کد خبر 980280
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۶
اینستکس - نمایه

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید: اینستکس، یک سرگرمی‌است. اروپا در قبال توافق برجام قرار بود به یازده تعهد خود عمل کند. اما به هیچ‌کدام از این قول و قرارها عمل نکرد.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

غلامرضا مصباحی‌مقدم در روزنامه جام‌جم نوشت: از جمله تعهدات اروپا این بود که بانک‌های مرکزی کشورهای اروپایی با بانک مرکزی و سایر بانک‌های ما دادوستد و تعامل داشته باشند. اما آنها به این مطالبه ایران عمل نکردند و در یک مرحله آن را تبدیل به اس.پی‌.وی
 کردند و گفتند این نهادی است که می‌تواند به‌عنوان جایگزین برای دادوستد میان بانک‌های مرکزی ایران و کشورهای اروپایی ایفای نقش کند. در مرحله بعدی اس.پی.وی به اینستکس تبدیل شد. این سازوکار مالی ادعایی البته کانال مالی نیست.

بیشتر بخوانید:

تمایل سوئد برای پیوستن به «اینستکس»

فیلم/ ظریف: باید پول نفت وارد اینستکس شود


ما در حال حاضر با تعدادی از کشورهای اروپایی بدون اینستکس مراوده تجاری داریم. کالاهایی که از این طریق مبادله می‌شود جزو موارد تحریمی ‌آمریکا محسوب نمی‌شود. این در حالی است که اروپا می‌خواهد از طریق این شیوه مبادلات نسبتا متنوعی را که با برخی کشورهای اروپایی داریم به یک کانال تنگ محدود کند.


آن هم در صورتی که درآمد ناشی از فروش نفت ایران که غالبا از سوی کشورهای غیراروپایی خریداری می‌شود به صندوقی مرتبط با کانال و سازوکار مالی واریز شود.


از سوی دیگر اروپایی‌ها به صراحت اعلام کردند که این کانال تجاری تحت نظارت FATFخواهد بود. پذیرش این مسئله نه تنها خدمتی به مبادلات ما نخواهد کرد بلکه مراودات تجاری ما را با برخی از کشورهای اروپایی کانالیزه خواهد کرد.


طبعا در چنین شرایطی ضرورتی ندارد ما این سازوکار مالی را قبول کنیم. بهترین کار این است که عطای اینستکس را به لقایش ببخشیم و همچنان خارج از این کانال به مناسبات تجاری خود با سایر کشورها ادامه دهیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۰
    0 0
    همه برای صلح تلاش کنیم جهان به یاری خداوند متعال به طرف خیر و خوبی پیش میرود خداوندا به ما کمک کن تا خوبی های جهان را بیشتر کنیم خداوندا به دولت مردان جهان کمک کن تا به طرف صلح قدم بردارند
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۰
    3 0
    این دولت مردم سرگرم میکنه اروپا هم این دولت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس