پرچم نمایه ایران و ژاپن

ایین مراسم با حضور مسئولان میراث فرهنگی ایران و کشور ژاپن بزرگداشت نودمین سالگرد روابط دیپلماتیک ایران و ژاپن در کاخ گلستان برگزار شد.

به گزارش مشرق، عصر امروز مراسم بزرگداشت نودمین سالگرد روابط دیپلماتیک بین ایران و ژاپن با حضور محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور وکین‌چی یامادا معاون پارلمانی وزیر امور خارجه ژاپن برگزار شد.

در ابتدا کین‌چی یامادا اظهار دشت:‌ نود سال پیش اولین روابط دیپماتیک ایران و ژاپن در کاخ گلستان آغاز شد و از آن زمان تاکنون این روابط ادامه دارد.

معاون پارلمانی وزیر امور خارجه ژاپن گفت:‌ اینجانب مشتاقانه برای دیدن این بنای تاریخی به اینجا آمدم تا کاخ گلستان را ببینیم و جا دارد تا از این فرصت مغتنم برای توسعه روابط ایران و ژاپن همکاری بیشتری داشته باشیم.

وی افزود: بنده به نوبه خودم از دست‌اندرکاران برگزاری این مراسم تشکر می‌کنم و امیدوارم توسعه روابط سنتی ایران و ژاپن بهتر از گذشته شود.

در ادامه محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور گفت:‌ در دوران قبل از اسلام ایران با کشورهای شرق آسیا روابط تجاری و فرهنگی داشته است و روابط ایران و ژاپن، چین و کره دوسویه بوده و ایران و ژاپن در دوره ساسانیان بیشترین تأثیرگذاری را داشته‌اند.

وی افزود: آثار به دست آمده خصوصاً ابریشم و سکه‌های ساسانی حکایت از این موضوع دارد که ابریشم ایران در قرن ششم و هفتم میلادی بیشترین طرفداران را در شرق آسیا داشته است و آنچه باعث شد این برنامه در کاخ گلستان برگزار شود این است که ناصرالدین شاه قاجار اولین دیدار را با ژاپن در این کاخ داشته است و دعوت ناصرالدین شاه از نخست‌وزیر ژاپن موجب شد سفیری به ایران اعزام شود و در سال ۱۸۸۰ میلادی این سفیر به ایران آمد و مدتی در تهران ماند و بعد به شیراز و اصفهان سفر کرد.

طالبیان گفت: ناصرالدین شاه با این سفیر ملاقات کرد و ساعات زیادی با آن به گفت‌وگو پرداخت. سفیر ژاپن شش ماه در ایران ماند و تفاهم‌نامه تجاری با ایران بست و سپس به کشورش برگشت و پس از این مبادلات سفارت ایران نیز در توکیو گشایش یافت.

وی افزود: پس از ۹ سال جنگ جهانی دوم مجدداً دو کشور رابطه دوستانه خود را برقرار کردند و سفارتخانه‌های دو کشور گشایش یافت.  

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور افزود: یکی از خاطرات خوب خرید نفت ایران توسط ژاپن در زمان جنبش صنعتی شدن نفت بوده است و همین موضوع باعث تقویت رابطه دو کشور شد و رابطه ایران و ژاپن روز به روز بهتر شد.

طالبیان گفت: امید است برگزاری برنامه‌های فرهنگی از این دست، روابط میان دو کشور ایران و ژاپن را مستحکم‌تر از قبل کند.

وی افزود: در حال حاضر در کاخ گلستان آثار متعددی از کشور ژاپن به چشم می‌خورد که اهمیت ویژه روابط ایران و ژاپن را نشان می‌دهد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس