اسحاق جهانگیری

با مرور اظهارات مقامات ارشد دولت درباره برجام در سالهای اخیر با موارد متناقض متعددی مواجه می‌شویم.

سرویس سیاست مشرق - «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهور- ۱ مرداد ۹۸- در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان البرز گفت: «انتظار ما از پنج کشور دیگر طرف برجام این بود که پای کار بایستند و فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم‌های آمریکا را جبران کنند، اما در این مدت هیچ اقدام جدی اقتصادی و کار مؤثری انجام ندادند».

جهانگیری همچنین- ۱ مرداد ۹۸- در بازدید از مجموعه صنعتی مپنا گفت: «آمریکایی‌ها در اوج ناجوانمردی و در موقعیتی که ایران به همه تعهداتش عمل کرده بود و نوبت آنها بود تا به تعهداتشان عمل کنند، از برجام خارج شدند».

معاون اول رئیس جمهور در این دو اظهارنظر تاکید کرد که علیرغم اجرای تعهدات ایران، نه آمریکا و نه دیگر اعضای برجام به تعهدات خود عمل نکرده و این توافق دستاوردی برای کشورمان نداشته است.

اذعان به بی دستاوردی برجام از سوی جهانگیری در حالی است که وی- اردیبهشت ۹۶- در مقطعی که به عنوان «نامزد پوششی»! در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد، گفته بود: «امروز رشد اقتصادی بالا رفته و فضای بین‌المللی نسبت به ما مثبت شده است. عده‌ای فکر نمی‌کردند برجام در مذاکره با غربی‌ها به نتیجه برسد، اما تیم دیپلماسی قوی شکل گرفت و ما به تمام اهداف برجام رسیدیم و ما ریسک‌های بزرگی را از کشور دور کردیم».

نکته قابل تأمل اینجاست که با مرور اظهارات مقامات ارشد دولت درباره برجام در سالهای اخیر با موارد متناقض متعددی مواجه می‌شویم.

دلگرمی به اروپا!

در حال حاضر ایران در ۲ مرحله تعهدات برجامی خود را کاهش داده و به طرف مقابل اولتیماتوم داده است. فلسفه اولتیماتوم این است که با بکارگیری رویکردی مقتدرانه و طلبکارانه، طرف مقابل به عقب نشینی و تصحیح اقدامات نادرست خود وادار شود و در غیراینصورت، هزینه عهدشکنی برای طرف مقابل بالا رود؛ اما متاسفانه اظهارات برخی دولتمردان، بیشتر از آنکه نشان دهنده طلبکاری و موضع مقتدرانه باشد، به دلگرمی دادن به طرف اروپایی شباهت دارد.

برای نمونه، اسحاق جهانگیری- ۷ مرداد ۹۸- در دیدار با وزیر بین الملل حزب حاکم چین گفت: «کاهش تعهدات ایران، گامی برای حفظ برجام است».

دیگر مقامات ارشد دولت از جمله ظریف و عراقچی نیز در هفته‌های اخیر تاکید کرده‌اند که هدف ایران حفظ برجام است و با اولین حرکت مثبت از طرف اروپا، ایران به تعهدات خود بازمی گردد.

این قبیل اظهارات، این پیام را به طرف اروپایی می‌دهد که دولت ایران همچنان در پی حفظ برجام به هر قیمت است و گزینه دیگری ندارد و قرار نیست ایران اقدام خاصی برای احقاق حقوق برجامی خود انجام دهد و در ۶۰ روزهای آینده، هر لحظه که اروپا برای اجرای تعهداتش قدمی بردارد، ایران به برجام بازمی‌گردد.

گستاخی اروپا

در روزهای گذشته، هلگا اشمید، رئیس کمیسیون مشترک برجام پس از نشست ۲۸ ژوئیه (۶ مرداد) بیانیه‌ای درباره این نشست منتشر کرد. محتوای این بیانیه نشان داد که اروپا درباره اینکه «دولت روحانی در پی حفظ برجام به هر قیمت است» حساب باز کرده است.

در بخشی از بیانیه مذکور آمده است: «فرانسه، انگلیس و آلمان اعلام کردند که اینستکس عملیاتی شده و اولین‌تراکنش آن در حال انجام است. اعلام شد که برخی از کشورهای اتحادیه اروپا در حال پیوستن به اینستکس به‌عنوان سهامدار هستند. آن‌ها گفتند در تلاشند که عملیات‌های اقتصادی اینستکس را به روی کشورهای ثالث نیز بگشایند».

در بخش دیگری از این بیانیه تاکید شد: «رفع تحریم‌ها، جزئی ضروری از برجام است. همچنین قرار شد تلاش‌ها در جهت یافتن راهکارهای عملیاتی جهت عادی‌سازی روابط تجاری با ایران، تشدید شود».

همانطور که ملاحظه کردید علیرغم سپری شدن حدود ۱۵ ماه از خروج آمریکا از برجام و همچنین علیرغم سپری شدن ۴ سال از امضای توافق، اروپایی‌ها همچنان درباره لغو تحریم‌های ایران وعده می‌دهند.

نکته قابل توجه اینجاست که طرف اروپایی، اینستکس را تعهد برجامی جا زده و با گستاخی از اولین تراکنش خبر می‌دهد. این در حالی است که اینستکس به هیچ عنوان جزو تعهدات برجامی اروپا نیست و خرید نفت و مبادلات بانکی و کالاهای تحریمی را پوشش نمی‌دهد.

پایان دادن به شرطی سازی مردم

رهبر معظم انقلاب- تیر ۹۷- در دیدار اعضای هیات دولت فرمودند: «کار را در محدوده مقدورات کشور با جدّیّت دنبال بکنید؛ منتظر این و آن نباشید. ما یک روز مشکل اقتصادی کشور را موکول کردیم به برجام، [امّا] برجام نتوانست مشکل اقتصادی کشور ما را برطرف کند و به ما کمک قابل توجّهی بکند؛ و نتیجه این شد که مردم نسبت به برجام شرطی شدند، که وقتی آن بابا (رئیس‌جمهور آمریکا) می‌خواهد از برجام خارج بشود، تا مدّتی که او می‌گوید خارج می‌شوم، ما همین‌طور دچار تلاطم در بازار خواهیم بود؛ ما شرطی شده‌ایم دیگر، مردم را ما شرطی کرده‌ایم. حالا هم «بسته اروپایی»؛ مردم را درباره بسته اروپایی شرطی نکنید. البتّه اروپایی‌ها مجبورند، ناچارند، چشمشان چهارتا! بایستی بگویند چگونه خواهند توانست از منافع ما دفاع کنند -که اسمش همان بسته است- امّا این را جزو موضوعات اصلی کشور قرار ندهید؛ بسته اروپایی بیاید، نیاید. ما کارهایی در کشور داریم، مقدوراتی در کشور داریم، این مقدورات بایستی تحقّق پیدا کند؛ دنبال این مقدورات بروید؛ گره نزنید بهبود اقتصاد کشور را به چیزی که از اختیار ما خارج است».

دولت آقای روحانی باید ضمن اجرای ضرب الاجل برجامی- البته با شدت و سرعت بیشتر-، دیپلماسی منطقه‌ای و مدیریت صحیح نقدینگی را نیز به صورت جدی دنبال کند.

تا زمانی که همه تخم مرغ‌ها در سبد برجام چیده شود و طرف مقابل این برداشت را داشته باشد که دولت در پی «حفظ برجام به هر قیمت است»، هیچ اتفاق خاصی در جهت رفع مشکلات اقتصادی کشور رخ نخواهد داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 49
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 18
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    39 4
    ای مرده شور برجامو ببرن که کثافت زد به اقتصاد
    • IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
      20 0
      با ضمائمش مثل قراردادهای کثیف و استعماری پاریس ، fatf، ۲۰۳۰ کثافت زد به همه چیز ملت ایران
    • دلخور IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
      12 0
      راست میگه بنده خدا . خب روی کاغذ بوده .قرار نبوده که اجرایی بشه
    • IR ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
      5 0
      برجام هر ضرری به ما رساند حداقل این فایده را داشت که چهره دوگانه مسئولین را آشکار کرد که به راحتی جای حق و باطل را جابجا کردند و اشتباهات فاحش خود را که روزی دستاورد می نامیدند را به تلخی اعتراف کنند
  • علی IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    8 3
    سخنان انقلابیون سال 57 هم بگذارید
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    30 1
    مردم عزیز یادتان هست چه وعده هایی می دادیم ؟ اگر یادتان نیست دوباره شروع کنیم .
    • IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
      0 4
      بدون برجام دلار ۹۰۰تومنی شد ۴۰۰۰ تومن با برجام دلار رسید به ۳۰۰۰تومن و تا برجام بود همون ۳۰۰۰تومن موند.برجام یه همچین دستاورد عظیمی بود.امریکا هم چون دید دکتر ظریف بزرگ چه کلاهی سرش گذاشته سر توافق هسته ای از رپی بغض و کینه ایشون رو تحریم کرد.البته این وسط از فشار نوچه های ترامپ در ایران و بدخواهان برجام و دکتر ظریف به ترامپ نمیشه گذشت.
    • اکبر قادری IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
      2 0
      نمیری تو اینقدر بلایی... از کجا اوردی این همه اطلاعات رو ؟؟؟ کی گفته با برجام دلار شد 3 تومن ؟ قیمت دلار مرداد ماه 92 ، 3150 تومن بود ... ولی انصافا عجب احمق هایی هستن اینن یانکی ها ، چون میگن محدودیت های برجام باید ابدی بشه... چه خرفت هایی هستند که میگن این کلاه گشاد که گذاشتید سرشون باید همیشه رو سرمون باشه
    • IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
      3 0
      21:22 نادان حتی به فرض محال هم اگر اینطور باشه که شما گفتی بازهم نتیجه میگیریم که به آمریکا نمیشه اعتماد کرد و دکتر جانتونو و همفکراشون ضمن تلاش هایی که انجام دادن و زحماتی که کشیدن باید مقداری به هشدارها گوش میدادن و خط قرمزها رو رد و عجله نمیکردن و دلواپسای بی سواد و بی شناسنامه که طرز صحبت با دنیا رو بلد نیستن به جهنم حواله نمیدادن و اوضاع و ظرفیت داخل رو هم توجه میکردن پس لطفا کسب تجربه کنید و انقد دکتر دکتر و بدخواهان نکنید ، بدخواه اونیه که چاه رو ببینه و هیچی نگه با اونایی که خیانت میکنن
    • علی IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
      3 0
      در پاسخ به ۲۱..به نظرت از برجام خارج شدیم یا نه خود روحانی و وزراش میکن که خارج نشدیم پس دلار ۴۰۰۰ تومن بدون برجام شده ۱۳۰۰۰ تومن پراید ۱۷ تومن شده ۵۰ گوشت مرغ شده ۱۸ تومن و حماقت ادمهای احساسی و جوگیر شده بی نهایت شما فعلا با این بهانه تازه که چطور ظریف میره امریکا ولی پمپئو نمیاد ایران سر کنین بلکه عمر دولت سیب و گلابی هم تمام شد ولی جدا پیشنهاد میکنم که یه گروه ب تشکیل داده و جناب قهرمان ظریف را از تحریم در بیارین
  • IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    7 1
    این تصویر که با عملکردشان منطبق است یعنی مردم ساکت هرکاری دلمون خواست انجام می‌دیم .ماهم میگیم خودتون ساکت وهرچی دلتون خواست نباید انجام بدید.باید مصلحت سنجی کنید برای انجام کارهاتون.
  • IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    17 1
    برای رسیدن به پول و قدرت چه کارها که نکردند. لعنت الله علی القوم الظالمین. جهالت مردم هم بی اثر نیست
  • ali IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    4 12
    در سال 96 هنوز ترامپ از برجام خارج نشده بود و حرف درستی زده بود و حرف امسال ایشان بر اساس خروج ترامپ از برجاماست. قدرت اینقدر برای شما لذت بخش است که با هر ترفند خبری به دنبال تخریب رقیب خود هستید.
    • IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
      7 0
      آن وقتی که ترامپ از برجام خارج نشده بود عایدی ما از برجام چی بود که حالا نیست ؟
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    4 1
    آمریکایی‌ها در اوج ناجوانمردی و در موقعیتی که ایران به همه تعهداتش عمل کرده بود و نوبت آنها بود تا به تعهداتشان عمل کنند، از برجام خارج شدند».
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    13 1
    معاون اول رئیس جمهور در این دو اظهارنظر تاکید کرد که علیرغم اجرای تعهدات ایران، نه آمریکا و نه دیگر اعضای برجام به تعهدات خود عمل نکرده
  • IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    10 2
    رهبر معظم انقلاب- تیر ۹۷- در دیدار اعضای هیات دولت فرمودند: «کار را در محدوده مقدورات کشور با جدّیّت دنبال بکنید؛ منتظر این و آن نباشید. ما یک روز مشکل اقتصادی کشور را موکول کردیم به برجام، [امّا] برجام نتوانست مشکل اقتصادی کشور ما را برطرف کند
  • IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    17 3
    اگه رهبر مقتدری چون اقای خامنه ای رو نداشتیم این دولت تا حالا مملکت رو به باد داده بودن
    • IR ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
      4 0
      احسنت
  • IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    4 3
    خدا تمامی مسئولین رو عاقبت بخیر کنه ان شاءالله
    • حسنی IR ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
      1 0
      حتما با مسیولین قوم خیشی نزدیکی داری یا ساید بکی از همون مزخرف ها هستی
  • IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    9 14
    برجام مهمترین عمل دولت و بسیار عالی بود
    • اسماعیل IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
      5 0
      الان نتایج عمل مهم و عالی دولت رو با تمام وجود داریم حس میکنیم و به همین حس کردن ادامه می دهیم روووو رو برم
    • امیر IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
      4 0
      بفرما گلابی
    • IR ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
      0 5
      تا برجام بود زندگی مردم عالی بود مردم همه حامی برجام هستن
    • IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
      3 0
      همه حامی برجام...همه یعنی چه کسی؟!افساد طلبان؟؟؟
  • مهران IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    7 1
    مصداق عینی و واقعی فراموشکار بودن دروغگو
  • US ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    10 0
    رو که رو نیست. یعنی الان چرخ زندگی مردم راحت تر میچرخه؟ عزت به پاسپورت ایرانی برگشته؟ تحریمها برداشته شده؟ سایه جنگ دور شده؟ ..... فضایی، نظامی، شناسایی اماکن و اشخاص حساس، ایجاد تعدهای سنگین برای کشور، و عقبگرد در زمان، فروپاشی نظم اقتصادی و اجتماعی... یکی یکی فراهم شد. احسنت.
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    15 1
    پرفوسول یه ضرب المثل آمریکائی میگه: طرف انقدر از یکی بدی گفت که خودش بدتر از او شد!!!!!!! یادته خودت و رئیست از سال 92 تا همین چند وقت قبل چقدر از احمدی نژاد بدگوئی کردید!!!!!! حالا الان خودتان چه مقبولیتی در بین مردم دارید؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • محسن CA ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    5 4
    مشرق جان، از قرار معلوم در فهمِ معنای «تناقض» مشکل دارین. این که کسی دو سال قبل حرفی زده باشه و الان حرفی متفاوت با اون بزنه، این تناقضه؟ «در تناقض هشت وحدت شرط دان» و یکی از اونها وحدتِ زمان هست. برای خوانندگانِ فرهیخته نیازی به توضیحِ بیشتر نیست.
    • IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
      1 0
      این آقا حرفاش در تناقض .همه این مطلب را متوجه شدند .شما هم بیشتر به معنای تناقض دقت کن.وقتی کسی الان یک حرف میزنه فردا یک حرف دیگر یعنی حرفهایش در تناقض می باشد...
    • IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
      1 0
      آها یعنی اون موقع همه چی به ما دادن الان دیگه چیزی نمیدن ااااااای باااااباااااا چقد تو باشعور و فرهیخته اییییییییییی با این تفکر وضع از این بهتر نمیشه
    • امیر IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
      0 0
      ببین دوست عزیز،در اینجا تناقض منطقی مد نظر نیست که شما می گی هشت شرط میخواد.فرهیخته بودن به بلد بودن چهار تا کلمه قلمبه سلمبه نیست،شما اول برو ببین تناقض در گفتار یعنی چی!
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    9 0
    خاک بر سر مسئولان نظام که یکی از دیگری بی خود تر هستند
    • IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
      2 1
      فحش نده .همه بد نیستند .بعضی بدند.
  • IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    7 0
    انتخاب. اشتباه چه کارها. که نمیکند.. اشتباه گاهی یک گشور را تادم پرتگاه پیش می برد....
  • IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    2 0
    آقای جهانگیری راست میگه چون همه چیز در بر هسته ای را بر باد داد چیزی برایش نمانده
  • IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    2 6
    مشرق خدایی دنبال چه هستی؟
    • IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
      2 0
      دنبال خدا ورضای خدا.یه لقمه نان حلال.
  • حسن IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    5 0
    با داستن چنین باضطلاح سیاست مدارانی وضع مملکت بهتر از ابن نمیشود
  • محمد IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    9 2
    مردم یادتان هست این اقای جهانگیری با چه حرارتی به دولت قبل تهمت میزد حالا به تناقض گویی و .... افتاده.
  • IR ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    0 0
    منظورت بدبخت کردن مردم و پربار شدن حسابهای بانکی تون درسته ؟
  • حق گو IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    0 0
    حداد عادل هم سال 1382 گفت به ژاپن اسلامی تبدیل خواهیم شد. حالا چی میگه؟!
  • IR ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    0 0
    انسان ها خطا کار وبی لیاقت ونادان و ناتوان و00000 همه را مقصر می دانند و زمان و زمین را گناه کار تصور می کنند. اما هرگز قبول نمی کنند که خودشان عامل بد بختی وشکست هستند. نصیحت و استدلال هم در ان ها ذره ای موثر نیست. چون اخر مایه بد بختی خود وخانواده می شودند. متاسفانه خانواده دولت همه ملت است. باید بداد این ملت رسید
  • IR ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    0 0
    تا کنون کدام مسئول اجرائی توانسته آنچه اندیشه کرده کامل اجرا کند . شرایط زمان ، حکم میکند ، چنانچه ما نتوانیم شناختی از توان خود داشته باشیم ، باری بهر جهت و بعضا طبق رویه صندوق جهانی پول عمل نمودن در آخر یقه آدم را میگیرد .همه کشور و پیشرفت آنرا دوست داریم، اگر میخواهیم در اقتصاد حرفی برای گفتن داشته باشیم باید تکنولوژی تولید کنیم ، ریشه ای عمل کنیم تا با نوسانات خم نگردد
  • IR ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
    2 0
    خوبه مردم حواسشون هست وبصیرت دارند .ومیدانند چه می گویید وعملکردتان چیست.شما هم خود را به آن راه نزنیدودچار تناقض گویی نشوید. وبه مردم خدمت کنید.که خیر دنیا وآخرتتان در خدمت به مردم است .
  • DE ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
    3 0
    جهانگیری: به همه اهدافمان در برجام دست یافتیم زیرااعضای برجام هیچ اقدام جدی اقتصادی برای ایران نکردند.برجام یعنی بی برنامه گی جامع مسؤلین. ملت شما شاهد بودید.به من رای بدید به من زیاد رای بدید.
  • ناصرامرایی IR ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
    0 0
    تا زمانی که تنگه هرمز را نبندیم روحانی و اصلاح طلبان زبل همانا،خاک ایران رو با توبره کشون و اهدایی به امریکا همانا،چرا؟ چون این گروه یا این دولت پیمان شکن یا ناکثین در باج دادن به غرب شرطی شده اند،اگر باج ندهند تمام بدنشان درد میکند چاره ایی جز جمع آوری و انداختن توی کمپ امید و بازگشت به زندگی نیست البته با آنان همانند مجرم نباید نگاه کرد نه نه نه اینان بیمارند معتاد یک فرد بیماره باید کاری کرد از کلمه باج و تاراج منع شان کرد و تا بیست یک روز بطور مداوم بهشون روحیه داد و تا آخر عمر مواظبشان باشیم مبادا رفیق بد بیاد و باج دادن رو یادش بباره
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
    1 0
    فقط برای ۲۴ میلیون نفر دلم میسوزه . چقد ما جوگیر تشریف داریم !!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس