کد خبر 980424
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۴
پس از عهدشکنی؛ آمریکا با تحریم ظریف بار دیگر بی فایدگی مذاکره را اثبات کرد

فقط پنج ماه طول کشید تا آمریکاییها بفهمند «در این برهه تاریخی» اخم قاسم و لبخند جواد دو حالت از یک صورت واحد هستند.

به گزارش مشرق، علی علیزاده تحلیلگر مسایل سیاسی با انتشار مطلبی در صفحات مجازی خود به تحریم ظریف توسط آمریکایی‌ها واکنش نشان داد.علیزاده نوشت:

یک. این عکسهای پایین توییتهای لات و لوتهای عصبانی کف فضای مجازی نیست. تصویر اول توییت وزیر خارجه آمریکا است. و تصویر دوم ترجمه‌ این توییت توسط اکانت رسمی وزارت خارجه آمریکا.  چند بار بلند بخوانید و به زبان کریهش گوش کنید  تا باور کنید امپراطوری پرادعا چقدر حقیر شده.

توییت وزیر خارجه آمریکا

ترجمه‌ توییت وزیر خارجه توسط اکانت رسمی وزارت خارجه آمریکا

دو. یک سو آمریکاست. صاحب قدرتمندترین امپراطوری رسانه‌ای جهان. با رسانه‌هایی که قدرتشان از رسانه‌های باقی کشورها روی هم بیشتر است. یک سو ایران. با پرس‌تی‌وی نیمه بسته‌ای که حتی حق پخش در آمریکا و بریتانیا ندارد.

آمریکا اما تحمل همین پنج مصاحبه ظریف با رسانه‌های خودش را نداشت و تحریمش کرد تا صدایش خفه شود. این یعنی اولا ظریف این چندماه ماموریتش را خوب انجام داده و صدایش برای آمریکا خطرناک بوده و دوما آزادی بیان آمریکایی دروغی بیش نیست.

سه. تحریم یک وزیر خارجه بی‌سابقه است. اما بی‌سابقه‌تر دلایلی که برای تحریمش به کار رفته. ظریف به جرم مصاحبه با رسانه‌های آمریکا و اینکه اصلی‌ترین سخنگوی ایران در خارج از کشور است و ارتباطش با رهبر ایران تحریم شده‌. یعنی به جرم وزیر خارجه بودن. قلدری آمریکا هفتادساله‌است.

اما همیشه این قلدری در زرورقی از دموکراسی و حقوق بشر پیچیده شده تا ظاهر حفظ شود. اینکه ظاهر و باطن آمریکا اینقدر یکی شده عجیب و جدید است. نشانه است. نشانه زوال. تاریخ خواهد نوشت: امپراطوری آمریکا اواخر عمر دچار زوال عقل شده بود.

چهار. نوزده فروردین آمریکا سپاه را تحریم کرد. و نهم مرداد ظریف را. فقط پنج ماه طول کشید تا آمریکاییها بفهمند «در این برهه تاریخی» اخم قاسم و لبخند جواد دو حالت از یک صورت واحد هستند. و این دو بالهای یک پرنده‌. آمریکاییها فهمیدند ولی بعضی در داخل برغم نیت خیر و انقلابی‌شان هنوز نفهمیده‌اند.

پنج. شش سال پیش نئولیبرالها دروغی به خورد مردم دادند به اسم «ظریفیسم». ظریفیسم یا فرقه ظریف پرستی، ظریف را سوپرمنی تصویر میکرد که با چوب جادویی مذاکره معجزه و تمام مشکلات ایران را برطرف خواهد کرد. هرکس مقابل این سوپرمن می‌ایستاد هم همدست اسراییل قلمداد میشد. بعد شکست برجام حتی مردم عادی ناآشنا با سیاست آموختند که دیپلماسی و چانه زنی بدون قدرت نظامی و اقتصادی هیچ نیست و ما چاره ای جز قوی شدن و مقاومت نداریم.

اما اینجا ظرافتی مهم نهفته: مقابله با ظریف پرستی نباید باعث شود ما به خود ظریف حمله کنیم. معتقدم ظریف بیش از آنکه وزیر دولت نئولیبرال روحانی باشد «مامور دیپلماتیک» کلیت نظام  جمهوری اسلامی است و در مقام مامور نظام  تا حد ممکن وظایفش را بر اساس دستور انجام داده‌. یعنی وقتی سرباز دیپلماسی ایران در خط مقدم نبرد است نباید از پشت سر به او شلیک کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 8
  • آوا IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۰
    18 33
    کاملا درست است این تندروها مثلا انقلابی و وادادهای غربی هر دو یک لبه قیچی هستند در مشرق هر دو لبه را می شود دید
    • IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۰
      1 0
      کم بخور منافق
    • IR ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۰
      45 6
      فعلا که تندروهای اول انقلاب به واداده های زمان حال تبدیل شده اند .
    • IR ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
      10 3
      .... یعنی وقتی سرباز دیپلماسی ایران در خط مقدم نبرد است نباید از پشت سر به او شلیک کرد..... کسی نخواسته از پشت سر به او حمله کنه. ما فقط منتقد ظریفیم. ولی این بابا حتی کوچکترین انتقادی رو هم برنمیتابه
    • IR ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
      1 1
      فعلا که جنابتون تو لاین مخالف داره تندتر از همه میره وزنه عقل تو مشرق از خیلی خبرگزاریها سنگین تر و بیشتره
  • IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۰
    31 60
    چرا ظریف میره مصاحبه میده ولی پمپئو اجازه نداره بیاد مصاحبه کنه . ما داریم چوب رفتارهامونو میخوریم
    • علی IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۰
      40 21
      گم شو بابا اینم بهانه جدیده که از امد نیوز یاد گرفتی .تو دهکده کوچک این دور زمانه طرف هر حرفی داره بزنه هزار تا خبرگزاری و رسانه هست هر حرفی داره بزنه .ظریفم هم میره امریکا واسه شرکت در سازمان ملله
    • IR ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
      2 4
      جناب ظریف میره آمریکا به زبون خودشون انگلیسی صحبت میکنه یعنی خبرنگار انگلیسی مسپرسه انگلیسی میشنوه بدون شخص سوم که بخواد ترجمه کنه پمپ او اگه میخواد با ماایرانیا صحبت کنه باید فارسی سلیس سوال بشه فارسی سلیس جواب بده بدون مترجم و شخص سوم قطعا نمیتونه فارسی حرف بزنه اگه نه ما هر جوری که دلمون بخواد ترجمه میکنیم که از نظر من ترجمه اون همین الان مشخصه: مرگ بر آمریکا
  • SE ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۰
    16 1
    دیوانگی هم عالمی دارد...
  • IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۰
    17 20
    زنده باشی مرد روشنگری بسیار خوب خوب خوب بود
  • بیگی IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۰
    22 20
    آفرین جناب علیزاده، عمیق منطقی وعالی بود
  • IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۰
    20 28
    تو رو هم باید مثل ظریف خفه کنن تا اینقدر مزخرف نگی
  • IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۰
    11 22
    حرف چرته تمام ، جمع کنید بابا بازی مسخرتون قدیس سازی از ظریف، ظریف سرمایه آمریکا در ایران برای انتخابات 1400
    • IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۰
      9 5
      این دولت کلا دربست اونطرفی هست و بس، چهره عوض کردن که مثل ماسته واسشون، نه اینکه خط قرمزها رو رد نکردن! الان ماهم که اصلا یادمون نیست! از هرچی بگذرم از 2030 نمی گذرم!
    • رحیمی IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
      1 2
      حتی منافقین هم در باره ظریف اینطوری موضعگیری نمی کنند.اما از مارقین این زمان
  • ناشناس IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۰
    16 9
    من که نفهمیدم چی گفتی ..!! ولی باشه من اخرش نفهمیدم تو طرفدار کی هستی ؟؟؟!! طرفدار ظریفی؟؟ طرفدار قاسمی !!! با کدومشون دوستی با کدومشون دشمن ..... ولی کلا تحلیل تخیلی خوبی بود
  • IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۰
    9 8
    آفرین به این تحلیل. بسیار گویا و قابل فهم پختگی سیستم نظام اسلامی رو نشون دادید. بخصوص اون قسمت که گفتید قدرت دیپلماسی و قدرت نظامی ایران دو بال یک پرنده ان. تمام کشورهایی که قدرتی در دنیا دارند همزمان از قدرت دیپلماسی و توان نظامی برخوردار هستند.
    • IE ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
      1 1
      این تحلیل فقط فریبخوردگی مشرق نیوزیها از تزویر نفوذیها را ثابت کرد.
  • IR ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۰
    7 5
    درود بر استراتژیت های کشورم ، حرکت سراپا تحقیر دشمنان ایران که مستاصلانه ، نشان از عجز خود را ، برخ دنیا کشاندند . رفتار هائی انجام میدهند که سابقه نداشته است که علامت از قدرت ایران میدهد ، مکمل این لطف الهی ، حرکت امروز انصارالله و ارتش غیور یمن بود . مردم خطه مقاومت به این عظمت و قدرت خود افتخار نموده و خواستار ادامه این نبرد سرنوشت ساز تا پشیمان نمودن و به احترام وا داشتن دشمن است.
  • IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۰
    0 0
    ظریف تا دیروز عامل امریکا بود الان شده حاج قاسم دوم
  • DE ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
    4 0
    جناب ظریف سرباز وطن ماست و به او احترام میگذاریم بالاخره بعد از سالها شلیک هوایی کم کم داره سیبل رو میبینه.البته ایشون روی سیبل نشونه نرفته ما سیبل را هل دادیم جلوی تیرش.
  • IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
    2 1
    ديدار ظريف با سناتور آمريكايى رو كجاى اين جورچين قرار مى ديد ؟
  • IR ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
    2 1
    میان ماه من تا ماه گردون تفاوت از زمین تا آسمان است. ظریف هنری داشت گلابی می چید و خودش هم تحریم نمی شد .این به خاطر اینکه زبان دنیا رو می‌فهمن ...!
  • داش صابرکرمانشاهی IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
    0 1
    به نام خدا و باسلام به نظرم کسی به اقای ظریف که سرباز دیپلماسی کشور است وبه وظیفه ای که به ایشان محول شده انتقاد ندارد بلکه انتقاد به جریان سازشکار و کدخدا گراست که میگفتند برجام را خدا اورده و درمناظره ها قوای دفاعی وموشکی کشور هدف هجمه خویش قرار دادند و با دشمن همسویی کردند والان هم منظر اعجاز برجام وسازش با گرگ هستند تا ابروی سیاسی خویش را حفظ کنند.
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
    1 6
    مطلب مفیدی بود ولی قسمت ۴ و پاراگراف آخر را آیا مشرق نوشته ؟آیا این در جواب به خودشه که قبلا اینجوری رفتار میکرد باز خوبه آمریکا زودتر از بعضی ها فهمید ما هم یاد بگیریم مردم سیاه یا سفید نیستند بلکه خاکستری روشن یا تیره هستند در نقد یا تعریف این را مد نظر قرار دهید
  • FR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
    7 1
    اینکه آمریکا ظریف را بخاطر ترس از مصاحبه‌هاش تحریم کرده دروغی بیش نیست چون همه اون رسانه‌ها میتونن گزارشگرشون بفرستن ایران یا یه کشور ثالث برای مصاحبه با ظریف و براحتی در رسانه‌هاشون انعکاس بدن.
    • DE ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
      0 5
      سنگ مفت گنجشک مفت.همسایه ما میگفت علت اصلی تحریم امریکایی ها علیه ایران نه بمب اتمِ نه جبهه مقاومت علت اصلی اینه که پسته های رفسنجون خیلی بهتر از پسته های کالیفرنیاست و رقیبشون شده و در حقیقت این جنگ هسته ای نیست بلکه جنگ پسته اییِ .
  • IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
    5 1
    اصلا این دو شخصیت در یک تراز نیستند و مقایسه اشتباهی علیزاده انجام داده.
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    0 0
    حاج قاسم کجا و ظریف کجا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس