کد خبر 981439
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۵
وعده پوتین برای رهایی از دلار کم‌کم به حقیقت تبدیل می‌شود

سهم یورو در صادرات روسیه در مقابل دلار آمریکا برای چهارمین فصل متمادی افزایش یافته است. ارزهای داخلی هم تقریباً جای دلار را در معامله با اتحادیه اروپا و چین گرفته اند.

به گزارش مشرق به نقل از بلومبرگ ، با افزایش تنش ها بین واشنگتن و مسکو ، روسیه طبق خواسته ولادیمیر پوتین در جهت کاهش نقش دلار در معاملات بین المللی حرکت می کند.

 این حرکت بخشی از استراتژی روسیه برای حذف دلار در اقتصاد این کشور و کاهش آسیب پذیری آن در مقابل تحریم‌های آمریکاست. ولی در حالی که بانک مرکزی توانست به سرعت نیمی از دارایی های دلار خود را در سال گذشته کنار بگذارد،   جایگزینی دلار در تجارت به خاطر استفاده ریشه دار از این ارز در بسیاری معاملات کند بوده است.

بیشتر بخوانید:

 طبق اطلاعات بانک مرکزی، سهم یورو در صادرات روسیه در مقابل دلار آمریکا برای چهارمین فصل متمادی افزایش یافته است. ارز های داخلی هم تقریباً جای دلار را در معامله با اتحادیه اروپا و چین گرفته اند و در تجارت با هند هم از روبل استفاده می شود. سهم دلار در معاملات مهم تغییری نکرده و همچنان یک سوم است.

 دمیتری دالگین، یک اقتصاددان در بانک آی ان جی مسکو گفت:«انگیزه زیادی برای تغییر ،نه فقط برای روسیه بلکه برای شرکای تجاری آن هم وجود دارد. اتحادیه اروپا هم در حال حاضر تحت فشار آمریکا قرار دارد که باعث می شود سعی کند وابستگی به دلار را کاهش دهد».

 یورو به زودی جای دلار را در صادرات روسیه به اتحادیه اروپا می گیرد. سهم یورو در 3 ماهه اول سال جاری میلادی 42 درصد بود که نسبت به 32 درصد سال قبل افزایش یافته است.

 روسیه هنوز هم برای بیش از نیمی از تجارت سالانه 687.5 میلیارد دلاری خود به دلار وابسته است که کمتر از 5 درصد این معامله ها با خود آمریکا صورت می گیرند. بخشی از انگیزه روسیه برای جایگزینی دلار این است که شرکتها برای یک سوم پرداخت های بین المللی خود به دلار باید منتظر بمانند تا شرکت های غربی تاییدیه مجاز بودن این معاملات را از آمریکا بگیرند.

 سهم یورو در معاملات سالانه 108 میلیارد دلاری روسیه با چین افزایش یافته و به بیش از یک سوم معاملات بین دو کشور در سه ماهه اول سال جاری میلادی رسیده است. در 2018 تقریبا هیچ معامله ای با چین با یورو انجام نمی شد.

 تجارت با یوآن به خاطر محدودیت هایی که دسترسی خارجی ها را به سرمایه های چینی محدود می کند سخت است. یوان کاملاً قابل تبدیل نیست بنابراین نمی‌تواند نقش قابل توجهی در تجارت جهان داشته باشد.

 بیشترین تغییر در تجارت 11 میلیارد دلاری روسیه با هند دیده می شود . روبل بیش از سه چهارم معاملات بین این دو اقتصاد را تشکیل می‌دهد. این دو کشور بر روی یک شیوه جدید پرداخت با ارز های داخلی به توافق رسیده اند.

 این روند احتمالاً ادامه دارد چون زیرساخت‌های معامله با ارزهای جایگزین در حال توسعه است.روسیه نمی تواند استفاده از دلار را کاملا کنار بگذارد مخصوصاً برای تجارت نفت.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس