را به محکوم کردن نژادپرست‌های سفیدپوست در خطابه‌ها موظف کنند».

«شرکت‌های تکنولوژی این مسئولیت را دارند مانند آنچه در قبال داعش انجام دادند، زیرسازی تبلیغات و ارتباطات نژادپرستان سفیدپوست را از بین ببرند».

«از همه مهم‌تر، مجریان قانون آمریکایی باید به‌همان شکل که تروریست‌های اسلام‌گرای افراطی را هدف قرار دادند با نژادپرستان سفیدپوست برخورد کنند».

«در خصوص نژادپرستان سفیدپوست و تروریسمی که ترویج می‌کنند، حد میانه‌ای وجود ندارد. شما یا با آن‌ها هستید یا علیه آن‌ها».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • LU ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
    0 0
    چرا آمریکا را ترک نمیکنند شاید مردمش دوست ندارن مکزیکیها آنجا باشن چون کارتلهای مواد وقاچاق انسان اکثریت مکزیک ین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس